Fairey Firefly MK.I

- 6-16 t/m 6-30

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


6-16     c/n   F6217     UK serial     PP583

  • 170546   in gebruik/overname
  • 000946   naar VSQ-861
  • 000047   nieuwe registratie 11-16
  • 110150   nieuwe registratie 16-16
  • 000052   naar VSQ-1
  • 080654   buiten gebruik gesteld/gesloopt op Ned. Antillen



De 11-16 met de voorste cockpitkap open in het zonnetje
op Marinevliegkamp Valkenburg.
foto coll Prudent Staal 






6-17     c/n   F6264     UK serial     PP590

  • 170546   in gebruik/overname
  • 000546   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-17
  • 110150   nieuwe registratie 16-17
  • 000052   naar VSQ-1
  • 280454   buiten gebruik gesteld/ gesloopt op Ned. Antillen








foto's boven: zeldzame kiekjes van een formatie Firefly jagers
tijdens de 
terugvlucht naar Morokrembangan na een 
lange en intensieve patrouillevlucht boven Java in
december 1946. 
De machines zijn nog voorzien van Engelse ronde vliegtuig-
kentekens met een groot wit vliegtuignummer op de romp.
Naast het witte 2 cijferige nummer staat in zwart op de romp
vermeld "Koninklijke Marine"met het volledige vliegtuignummer
(in dit geval "F17").
Het Nederlandse kenteken, de toen nog gevoerde oranje driehoek,
is duidelijk herkenbaar rechts onder de voorste cockpit.
Sinds 16 oktober 1946 verbleef VSQ-860 met 15 Firefly F-1
in Nederlands Indië  ter ondersteuning van een grote Nederlandse
militaire troepenmacht.
In totaal verbleef VSQ-860 ruim 4 jaar in Ned. Indië,
waarbij door het squadron meer dan 4000 vluchten
werden gemaakt.

Tijdens het verblijf in Nederlands Indië verloor VSQ-860
bij 4 Firefly vliegtuigongevallen 3 bemanningsleden. 

foto's coll Prudent Staal.







6-18     c/n   F6265     UK serial     PP591

  • 170546   in gebruik/overname
  • 000546   naar VSQ-860
  • 260846   verscheept naar Ned Indïe
  • 170347   ongeval; verongelukt in NOI




Firefly F-18 maakte tijdens de operaties van VSQ-860 in Indonesie
deel uit van het eskader.
Op 17 maart 1947 werd de machine na een ongeval afgeschreven. 







6-19     c/n   F6266     UK serial     PP592

  • 170546   in gebruik/overname
  • 000546   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-19
  • 110150   nieuwe registratie 16-19
  • 000052   naar VSQ-1
  • 080654   buiten gebruik gesteld/ gesloopt op Ned. Antillen




prachtige officiele foto van de Marine Voorlichtings Dienst
van een trio Fireflies MK-1 ( 11-19,11-20 en 11-28) van
VSQ-860 tijdens een verkenningsvlucht boven 
Java ; de
machines zijn bewapened met lichte doelraketten van circa
28 kg. gewicht





Ter voorbereiding op een gewapende patrouillevlucht
boven Java wordt de 11-19 op 27 december 1948
op Morokrembangan door bewapeningspersoneel
voorzien van een aantal circa 28 kg. wegende
doelraketten.
foto G J Aaldrinks DLC/coll NIMH
 




6-20    c/n   F6267     UK serial     PP593

  • 220546   in gebruik/overname
  • 000546   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-20
  • 110150   nieuwe registratie 16-20
  • 000052   naar VSQ-1
  • 080654   buiten gebruik gesteld/ gesloopt op Ned. Antillen



interessante foto van het NIMH van Firefly Mk-1 met de
oude serial presentatie (van voor 1950) ten tijde dat
het toestel gebruikt werd door het VSQ-860 in
Nederlands Indië; deze foto 
zou op 22 mei 1946
zijn gemaakt op Marinevliegkamp 
Morokrembangan
op Java.











nog twee zeldzame foto's van Firefly 11-20 in de oude
markings en kleuren in aktie bij het VSQ-860
tijdens de Politionele Acties in Nederlands-Indië
in 1949.

foto's coll Prudent Staal



6-21     c/n   F6275     UK serial     PP601

  • 180646   in gebruik/overname
  • 000646   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-21
  • 110150   nieuwe registratie 16-21
  • 000052   naar VSQ-1
  • 080654   buiten gebruik gesteld/ gesloopt op Ned. Antillen



De F-21 was de eerste Firefly machine van het type FR-1.
In totaal ontving de Marineluchtvaartdienst 10 Fireflies van dit
type (F-21 t/m F-30).
Deze jagerverkenner kon worden voorzien van een zgn. ASH
surface search radar pod welke in een rek onder de Rolls-Royce

