Fairey Firefly FR.IV

- 11-31 t/m 11-50

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


11-31     c/n     F8227

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 190447   naar VSQ-4; ook bij VSQ-5 en VSQ-1 gebruikt
  • 111050   nieuwe registratie 16-31
  • 011257   officieel buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op Hato




11-32     c/n     F8228

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 190447   naar VSQ-4; later naar VSQ-2
  • 111050   nieuwe registratie 16-32
  • 050953   ongeval; afgeschreven na mislukte landing op HMS Illustrious; vlieger ongedeerd 




11-33     c/n     F8229

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 190447   naar VSQ-4; ook bij VSQ-2 en VSQ-7 gebruikt
  • 111050   nieuwe registratie 16-33
  • 311059   nieuwe registratie 005
  • 151261   officieel buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op MVK Biak



In oktober 1959 werd Firefly 16-33 omgenummerd
in de 005.

Op de foto wordt het toestel d.m.v. een hijsinstallatie 
in de juiste stand neergezet om daarna vervolgens
de boordkanonnen naukeurig te kunnen uitlijnen.

Op de achtergrond een unieke(gele) DAF hijstruck
welke in de jaren 50 en 60 voor dergelijke doeleinden

in gebruik was bij de Marineluchtvaartdienst.
De foto werd gemaakt op Marinevliegkamp Biak.
foto coll Prudent Staal








11-34     c/n     F8230

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 190447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-34
  • 230557   ongeval; afgeschreven na crash op Hato, Nederlandse Antillen 



Firefly 11-34 in z'n oude markings en camouflagekleuren
welke voor 1951 werden gebruikt; op de foto het toestel
tijdens een mooie formatievlucht met de 11-42 in dienst
van het VSQ-4; foto coll Prudent Staal





prachtige actiefoto van Firefly 16-34 tijdens het uitrollen
van de flightline naar de startbaan van Hato
voor een nieuwe trainingsvlucht; ten tijde van deze
foto was deze kist in gebruik bij VSQ-1 op Hato.
foto via Dick Lohuis





De onfortuinlijke 16-34 wordt met een kraan weggevoerd
van de crashlokatie vlakbij vliegveld Hato na het incident
op 23 mei 1957, waarbij de Firefly vanwege de zwaar
opgelopen schade moest worden afgeschreven.
(zie de geknapte romp, beschadigde vleugeltip en de

kromgebogen propellerbladen) 
foto coll Prudent Staal







11-35     c/n     F8231

  • 230447   datum in dienst/overname
  • 151149   ongeval; verongelukt in zee na mislukte deklanding in dichte mist op "Karel Doorman"; vanwege te weinig snelheid ging Firefly tijdens de doorstart stallen en dook in zee bij Schotland niet ver bij de ingang van Moray Firth; luitenant ter zee M. J. van Wijck 

 

Firefly 11-35 kort na de overname door de Marine-
luchtvaartdienst.
Na een mislukte deklanding lukte het luitenant ter zee
M. J. van Wijck jammerlijk genoeg niet om zich tijdig te
kunnen bevrijden uit de zinkende Firefly en vond z'n
zeemansgraf in de monding van de Moray Firth in
Schotland.
foto coll Prudent Staal





11-36     c/n     F8232

  • 240447   datum in dienst/overname
  • 240447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-36
  • 140158   officieel buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op Hato t.b.v. onderdelen




een kiekje van 12 juli 1956 voor het familiealbum;
op de foto poseren MLD-ers Duyts en Bergsma op

Hato voor de Firefly 16-36.
foto coll Prudent Staal





11-37     c/n     F8233

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 180447   naar VSQ-2; ook gebruikt bij VSQ-5 en VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-37
  • 010357   officieel buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op Hato t.b.v. onderdelen



De 16-37 tijdens de altijd spectaculaire approach kort
voor een deklanding op de Karel Doorman.
foto Prudent Staal




de 16-37 in volle vlucht boven zee in de omgeving van
Curacao.





11-38     c/n     F8234

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 180447   naar VSQ-2; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-38
  • 091156   ongeval; zwaar beschadigd bij buiklanding op Plesman luchthaven; Firefly afgeschreven cat.5; onderdelen gebruikt voor andere machines; Luitenant ter zee 2 S. C. (Sibout) Gooszen veilig op grond uitgestapt.




