Sud Aviation Alouette III (GpLV,THG)

- A-302 t/m A-382

Terug



A-302     c/n   1302


  • 040865   officiele overname KLu
  • 250195   buiten gebruik gesteld
  • 250195   totaal 6719:4 vlieguren
  • 270195   afgeleverd aan Tsjaad luchtmacht als vracht per Hercules C-130 TT-PAF



een oude opname van de A-302 in juli 1968 in de 
tijd dat de Alouette III helikopters nog voorzien
waren van een
 eigen embleem (299 squadron
in dit geval)van één van de
 squadrons van de
Groep Lichte Vliegtuigen;
kort hierna verdwenen deze eigen squadron 

badges van de toestellen, waarna het 
algemene badge van de Groep Lichte
Vliegtuigen op de helikopters en de
Piper Cub vliegtuigen werd aangebracht.





de staartrotor van de A-302 wordt nog eens grondig
gecontroleerd.








een fotocollage van de A-302 met bovenaan in de 
eerste uitvoering met witte registratie en een 299
squadron embleem op de romp; de drie andere
opnamen werden gemaakt in de periode dat de  
kist nog in het egaal donkergroene schema was
gespoten.





A-307     c/n   1307


  • 230965   officiele overname KLU
  • 230796   buiten gebruik gesteld
  • 230796   totaal 6755:9 vlieguren
  • 230796   verkocht aan Eurocopter; werd F-GIBY 
  • 000897   werd I-BXWA



De A-307 in een bloemenrijke omgeving tijdens een VIP
vlucht voor het Koninklijk Huis; speciaal voor deze 
gelegenheid is de helicopter uitgerust met het
beschermende oranje cockpitglas aan de onderzijde; 
door luchtmachtpersoneel werden deze speciale 

ondoorzichtige ruiten ook wel kruisglas genoemd.
Verder is de Alouette nog voorzien van een speciaal 
opstapje bij de linkerdeur, bedoeld voor de vrouwelijke
leden van het Koninklijk Huis; de zgn. Royal Flight trap.



A-319     c/n   1319


  • 271065   officiele overname KLu
  • 000678   t/m 0979 Grasshoppers '78 kleurenschema (gele diagonale strepen met tekst Grasshoppers op romp/staartboom) 
  • 220793   buiten gebruik gesteld
  • 220793   totaal 6758:9 vlieguren
  • 280793   naar Woensdrecht voor opslag
  • 001193   naar Soesterberg t.b.v. opslag; later naar ROC Deltion College Zwolle voor instructie



A-319 in het gele diagonale kleurenschema van de
Grasshoppers in 1978.





in juli 1979 was de A-319 nog steeds voorzien van het
speciale Grasshoppers display kleurenschema.






In augustus 1985 was de A-319 inmiddels weer voorzien
van het normale operationele kleurenschema.




A-324     c/n   1324


  • 121165   officiele overname KLu
  • 000674   t/m 0874 Grasshoppers '74 kleurenschema (gele vlakken op staartboom en romp)
  • 100796   buiten gebruik gesteld
  • 100796   totaal 6954:1 vlieguren
  • 100796   verkocht aan Eurocopter
  • 001097   nieuwe registratie HB-XQD



Alouette III A-324 in het oude kleurenschema op de
flightline van Woensdrecht in 1979.




De A-324 tijdens een bezoek aan de in 1994
gesloten Terschellinger schietrange de
Noordvaarder, onder de vliegers beter
bekend als Jackpot .

Op de achtergrond de contouren van West-
Terschelling met de bekende Brandaris
vuurtoren.





In 1980 werd bij de Grasshoppers het definitieve rood/wit/blauwe
kleurenschema ingevoerd; dit kleurenpatroon behield men
tot de definitieve opheffing van het team in 1995. 

foto Dick Breur




deze foto werd op thuisbasis Deelen gemaakt (19 april 1995) in
het jaar dat het Grasshoppers team werd ontbonden; nadat de
laatste display op 2 augustus van dat jaar op het Engelse
St. Mawgan had plaatsgevonden, werd het team ontbonden.

