Fairey Firefly FR.IV

- 11-51 t/m 11-70

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



11-51     c/n     F8247

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-51
  • 101154   ongeval; na mislukte poging voor een oefen noodlanding op Hato afgegleden in een bocht en neergestort in de omgeving van het vliegveld, waarna het vliegtuig in brand vloog; de enige inzittende, leerling vlieger korporaal F. Renkema , kwam hierbij om het leven.



een flightline van maar liefst 10 splinternieuwe Fairey
Firefly FRIV staan in oktober 1947 gereed op het  
fabrieksvliegveld van Fairey in Engeland voor de
afleveringsvlucht aan de MLD op Marinevliegkamp
Valkenburg.
Zoals op deze foto is te zien werden de Fireflies voor

de MLD al in de fabriek voorzien van volledige
MLD registraties en Nederlandse rozetten.
De rij wordt aangevoerd door de 11-51, die het einde

van de operationele periode bij de MLD voortijdig
zag eindigen op 10 november 1954 na een ongelukkig
landingsongeval op vliegveld Hato.

foto Alan Bowley





Dezelfde Firefly, nu geregistreerd als 16-51, in de kabels
van een nieuwe takel tijdens een demonstratie van
het nieuwe voertuig op Marinevliegkamp Valkenburg. 
foto MLD




11-52     c/n     F8248

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-52
  • 280458   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak




actie foto van de 11-52 van VSQ-4 vlak na een deklanding
op de Karel Doorman    
foto MLD




en dezelfde Firefly in een later stadium, in nieuwe
camouflage en nu voorzien van een registratie 

beginnend met 16.. (letter P) tijdens een spectaculaire
dek landing in de remkabels op de Karel Doorman.
foto coll Prudent Staal





11-53     c/n     F8249


  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-53
  • 050751   ongeval; op het parkeerdek van HMS Indomitable beschadigd door verkeerde taxiemanoeuvre van Sea Fury 6-20, die na de deklanding de staart van Firefly 11-53 raakte.
  • 000358   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Hato







De 11-53 werd in juli 1951 zwaar beschadigd na een 
foutieve taxiemanoeuvre van een Sea Fury.
Eerder werd dezelfde Firefly zwaar beschadigd bij
een mislukte deklanding op de Karel Doorman;
op de foto's is te zien dat het toestel na de harde landing

door het rechterhoofdwiel is gezakt, waarna de draaiende
propeller nogal onzacht in aanraking kwam met het landings-
dek.

Hierbij ontstond een beginnende motorbrand, welke door 
de snel uitgerukte brandweer tijdig kon worden geblust.
Na reparatie kon men de Firefly weer aan de sterkte van
VSQ-4  toevoegen.

foto's coll Prudent Staal




11-54     c/n     F8250

  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-54
  • 070655   buiten gebruik gesteld en gesloopt op Hato  



Firefly 11-54 tijdens een patrouillevlucht op high
level; foto Marineluchtvaartdienst








11-55     c/n     F8251


  • 220847   datum in dienst/overname
  • 220847   naar VSQ-4 
  • 111050   nieuwe registratie 16-55
  • 040755   naar VSQ-7
  • 240259   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak



Firefly FRIV 16-55 van VSQ-7 met een tweetal andere
kisten op het platform van Boroekoe op Biak.
Ter voorkoming van corrosie vanwege het vochtige
klimaat zijn de cockpitdelen en de motorkap goed

afgeschermd.
foto coll Prudent Staal





11-56     c/n   F8252

  • 220847   in gebruik/overname
  • 220847   naar VSQ-4
  • 240848   ongeval; verongelukt nabij Marinevliegkamp Valkenburg nadat de Firefly tijdens een te laag uitgevoerde duikvlucht met de linkervleugel een broeikas raakte; nadat de machine kon worden opgetrokken explodeerde het in de lucht; adelborst vlieger 1e kl F. J. C. Meulenberg , matroos schrijver 2e kl F. J. Palings  (vloog als passagier mee) 




De onfortuinlijke Firefly 11-56 tijdens een heerlijke close
formation 
photo shoot boven het toen nog weidse landschap
van Zuid- Holland, kort voor het tragische vliegongeval in
augustus 1948, 
toen het toestel tijdens een duikvlucht
met de linkervleugeltip een broeikas raakte.

