MBB Bolkow BO-105C(B)

- B-67 t/m B-83

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


l/n achter het squadron betekent last noted....is dus bij benadering de officiele mutatiemaand






B-67          c/n     S-267          ex     D-HDIA



  • 000376   afgeleverd aan KLu
  • 000376   naar 298 squadron (l/n 0477)
  • 000278   naar 299 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 000300   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 130801   naar KMSL Woensdrecht 133/ETO instructie squadron voor grondinstructie opleiding
  • 000000   gesloopt voor onderdelen; restant oefenobject



Op 9 maart 1993 werd de B-67 in het bruin/zwarte
kleurenschema op de foto vereeuwigd op de

toenmalige thuisbasis Deelen.
Op de staartboom is de registratie nog in groot formaat 
aangebracht.
Later werden de kentekens, gelijktijdig met het aanbrengen
van de groen/bruin/zwarte 
splintercamouflage, in grootte
gehalveerd.




B-68          c/n     S-268          ex     D-HDIB



  • 000476   afgeleverd aan KLu
  • 000476   naar 299 squadron (l/n 0678)
  • 001078   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   naar 931 Bolkow Vlucht squadron
  • 001003   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck (D) voor opslag



de B-68 onder ideale weersomstandigheden op een
dispersal op Deelen 
waarbij het laatst ingevoerde
splinter camouflagepatroon op de helikopter
duidelijk 
te herkennen is.




B-69          c/n     S-269          ex     D-HDIC



  • 000576   afgeleverd aan KLu
  • 000576   naar 298 squdron (l/n 1078)
  • 000679   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 001090   tijdelijk met Rescue opschriften gevlogen op Leeuwarden bij SAR (ivm grounded Alouette 3's) 
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag; later naar burgerregister als D-HLAC



geregeld vlogen de BO-105's de grote Noordzee plas over
naar het Verenigd Koninkrijk of zelfs Schotland.
Meestal gebeurde dat in het kader van een operationele
verkennings- en/of navigatievlucht.
Daarnaast werden deze vluchten vaak gecombineerd
met de deelname a
an een open dag van de Royal Air Force
of het 
Army Air Corps.(landmacht)
De B-69 zien we tijdens zo'n open dag van de Engelse
landmacht op het vliegveld Middle Wallop in juli 1984.

 



na een ernstig ongeval met een Alouette 3 helikopter
werden uit voorzorg alle toestellen van dit type aan de
grond 
gehouden voor een routine onderzoek.
De Search and Rescue afdeling op Leeuwarden
kreeg toen tijdelijk de beschikking over een
Bolkow BO-105.

Natuurlijk kon men het niet nalaten om deze
tijdelijke vervanger te voorzien van "Rescue"
opschriften.
Leeuwarden oktober 1990





B-70          c/n     S-270          ex     D-HDID



  • 000576   afgeleverd aan KLu
  • 000576   naar 298 squadron (l/n 0577)
  • 000977   naar 299 squadron (l/n 0878)
  • 000479   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 000900   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze Rijen
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag




De B-70 in het tweede camouflagepatroon waarbij de
registratie nog in het groot op de staartboom was
aangebracht; Deelen 19 september 1991.






B-71          c/n     S-271          ex     D-HDIE



  • 000576   afgeleverd aan KLu
  • 000576   naar 299 squadron (l/n 0477)
  • 000777   naar 298 squadron (l/n 1078)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 060700   buiten gebruik gesteld
  • 000700   in opslag op Gilze-Rijen
  • 001002   naar Woensdrecht voor grond instructie bij 133 sq.
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 001106   naar Meliskerke vervoerd; bestemming onbekend



De B-71 op een 299 squadron dispersal op Deelen,
duidelijk te herkennen zijn o.a. de vierbladige hoofd- 
en twee bladige staartrotor.