Griffon XII motor kon worden aangebracht.
Deze eenvoudige oppervlakteradar werd bediend door de
waarnemer die in de achterste seat van de Firefly zat.
Tijdens een patrouillevlucht werd het met deze radarpod
mogelijk om aan de oppervlakte varende onderzeeboten
te localiseren en ze daarna met de meegevoerde raketten 
of bommen uit te schakelen.
Op de foto de F-21 met de ASH pod duidelijk zichtbaar onder
de neus onder de motor.
Deze foto werd waarschijnlijk op het Schotse Fearn gemaakt
in 1946.
foto coll Prudent Staal






6-22     c/n   F6276     UK serial     PP602

  • 180646   in gebruik/overname
  • 180646   naar VSQ-860
  • 260846   verscheept naar Ned Indië op de Karel Doorman
  • 121046   aangekomen in Ned. Indië
  • 000047   waarschijnlijk nog omgenummerd in 11-22
  • 210747   ongeval; tijdens Politionele Acties in Nederlands Indïe neergeschoten door vijandelijk vuur waarna een geslaagde buiklanding werd gemaakt bij Malang/Pandakan, zuidelijk van Soerabaja; de Firefly raakte totaal vernield en brandde kort na de crash in z'n geheel uit; officier vlieger 2e kl R. (Rego) Visser † ( hij overleefde de noodlanding maar werd kort daarna waarschijnlijk gevangen genomen (POW) door vijandelijke milities; daarna is onduidelijk wat er met hem is gebeurd; een bron meldt dat er niets meer van hem vernomen, waarna werd aangenomen dat officier vlieger Rego Visser is omgekomen in gevangenschap; de andere bron meldt dat officier Visser is overleden in een Rode Kruis Hospitaal bij Malang)  



6-23     c/n   F6277     UK serial     PP603

  • 180646   in gebruik/overname
  • 180646   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-23
  • 110150   nieuwe registratie 16-23
  • 150551   omgebouwd tot Firefly T-2 ; nieuwe registratie 21-16  



Via John van Hemert ontvingen we deze foto welke
werd gemaakt op 12 januari 1948 op het Marinevliegkamp
Morokrembangan tijdens een plechtigheid van het 

uitreiken van oorlogsonderscheidingen.
Op de achtergrond is een gedeelte van Firefly (6)-23
in de hangar te zien.

foto via John van Hemert





6-24     c/n   F6280     UK serial     PP606     

  • 180646   in gebruik/overname
  • 000646   naar VSQ-860
  • 260846   verscheept naar Ned. Indië met de Karel Doorman
  • 121046   aangekomen in Ned. Indië
  • 000047   nieuwe registratie 11-24
  • 140547   ongeval; tijdens verkenningsvlucht vermist boven Oost Java; de firefly bleek na problemen een buiklanding te hebben gemaakt in het bergachtige gebied van het Weliranggebergte op Oost-Java bij Kemloko-Patjet in de omgeving van Andjasmaro/Prigen en Trawas; de vlieger kwam waarschijnlijk bij de crash, waarnaj het wrak in brand raakte, om het leven, sergeant vlieger V J. J. M. (Johan) Olde Weghuis   ; het andere bemanningslid, korporaal der mariniers OVW (oorlogsvrijwilliger) J. W. (Johan) van Seggelen   is volgens niet bevestigde berichten als gewonde overlevende een dag na de crash gevangen genomen door rebellen of militairen van de TNI; daarna werd nooit meer iets van hem vernomen en is hij als vermist opgegeven; op 16 mei werd het wrak van de Firefly tenslotte dicht bij de top van de berg Andjasmaro bij Selecta door een patrouille van het indonesische republikeinse leger ontdekt.



Johannes Jacobus Marinus Olde Weghuis 
was op de bewuste 14e mei 1947 de
(sergeant V) vlieger van Firefly 11-24;
Johan Olde Weghuis werd geboren op
9 oktober 1917 in het Twentse 
Losser.

beide foto's met dank aan de 
Oorlogsgraven Stichting.



Johannes Walterus van Seggelen
was als korporaal der mariniers
als 2e inzittende aan boord van
Firefly K-24 ; volgens niet bevestigde

berichten overleefde hij in eerste
instantie de zware noodlanding, maar
werd hij daarna gevangen genomen 
door vijandige troepen.
Sindsdien werd niets meer van Johan
van Seggelen vernomen waarbij men 
ervan is uitgegaan dat hij kort na z'n 
gevangenschap is overleden.
Johan van Seggelen werd op
15 april 1925 
in Simpelveld geboren.





