Westland Wasp AH.12A

- 235 t/m 247

Terug

             

      235     c/n F9680


  • 151166   in gebruik genomen
  • 151166   naar VSQ-860
  • 280178   tijdens formatievliegen met 239/TH boven de Atlantische Oceaan(pos. 27.08 N/39.34 W)elkaar geraakt en neergestort in zee;crew gered
  • 280178   totaal aantal vlieguren:2863






De eerste Wasp voor de MLD tijdens een pre-delivery
fotovlucht 
in Engeland bij Westland in 1966;
foto's MLD





een Westland Wasp kort voor de lift off op Leeuwarden
tijdens één van de vele evacuatievluchten welke op
11 augustus 1972 
plaatsvonden na de vernietigende
windhoos boven 
camping "Duinoord"op Ameland.





                    236     c/n F9681

  • 151166   in gebruik genomen
  • 151166   naar VSQ-860
  • 230381   buiten dienst gesteld
  • 230381   totaal aantal vlieguren:2780
  • 010481   rechtstreeks afgeleverd aan Indonesië als HS430
  •  


Veel belangstelling oogt Wasp 236 tijdens een open dag in
Engeland in 1977; hier draagt deze machine de staartcode
van de Hr.Ms. Isaac Sweers (F814), een Marine fregat
uit de zgn. Van Speijkklasse.




                    237     c/n F9682

  • 190167   in gebruik genomen
  • 190167   naar VSQ-860
  • 080181   buiten dienst gesteld
  • 080181   totaal aantal vlieguren:3400
  • 130481   via Westland (serial G-17-3) afgeleverd aan Indonesië als HS436




De Waspen zijn gebruikt door VSQ-860 op MVK de Kooy,
daarnaast 
werden ze ook gedetacheerd op de diverse
Marine fregatten uit 
de Van Speijk- en Trompklasse.
Het aardige was dat deze machines dan werden
voorzien van de staartcode, behorende bij  het
betreffende fregat; hier zien we 
de 237 met staartcode
"VN" wat staat voor Hr. Ms. Van Nes.

Marinevliegkamp de Kooy mei 1977.





Wasp 237 in de approach van MVK de Kooy in mei 1979
onder 
ideale weersomstandigheden; gezien de
staartcode "TR" is deze machine gedetacheerd op
Hr. Ms. Tromp, een fregat 
uit de Trompklasse.



                    238     c/n F9683

 
  • 160167   in gebruik genomen
  • 160167    naar VSQ-860




tijdens een warme dag op MVK de Kooy in juli 1978;
de piloot van de 238 
heeft de airco maar opengezet!


  • 080181    buiten dienst gesteld
  • 080181    totaal aantal vlieguren:3379
  • 130481    via Westland(serial G-17-4) afgeleverd aan Indonesië als HS437



                    239    c/n F9684 

  • 310167     in gebruik genomen
  • 310167     naar VSQ-860
  • 280178     tijdens formatievliegen met 235/DR boven de Atlantische Oceaan(pos. 27.08 N/39.34 W)elkaar geraakt en neergestort in zee;crew gered
  • 280178     totaal aantal vlieguren:2734




Wasp 239 tijdens een open dag in Engeland.





                    240     c/n F9685

  • 060267   in gebruik genomen
  • 060267   naar VSQ-860
  • 090181   buiten dienst gesteld
  • 090181   totaal aantal vlieguren:3066
  • 080481   via Westland(serial G-17-2) afgeleverd aan Indonesië als HS435




2 prachtige foto's van de Westland Wasp AH-12A 240
waarop de 
karakteristieke vorm en vooral het bijzondere
landingsgestel 
goed zichtbaar zijn; hier tijdens een
pre-check en onder na een vlucht op het grote 
heli
platform van MVK de Kooy









Tijdens de open dag van vliegbasis Twente in
augustus 1974 
maakte deze Wasp deel uit van
de static show.





nogmaals de Wasp 240 met de lettercode van het fregat
"Van Nes" op de staartboom; nu in actie boven het dek
van een marinefregat tijdens een oefening in het buitenland.