Firefly 16-38 van VSQ-1 in betere tijden op de rolbaan van Hato
kort voor een oefenvlucht in september 1955. 

foto coll Prudent Staal

















een viertal foto's van de flink gemangelde Firefly 16-38
op de harde ondergrond van keien en vulkanisch gesteente
op de Plesman luchthaven na de wheels up buiklanding van
luitenant ter zee II cat. Sibout Gooszen.
Gelukkig kon hij ongedeerd uit de onherstelbare Firefly klimmen.
Als gezagvoerder van de Atlantic 257 beleefde Sibout Gooszen
opnieuw een hachelijk avontuur met een vliegtuigcrash toen
deze machine in augustus 1973 een noodlanding op het water
voor de kust van Wassenaar moest maken.
foto's coll Prudent Staal





11-39     c/n     F8235

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 190447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-39
  • 100353   ongeval; afgeschreven na ongeval op Hato, Nederlandse Antillen



Firefly 11-39 met diverse soortgenoten aan boord van
een vliegdekschip in de 2e helft 
van de jaren 40;
op 10 maart 1953 werd het vliegtuig 
afgeschreven
na een ongeval in de Nederlandse Antillen.

foto Marineluchtvaartdienst





11-40     c/n     F8236

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 280447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-40
  • 010359   officieel buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op MVK Biak



mooie opname van Firefly 16-40  van VSQ-7 gefotografeerd
vanuit een andere Firefly tijdens een formatievlucht

boven een bewolkt Nieuw Guinea.
foto coll Prudent Staal






een trio Fireflies van VSQ-7 in actie tijdens een 
patrouillevlucht boven opnieuw Nederlands Nieuw Guinea
in een gesloten echelon right formatie.
foto Marineluchtvaartdienst







11-41     c/n     F8237

  • 240447   datum in dienst/overname
  • 240447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-5
  • 111050   nieuwe registratie 16-41
  • 220654   ongeval; VSQ-5; na een oefening met een andere Firefly met een aantal marineschepen op de Noordzee trad boven de kustlijn een motorstoring op; na diverse pogingen om de motor te herstartten werd daarna een noodlaning op zee (ditch) hemaakt op circa 5 mijl westelijk voor de kust van Katwijk;kort daarop werd de vlieger, sergeant P. J. Jong, veilig drijvend in z'n rubberboot gevonden door een gescrambelde Lockheed Neptune, gevlogen door Luitenant ter zee I P. N. Versteeg; nadat door de Neptune een rookboei was uitgegooid werd sergeant Jong opgepikt door een Sikorsky S-55 helikopter, gevlogen door luitenant ter zee I G. H. Greve. Amper 20 minuten na z'n bail out arriveerde de Firefly vlieger veilig in z'n natte pak op Marinevliegkamp Valkenburg.



Voor 1950 had Firefly FRIV 11-41 al eens een ongeval
d.m.v. een kraak tijdens een deklanding.
foto Marineluchtvaartdienst




11-42     c/n     F8238

  • 180447   datum in dienst/overname
  • 280447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 , VSQ-5 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-42
  • 160958   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak 



de 16-42 gefotografeerd vanuit een minder gebruikelijke
fotohoek schuin onder de machine;foto coll Prudent Staal






Firefly FRIV 16-42 samen met de 16-72 en een onbekende
kist van VSQ-7 tijdens een detachement op vliegveld
Jefman op het gelijknamige eiland voor de kust van
Sorong in de zgn. Vogelkop van Nieuw Guinea.
Deze foto uit de collectie van Prudent Staal werd in
augustus 1958 gemaakt.