B-72          c/n     S-272          ex     D_HDIF



  • 000576   afgeleverd aan KLu
  • 000576   naar 299 squadron (l/n 1276)
  • 000777   naar 298 squadron (l/n 0278)
  • 000878   naar 299 squadron (l/n 0978)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 301199   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag



Bolkow BO-105 helikopters werden, in tegenstelling
tot de Alouette 3, vrijwel niet voorzien van een wapen-
embleem 
van de Groep Lichte Vliegtuigen (GpLV).
Maar de B-72 was één van de uitzonderingen;
op bovenstaande unieke foto, 
gefotografeerd op het
Engelse Manston in juni 1982, zien we dat het
embleem is aangebracht op de achterste (passagiers)
deur van het cockpitgedeelte.  







B-73          c/n     S-273          ex     D-HDIG



  • 000576   afgeleverd aan KLu
  • 000576   naar 299 squadron (l/n 0776)
  • 000976   naar 298 squadron
  • 111078   ongeval; tijdens het opstarten op Soesterberg bleek achteraf de cyclic lock nog bevestigd met als gevolg dat de heli met een skid achter de betonrand van het platform bleef haken, waarna de helikopter uit balans raakte en tegen het beton sloeg; hierna brak brand uit waarna de BO-105 geheel uitbrandde; ternauwernood kon de bemanning, majoor P. A. J. (Piet) Droog (eerste vlieger en gastpiloot bij 298 squadron) en vaandrig legerluchtwaarnemer R. (Rik) Lith op tijd uit de gecrashte heli kruipen en bleven ongedeerd. 



4 maanden voor de fatale crash van de B-73 op
Soesterberg ontdekten 
we de Bolkow BO-105  
tussen het 
hoge gras op vliegbasis Deelen in
juni 1978.




dit bleef er over van MBB BO-105C B-73 na de 
ongelukkige start van het 298 squadron platform
op Soesterberg; zoals op de foto is te zijn bleef

er niet veel over van de uitgebrandde Bolkow.
Het mag een wonder heten dat majoor Piet Droog
en vaandrig Rik Lith zich tijdig en ongedeerd
uit de heli wisten te bevrijden.





B-74          c/n     S-274          ex     D-HDIH



 

  • 000676   afgeleverd aan KLu
  • 000676   naar 299 squadron (l/n 1078)
  • 000779   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 001100   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag



voor de monteurs en overige onderhoudscrew stond 
de Bolkow BO-105 bekend als een gebruikersvriendelijke
helikopter; om aan de vitale motor- en rotoronderdelen
te kunnen sleutelen kon een deel van de beplating op
deze plaatsen gemakkelijk worden verwijderd.
 





B-75          c/n     S-275          ex     D-HDII



 

  • 000676   afgeleverd aan KLu
  • 000767   naar 299 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag




De B-75 op de X servicing flightline van het Schotse
Lossiemouth voor een brandstofstop tijdens een 
navigatie oefenvlucht in augustus 1984.






B-76          c/n     S-276          ex     D-HDIJ



 

  • 000676   afgeleverd aan KLu
  • 000676   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   naar 931 Bolkow Vlucht squadron
  • 001003   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag; later naar burgerregister als D-HLAD



een Nederlandse (B-76) en een Zweedse Bolkow BO-105 
broederlijk naast elkaar op de flightline van het Zweedse
Malmen tijdens de open dag van het Zweedse vliegveld
op 9 mei 2001; verrassend was de deelname van een
Nederlandse BO-105 aan dit vliegevenement van de  
Zweedse land- en luchtmacht zeker te noemen!




