Agusta Bell AB-204B/UH-1

- 220 t/m 228

Terug


220          c/n  3010

  • 080662   in dienst MLD
  • 000000   in gebruik geweest VSQ-7,1
  • 270977   buiten dienst gesteld
  • 270977   via wegtransport naar MVKV voor storage
  • 000578   verkocht aan Sky Controls Inc, California
  • 000000   terug in Nederland; poortwachter MVKK




De eerste Agusta Bell AB-204 voor de Marine Luchtvaart
Dienst was de 220; deze machine werd ruim 15 jaar 
gebruikt door VSQ-7, eerst op MVK Valkenburg
(aanduiding letter V op staartboom) en later vanaf
MVK de Kooy.(letter K op staartboom)





De 220 in volle vlucht op weg naar een lokatie in het
Waddengebied voor een search and rescue
operatie na een OSRD scramble op 
29 mei 1974.





221          c/n  3012

  • 090862   in dienst MLD
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-1, VSQ-7
  • 250163   ongeval; tijdens een lesvlucht kwam het toestel met de staart in aanraking met een bunker op Marinevliegkamp Valkenburg, waarna de helikopter van lage hoogte neerstortte. Bij de impact met de grond brak de volledige staartsectie af, de bemanning bleef ongedeerd. De machine werd na een uitgebreide reparatieklus bij Agusta in Italië weer volledig inzetbaar. 
  • 290977   buiten dienst gesteld
  • 290977   via wegtransport naar MVKV voor storage
  • 000578   verkocht aan Sky Controls Inc, California




Frank Elsinga fotografeerde de 221 tijdens een bezoek
aan het Mariniers complex in Doorn











Agusta Bell UH-1 221 met staartletter "K" , de aanduiding
voor thuisbasis MVK de Kooy. foto coll Dick Lohuis





222          c/n  3014

  • 200962   in dienst MLD
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-7,1
  • 170378   buiten dienst gesteld
  • 170378   vliegend naar MVKV voor storage
  • 000578   verkocht aan Sky Controls Inc, California



foto van Agusta Bell UH-1 "triple two" tijdens de open
dag op vliegveld Eelde in mei 1968; 
let ook even op
het duidelijke VSQ-7 badge op de RH crewdoor en de 

4 witte reddingszaps. 




De 222 on finals voor de landingsbaan op thuisbasis
MVK de Kooy in oktober 1976.








nog een mooie foto van de Marinevoorlichtingsdienst van
de 
"Triple Two" met de oude staartcode van
Marinevliegkamp 
Valkenburg.




223          c/n  3016

  • 161062   in dienst MLD
  • 161062   naar VSQ-7
  • 040564   ongeval; na motorstoring keerde de helikopter terug naar Marinevliegkamp Valkenburg voor een noodlanding; niet ver van de landingsbaan verloor de helikopter plotseling hoogte en dreigde op een woonboot in de Oude Rijn te storten; dankzij een professionele stuurcorrectie van vlieger adjudant onderofficier A.J. van Dun werd de woonboot op het laatste moment ontweken waarna de Agusta Bell 223 met een harde klap in het water van de Oude Rijn terechtkwam. Bijzonder tragisch was dat adjudant onderofficier A.J. (Antoon Josep) van Dun bij het ongeval om het leven kwam, de twee andere bemanningsleden, luitenant ter zee 1 R. van Vlijmen en vliegtuigmaker 1 P. A. J. Steman, raakten gewond maar konden veilig door enkele bewoners van de woonboten uit het wrak worden gered.



De in 1921 in Helvoirt (NB) geboren
adjudant onderofficier instrukteur
Antoon Josep van Dun kwam bij
het tragische ongeval met de 223
het leven.






de ongelukkige Agusta Bell UH-1B 223 in betere tijden; 
de machine was maar 1,5 jaar operationeel, toen het in mei
1964 totaal werd vernield bij een ongeval in de Oude Rijn.
Deze officiele MLD foto is gemaakt op de "Karel Doorman"





nog een mooie interessante opname van de 223
met de bekende "V" tailcode van Valkenburg;
deze foto is van de hand van 
Peter Vercruijsse
welke hij fotografeerde op vliegbasis 
Ypenburg
op 18 april 1963 in het kader van de in die tijd befaamde
en alom gewaardeerde nationale 
jeugdluchtvaartdagen.
foto Peter Vercruijsse







