Westland Lynx UH.14A

- 260 t/m 265

Terug




260     c/n   WA-003     ex   G-17-1




  • 141176   in gebruik genomen als UH-14A op Yeovil
  • 141176   naar Royal Navy 700Lynx squadron Yeovilton tbv test en evaluatie
  • 130577   afgeleverd op MVK Valkenburg
  • 130577   naar VSQ-7
  • 200691   omgebouwd naar SH-14B
  • 000595   omgebouwd naar SH-14D
  • 000000   naar MARHELI groep
  • 040708   naar Defensie Helikopter Commando(DHC)
  • 000012  in opslag MVK de Kooy tbv poortwachter





De eerste Lynx voor de Koninklijke Marine was de 260;
op deze foto zien we de heli in z´n eerste "UH-14A" 
configuratie inclusief de oude grote serialpresentatie.
de "K" op de fin verwijst naar MVK de Kooy,  
het toestelnummer is in grote witte cijfers op de rompdeur
te zien.  Deelen 290678






Gelijktijdig met de diverse ombouwprogramma's ondergingen
de uiterlijke kenmerken van de herkenningstekens op de Lynx
ook enige veranderingen;
de grote witte markings verdwenen rond 1990 en daarvoor in
de plaats kwam een onopvallende kleine zwarte romp-
registratie; de herkenbaarheid van de onderlinge
Lynxen werd gelukkig later hersteld met het aanbrengen
van zowel op de romp als op de crewdeuren van een klein wit
serialen op de staartboom de volledige tekst van de Kon.Marine
Bovenstaande foto in de SH-14D uitvoering tijdens een SAR
Katwijk evenement op 5 augustus 2006.






261     c/n   WA-007     ex   



  • 161276   in gebruik genomen als UH-14A
  • 161276   naar Royal Navy 700Lynx squadron Yeovilton tbv evaluatie
  • 130577   afgeleverd op MVK Valkenburg
  • 130577   naar VSQ-7
  • 000290   omgebouwd naar SH-14B
  • 000295   omgebouwd naar SH-14D
  • 000000   naar MARHELI groep
  • 040708   naar Defensie Helikopter Commando(DHC)
  • 120912   laatste vlucht
  • 000912   in store/opslag MVK de Kooy
  • 000013   naar Militair Museum, Brussel





MVK de Kooy oktober 1986



 


Lynx 261 tijdens een OSRD oefening op MVK de Kooy op
14 augustus 1985; terwijl de heli stil boven de "plaats
des onheils" hangt, wordt de boordredder met de hijslier
uitgelierd .






de Kooy maart 2001





262     c/n   WA-013     ex   



  • 010777   in gebruik genomen als UH-14A
  • 010777   afgeleverd op MVK de Kooy
  • 000777   naar VSQ-7
  • 000290   omgebouwd naar SH-14B
  • 000595   omgebouwd naar SH-14D
  • 040708   naar Defensie Helikopter Commando(DHC)
  • 000000   naar MARHELI groep
  • 000000   tbv grond intructie Gilze Rijen





De 262 als UH-14A op het grote heliplatform van MVK de
Kooy 
in juni 1980; foto Gerrit Bouma




Lynx 262 ,voorzien van 2 MK-46 torpedo's, op het platform van MVK
de Kooy in juli 1998; de 
Westland Lynx kon voor diverse
doeleinden worden ingezet;
afhankelijk van de soort missie had men de bschikking over
de volgende bewapening c.q. uitrusting;
dipping sonar tbv opsporen onderzeeboten
2 MK.46 torpedo's voor het onschadelijk maken of vernietigen
van de onderzeeboten
 
1 MAG machineboordgeweer van 7,62mm 
forward looking Infra rood camera ( tbv opsporen warmtebronnen)
chaff en flares tbv het misleiden van raketten dmv aluminium
fakkels en snippers 

 



Het einde van de 262 in dienst bij de MLD; in deplorabele toestand
staat de heli op MVK de Kooy te wachten op vervoer naar de
sloop; foto Paul Baijens




263     c/n   WA-020     ex   G-17-2



  • 230877   in gebruik genomen als UH-14A
  • 240877   afgeleverd op MVK de Kooij
  • 240877   naar VSQ-7
  • 010482   ongeval; tijdens OSRD avond oefening verongelukt in Marsdiep ZO van Texel





Op de avond van 1 april 1982 vond tijdens een OSRD schemer
oefening boven het Marsdiep het ernstigste ongeval met een
Lynx van de Kon. Marine plaats.

Tijdens de reddingsoefening raakte Lynx 263 het water,waarna
het onbestuurbaar in zee stortte.

De drie bemanningsleden, Ltz G.J vd Lagemaat, Sgt C. Pippel en
Adj J.B. Schuurman kwamen hierbij om het leven.





264     c/n   WA-022     ex   G-17-3



  • 220977   in gebruik genomen als UH-14A
  • 000977   afgeleverd op MVK de Kooy
  • 000977   naar VSQ-7
  • 000290   omgebouwd naar SH-14B en f/n tone down zwarte serial
  • 001293   omgebouwd naar SH-14D
  • 000000   naar MARHELI groep
  • 040708   naar Defensie Helikopter Commando(DHC)
  • 000000   naar Techn Universiteit Delft tbv instructie





de Kooy augustus 1985




de Kooy juli 1995





265     c/n   WA-023     ex   G-17-4



  • 251077   in gebruik genomen als UH-14A
  • 041177   afgeleverd op MVK de Kooy
  • 041177   naar VSQ-7
  • 000290   omgebouwd naar SH-14B en f/n tone down zwarte serial
  • 000595   omgebouwd naar SH-14D(prototype SH14D)
  • 000000   naar MARHELI groep
  • 040708   naar Defensie Helikopter Commando(DHC)
  • 000011   in store/opslag MVK de Kooy


 

De Kooy juli 1984




Leeuwarden,24 mei 1978;de eerste Lynx landing bij het 
Bonifatius Hospitaal trok veel bekijks. Het lijkt alsof de
witte non rechtsonder haar handen vouwt voor een
behouden 
vlucht!


 


 

De 265 in actie tijdens de vlootdagen in Den Helder
in juli 1978

 



De 265 was de eerste Lynx met een SH-14D modificatie;
als prototype fungeerde het toestel in deze versie als testkist
voor onderhouds- en vliegend personeel.

Ter viering van het ingrijpende ombouwprogramma werd
de heli  in mei 1995 voorzien van speciale "SH-14D" finmarkings.  





detailfoto van de kleurrijke fin van Lynx 265 t.g.v. de eerste
SH-14D 
modificatie; let ook even op de aangebrachte
grijs/zwarte kop van een Lynx, rechts van het serial.


 

De 265 op MVK de Kooy in de laatste SH-14D configuratie,
met kleine witte registratie en volledige tekst van de Kon.
Marine op de hefboom.   mei 2004