Sud Aviation Alouette III (GpLV,THG)

- A-383 t/m A-452

Terug



A-383     c/n   1383


  • 040766   officiele overname KLu
  • 110973   ongeval; tijdens grondongeval op Deelen met A-391 beschadigd; de taxiende A-383 raakte de rotor van de op de flightline geparkeerde A-391, waarna brokstukken van de beide rotorbladen gevaarlijk in het rond over de flight en door een hangardeur vlogen; res. tweede luitenant H. de Jong 
  • 000495   verkocht aan Eurocopter als F-GNBF
  • 000495   via luchttransport in C-130 afgeleverd in Marseille t.b.v. Eurocopter (inruil op de Cougar bestelling)
  • 010595   buiten gebruik gesteld
  • 010595   totaal 6351:7 vlieguren





een winters plaatje op de flightline van de Helikopter
Vliegopleiding (HVO) op vliegbasis Deelen in de
winter
van 1967-1968.






De A-383 tijdens een kort preventief technisch onderhoud
in een hangar op thuisbasis Deelen.









Twee foto's boven: tussen de squadrons van de Groep
Lichte V
liegtuigen werden de operationele Alouettes
dikwijls gewisseld;

op deze foto's wordt de A-383 gebruikt door het
298 squadron 
op vliegbasis Soesterberg.





en de A-383 met het duidelijk beoogde effect van een zwarte
registratie 
op de tailboom;
bij donker weer waren de kentekens nl. amper te lezen.






In augustus 1995 werd de A-383 teruggekocht door de fa.
Eurocopter in Frankrijk.






de twee helikoptertypen waarover de Groep Lichte Vliegtuigen
sinds 
1975 beschikte waren naast de Alouette 3 de op
de achtergrond staande Bolkow BO-105.  





A-390     c/n   1390


  • 190766   officiele overname KLu
  • 160796   buiten gebruik gesteld
  • 160796   totaal 6501:2 vlieguren
  • 000896   verkocht aan Eurocopter als F-GPAH; werd later I-AIRU








De A-390 scheert laag over de rolbaan van Deelen tijdens
een opleidingsvlucht bij het HVO in oktober 1968.



De A-390 van 299 squadron op het platform voor één van de
karakteristieke vliegtuig onderkomens op Deelen.





op 17 juni 1978 was de A-390 nog in het oude effen 
olijfgroene kleurenschema te bewonderen tijdens
de luchtmacht opendagen op Deelen.






donkere wolken in april 1995 boven de flightline van de
Grasshoppers; symbolisch voor het laatste aktieve jaar
van het team, in augustus 1995 zou  het team worden
opgeheven.




A-391     c/n   1391


  • 130766   officiele overname KLu
  • 110973   ongeval; tijdens grondongeval op Deelen met A-383 beschadigd; de taxiende A-383 raakte de rotor van de op de flightline geparkeerde A-391, waarna brokstukken van de beide rotorbladen gevaarlijk in het rond over de flight en door een hangardeur vlogen; in de A-391 zat geen bemanning.
  • 000678   t/m 0978 Grasshoppers '78 kleurenschema ( gele diagonale strepen met tekst Grasshoppers op romp/staartboom)
  • 220793   buiten gebruik gesteld
  • 220793   totaal 5786:3 vlieguren
  • 000793   naar MLM opslag Kamp Zeist 
  • 000903   als poortwachter op een paal in een vijver op Soesterberg geplaatst; na sluiting Soesterberg overgebracht naar Gilze Rijen 
  • 060810   officieel onthuld op Gilze Rijen in Grasshoppers kleuren als A-453; met de verhuizing van alle Alouettes naar Gilze-Rijen werd besloten de oude poortwachter van Soesterberg over te spuiten in Grasshoppers kleuren.




De A-391 met een nostalgisch wagenpark op
de achtergrond vol met 
VW Volkswagen kevers,
een Opel Kadett, Ford Taunus, BMW 1000, 
NSU Prinz en een Simca 1000.  






