Sud Aviation Alouette III (SAR)

Terug


Sud Aviation ALOUETTE III



Eind februari 1966 arriveerden, als opvolger van de kleinere Alouette II helikopters, de eerste twee (H-08 en H-20) Alouette 3 helikopters voor de SAR/TAR eenheid op vliegbasis Ypenburg.
De machines waren nog voorzien van de originele olijfgroene camouflagekleuren, zonder opvallende dayglow vlakken en SAR titels op de romp.
Op dat moment was de SAR/TAR nog ingedeeld bij het Vliegdienst squadron van Ypenburg.
Niet veel later werd deze eenheid ondergebracht bij het 298 squadron.
In september 1966 werden de heli's voorzien van dayglow vlakken die werden aangebracht om de zichtbaarheid tijdens reddingsoperaties te kunnen vergroten.
Ook ontvingen de SAR Alouettes eigen namen uit de toen erg populaire en wereldberoemde tekenfilmserie van de "Flintstones".
Op 23 september 1968 werd de TAR (Tact. Air Recc.) taak afgestoten; in ruil daarvoor kreeg men de fotovlucht taak ervoor terug.
Een jaar later werd de SAR vlucht ook aangewezen als helikopter transportonderdeel voor het koninklijk huis.
Op 1 juli 1977 verhuisde het onderdeel van Soesterberg naar Leeuwarden; a.g.v. deze verhuizing gingen de taken voor de vluchten voor het koninklijk huis weer naar de Alouette's van de GpLV op Soesterberg.
Gelijktijdig werd het aantal SAR vliegers van zes naar vier gereduceerd , terwijl het aantal boordwerktuigkundigen van negen naar zes man werd teruggebracht.
De vliegende bemanning bestond bij de SAR naast een piloot uit twee boordmonteurs, waarvan de één de zgn. hoist bediende en de andere dienst deed als redder.
Deze hoist had een kabel met een totale lengte van 23 meter.
Verder kon de Alouette III een brancard meenemen (type Raam de Mooy) of twee zgn. NATO stretchers.
De H-67 is korte tijd uitgerust geweest met twee vaste drijvers van rubbercanvas, die elk waren voorzien van vijf compartimenten.
In september 1966 maakte het toestel in deze configuratie de eerste landing op zee, ongeveer 12 mijl uit de kust bij Zandvoort; later ( in 1969) werden de heli's uitgerust met een automatisch opblaasbaar nooddrijfsysteem.

Ook waren de SAR helikopters uitgerust met een swing (moderne uitvoering van de sling) waarmee grote en kleinere lasten konden worden opgepakt zonder dat deze tijdens het vervoer gingen slingeren.
De totale last die de Alouette mee kon nemen was 170 kg.


In 1994 werden de Alouette III heli's vervangen door drie Agusta Bell AB-412SP helikopters.

Sinds 1998 heeft men de SAR  eenheid omgedoopt in 303 SAR squadron.








de H-67 op het platform van de legendarische helihaven
"Dodemanskisten" aan de rand van het dorp
West Terschelling.
Deze foto is van 30 juni 1975
.








sergeant Ron Graber in actie bij de hoist tijdens een
reddingsdemo.
foto KLu





cockpit SAR Alouette III