Sud Aviation Alouette III (GpLV,THG)

- A-254 t/m A-301

Terug



A-254     c/n   1254


  • 160265   officiele overname KLu
  • 100365   vertrek afleveringsvlucht route fabrieksveld Marignane (F) - Soesterberg
  • 110365   afgeleverd op Soesterberg
  • 080280   ingedeeld bij 298 squadron
  • 080280   ongeval; gestart als bravo van 2 kisten vanaf Hesepe in dichte mist na boomtoppen te hebben geraakt tegen heuvel gevlogen en neergestort in bos Teutoburger Wald bij Bad Iburg (D); eerste luitenant Hans Leenstra † , tweede luitenant G. de Man †  (2e vlieger, week na het ongeval overleden), sergeant 1 H. Wolf †  en vaandrig Kon. Landmacht R. van der Meer † 



het ernstigste Alouette ongeval vond op 8 februari 1980
plaats toen de gehele bemanning bij een crash met de
A-254 in het Teutoburger Woud omkwam.




A-260     c/n   1260


  • 040365   officiele overname KLu
  • 170169   ongeval; tijdens autorotatie oefening beschadigd; eerste luitenant Hans Wobben en tweede luitenant John Michielsen
  • 160698   buiten gebruik gesteld
  • 160698   totaal 7120:4 vlieguren
  • 160698   in opslag op Soesterberg; naar ROC Tilburg voor instructie (met witte deuren en 100 jaar luchtmacht sticker)







boven; op 17 januari 1969 ging het mis tijdens
een autorotatie 
oefening; de A-260 kwam met
een flinke klap in aanraking 
met het
landingsterrein.

foto's KLu




Na reparatie van het bovenvermelde ongeval werd
de A-260 tot juni 1998 gebruikt bij de Groep Lichte
Vliegtuigen en daarna bij de Taktische Helikopter Groep






A-261     c/n   1261


  • 080365   officiele overname KLu
  • 100365   vertrek afleveringsvlucht vanaf Marignane (F)
  • 110365   afgeleverd op Soesterberg
  • 110675   ongeval; in aanvaring gekomen met papieren vlieger; het voorruit raakte beschadigd alsmede de staartrotor, waarin het vliegertouw verward raakte; geslaagde nl op Deelen gemaakt
  • 160698   buiten gebruik gesteld
  • 160698   totaal 7170:9 vlieguren
  • 160698   in opslag op Soesterberg; later naar VTOC Aalsmeer voor instructie





A-261 op verkenningsvlucht tijdens een legeroefening in
Duitsland  in april 1971.






In juli 1988 werd de A-261 op thuisbasis Deelen
gefotografeerd  tijdens het taxien vanaf de
Helikopter Vlieger Opleiding flightline naar de
aktieve startbaan.





A-266     c/n   1266


  • 100365   officiele overname KLu
  • 190978   ongeval; tijdens mislukte autorotatie op Deelen zwaar beschadigd na zeer harde landing; eerste luitenant P. Zondervan en eerste luitenant B. Jansen ongedeerd; het toestel kon worden hersteld
  • 150583   in gebruik bij 300 squadron
  • 150583   ongeval; tijdens vlucht klapte de linker schuifdeur omhoog en kwam in de rotor terecht ; door de klap raakte de heli bij de noodlanding in een weiland bij Zelhem zwaar beschadigd, een deel vh landingsgestel brak af; toestel hersteld! kapitein J. Bodenstaff en tweede luitenant Alexandra Wiessing ongedeerd. datum ook genoemd als 25 mei 1983(?)
  • 120384   eerste vlucht na reparaties bovenvermelde crash
  • 090894   buiten gebruik gesteld
  • 090894   totaal 6078:6 vlieguren
  • 090894   afgeleverd aan Pakistaanse Marine als 1266







de zwaar beschadigde A-266 ligt als oud schroot in een
weiland 
bij Zelhem nadat een schuifdeur tijdens de vlucht
in de hoofdrotor 
terecht was gekomen.
Gelukkig raakte niemand van de crew ernstig gewond.

Het is niet te geloven als je de foto's goed bekijkt, maar
na een intensieve reparatieklus wist men de A-266 in
maart 1984 weer vliegklaar te krijgen!
foto's KLu




gezien bovenste serie foto's was het eigenlijk onvoorstelbaar 
dat de A-266 ooit nog kon vliegen; 
maar in maart 1984 koos de volledig herbouwde Alouette
opnieuw het luchtruim voor een proefvlucht.
Nadat deze glansrijk was verlopen werd de machine weer
toegevoegd aan het 300 squadron.