Nadat het van de sterkte was afgevoerd werd de A-391
poortwachter op de vliegbasis Soesterberg.





De A-391 in volle vlucht tijdens een landmacht-
oefening in de omgeving van Garderen.

in mei 1987.







A-398     c/n   1398


  • 130966   officiele overname KLu
  • 141266   ongeval; noodlanding in weiland na transmissie oil pressure warning; eerste luitenant J. Slager
  • 280674   ongeval; in het Duitse Sennelager werd de heli op het landingsterrein aangereden door een ambulance en raakte hierbij licht beschadigd; geen bemanning
  • 240991   ex Grasshoppers kleuren; omgespoten in wit UN schema
  • 311096   buiten gebruik gesteld
  • 311096   totaal 6323:6 vlieguren
  • 251196   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JCT; werd later N7251P



De A-398 op de flightline van het 298 squadron
op vliegbasis Soesterberg in juni 1972.







Ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van de Koninklijke
Luchtmacht waren de Alouette 3 helicopters van de

Grasshoppers in juni 1988 voorzien van speciale
opschriften op de staartboom. 




A-399     c/n   1399


  • 260966   officiele overname KLu
  • 250978   ongeval; na technische problemen gecrashed in heuvelachtig gebied in de omgeving van Celle (D); luitenant Harmelink en crew safe; toestel hersteld 
  • 270996   buiten gebruik gesteld
  • 270996   totaal 6698:2 vlieguren
  • 001096   verkocht aan Malta Defence Force als 9H-ADB; werd later AS9618




op deze foto, uit maart 1964, is de A-399 een flink eind van
huis 
gefotografeerd op de gastenflight van het Schotse
Lossiemouth.





een leerling vlieger tijdens een solovlucht bij de
Helikopter Vlieger Opleiding op Deelen.






A-406     c/n   1406


  • 281066   officiele overname KLu
  • 300384   in gebruik bij 300 squadron "Grasshoppers"
  • 300384   ongeval; tijdens oefeningen nieuwe displayseizoen "Grasshoppers" mid air botsing met A-543 (rotorbladen geraakt) en neergestort op Ginkelse Heide; tlt Arie Pals en tlt Laur Kirkels ongedeerd uit wrak gekropen
  • 000484   onderdelen naar Gilze Rijen



De A-406 van 299 squadron is tijdens een
onderhoudsbeurt op Deelen voor de hangar

op het platform van Vrijland geparkeerd;
zoals op de foto is te zien mist de romp-
beplating bij het rechterlandingsgestel.






De A-407 na een retourtje Vlieland, uitgevoerd door de
basisvlucht, kort voor de landing op baankop 06 van

vliegbasis Leeuwarden op 31 mei 1977. (zie onder)




Naast de bekende squadrons van de Groep Lichte Vliegtuigen
werd de Alouette 3 o.a. ook gebruikt door de basisvlucht 
van vliegbasis Leeuwarden.
Nadat de luchtmacht de 8 overgebleven DHC Beaver hoogdekkers
in 1974 buiten gebruik had gesteld, werden de patientenvluchten
van/naar de Waddeneilanden tijdelijk door Alouettes van de GpLV
overgenomen.
Naast de Waddenvluchten werden de helikopters ingezet bij het
vervoer van personeel en licht transport van vliegbasis Leeuwarden. 
Tot juli 1977 verbleven de Alouettes om toerbeurt op Leeuwarden.
Hierna werd hun taak overgenomen door de Alouette 3 van de 
Search and Rescue (SAR).




op 13 september 1980 was de A-406 nog in volle glorie
te zien tijdens de luchtvaartdag op het Rotterdamse 
Zestienhoven, ook wel Rotterdam Airport genoemd.









het totaal vernielde wrak van de A-406 na de mid air
botsing met collega Alouette A-543 tijdens een trainingsvlucht
ter voorbereiding op het nieuwe displayseizoen van 1984
op de 
Ginkelse Heide.
foto's KLu




A-407     c/n   1407


  • 201066   officiele overname KLu
  • 000491   t/m 0891 voorzien van witte vlakken ivm detachement Noord Irak
  • 060896   buiten gebruik gesteld
  • 060896   totaal 6611:7 vlieguren
  • 060896   verkocht aan Eurocopter, Pau (opgeslagen)




tot 1982 werd het effen olijfgroene kleurenschema
voor de Alouette 3 gebruikt; De A-407 was één van de
eerste toestellen waarbij het nieuwe groen/bruin met
zwart werd aangebracht; op de foto hovert de heli

laag over een rolbaan van Soesterberg opweg
naar de flightline van 298 squadron in maart 1978.





