NH Industries NH.90 niet actief

Terug

Op 17 mei 2010 werd de eerste NH90 maritieme gevechtshelikopter op het Maritiem Vliegkamp de Kooy door de DMO (Defensie Materieel Organisatie) overgedragen aan de Koninklijke Luchtmacht, met als onderdeel het Defensie Helikopter Commando (D.H.C.).
Het was de eerste machine uit een totaal serie van twintig NH90 helikopters, die de luchtstrijdkrachten hadden aangeschaft ter vervanging van de maritieme Westland Lynx helikopters en de luchtmacht Agusta Bell AB-412SP's van het 303 SAR Squadron.
Het eerste toestel, registratie N-110, diende na de overdracht als instructiekist voor  opleiding en training, operationele testen en evaluaties en voor het overnemen van de " vaste waltaken" van de Westland Lynx SH-14.
Vervolgens werden na verloop van tijd ook de Lynx taken van de onderzeebootbestrijding en ondersteuning van de fregatten overgenomen.
De beoogde overname van de SAR aktiviteiten van het 303 Squadron verliepen echter minder succesvol, de heli bleek niet geschikt voor deze taak terwijl het gewicht van de NH90 een onoverkomelijk obstakel vormde bij het landen op de diverse helihavens van de ziekenhuizen in Noord Nederland.
Achteraf kon de conclusie worden gerechtvaardigd  dat de verantwoordelijke minister i.s.m. de luchtmachtleiding zich, zonder zich eerst intensief te hebben verdiept  in een grondige research v.w.b. de onderlinge verschillen tussen een AB-412SP en een NH-90, veel te snel het lot van de unieke en in het Noorden van het land immens populaire Search and Rescue eenheid met de komst van de NH90 hadden verbonden.
Door deze misser kwam het patientenvervoer van/ naar de Waddeneilanden flink onder druk te staan, de inwoners in Noord Nederland voelden zich door de Haagse overheid en pro Brabantse luchtmachtleiding in de steek gelaten.
Als tussenoplossing en doekje voor het bloeden werd daarna nog even de ongeschikte en te  zware Cougar helikopter ingezet, daarna ging de SAR taak , na diverse discussies en rechtszaken over de aanbesteding, over naar een civiele aanbieder.

Van de in totaal twintig beschikbare NH90 helikopters werden in totaal acht machines beschikbaar gemaakt voor transporttaken, zowel voor de ondersteuning van amfibische operaties als voor taktische transportvluchten boven land en zee.
Het geavanceerde toestel beschikt over uitgebreide waarschuwingssystemen, sonar en warmtebeeldapparatuur (FLIR) waardoor de heli in staat is om bij nacht of onder slechte weersomstandigheden normaal te kunnen opereren.
Om gewicht te kunnen besparen heeft men bij deze helikopters de sonar en het control station van de sonar operator uit de kisten verwijderd.
Daarentegen heeft men deze versie aanvullend voorzien van een raketwaarschuwingssysteem.
De overige twaalf toestellen werden ingezet als Nato Frigate Helicopter (NFH) als boordhelikopter op de Marine fregatten.
Ook voor deze toestellen werden enkele aanpassingen voor de maritieme taak aangebracht in de apparatuur en diverse systemen.