foto coll Prudent Staal





11-57     c/n     F8253

  • 021047   in gebruik/overname
  • 021047   naar VSQ-1; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-57
  • 311059   nieuwe registratie 009
  • 151261   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak



De 16-57 met opgeklapte vleugels bij Aviolanda op 
vliegbasis Woensdrecht tijdens een onderhoudsbeurt;
Aviolanda zorgde voor de inspectiebeurten en het
grote onderhoud van de MLD vliegtuigen, zo ook
voor de Firefly.
Daarnaast werden door Aviolanda een aantal
Firefly MK.1's omgebouwd tot trainingsvliegtuigen
type T-1 en T-2.
foto coll Prudent Staal





Met gezamelijke mankracht wordt de 009 op Biak onder
de brandende zon naar een hangar op Boroekoe geduwd. 
foto coll Prudent Staal





11-58     c/n     F8254

  • 220847   in gebruik/overname
  • 220847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2
  • 111050   nieuwe registratie 16-58
  • 140154   ongeval; verongelukt in zee tijdens operaties vanaf "Karel Doorman"; bemanning ongedeerd



De 11-58 van VSQ-4 in het zgn. "temperate sea scheme"
kleurenschema, een combinatie van extra donker zeegrijs
met leigrijs op de bovenzijde en zijkant van het toestel. 

Aan de onderkant van de vluegels en de romp is een
luchtgrijze camouflage aangebracht.
foto coll Prudent Staal











In 1948 of 1949 maakte de 11-58 bovenstaande kraaklanding
in een weiland in de omgeving van Marinevliegkamp

Valkenburg.
Op de middenfoto staat de ongedeerde vlieger, luitenant ter zee
Herman de Wit, relaxed lachend met z'n bij de crash 
vernielde
zonnebril (1 glas moest worden afgeschreven).
Foto onder; bij de noodlanding liep de romp ter hoogte van het
Nederlandse herkenningsteken een flinke knik en deuken op. 
foto's collectie Prudent Staal





11-59     c/n     F8255


  • 021047   in gebruik/overname
  • 021047   naar VSQ-2; ook gebruikt bij VSQ-5 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-59
  • 311059   nieuwe registratie 010
  • 261061   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly werd monument bij ingang MVK Biak



















onderhoudswerkzaamheden aan de 010 op de snikhete
flightline 
van Marinevliegkamp Biak in Nieuw Guinea.
Er heerste op het eiland vrijwel altijd een hoge lucht-
vochtigheid in combinatie met een constante temperatuur
van dik 26 graden.
Niet echt fijn om daarmee onbeschermd in de volle zon te
moeten 
werken!
foto coll Prudent Staal




nog maar een plaatje van Firefly 010 omdat we er
geen genoeg van kunnen krijgen!
Ditmaal in volle vlucht met de landingflaps in down
positie gefotografeerd door P van Bronckhorst vanuit
een andere Firefly rond 1958-1960.

foto via Prudent Staal




11-60     c/n     F8256

  • 021047   in gebruik/overname
  • 021047   naar VSQ-4; 
  • 111050   nieuwe registratie 16-60
  • 040755   naar VSQ-7
  • 250559   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak



mooie foto van 2 typen Fireflies gezamenlijk naast elkaar
op Marinevliegkamp Valkenburg in 1951.
Op de voorgrond staat de 16-60, een Firefly van het
type FRIV.
Erachter zien we de 16-30, een Firefly van het type
MK.1, hetgeen duidelijk is te zien aan o.a het propellerblad
en de minder gestroomlijnde inlaat van de neus.
foto coll Prudent Staal






11-61     c/n     F8257

  • 260847   in gebruik/overname
  • 260847   naar VSQ-4
  • 111050   nieuwe registratie 16-61
  • 080953   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt t.b.v. onderdelen









11-62     c/n     F8258

  • 260847   in gebruik/overname
  • 260847   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-62
  • 300357   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak



De 11-62 vliegt vlak langs de Karel Doorman in 1948
en toont speciaal voor fotograaf Dick van Scheijen 
de vanghaak in "de hook down" positie.
foto Dick van Scheijen via Prudent Staal







prachtige aktiefoto van Firefly 16-62 samen met z'n
maatje 16-40 tijdens een patrouillevlucht boven 
Nederlands Nieuw Guinea in de 2e helft jaren 50
toen de machines opereerden vanaf het Marine-
vliegkamp Biak en waren ingedeeld bij VSQ-7.
foto coll Prudent Staal





