Sud Aviation Alouette III (GpLV,THG)

- A-177 t/m A-253

Terug

Om de operationele squadrons efficient te laten beschikken over 24 helikopters vond tussen het O & M squadron en de vliegende squadrons voortdurend wisseling plaats van helikopters.
Daarom vonden wij het onnodig een overzicht te geven van de talloze squadron wisselingen van de Alouette's.





A-177     c/n   1177



  • 090364   officiele overname KLu
  • 210579   n.a.v. 200.000 vlieguren voorzien van markings op tailboom
  • 200397   buiten gebruik gesteld
  • 200397   totaal 6845:5 vlieguren
  • 200397   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JEF (niet gebruikt); in jan98 nieuwe registratie N7049Y










A-177 tijdens een bezoek aan het Duitse Bramsche in 1970.





A-208     c/n   1208


  • 240664   officiele overname KLu
  • 310764   afgeleverd op Soesterberg
  • 060789   voorzien van tekst "25 jaar" jubileum beschildering 
  • 311096   buiten gebruik gesteld
  • 311096   totaal 7072:2 vlieguren
  • 251196   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JCR



De A-208 in het oude kleurenschema met witte registratie
op de flightline van Soesterberg in juni 1972.




23 jaar later was de A-208 in gebruik bij het 300 squadron
op vliegbasis Deelen, waar deze foto werd gemaakt op
19 april 1995.

op de achtergrond een machine in Grasshoppers kleuren.





A-209     c/n   1209



  • 260664   officiele overname KLu
  • 310764   afgeleverd op Soesterberg
  • 200167   ongeval; tijdens autorotatie op Deelen met een harde klap tegen het beton geslagen waarbij de staartrotor werd ontzet en de staartboom zwaar beschadigd raakte; luitenant R. Friedericy en luitenant E. Bal ongedeerd 
  • 111068   ongeval; ivm olieverlies en brandlucht in cockpit voorzorgslanding gemaakt bij Ermelo; hierbij raakte de staartrotor verstrikt in een los liggend stuk prikkeldraad; luitenant R. Friedericy
  • 270996   buiten gebruik gesteld
  • 270996   totaal 7026:3 vlieguren
  • 270996   afgeleverd aan Malta Defence Force als 9H-ADA; werd later AS9617




De A-209 geparkeerd op de flightline van het 300 squadron
op Deelen in 1975.






een bekend beeld en nostalgisch plaatje voor menig Alouette
vlieger; een Alouette van de HVO taxied op de bekende rolbaan

van Deelen naar de startbaan voor een nieuwe opleidingsvlucht.





kort na aflevering de voormalige A-209 nog in het
bekende Nederlandse camouflagepatroon op Luqa
airport op Malta als de 
9H-ADA van de Malta Defence Force.







A-217     c/n   1217


  • 280964   officiele overname KLu
  • 040666   ongeval; tijdens het verplaatsen van de heli op het Duitse Ahlhorn schoot de collective handle los waarna het toestel wegzakte en met een flinke smak tegen het beton sloeg; hierbij braken zowel het voorwiel als de staartboom af; luitenant D. (Dick) van Utrecht ongedeerd
  • 230796   buiten gebruik gesteld
  • 230796   totaal 6837:4 vlieguren
  • 230796   verkocht aan Eurocopter Frankrijk




De zwaar beschadigde A-217 op het platform van het Duitse
Ahlhorn na het ongelukkige taxie ongeval van luitenant
Dick van Utrecht 
op 4 juni 1966;
foto KLu; coll MLNL Militaireluchtvaartnederland.nl





De A-217 volledig hersteld op de flightline van 298 squadron.




op deze foto is de A-217 in gebruik bij de HVO (Helikopter
Vlieger Opleiding) op vliegbasis Deelen.
Het karakteristieke sleepvoertuig werd jarenlang op de
Alouette vliegvelden gebruikt voor het verslepen van de
helikopters.









een opvallend detail aan de Alouette III vormden de
kleurige 
geel/rode staartrotorbladen met de rotor-
guard.
Gilze Rijen juni 1991 foto Dick Lohuis






A-218     c/n   1218


  • 300964   officiele overname KLu
  • 311096   buiten gebruik gesteld
  • 311096   totaal 7064:4 vlieguren
  • 251196   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JCS



mooie formatie Alouette III in oude markings
met vooraan de A-218, voorzien van een
squadronbadge van 299 squadron; foto KLu







De A-218 in het eerste donkergroene kleurenschema
als scheidsrechter tijdens de Tactical Weapons Meet
op Twente op 6 mei 1976.





A-226     c/n   1226


  • 031164   officiele overname KLu
  • 240495   vanaf DMVS via wegtransport naar Marseille
  • 010595   buiten gebruik gesteld
  • 010595   totaal 6917:1 vlieguren
  • 100596   officieel verkocht aan Eurocopter als F-WQKO (inruil op de Cougar bestelling); later I-JANS




aandachtig kijkt deze Alouette vlieger naar de verrichtingen
van een collega in z'n Alouette III tijdens de start procedure. 





op deze foto zien we de A-226 ver van huis, nl. op de 
x-servicing flight van het Schotse Lossiemouth in mei 1984.




dichter bij huis op de X servicing flight van Leeuwarden
samen met collega Alouette A-235 op 21 september 1990.