Reden hiervan was dat de meeste vliegers binnenkort hun
conversie gingen starten op de nieuwere helicoptertypen

zoals de Cougar AS-532 en de Chinook CH-47.




A-336     c/n   1336


  • 241265   officiele overname KLu
  • 000678   t/m 0978 Grasshoppers '78 kleurenschema( gele diagonale strepen met tekst Grasshoppers op romp/staartboom) 
  • 000495   via luchttransport in C-130 afgeleverd in Marseille bij Eurocopter
  • 010595   buiten gebruik gesteld
  • 010595   totaal 6641:9 vlieguren
  • 010595   verkocht aan Eurocopter



winters plaatje op de flightline van de Helikopter Vlieg Opleiding
(HVO), toen nog een onderdeel van het 300 squadron.





De A-336 in het tweede uit diagonale gele strepen bestaande
kleurenschema van de Grasshoppers; op de bovenste foto
van  Peter Breur op het verregende platform van Hahn op
13 augustus 1978.
Op de onderste foto vliegt de machine in hetzelfde

jaar z'n solo demonstratie tijdens de open dagen van
de Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Deelen.








A-342     c/n   1342


  • 200166   officiele overname KLu
  • 260370   ongeval; kwam met Alouette A-307 per schip terug van detachement in Tunesie; bij wegtransport van haven Den Helder naar Soesterberg liep de staartboom een flinke breuk op.
  • 250195   buiten gebruik gesteld
  • 250195   totaal 6367:0 vlieguren
  • 270195   afgeleverd aan Tsjaad luchtmacht als vracht per Hercules C-130 TT-PAF



De A-342 in z'n eerste egaal donkergroene
camouflage schema tijdens de open dag

op het Duitse Ahlhorn in september 1975.






De A-342 werd o.a. ingezet tijdens de luchtmacht open
dagen in juli 1994 welke op vliegbasis Leeuwarden
werden gehouden.






A-343     c/n   1343


  • 210166   officiele overname KLu
  • 000691   voorzien van wit kleurenschema met tekst "EC Monitor Mission" ivm detachement in Kroatie
  • 160891   ongeval; tijdens verkenningsvlucht van een zgn. monitor missie in Slovenie bij Okucani onder vuur genomen en door 5 kogels geraakt; na een geslaagde voorzorgslanding bleek de machine een kapotte ruit en een gat in de hoofdligger vd rotorbladen te hebben opgelopen; eerste luitenant Gerrit Ouwerkerk en Roy Pijffers ongedeerd.
  • 001191   terug in Nederland; wit kleurenschema behouden zonder tekst
  • 081096   buiten gebruik gesteld
  • 081096   totaal 6738:4 vlieguren
  • 081096   naar KMSL Woensdrecht voor instructie



nog een foto van Alouette III A-343 in het oude egaal
donkergroene kleurenschema tijdens een pre- flight
check door onderhoudspersoneel van vliegbasis
Deelen tijdens een prachtige zomerdag in juli 1972.






In april 1990 bezocht de A-343 de collega's van de 
Marineluchtvaartdienst op Marinevliegkamp de Kooy.








In 1991 werd de A-343 gebruikt voor de EC Monitor Missie
in Kroatië; nadat de helikopter in november 1991 na
de beeindiging van de vliegaktiviteiten in de Balkan 
op Nederlandse bodem was teruggekeerd, werden
de zgn. EC Monitor Mission teksten van de
Alouette 3 verwijderd.

Het witte kleurenschema bleef gelukkig nog geruime
tijd behouden, zo als op bovenstaande foto's uit
maart 1992 is te zien.






A-350     c/n   1350


  • 170366   officiele overname KLu
  • 011197   verkocht aan Heli Support Sweden
  • 011197   totaal 6764:5 vlieguren



De A-350 voor hangar 2 op Vrijland van de
vliegbasis Deelen eind jaren 60 

met de opvallende witte registratie op de
staartboom; op de achtergrond een aantal

oude Harvard lesvliegtuigen welke, nadat
ze 
buiten gebruik waren gesteld, tijdelijk
op het gras bij de bossages rond het
hangarcomplex van Deelen waren 
geparkeerd.





tijdens display shows vormde de nationale driekleur op de
Alouettes een opvallende verschijning; maar buiten deze
optredens werden de Alouettes natuurlijk ook tijdens
operationele oefeningen gebruikt, waarbij de opvallende

kleur deze helikopters de bijnaam gaf van toverbal. 