foto MLD





                    241     c/n F9686

  • 030367   in gebruik genomen
  • 030367   naar VSQ-860 
  • 281168   tijdens vlucht vanaf Hr. Ms Van Galen in dichte mist beland;bij intrekken van vermogen om hoogte te winnen in voorwaartse vlucht gegaan en daarbij met voorste landingsgestel het water geraakt.De Wasp klapte daarna voorover in het water,60 mijl NW van Den Helder,waarna het zonk.Het enigste bemanningslid aan boord werd gered.
  • 281168   totaal aantal vlieguren:389




iets meer dan 1,5 jaar is deze Wasp AH-12A, 241, in gebruik
geweest 
bij de Marineluchtvaartdienst, MLD.
zoals boven vermeld verloor de Marine de helikopter toen
het tijdens 
een missie vanaf Hr. Ms van Galen in dichte mist
op het water verongelukte.






                    242     c/n F9687
                    
  • 080367   in gebruik genomen
  • 080367   naar VSQ-860




Deelen juni 1978

  • 080181   buiten dienst gesteld
  • 080181   totaal aantal vlieguren:3457
  • 160681   via Westland(serial G-17-6) afgeleverd aan Indonesië als HS439




op het heli platform van MVK de Kooij in mei 1975.
De letter "K" 
op de hefboom bij de staartrotor staat
voor de thuisbasis van deze Wasp, in dit geval
Marinevliegkamp de Kooy. 








                     243     c/n F9688

  • 130467   in gebruik genomen
  • 130467   naar VSQ-860
  • 080181   buiten dienst gesteld
  • 080181   totaal aantal vlieguren:3112
  • 080481   via Westland(serial G-17-1) afgeleverd aan Indonesië als HS434




Wasp 243 met staartcode "PS" tijdens een preventieve
onderhoudscheck door een techneut op MVK de Kooy.

 



                     244     c/n F9689

  • 130467   in gebruik genomen
  • 130467   naar VSQ-860
  • 230381   buiten dienst gesteld
  • 230381   totaal aantal vlieguren:2887
  • 010481  rechtstreeks afgeleverd aan Indonesië als HS431








Twee interessante foto's van de Wasp AH-12A 244,
behorende bij 
het Marine bevoorradingsschip
Hr. Ms. Zuiderkruis. (staartcode "ZK")






                      245     c/n F9690

  • 250567   in gebruik genomen
  • 250567   naar VSQ-860
  • 080181   buiten dienst gesteld
  • 080181   totaal aantal vlieguren:3216
  • 160681   via Westland(serial G-17-5) afgeleverd aan Indonesië als HS438




Marine Vliegkamp "de Kooij"anno jaren 70; Wasp AH-12A
245 
staat gereed voor een volgende vlucht, terwijl op de
achtergrond 
een Agusta Bell AB-205(UH-1) van VSQ-7
aan het hooveren is.





fotograferen op MVK "de Kooy" was in de jaren 60 en 70
niet
gemakkelijk vanwege de strenge vliegveldbewaking
rondom het 
Marinevliegkamp; meestal was het even
wachten op een landende 
UH-1 of Wasp, snel camera
uit de tas en wegwezen!

Foto's van landende Waspen en UH-1's zijn dan ook
niet in grote aantallen gemaakt op "de Kooy".
Deze 245 kwam in juni 1976 langs 
en vormt één
van de welkome uitzonderingen.





                       246     c/n F9692


  • 070667   in gebruik genomen
  • 070667   naar VSQ-860







Op 11 juli 1973 verongelukte deze Wasp 246 tijdens een
detachement 
met Hr. Ms van Galen in de Stille Oceaan .
De machine verongelukte vlak voor de kust van Diego
Suarez in Madagascar.

Op dezelfde dag kon de heli worden geborgen waarna
het op 9 augustus voor reparatie in een C-130 Hercules
naar Nederland werd teruggebracht.
In mei 1977 werd de heli weer vliegwaardig verklaard.

Deze spectaculaire foto's werden op 11 juli 1973
gemaakt door de 
fotodienst van de MLD.


  • 230181   buiten dienst gesteld
  • 230181   totaal aantal vlieguren:1898
  • 010481   rechtstreeks afgeleverd aan Indonesië als HS432







                       247     c/n WAB-7Z


  • 180474   in gebruik genomen
  • 180474   naar VSQ-860
  • 230181   buiten dienst gesteld
  • 230181   totaal aantal vlieguren:2663
  • 010481   rechtstreeks afgeleverd aan Indonesië als HS433