De 16-62 in een minder confortabele positie in het
struikgewas aan het einde van de landingsbaan
op Boroekoe na een landing met defekte remmen.
foto coll Prudent Staal





11-63     c/n     F8259

  • 260847   in gebruik/overname
  • 260847   naar VSQ-??
  • 090649   ongeval; vlak na start kreeg het toestel motorstoring waarna een noodlanding werd gemaakt in de duinen bij Valkenburg; Luitenant ter zee E. Duinker en sergeant vliegtuigmaker A. A. M. Rietveld (licht gewond) veilig op grond uitgestapt.



11-64     c/n     F8260

  • 021047   in gebruik/overname
  • 021047   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-64
  • 010657   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Hato



onder zomerse omstandigheden taxied firefly FR.IV 
16-64 van VSQ-1 van de flightline op Hato voor 
een patrouillevlucht boven de Caribische eilanden.

foto coll Prudent Staal



11-65     c/n     F8261

  • 021047   in gebruik/overname
  • 021047   naar VSQ-2; ook gebruikt bij VSQ-1
  • 111050   nieuwe registratie 16-65
  • 010857   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Hato



11-66     c/n     F8262

  • 031047   in gebruik/overname
  • 031047   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-66
  • 020759   officieel buiten gebruik gesteld; Firefly gesloopt op MVK Biak




met de motor op flink vermogen controleert
deze Firefly FR IV vlieger de 16-66 op even-
tuele storingen kort voor z'n oefenvlucht;
de vliegtuigblokken staan als veiligheid tegen

het wegrollen van de Firefly nog voor het 
landingsgestel geplaatst.
foto coll Prudent Staal

 



11-67     c/n   F8263


  • 031047   in gebruik/overname
  • 031047   naar VSQ-4
  • 111050   nieuwe registratie 16-67
  • 210952   ongeval; verongelukt in zee tijdens landing op HMS Illustrious; luitenant ter zee 2e cat A. C. M. Lambregts  



11-68     c/n   F8264

  • 031047   in gebruik/overname
  • 031047   naar VSQ-4; ook gebruikt bij VSQ-2 en VSQ-7
  • 111050   nieuwe registratie 16-68
  • 000159   VSQ-7
  • 160159   ongeval; in zee bij Ned. Nieuw Guinea; bemanning ongedeerd




11-69     c/n   F8265

  • 031047   in gebruik/overname 
  • 050749   ongeval; tijdens de landing op het Britse vliegdekschip "HMS Theseus" kwam de Firefly te hoog binnen, waarna te laat op het dek werd geland; vervolgens miste de Firefly hierdoor de barrier (vangkabel) waarna door de harde landing het landingsgestel afbrak; met een flinke snelheid schoof het vliegtuig daarna over het dek, nam in de crash nog een geparkeerde Engelse Firefly mee waarna het met een flinke snelheid van het dek in zee stortte. de vlieger, luitenant ter zee 2 F. Langenbach, wist zich, ondanks een gebroken sleutelbeen,in het water uit het wrak van de Firefly te bevrijden, waarna hij door de Engelse torpedobootjager "Saint James" veilig uit het water werd opgepikt. de waarnemer van de Firefly, adelborst vlieger 1e kl Marinus Hendrik van Breem   uit Eindhoven, werd niet meer gevonden. 


11-70     c/n   F8266

  • 031047   in gebruik/overname
  • 031047   naar VSQ-2
  • 111050   nieuwe registratie 16-70
  • 220453   ongeval; na motorstoring moest op zo'n 10 km uit de kust van Noordwijk een noodlanding op de Noordzee worden gemaakt; de gewonde vlieger wist zich in veiligheid te brengen met z'n reddingsvest; na geruime tijd drijvend op z'n reddingsvest te hebben rondgedreven, werd hij tijdens een gecombineerde reddingsactie tussen een MLD helikopter, Mitchell, een aantal Firefly vliegtuigen en een Sea Otter van de SAR uit zee gered. Helaas overleed de vlieger, luitenant ter zee 3 F. Koops   uit Den Haag, kort na de redding aan z'n verwondingen.