A-267     c/n   1267


  • 100365   officiele overname KLu
  • 240495   vanaf DMVS via wegtransport naar Marseille
  • 010595   buiten gebruik gesteld
  • 010595   totaal 6791:6 vlieguren
  • 010595   verkocht aan Eurocopter (inruil op Cougar bestelling)
  • 000896   naar museum Les Amis de la 5eme Escadre bij Orange (F)



historisch plaatje van twee Alouette III helikopters
van 299 squadron op een dispersal van vliegbasis

Deelen met op de achtergrond twee zojuist
gelandde Convair F-102A 
Delta Daggers van
het 32 FIS van Soesterberg; ivm baanreparaties

op Soesterberg vloog het Amerikaanse squadron
in 1968 tijdelijk vanaf Deelen.






De A-267 was één  van de twee deelnemende Alouette III
helikopters aan de static show tijdens de open dag van
het Engelse Middle Wallop op 6 juli 1984.





A-274     c/n   1274



  • 010465   officiele overname KLu
  • 020367   ingedeeld bij 298 squadron
  • 020367   ongeval; tijdens vlucht liep de maingearbox vast;snel hierna verloor de crew de controle over de heli waarna het tijdens de noodlanding in een weiland bij Seedorf (D) met een forse klap uitelkaar spatte; de Alouette werd total loss cat.5 verklaard; elt vlieger Johan Schols en sergeant 1  C.J. Broers safe (vlieger Johan Schols liep ernstig rugletsel op waarbij z'n  herstel 1 jaar duurde)
  • 000367   wrak naar LETS Deelen voor instructie; (later werd het voorzien van de staart van Alouette A-350 in Grasshoppers camouflage)




het totaal vernielde wrak van Alouette III A-274 ligt na de
ernstige crash als een 
stille getuige in een weiland bij
Seedorf; 

de cockpitdeur waardoor sergeant 1 C Broers naar buiten
klauterde 
staat nog open; duidelijk is verder te zien 
dat oa. het complete landingsgestel en de bijna complete
staartboom door de hevige klap volledig zijn weggeslagen.
foto KLu



A-275     c/n   1275


  • 280465   officiele overname KLu
  • 100566   ongeval; tijdens autorotatie op Ypenburg helde de heli naar rechts waarna het de grond raakte en omsloeg; de Alouette kwam daarna op de zij liggend zwaar beschadigd tot stilstand op het platform, res. tweede luitenant H de Goede en luitenant Dumoulin konden ongedeerd uit de heli kruipen; toestel gerepareerd
  • 000982   als eerste Alouette 3 helicopter afgeleverd in het nieuwe bruin/groene kleurenschema (aan 298 squadron)
  • 000004   naar RUAG voor modificaties en omspuiten in blauwe kleur
  • 000505   afgeleverd bij het 300 squadron na mods en omspuiten blauwe kleur
  • 141215   laatste vlucht en daarna buiten gebruik gesteld
  • 141215   totaal 10312:7 vlieguren




A-275 tijdens de terugvlucht naar Soesterberg na de
open dag  2004; de A-275 was de eerste Alouette welke
werd voorzien van het nieuwe bruin groene kleurenpatroon;
in september 1982 werd de machine in de nieuwe kleuren
bij het 298 squadron afgeleverd.
foto fotovlucht Soesterberg/KLu





De A-275 was één van de Alouettes welke later nog van 
het donkerblauwe VIP kleurenschema werd voorzien.





A-281     c/n   1281


  • 190565   officiele overname KLu
  • 000495   via luchttransport in C-130 afgeleverd in Marseille bij Eurocopter
  • 010595   buiten gebruik gesteld
  • 010595   totaal 6486:7 vlieguren
  • 010595   verkocht aan Eurocopter







De A-281 tijdens een bezoek aan Leeuwarden op
18 april 1984. Op de achtergrond een Alouette 3
in het Grasshoppers kleurenschema.