A-227     c/n   1227


  • 021164   officiele overname KLu
  • 250271   ongeval; na gebroken aandrijfas geslaagde noodlanding in weiland in Belgie; kapitein Leo van de Reijt en  tweede luitenant J. Kerkhofs (zie foto en artikel onder)
  • 000491   t/m 0891 voorzien van witte vlakken ivm detachement Noord Irak
  • 270696   buiten gebruik gesteld
  • 270696   totaal 7143:0 vlieguren
  • 281096   verkocht aan Heli Support USA als N227RA; later CP-2336, HC-CAH, N327TA



De A-227 op het Engelse Thorney Island in juni 1969





naar aanleiding van het getoonde vakmanschap tijdens
het ongeval met Alouette A-227 op 25 februari 1971
werden kapt. vd Reijt en lt. Kerkhofs daarna in het zonnetje
gezet!







A-235     c/n   1235


  • 211264   officiele overname KLu
  • 000492   t/m 1193 voorzien van wit kleurenschema met letters "UN" t.b.v. uitzending naar Cambodja
  • 290492   op 29 en 30 april aan boord van Ms. Marilia verscheept naar Satahip, Thailand voor det. Cambodj
  • 220197   buiten gebruik gesteld
  • 220197   totaal 7144:0 vlieguren
  • 220197   verkocht aan Heli Support Sweden als SE-JED (niet gebruikt); later N1235A



De A-235 op het platform voor de hangar met links een
karakteristiek gebouw op vliegbasis Deelen anno 1969.






op deze foto van 10 juni 1983 is de A-235 inmiddels
voorzien 
van het latere grijs/ groene camo schema.




In het kader van de UN uitzending in Cambodja werd
de A-235 (evenals een aantal andere Alouette III
helikopters) voorzien van een aantal opmerkelijke 
afbeeldingen van rode olifanten. 





A-236     c/n   1236


  • 011264   officiele overname KLu
  • 000674   t/m 0874 Grasshoppers '74 kleurenschema(gelevlakken op staartboom en romp)
  • 280875   in gebruik bij 299 squadron
  • 280875   ongeval; tijdens een FAC oefening in Duitsland op lage hoogte tijdens maken bocht boomtoppen geraakt en neergestort in een weiland, 8km ten zuiden van Schöppingen, waarna toestel op z'n zij bleef liggen; na expertise total loss verklaard; de vliegers, majoor John Michielsen en eerste luitenant E. Klop, alsmede de overige passagiers, een Nederlandse MLD vlieger en 2 Duitse legerofficieren, raakten licht gewond.




A-236 op het platform van Deelen, voorzien van een
squadronbadge van 299 squadron.




formatievlucht van Alouettes A-236 en A-336.





A-246     c/n   1246


  • 260165   officiele overname KLu
  • 091277   ongeval; na motorstoring (axial compressor lager vastgelopen) geslaagde nl in weiland; eerste luitenant Guus Manche
  • 000879   Grasshoppers witte strepen kleurenschema
  • 230698   buiten gebruik gesteld
  • 230698   totaal 7509:5 vlieguren
  • 230698   in opslag op Soesterberg NMM





De A-246 in het eerste kleurenschema met witte registratie
in gebruik bij het 298 squadron.





In 1974 werd de witte registratie vervangen door een minder
opvallende zwarte aanduiding.





Op 5 augustus 1979 was de A-246 één van de Grasshoppers
Alouettes tijdens de open dag op het Duitse Ramstein.




De A-246 in het laatste camouflageschema tijdens
een lunchstop op vliegveld Eelde.





A-247     c/n   1247

  • 260165   officiele overname KLu
  • 290973   ongeval; noodlanding in weiland bij Borne na oil pressure warning; eerste luitenant J. Bodenstaff
  • 000691   t/m 0392 voorzien van wit kleurenschema met tekst "EC Monitor Mission" ivm detachement Kroatie
  • 000296   t/m 0896 voorzien van witte tekst "IFOR" ivm detachement Bosnie
  • 000904   naar RUAG voor modificaties en blauwe VIP kleuren
  • 000105   afgeleverd bij 300 squadron op Gilze Rijen na mods en blauwe kleur 
  • 071115   laatste vlucht; buiten gebruik gesteld
  • 071115   totaal 10237:9 vlieguren



mooie luchtfoto van de A-247 in volledig "E.C. Monitor
Mission"markings tijdens de uitzending in Kroatië
foto KLu






na terugkomst van het Alouette detachement uit Kroatie
vlogen de gebruikte helikopters nog enige tijd in het witte
kleurenschema rond, de tekst "EC Monitor Missie" werd
echter weer verwijderd.










De A-247 in het prachtige donkerblauwe VIP schema.



A-253     c/n   1253


  • 100265   officiele overname KLu
  • 060369   ongeval; tijdens autorotatie op Deelen met staartsectie grond geraakt en tegen de grond geklapt; res tweede luitenant A van Wendel de Joode en luitenant W. van Dijk ongedeerd
  • 000296   t/m 00896 voorzien van witte tekst "IFOR" ivm detachement Bosnie
  • 220300   buiten gebruik gesteld
  • 220300   totaal 7642:4 vlieguren
  • 220300   in opslag op Soesterberg; later overgebracht naar Gilze Rijen als instructie airframe bij leerdock




spitsuur op vliegbasis Deelen in juli 1974 met een viertal
Piper Cubs van 300 squadron en twee Alouette III heli-
kopters met links de A-253.
Op deze foto is het toestel kort geleden voorzien van
een zwarte registratie op de staartboom.





Alouette 3 A-253 op bezoek van de collega's van de
Marineluchtvaartdienst op vliegkamp de Kooy in
mei 1999.