MBB Bolkow BO-105C(B)

- B-37 t/m B-66

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


l/n achter het squadron betekent last noted....is dus bij benadering de officiele mutatiemaand  



B-37          c/n     S-237          ex     D-HDGW



  • 120875   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 000875   naar 298 squadron (l/n 0276)
  • 000776   naar 299 squadron (l/n 0378)
  • 000478   naar 298 squadron (l/n 0279)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 001293   omgebouwd tot BO-105CB-4 en omgespoten in wit UN kleurenschema
  • 010394   per schip naar voormalig Joegoslavië t.b.v. support Dutchbat luchtmobiele brigade
  • 270994   terug in Nederland
  • 001299   buiten gebruik gesteld
  • 000202   naar collectie museum MLM Soesterberg




De B-37 op vliegbasis Soesterberg op 1 september 1984;
de camouflagekleuren en grote registratie dateren van
de zgn. tweede kleurenperiode, in de jaren 90 werden
de kleuren 
aangepast in een lizard groen, terwijl de grootte 
van de registratie op de staartboom werd uit taktische
overwegingen werd gehalveerd.





De B-37 maar nu in het zgn. lizard groen kleurenschema
met kleine registratie. Dit kleurenschema werd tot de
uitfasering in 2003 door de Bolkow helikopters gevoerd.
In augustus 1997 was de machine voorzien van witte 

SFOR titels. 





B-38          c/n     S-238          ex     D-HDGX



  • 120875   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 000875   naar 298 squadron (l/n 0376)
  • 000776   naar 299 squadron (l/n 0776)
  • 000477   naar 298 squadron (l/n 1178)
  • 000579   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 201299   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 000400   romp naar instructie Gilze Rijen; onderdelen verkocht aan Star Air Service



B-38 kort na z'n aflevering gefotografeerd in september
1975 op 
een waterrijk platform van vliegbasis Leeuwarden.






De B-38 gefotografeerd in september 1983 op de  
bezoekersflight van het Schotse Lossiemouth tijdens
een fuelstop in het kader van een navigatie
oefenvlucht in het Verenigd Koninkrijk en Schotland.






B-39          c/n     S-239          c/n     D-HDGY



  • 000975   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 000975   naar 298 squadron (l/n 1076)
  • 001176   naar 299 squadron (l/n 0677)
  • 001077   naar 298 squadron (l/n 0978)
  • 001078   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 200182   ongeval; beschadigd na losraken vliegtuigonderdeel tijdens vlucht Z. O. van Eerbeek; tweede luitenant G. A. (Guido) van Toorenburg ( eerste vlieger) en tweede luitenant E. D. J. Schoemaker ongedeerd
  • 091293   omgebouwd tot BO-105CB-4 en in wit UN kleurenschema gespoten
  • 010394   per schip naar voormalig Joegoslavië (zie bij B-37)
  • 270994   terug in Nederland
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck (6 km ZO Tuttlingen, D)voor opslag



B-39 in BO-105CB configuratie en oude kleuren op één
van de heliplatforms van 299 squadron 
op de voormalige
thuisbasis Deelen in september 1991.





B-39 gemodificeerd als BO-105CB4+
(o.a. extra bepantsering tegen vijandelijk
vuur) t.b.v. het KFOR detachement
in Toplicane in Kosovo waar de MBB
BO-105's van oktober 1999 tot 1 juni
2000 verbleven onder het commando
van de Multi National Brigade South 1;
op de foto is de gemoderniseerde B-39
naast de KFOR markings voorzien
van een speciaal 
oranje detachements
patch op de romp; Gilze Rijen 16 juni 2000.




B-40          c/n     S-240          c/n     D-HDGZ



  • 001275   afgeleverd aan KLu
  • 001275   naar 298 squadron (l/n 0976)
  • 000477   naar 299 squadron (l/n 0677)
  • 001277   naar 298 squadron (l/n 0678)
  • 001178   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 001293   omgebouwd tot BO-105CB-4 en  in wit UN kleurenschema gespoten
  • 010394   per schip naar voormalig Joegoslavië (zie details bij B-37)
  • 270994   terug in Nederland
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen



B-40 in het afleveringsschema inclusief grote KLu roundels
kort na aankomst in Nederland.




De B-40 met een opvallend gekleurd staartgedeelte
in de Nederlandse 
driekleur op vliegbasis Deelen
op 30 juni 1988.





na de detacheringsperiode in het voormalig Joegoslavië 
behield de B-40 nog geruime tijd z'n witte UN jas; deze foto

werd op Deelen gemaakt in april 1995.