224          c/n  3024


  • 141262   in dienst MLD
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-7,1
  • 010469   ongeval; tijdens een NAVEX oefenvlucht moest het toestel een noodlanding maken in een weiland bij de snelweg A44 in de omgeving van Valkenburg/Haagse Schouw nadat op circa 150m hoogte een storing aan de staartrotor was opgetreden; de helikopter kwam met een harde klap in het weiland terecht waarbij zowel de romp van de helikopter als de staartrotor doormidden braken zodat de 224 moest worden afgeschreven; de vliegers, luitenant ter zee 1 K.H. Versteeg (1e vlieger) en luitenant ter zee 2 K. Jurriëns (tweede vlieger)en boordwerktuigkundige korporaal leerling vliegtuigmaker B. Hijnekamp kwamen met de schrik vrij, zij het dat zowel Versteeg als Hijnekamp met rugklachten te kampen hadden. 




De 224 werd bij een ongeval op 1 april 1969
afgeschreven; op de foto de helikopter
tijdens een bezoek aan Soesterberg op 9 juli 1968.
foto Johan Ragay; coll MLNL





De 224 kort na de harde noodlanding waarbij de heli
zwaar beschadigd raakte; na expertise werd de 
AB-204B afgeschreven.





225          c/n  3023

  • 180363   in dienst MLD
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-1,7
  • 220768   ongeval; tijdens oefenvlucht instrumentvliegen viel op circa 400m hoogte het motorvermogen op de hoofdrotor weg, waarna de vlieger instructeur kapitein der mariniers, P. Tjittes, de besturing overnam en auto giroënd de heli onbeschadigd in een weiland zette op een perceel van veehouder W. de Graaf, Achthovenerweg 1a te Leiderdorp; alle bemanningsleden, naast P. Tjittes waren dat sergeant leerling vlieger Miras en meccano Smits, bleven ongedeerd.  
  • 041177   vliegend naar MVKV voor storage
  • 231277   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000578   verkocht aan Sky Controls Inc, California




UH-1 225 on finals op Leeuwarden tijdens een reddings-
vlucht op 14 januari 1975 voor het innemen van
nieuwe brandstof .







dia uit de collectie van Dick Lohuis waarbij we de 225 in
juli 1977 op volle toeren kort
 voor de lift off op
MVK de Kooy zien.





Geregeld waren de Marine helikopters ook te zien op de
helihaven van de Search and Rescue afdeling van de 
KLu op Terschelling.
Met de vervanging van de Alouette 3 helikopters door
de Augusta Bell 412 Tweety
 verdween echter deze
markante landingsplek ( Doodemanskisten genaamd)
aan de westkant van het 
dorp West Terschelling.
Deze foto werd in juni 1976 gemaakt.





226          c/n  3032

  • 250563   in dienst MLD
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-7,1
  • 230977   buiten dienst gesteld
  • 290977   vliegend naar MVKV voor storage
  • 000578   verkocht aan Sky Controls Inc, California



duidelijk zichtbaar boven de romp de zgn. lierinstallatie 
waarmee drenkelingen maar ook goederen
opgetakeld konden worden.

rechts onder de staartrotor is nog net een gedeelte
van 
de in 1977 gesloopte oude luchtverkeers
controletoren van Leeuwarden te zien.






Nogmaals een opname van een Marine Agusta Bell UH-1
op het Terschellinger Doodemanskisten.  






227          c/n  3035

  • 190763   in dienst MLD
  • 190763   naar VSQ-7
  • 290977   buiten dienst gesteld
  • 290977   vliegend naar MVKV voor storage 
  • 000578  verkocht aan Sky Controls Inc, California 






AB-204B 227 tijdens een reddingsoefening; in de
openstaande 
schuifdeur hangt een kikvorsman
al klaar om zo dadelijk in het water te gaan springen
om eerste hulp aan de drenkeling te gaan verlenen.





228          c/n  3017     ex I-MINU

  • 310769   in dienst MLD
  • 040869   afgeleverd op MVKV
  • 040869   naar VSQ-7
  • 240278   buiten dienst gesteld
  • 000578   verkocht aan Sky Controls Inc, California








Tweemaal UH-1B 228 met staartcode"V" tijdens een
internationale helicopter rescuemeet op het Engelse
Lee-on-Solent op 11 en 12 juli 1972.