A-414     c/n   1414


  • 161266   officiele overname KLu
  • 000492   t/m 1093 voorzien van wit kleurenschema met letters "UN" ivm uitzending Cambodja
  • 290492   op 29 en 30 april verscheept via Ms. Marilia naar Satahip, Thailand i.v.m. det. Cambodja
  • 201093   na beeindigen det. Cambodja in opslag (niet meer gevlogen)
  • 240495   vanaf DMVS via wegtransport naar Marseille (in witte UN kleuren)
  • 010595   buiten gebruik gesteld
  • 010595   totaal 6488:2 vlieguren
  • 010595   verkocht aan Eurocopter als F-GPBO (reservering); betrof als inruil op de Cougar bestelling; later naar opslag ALAT museum in Dax



er was op vliegbasis Deelen geen gebrek aan ruimte
voor de cursisten van de Helikopter Vlieger
Opleiding  om goed te kunnen oefenen.






A-415     c/n   1415


  • 161266   officiele overname KLu
  • 300770   in gebruik bij 299 squadron
  • 300770   ongeval; vanwege verkeerd gemonteerde bout in het besturingssysteem (constructiefout bij fabriek) viel tijdens de vlucht de gehele besturing weg waarna de Alouette neerstortte in een weiland bij Elst; kapitein Jean Paul Dirks    (commandant HVO) en leerling vlieger Luitenant Ter Zee II H Klasema   (MLD) 



A-451     c/n   1451


  • 161067   officiele overname KLu
  • 000779   voorzien van Grasshoppers strepen schema seizoen 1979
  • 000691   t/m 1191 voorzien van wit kleurenschema met tekst "EC Monitor Mission"ivm detachement Kroatie
  • 011197   buiten gebruik gesteld
  • 011197   totaal 6410:6 vlieguren
  • 011197   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JEM



In september 1969 werd deze foto gemaakt van de A-451
van het 298 squadron op de flightline van thuisbasis
Soesterberg.




nog een foto van de A-451 in het jaren 60 schema in 1968
op vliegbasis Leeuwarden.





De A-451 in het tijdelijke Grasshoppers strepen schema
in augustus 1979.




De A-451 van 300 squadron op de rolbaan van Deelen
opweg naar de startpositie voor een observatievlucht
boven de brandgevaarlijke bossen en heidevelden
van de Veluwe.





Gedurende de zomer van 1991 was de A-451 voorzien van een
gedeeltelijk wit kleurenschema i.v.m. de inzet van het E.C. Monitor
Mission detachement in Kroatië.




A-452     c/n   1452


  • 101167   officiele overname KLu
  • 230796   buiten gebruik gesteld
  • 230796   totaal 6329:2 vlieguren
  • 230796   verkocht aan Eurocopter als F-GIYE




om de warmte wat dragelijker te maken heeft
de bemanning van de A-452 op deze zonnige
dag in juli 1971 de helikopterdeuren maar eens
wijd opengezet. 







nostalgisch beeld van een aantal luchtmacht vliegtuigen
welke in gebruik waren in juni 1971; op de voorgrond  
Alouette III A-452 met daarnaast twee Beavers van
het 300 squadron; op de achtergrond een onge-
camoufleerde Fokker Friendship van het 334 squadron.





formatie Alouette III's in actie boven de Veluwe.
foto KLu










tenslotte nog 2 opnamen van de A-452 in het laatste gebruikte
kleurenschema tot de uitfasering in 1996.