A-351     c/n   1351


  • 150366   officiele overname KLu
  • 011090   in gebruik bij 298 squadron
  • 011090   ongeval; tijdens vlucht staartboom afgebroken en neergestort bij Nieuw Reemsterveld op de Ginkelse Heide 6km W van Deelen; elt Alfons (Fons) Bossard 



De A-351 was voorzien van het Grasshoppers display
kleurenschema toen het op 1 oktober 1990 tijdens een
oefenvlucht verongelukte.







A-366     c/n   1366


  • 270466   officiele overname KLu
  • 000589   in gebruik bij 298 squadron
  • 000589   ongeval; tijdens landing met rugwind bij Celle (D) aantal bomen geraakt; schade aan o.a. rotorbladen 
  • 000492   t/m 1193 voorzien van wit kleurenschema met letters " UN" t.b.v. uitzending naar Cambodja
  • 290492   op 29 en 30 april verscheept op Ms. Marilia naar Satahip, Thailand t.b.v. det. Cambodja
  • 201093   na beeindigen uitzending Cambodja in opgeslag gegaan (nooit meer gevlogen)
  • 001093   voorzien wat roze olifanten kleurenschema
  • 100195   buiten gebruik gesteld
  • 100195   totaal 6712:4 vlieguren
  • 100195   naar HTS Haarlem voor instructie 
  • 000603   verplaatst naar TU Delft
  • 000014   terug naar opslag Gilze Rijen; omgespoten tot H-08 van Search and Rescue
  • 000316   overgebracht en geplaatst op Texel Airport




A-366 tijdens een verkenningsvlucht in de omgeving
van Ermelo. 




Alouette III A-366 in de winterzon op de flightline
van 298 squadron op Soesterberg in december 1975.







speciaal voor het gewondenvervoer had men de schuifdeuren
van de Alouette 3 voorzien van linnen zakjes waarin de handvaten
van de brancards konden worden geplaatst. Deze manier bood 

de mogelijkheid voor het vervoer van 2 gewonde passagiers.



A-374     c/n   1374

  • 030666   officiele overname KLU
  • 000678   t/m 0978 Grasshoppers '78 kleurenschema (gele diagonale strepen met tekst Grasshoppers op romp/staartboom)
  • 060896   buiten gebruik gesteld
  • 060896   totaal 6670:0 vlieguren
  • 060896   verkocht aan Eurocopter











Drie foto's boven: De Alouette 3 helicopters werden in een
standaard egaal olijfgroene kleur met een witte registratie
op de staartboom afgeleverd;
in 1973 werd besloten om de witte opvallende
registraties te wijzigen in een zwarte (slecht leesbare)
aanduiding.





De A-374 voorzien van een zwarte registratie.
Op deze foto wordt het toestel gebruikt voor jury- en observatie
doeleinden tijdens de op vliegbasis Twente in mei 1976
gehouden internationale NAVO oefening "Tactical Weapons

Meet"





De A-374 in het tweede Grasshoppers display
schema op de flightline van het Duitse Hahn de
dag voor de grote airshow gekiekt op 12 augustus

1978.





De A-374 van 298 squadron tijdens een bezoek aan het
Engelse marine vliegveld Yeovilton op 28 juli 1989.





A-382     c/n   1382


  • 050766   officiele overname KLu
  • 130870   in gebruik bij 298 squadron
  • 130870   ongeval; tijdens vlucht op 600 ft begon na hevig gekraak de staart te zwaaien; in de daarop volgende noodlanding in een bouwland bij Panheel schoof de Alouette door waarna het een kwartslag draaide en uiteindelijk totaal vernield op de linkerzij tot stilstand kwam; hierna ontstond een korte brand; tlt H. Buise gewond (o.a. ernstige brandwonden opgelopen), monteur H de Klerk licht gewond