11-43     c/n     F8239

  • 230447   datum in dienst/overname
  • 230447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2
  • 111050   nieuwe registratie 16-43
  • 080453   ongeval MVK Valkenburg




11-44     c/n     F8240


  • 240447   datum in dienst/overname
  • 240447   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-44
  • 010359   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak




16-44 tijdens een verkenningsoperatie boven Nieuw Guinea;
in deze periode waren de Fireflies in dienst bij VSQ-7
op Marinevliegkamp Biak

foto Marinevoorlichtingsdienst




11-45     c/n   F8241


  • ​180447   datum in dienst/overname
  • 190447   naar VSQ-4
  • 111050   nieuwe registratie 16-45
  • 100751   ongeval; tijdens vlucht vanaf HMS Indomitable kreeg de Firefly te maken met motorstoring waarna een noodlanding in de Ierse Zee nabij het eiland Ailsa Craig (Schotland) werd gemaakt; sergeant vlieger J. M. van den Akker  (kon het vliegtuig tijdig verlaten voordat het zonk, maar verdronken), C. P. O. de Haan kon uit zee worden gered


 


Firefly IV 16-45 in actie op de KD; In juli 1951 stortte de
machine 
na een motorstoring bij Schotland in zee,waarbij
de piloot , sergeant J.M van den Akker, noodlottig om het 

leven kwam door verdrinking. foto MLD




11-46     c/n     F8242

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-46
  • 060259   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak



prachtige detailfoto van Firefly 11-46 in een camouflage-
patroon van 2 kleuren grijs  op de romp en bovenzijde
van de vleugels en luchtgrijs aan de onderkant.
foto coll Prudent Staal 





de 16-46 in formatie met Firefly FR.IV 16-44 tijdens
een verkenningsvlucht boven Nederlands Nieuw Guinea
in de 2e helft jaren 50.
foto Marinevoorlichtingsdienst




De 16-46 wordt tijdens een deklanding binnengeloodst 
door een batsman (deklandingsofficier).
foto coll Prudent Staal




11-47     c/n     F8243

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-2; ook gebruikt bij VSQ-5 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-47
  • 311059   nieuwe registratie 006
  • 061260   ongeval; beschadigd na buiklanding op vliegveld Jefman ; toestel werd na expertise afgeschreven
  • 061260   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op Jefman



de 006 samen met 3 andere Fireflies nog in aktieve
dienst op de flightline 
van Marinevliegkamp
Biak.

foto coll Prudent Staal




duidelijk is te zien dat het complete hoofdlandingsgestel
van Firefly 006/B bij de mislukte landing op het vliegveld
Jefman bij Sorong compleet is weggeslagen;
naast een vernield 
landingsgestel liep het vliegtuig ook
aanzienlijke schade op aan de vleugelflaps (kleppen) en
aan de onderzijde van de romp.
Gezien de aangekondigde uitfasering van de Firefly
loonde het niet meer de moeite om de 006/B nog te
herstellen, waarna de machine werd afgeschreven
en vervolgens ter plekke werd gesloopt.
Van dezelfde crash ontvingen we nog twee 
kleurenfoto's waarbij op de bovenste foto de
kleurige targetpod onder de romp nog opvalt.
foto's coll Prudent Staal en eigen archief  













11-48     c/n     F8244

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-2; ook gebruikt bij VSQ-5 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-48
  • 311059   nieuwe registratie 007
  • 201161   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak



Firefly FR.IV 11-48 op het platform van Marinevliegkamp
Valkenburg, kort voordat de machine in het verre
oosten van Indonesié op Nieuw Guinea werd
gestationeerd bij het VSQ-7.
foto coll Prudent Staal




11-49     c/n     F8245

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-5 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-49
  • 311059   nieuwe registratie 008
  • 170761   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op Marine Vliegkamp Biak




onder de tropische zon wordt de 008 grondig geinspecteerd
door twee techneuten van het VSQ-860 op Marinevliegkamp
Biak.
Mooi te herkennen op deze foto zijn de details van het toestel
zoals de 4 bladige propeller, de cockpit, het landingsgestel
en de verschillende onderdelen van de vleugeluitrusting.
foto coll Prudent Staal.






Firefly 008/B in de periode dat de Firefly FR.IV de
persoonlijke kist was van SMJRV C. H. J. (Cor) Heinen.
Duidelijk zijn de aangebrachte markings op de
Firefly te herkennen, terwijl Cor Heinen zelf even
in een relaxte positie voor de fotograaf poseert.

foto Cor Heijnen via coll Prudent Staal




11-50     c/n     F8246

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 090250   ongeval; verongelukt tijdens operaties vanaf " Karel Doorman" ; de vlieger kon worden gered.