B-77          c/n     S-277          ex     D-HDIK



 

  • 000676   afgeleverd aan KLu
  • 000676   naar 299 squadron (l/n 0676)
  • 000177   naar 298 squadron (l/n 0177)
  • 000677   naar 299 squadron (l/n 1177)
  • 000578   naar 298 squadron (l/n 0379)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 000700   gespoten in speciaal kleurenschema zilvergrijs met grote sprinkhaan i.v.m. 25 j. BO-105 en 45 j. 299 squadron
  • 000801   buiten gebruik gesteld; in eigendom KLu
  • 000801   in gebruik als display helikopter voor static shows



de in zeer fraaie kleuren gespoten B-77 ter gelegenheid
van het 45 jarig jubileum van het 299 squadron.
Kort hierna werden ook de markings van 25 jaar Bolkow
BO-105 
op de romp aangebracht.
Volkel 1 september 2000.



B-78          c/n     S-278          ex     D-HDIL



 

  • 000776   afgeleverd aan KLu
  • 000776   naar 298 squadron (l/n 1277)
  • 000678   naar 299 squadron (l/n 0379)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 091293   omgebouwd tot BO-105CB-4 en in wit UN kleurenschema gespoten( reservekist voor uitzending naar voorm. Joegoslavië)
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag



De B-78 in het opvallende witte UN kleurenschema op het
enorme platform van het 334 squadron op Eindhoven
in maart 1994; deze Bolkow BO-105 diende als reservekist

voor de vredesoperaties boven het Balkan gebied in 1993 
maar werd daar echter niet ingezet. 




De Bolkow Helikopters zijn diverse malen uitgezonden 
geweest voor hulpoperaties en ondersteuning t..b.v.
de UN, KFOR, IFOR en, zoals hierboven afgebeeld,
de SFOR.

De B-78 werd in augustus 1997 in deze configuratie
gezien op Leeuwarden.



B-79          c/n     S-279          ex     D-HDIM



 

  • 050876   afgeleverd aan KLu
  • 000876   naar 298 squadron (l/n 0977)
  • 001177   naar 299 squadron (l/n 1277)
  • 000478   naar 298 squadron (l/n 1078)
  • 001178   naar 299 squadron (l/n 1178)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 001100   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag



De B-79 in het tweede kleurenschema  bestaande uit
een mengsel 
van bruin en zwart.



B-80          c/n     S-280          ex     D-HDIN



 

  • 050876   afgeleverd aan KLu
  • 000876   naar 298 squadron ? (f/n 0677; l/n 1077)
  • 000178   naar 299 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag



Op 5 augustus 1976 arriveerde de B-80, samen met
de B-79, als laatste Bolkow BO-105 helikopters van
de MBB fabrieken 
in Nederland; hiermee werd de
volledige levering van de 30 BO-105 afgerond.

Later volgde dan nog de B-83, een machine welke
uit het Nederlandse burggerregister werd
aangeschaft.(zie onder)




B-83          c/n     S-083



 

  • 280576   afgeleverd aan KLM Noordzee Helikopters als PH-NZH ; ex D-HDCH, G-BCTE en D-HDCH
  • 141282   inschrijving in burgerregister vervallen 
  • 141282   afgeleverd aan KLu; werd B-83
  • 000083   na ingrijpende ombouw naar 299 squadron
  • 000899   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag




De later aangekochte B-83 nog in het oude kleuren-
schema 
op vliegbasis Deelen op 30 juni 1988; duidelijk
zijn de langere skids onder de romp te herkennen,
hetgeen afwijkend was ten opzichte van de overige
Bolkow BO-105's van de luchtmacht. 
foto Gerrit Bouma 






meekijken met de bemanning vanuit de cockpit van een
Bolkow BO-105 tijdens een verkenningsvlucht ; foto KLu.




Tegenwoordig zijn ze (terecht) niet meer weg te denken 
uit het vliegerkorps van de Koninklijke Luchtmacht.
Op de foto een vrouwelijk crewlid naast haar collega
in een BO-105 kort voor de start van een
verkenningsvlucht vanaf vliegbasis Deelen.
Duidelijk herkenbaar op de vliegerhelm de visor
die is voorzien van het mooie en opvallende
299 squadronembleem voorstellende een sprinkhaan.
foto KLu