Sud Aviation Alouette III (GpLV,THG)

Terug

Sud Aviation ALOUETTE III



De Alouette 3  helikopter is een zevenpersoons helikopter die voor velerlei doeleinden kan worden ingezet.
Eind 1963, net voor de jaarwisseling, werd een contract getekend voor de levering van 21 Alouette 3 helikopters om de Hiller H-23 bij 298 en 299 squadron te vervangen.
Op 31 juli 1964 werden de eerste twee Alouette II helikopters afgeleverd op Soesterberg waar de staf van de GpLV ( Groep Lichte Vliegtuigen) was ondergebracht.
De A-208 was officieel de eerste Alouette voor Nederland en werd gevlogen door majoor L. Verkerk die in Frankrijk z'n opleiding had genoten. ( de andere was majoor H. Breeman)
In het najaar van 1964 werd een tweede serie van 24 extra toestellen besteld; daarnaast volgde nog een extra order voor 5 Alouette 3 helikopters voor de Search and Rescue SAR/TAR afdeling op de vliegbasis Ypenburg ter vervanging van de 7 resterende Alouette II heli's.
Op 19 december 1966 werd door DMLu (Depot Materieel Luchtmacht ) een contract getekend voor nog eens 27 Alouette III's, welke bedoeld waren voor de vervanging van de Piper Cub bij alle GpLV squadrons.
Deze serie werd in eerste instantie gebouwd bij Sud Aviation in Marseille, waarna ze in onderdelen vervoerd naar Hoogeveen werden gebracht.
Daar werden ze bij de N.V. Lichtwerk verder geassembleerd.
De eerste machine, de A-451, was rond september 1967 gereed.
In totaal werden 77 Alouette 3 helikopters aangeschaft.
De vliegende bemanning van de Alouette bestond naast de vlieger uit een boordmonteur en co-piloot.
Voor vluchten t.b.v. de Koninklijke Landmacht werd de bemanning dikwijls naar behoefte aangevuld met een waarnemer.

De Alouette III helikopters mogen met recht een "manusje van alles"worden genoemd.
De primaire (oorlogs) taken van de GpLV machines waren het maken van verkennings-, liaison- en vuurleidingsvluchten voor de legercommandanten van de Koninklijke Landmacht.
Verder werden de toestellen gebruikt voor verkenningen van landingstrips, commandovoering, gebiedsbewaking, camouflagecontrole, luchtfotografie, verkeersleiding, radio tussenstation en bevoorrading van eenheden.
Ook werden de helikopters dikwijls gebruikt voor het vervoer van VIPS en leden van het koninklijk huis bij officiele gelegenheden; hiervoor was aan de linkerzijde een extra instaptrap gemonteerd, was het interieur overtrokken met een blauwe stoelbekleding en was er een oranje anti inkijkglas aan de linkervoorzijde van de cockpit gemonteerd ( beter bekend als het kruisglas). 

De SAR Alouettes werden in eerste instantie gestationeerd op vliegbasis Ypenburg en later nog op Soesterberg, vanaf 1977 werd deze alom gewaardeerde eenheid overgeplaatst naar vliegbasis Leeuwarden.
De hoofdtaak bestond uit het redden van piloten op zee, er was ten alle tijde een machine standby op de Waddeneilanden tijdens air-ground missies op Vlieland en Terschelling.
Later werd de taak uitgebreid tot het verlenen van hulp bij Waddenvluchten van patienten etc naar het vasteland hetgeen zeer veel goodwill onder de bevolking heeft opgeleverd.

De landmacht Alouette III werden ingedeeld bij 298 squadron, 299 squadron en 300 squadron op de vliegbasis Soesterberg en Deelen.
De Groep Lichte Vliegtuigen werd opgericht op 1 maart 1950 en viel onder het CLV ( Commando Lucht Verdediging) en fungeerde als ondersteuning van de Koninklijke Landmacht.
Op 1 januari 1993 volgde een naamsverandering en werd de eenheid GpHKlu ( Groep Helikopters KLu) genoemd.
Door de aanschaf van nieuwe helikopters in combinatie met een gewijzigde taakstelling werd de naam op 7 juli 1995 veranderd in THG ( Taktische Helikopter Groep).
Grote furore maakte 299 squadron met het Alouette displayteam met rood/wit/blauwe Alouettes onder de naam "The Grasshoppers".
Ter gelegenheid van het 60- jarig jubileum werd op 30 juni 1973 dit team, toen nog onder de paraplu van 299 squadron, opgericht.
In augustus 1979 werden de Grasshoppers, door de samenvoeging van de Bolkow BO-105 helikopters bij 299 squadron, ingedeeld bij het 300 squadron.
Zie daarover meer onder de rubriek Demoteams.
Tenslotte verhuisden de Alouette III machines nog naar vliegbasis Gilze Rijen; een vijftal overgebleven helikopters werden ingedeeld bij de VIP vlucht van het 300 squadron en daarvoor in speciaal blauwe VIP kleuren (Royalty blue) gespoten.
De Alouette was een trouwe en uiterst betrouwbare machine, gemakkelijk in het onderhoud en redelijk simpel in het vlieggebruik.
Het is niet voor niets dat deze leeuwerik de meest verkochte helikopter van de Europe vliegtuigindustrie was.





het instrument panel van de Alouette III is overzichtelijk en
efficient ingedeeld; niet onbelangrijk ook dat de crew in de cockpit
beiden een prima uitzicht naar voren en zowel naar port als starboard
hadden!
zichtbaar op het bovenste panel van links naar rechts zien we
( half zichtbaar achter een lint) het radio compass, de altimeter, 
de horizon en de airspeed indicator.
Daaronder vlnr dual techometer,rate of climb indicator, directional
gyro en rechts de collective pich indicator.
Onder "A-301"zien we vervolgens de klok met links daarvan
de fuel contents gauge,rechts de tail pipe temperature indicator.
Daaronder links bevindt zich de voltmeter met in het midden de rode
engine "start crank" selector switch.
Rechts daarvan de engine oil temperature and pressure
indicator.
De rode handle links van "A-301"midden op de foto is de zgn.
main rotor brake control handle.
Links in het midden zien we oa nog de I.C.S. co-pilot's control unit.





Ook de leden van het Koninklijk Huis boekten regelmatig in
als passagier op de trouwe en vooral betrouwbare 
Alouette 3 !





tijdens een grote onderhoudsbeurt werd de Alouette III
vrijwel volledig gestript.



 



maar liefst 10 Alouette III helikopters op één foto tijdens
een massale formatievlucht boven Midden Nederland
rond 1968-1969.
foto KLu





een Alouette III keert terug op Deelen
na een verkenningsvlucht tijdens een 
landmachtoefening bij Garderen op de
Veluwe.





Hoogtijdagen van de Alouette 3 in Nederland.
Een volgepakte flightline op Deelen met meer
dan 12 Alouette III helikopters van het 300 squadron .
Vooral 
de 4 rood/wit/blauw gekleurde machines
van het displayteam 
de Grasshoppers op de
achtergrond vallen natuurlijk op.