A-282     c/n   1282


  • 240565   officiele overname KLu
  • 170570   in gebruik bij 299 squadron
  • 170570   ongeval; tijdens solo vlucht met staartrotor beschermbeugel obstakel geraakt waarna de beugel in de rotor terechtkwam; hierdoor raakte de Alouette onbestuurbaar waarna het neerstortte en daarna in brand is geraakt in het buurtschap Woold bij Winterswijk; HVO leerling vlieger res. vaandrig Arie Plomp 



A-292     c/n   1292


  • 050765   officiele overname KLu
  • 001104   naar RUAG voor modificaties en omspuiten in blauwe kleur
  • 001105   terug naar 300 squadron na modificaties en nu voorzien van blauwe VIP kleur
  • 161215   laatste vlucht en daarna officieel buiten gebruik gesteld 
  • 161215   totaal 10565:8 vlieguren




De A-292 in het oude kleurenschema tijdens een 
oefening in Duitsland in 1969.




De A-292 na een startongeval op vliegbasis Soesterberg
in 1984 waarbij slijtage aan 
de circlip de grote
boosdiener was van dit schade
geval.
Nadat na de platform- en cockpit controles goed waren 

uitgevoerd werd er, nadat ook de rotor was gekoppeld,
uitgetaxied waarna de Alouette plotseling over links 
doorzakte en met de "toevallig bevestigde" Royal Flight
step en met de staartrotorbeugel over de grond
schuurde; nadat de bestuurder de motor van het
toestel meteen had afgezet bleek dat de hoofdsteun
van het linker hoofdwiel naar achteren was weg-
gedraaid, ook de beplating was daarbij voor een
deel opengescheurd; verder was de tweede steun
van het hoofdwiel (swivelarm) gesepareerd van
de zgn. cross tube. 
Slijtages aan de circlip kwamen geregeld voor, soms
met gevolg van een schadepost zoals hierboven
omschreven.






De A-292 ,op deze foto nog in camouflagekleuren, werd
later overgeheveld naar het 300 squadron.

Op de foto is de machine voorzien van het squadron-
badge 
tijdens de start vanaf het heliplatform
van Leeuwarden op 20 april  2001






drukte op de helihaven van Oost Vlieland; na het sluiten van
Dodemanskisten op Terschelling werd rond 1994 deze nieuwe
helihaven op de Oostelijke punt van Vlieland door de SAR
in gebruik genomen.
De A-292 in het mooie blauwe VIP schema is inmiddels
gearriveerd, terwijl op de achtergrond een Tweety AB-412
van de SAR z'n landingsplek aan het uitzoeken is.
foto Dick Breur




en nog een plaatje van de A-292 in VIP uitvoering tijdens een
bezoek aan Woensdrecht in april 2010; foto Dick Lohuis






A-293     c/n   1293


  • 290665   officiele overname KLu
  • 000285   beschilderd met een grote witte libelle op de romp en voorzien van registratie A-298 t.g.v. 35 jaar 298 squadron 
  • 021294   buiten gebruik gesteld
  • 021294   totaal 6749:3 vlieguren
  • 021294   naar Nationaal Luchtvaart College Hoofddorp voor instructie



A-293 in het vroege kleurenschema en voorzien van
een squadron badge van 299 squadron tijdens een
bezoek aan vliegveld Eelde in juni 1968; op de
achtergrond zien we 3 Saab Safirs van de RLS
( Rijksluchtvaartschool) op het platform.





ter gelegenheid van het 35- jarig bestaan van het
298 squadron werd de A-293 door enkele creatieve

leden van het squadron voorzien van een
jubileum libelle kleurenschema met de toepasselijke
registratie A-298; Soesterberg maart 1985 

foto uit dagboek 298 squadron. 





Alouette 3 A-293 op de rolbaan van vliegbasis Deelen
in juni 1988.






A-301     c/n   1301


  • 040865   officiele overname KLu
  • 000691   t/m 1191 voorzien van wit kleurenschema met tekst "EC Monitor Mission" ivm detachement Kroatie
  • 000096   buiten gebruik gesteld; in opslag op Woensdrecht
  • 000098   opnieuw in gebruik genomen; naar 300 squadron
  • 240804   als eerste Alouette III afgeleverd na modificaties RUAG en voorzien van blauwe VIP kleurenschema
  • 241215   laatste vlucht en daarna officieel buiten gebruik gesteld
  • 241215   totaal 10237:4 vlieguren




De A-301 met witte serial tijdens een bezoek aan het 
Duitse Bramsche in 1970.




voor het detachement in Kroatië werd de A-301 in 1991
in een wit kleurenschema gespoten, voorzien van de
tekst " E.C. Monitor Mission"









A-301 voorzien van de markings "10000 vlieguren!"