Firefly MK.I F-24 wordt op het landingsdek van een 
Engels vliegdekschip getakeld; deze Firefly kende
slechts een korte historie bij de Marineluchtvaartdienst;
tijdens een verkenningsvlucht boven Oost Java
verongelukte 
het vliegtuig in het Weliranggebergte
bij Trawas. Let even op de serialpresentatie met het
Engelse nationaliteitsteken!

foto AVDKM




6-25     c/n   F6281     UK serial     PP607

  • 200646   in gebruik/overname
  • 200646   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-25
  • 110150   nieuwe registratie 16-25
  • 000052   naar VSQ-1
  • 280454   buiten gebruik gesteld; gesloopt 



opname kort na de overdracht aan de MLD in 1946
van Firefly 6-25 waarbij men nog tijdelijk de Engelse
nationaliteitstekens voerde met alleen het nummer 

25 links van de Engelse roundel op de romp.
Onder de vleugel was de letter F met het vliegtuig-
nummer aangebracht.(zie foto bij F-24)

foto coll Prudent Staal




Firefly MK.1 16-25 op een nog kaal ogend Marinevliegkamp
Valkenburg; onder de neus weer voorzien van een  ASH
surface search radar pod welke in een rek onder de
Rolls-Royce Griffon XII motor is bevestigd.
foto coll Prudent Staal




6-26     c/n   F6288     UK serial     PP614

  • 200646   in gebruik/overname
  • 000646   naar VSQ-860
  • 260846   verscheept naar Nederlands Indië
  • 000047   nieuwe registratie 11-26
  • 110150   nieuwe registratie 16-26
  • 150350   VSQ-860 op non actief
  • 160450   verscheept naar Nederland
  • 000052   naar VSQ-1
  • 280454   buiten gebruik gesteld; gesloopt 




Firefly F26 in de zgn. sling; naast het bekende ronde nat. roundel
is voor op de neus een oranje droehoek te zien,terwijl op
de fin een Engelse vlag lijkt te zijn aangebracht.  foto MLD






6-27     c/n   F6289     UK serial     PP615

  • 200646   in gebruik/overname
  • 000646   naar VSQ-860
  • 260846   verscheept naar Ned. Indië met de Karel Doorman
  • 121046   aangekomen in Ned. Indië
  • 000047   nieuwe registratie 11-27
  • 040847   ongeval; bij de Politionele Acties in Nederlands Indïe tijdens lage scheervlucht neergeschoten bij Sotja, op Madoera; sergeant G. H. (Gerhard) Verberne 



Gerhard Henricus Verberne
werd op 29 januari 1918 te
Den Haag geboren.
Hij ligt begraven op het
Nederlandse ereveld 
Kembang Kuning in
Surabaya.




de wrakstukken van Firefly 11-27 als stille getuigen
van het drama welke zich op 4 augustus 1947 in
deze omgeving had afgespeeld;
later in de maand werd deze foto gemaakt
bij Sotja. 
Tegen het einde van 1946 werden de registraties
van de Fireflies vanwege veranderde operationele
taken gewijzigd van de letter F (cijfer 6) van
Fighter gewijzigd in de letter K (cijfers 11) van
Konvooi.
foto KM/ coll NIMH






verslag van een oorlogsjournalist uit een
krant van 13 augustus 1947






6-28     c/n   F6290     UK serial     PP616

  • 200646   in gebruik/overname
  • 200646   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-28
  • 110150   nieuwe registratie 16-28
  • 150350   VSQ-860 op non actief
  • 160450   verscheept naar Nederland
  • 000052   naar VSQ-1
  • 080654   buiten gebruik gesteld; gesloopt op de Ned. Antillen



6-29     c/n   F6293     UK serial     PP619

  • 200646   in gebruik/overname
  • 200646   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-29
  • 110150   nieuwe registratie 16-29
  • 150350   VSQ-860 op non actief
  • 160450   verscheept naar Nederland
  • 150551   omgebouwd tot Firefly T-2; nieuwe registratie 21-17



6-30     c/n   F6297     UK serial     PP623

  • 200646   in gebruik/overname
  • 200646   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe registratie 11-30
  • 110150   nieuwe registratie 16-30
  • 150350   VSQ-860 op non actief
  • 160450   verscheept naar Nederland
  • 000052   naar VSQ-1
  • 141052   ongeval; tijdens oefening formatievliegen met Firefly 16-6 elkaar geraakt boven het landgoed Groot Sint Joris op Curacao en neergestort;  na de mid air botsing wist luitenant ter zee 2 H. Moekardanoe zich via z'n parachute in veiligheid te brengen; hij liep slechts enkele schrammen op.




prachtige close formation van 2 Fireflies van VSQ-1 
met vanuit de fotokist aan stuurboord wing
Firefly 16-30.

De foto komt van Cor Groenestein en hij is zelf ook
zichtbaar op deze foto, hij bezet de navigatiepositie
van de 16-30.
foto Cor Groenestein via Prudent Staal