Sud Aviation Alouette III (GpLV,THG)

- A-514 t/m A-550

Terug



A-514     c/n   1514


  • 161068   officiele overname KLu
  • 311096   buiten gebruik gesteld
  • 311096   totaal 6283:0 vlieguren
  • 251196   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JCP




De A-514 in actie tijdens een landmachtoefening
in Duitsland; 
foto KLu








In 1993 was de A-514 voorzien van een wit UN 
kleurenschema.





A-515     c/n   1515


  • 161068   officiele overname KLu
  • 200397   buiten gebruik gesteld
  • 200397   totaal 6171:5 vlieguren
  • 200397   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JEG; werd later N316TA



Dick Lohuis fotografeerde de A-515 op vliegbasis
Eindhoven op 11 maart 1993.






A-521     c/n   1521


  • 111268   officiele overname KLu
  • 011197   buiten gebruik gesteld
  • 011197   totaal 6253:3 vlieguren
  • 011197   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JEN; werd later N1521K



De A-521 met geopende deur van waaruit een fotograaf
z'n plaatjes schiet die hem straks ondersteunen bij de debrief  
van de landmachtoefening.





A-522     c/n   1522


  • 171268   officiele overname KLu
  • 121297   buiten gebruik gesteld
  • 121297   totaal 6373:7 vlieguren
  • 121297   in opslag op Soesterberg; later voor instructie naar VTOC Aalsmeer



op deze foto zijn duidelijk de patronen van het zwart bruine
camouflageschema op de romp en de staartboom.
Waarschijnlijk heeft een aanhanger van de 

Russische luchtmacht het paneel vooraan in het midden
van de cockpit voorzien van een rode ster sticker!






A-528     c/n   1528


  • 201268   officiele overname KLu
  • 290796   buiten gebruik gesteld
  • 290796   totaal 5804:0 vlieguren
  • 140896   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JCN
  • 161096   nieuwe registratie N528RA; werd later nog CP-2344, N528RA



De A-528 nog in het oude camouflagepatroon op de flightline
van het 298 squadron op thuisbasis Soesterberg in juni 1982.





In mei 1990 fotografeerde Jos Wigbold de A-528 in de
nieuwe kleuren tijdens een tussenstop op vliegbasis
Twente.





A-529     c/n   1529


  • 210269   officiele overname KLu
  • 000678   t/m 0978 Grasshoppers '78 kleurenschema (gele diagonale strepen met tekst Grasshoppers op romp/staartboom)
  • 290796   buiten gebruik gesteld
  • 290796   totaal 5979:7 vlieguren
  • 140896   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JCO
  • 161096   nieuwe registratie N529RA



Jos Wigbold was ook met z'n fotocamera aanwezig toen
de A-529 in juli 1991 vliegveld Twente bezocht.






A-535     c/n   1535


  • 210369   officiele overname KLu
  • 071096   buiten gebruik gesteld; in opslag Woensdrecht
  • 071096   totaal 5892:9 vlieguren
  • 071096   verkocht aan Heli Pyrenées als F-WQFJ; werd later F-GMTA



De A-535 op de flightline van Deelen in het originele
egale donkergroene kleurenschema.
Op de romp is de Alouette 3 voorzien van het badge
van de Groep Lichte 
Vliegtuigen (GpLV).





De A-535 op de taxitrack van vliegbasis Deelen op weg
naar de startbaan voor een navigatievlucht van een cursist
van de 
Helikopter Vlieg Opleiding.




A-536     c/n   1536


  • 210369   officiele overname KLu
  • 000592   t/m 1193 voorzien van wit kleurenschema met letters "UN" ivm detachement Cambodja
  • 001093   voorzien van rode olifantjes markings 
  • 100796   buiten gebruik gesteld
  • 100796   totaal 6462:3 vlieguren
  • 100796   naar Eurocopter als F-GPGM



Alouette 3 A-536 in een koud winterzonnetje in januari
1980 op de van sneeuw vrij gemaakte rolbaan

van Deelen.




De A-536 op de static display tijdens de open dag
van het Engelse Middle Wallop op 6 juli 1984.






i.v.m. een UN detachement in Cambodja werd de  A-536
in 1992 in een wit kleurenschema gespoten.




A-542     c/n   1542


  • 310369   officiele overname KLu
  • 200397   buiten gebruik gesteld
  • 200397   totaal 6194:6 vlieguren
  • 200397   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JEH




De Nederlandse Alouette III's waren ook dikwijls op de
static shows te zien tijdens de Battle of Britain open days 
of op een open dag van de USAF in Engeland, in dit geval
tijdens de open dag van Mildenhall op 27 mei 1988.




A-543     c/n   1543


  • 080469   officiele overname KLu
  • 000874   Grasshoppers'74 kleurenschema (gele vlakken op staartboom en romp)
  • 200384   ongeval; tijdens oefeningen nieuwe display seizoen van  de "Grasshoppers" mid air botsing met Alouette 3 A-406 (elkaars rotorbladen geraakt) en neergestort op de Ginkelse Heide; tlt Ruud Huisman stortte met z'n heli neer op een boomkruin, waarna hij ongedeerd langs de boomstam naar beneden kon klauteren! 









foto's boven; tweemaal de A-543 in de oude configuratie 
met een wit serial, grote rozetten en het egaal donkergroene
kleurenschema.






In augustus 1974 werd de A-543 gebruikt door het
Grasshoppers 
displayteam; vandaar de aangepaste
kleuren op de Alouette die we op de foto zien tijdens
een operationele verkenningsmissie boven de
dichte sparrenbossen van het Deelerwoud.






A-549     c/n   1549


  • 080469   officiele overname KLu
  • 050796   buiten gebruik gesteld
  • 050796   totaal 5945:1 vlieguren
  • 050796   naar OGMA Portugal voor onderdelen




De A-549 met een winterzonnetje in de sneeuw op
Soesterberg gefotografeerd op 1 februari 1976.






en de A-549 een dikke tien jaar later gefotografeerd,
"still going strong" in mei 1988 op 
de flightline van het
300 squadron op vliegbasis Deelen.





A-550     c/n   1550


  • 080769   officiele overname KLu
  • 091170   ongeval; noodlanding bij Quakenbruck na kabelbreuk staartrotor besturing; res. eerste luitenant Geert Jan Sijtema ongedeerd
  • 050796   buiten gebruik gesteld
  • 050796   totaal 5915:4 vlieguren
  • 050796   naar OGMA Portugal voor onderdelen



De A-550 was de hoogste serial en daarmee ook de
laatste Alouette III welke aan de Koninklijke Luchtmacht
werd afgeleverd;
op de foto zien we de helikopter nog in z'n originele
kleuren inclusief een witte registratie 
op de
bekende taxibaan van Deelen in maart 1972.






Op 7 juni 1993 werd de A-550 op de X servicing
van Leeuwarden gefotografeerd door Piet Glas
tijdens een mooie zomerdag.





Tenslotte nog een mooi verhaal over een Alouette 3
bemanning 
waarbij de heli vlucht niet geheel
vlekkeloos verliep.
Dankzij de oplettendheid en het koelbloedig handelen
van crewchief sergeant 1 H Laan en vlieger luitenant
Geertjan Sijtema
 wisten zij onder moeilijke omstandigheden
de Alouette veilig 
en zonder schade aan de grond te zetten.
Het incident speelde zich af op 11 november 1974, helaas
is het Alouette 3 airframenummer ons (nog) niet bekend!









crewchief sergeant 1 H. Laan en vlieger
eerste luitenant Geert Jan Sijtema voor een
Alouette III.

foto KLu