B-41          c/n     S-241          c/n     D-HDGL



  • 000875   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 000875   naar 298 squadron (l/n 0975)
  • 000576   naar 299 squadron (l/n 0277)
  • 050876   ongeval; beschadigd bij harde landing (autorotatie) op vliegbasis Deelen; eerste luitenant F. A. V. Hagedoorn ( eerste vlieger) en eerste luitenant P. R. de Jong (tweede vlieger) ongedeerd
  • 000577   naar 298 squadron (l/n 0178)
  • 000278   naar 299 squadron (l/n 0678)
  • 000179   naar 298 squadron (l/n 0479)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 250883   ongeval; tijdens vlucht beschadigd na vogelaanvaring; reserve tweede luitenant C. L. A. N. (Carlo) van Tartwijk (eerste vlieger), tweede luitenant C. U. A. Kremer (tweede vlieger) en squadron leader observer J. N. J. Grisdale (Royal Air Force exchange member) allen ongedeerd.
  • 091293   omgebouwd tot BO-105CB-4 en in wit UN kleurenschema gespoten
  • 010394   per schip naar voormalig Joegoslavië (zie details bij B-37)
  • 270994   terug in Nederland
  • 130103   naar 931 Bolkow Vlucht  squadron
  • 001003   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 001103   voor grondinstructie opleiding in gebruikt op Gilze-Rijen



De B-41 kort voordat de helikopter zou worden omgespoten
in een geheel wit UN kleurenschema.





De B-39 in de configuratie als Bolkow BO-105CB4+ 
op Gilze Rijen in juni 2000 na een tijdelijk verblijf in Kosovo.
(voor details zie hierboven bij B-39.)



B-42          c/n     S-242          c/n     D-HDGM



  • 000975   afgeleverd aan KLu
  • 000975   naar 298 squadron (l/n 0976)
  • 000277   naar 299 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 150798   ongeval(?); economisch herstel niet meer verantwoordt; in opslag Woensdrecht
  • 000302   als poortwachter bij de ingang van vliegbasis Gilze Rijen geplaatst



na z'n operationele periode werd de B-42 in 2002 bij 
de hoofdingang van de vliegbasis Gilze Rijen geplaatst.





B-43          c/n     S-243          c/n     D-HDGN



  • 001175   afgeleverd aan KLu
  • 001175   naar 299 squadron (l/n 0776)
  • 001276   naar 298 squadron (l/n 0777)
  • 001078   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 020490   naar DVM voor aanbrengen demokleuren (rood/wit blauwe kleuren op staartgedeelte)
  • 000590   in demokleuren voor displayseizoen 1990
  • 000900   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 001103   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag








Foto's boven:
In 1990 waren de demo kisten B-43 en B-44 voorzien
van een prachtig display 
kleurenschema;
hier zien we de luchtmacht Bolkow demovlieger
van dat jaar, eerste luitenant H. B. over de Linden,
met de B-43 tijdens een 
speciale fotovlucht 
in juni 1990 boven o.a kasteel de Haar te
Haarzuilens bij Utrecht.

Voor meer info over het Bolkow demoteam zie onder
demoteams.





B-44          c/n     S-244          c/n     D-HDGO



  • 001175   afgeleverd aan KLu
  • 001175   naar 299 squadron (l/n 0476)
  • 000676   naar 298 squadron (l/n 1277)
  • 000478   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 000590   in demokleuren gespoten voor displayseizoen 1990
  • 090790   naar DVM voor reparaties en omspuiten in normale camouflagekleuren
  • 130103   naar 931 Bolkow Vlucht squadron
  • 001003   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag; werd daar monument als HB-ZHS 




In het seizoen 1990 werden zowel de B-43 als de B-44 
voorzien van een fraai rood/wit/blauw displaykleuren
schema.
Hier zien we de B-44 met draaiende motor kort voor
take off na een bezoek aan Leeuwarden op  15 mei 1990.
foto Gerrit Bouma






Voor de ceremonie van de opheffing van het 299 squadron
op 13 januari 2003 werd de B-44 voorzien van de tekst 
"de Leste"; naast het feit dat deze BO-105 als één van
laatste vijf tot oktober 2003 in aktieve dienst zou blijven,
was de B-44 tevens de laatste Bolkow BO-105 welke een

onderhoudsinspectie bij de LCKlu op Woensdrecht
onderging.





B-45          c/n     S-245          c/n     D-HDGP



  • 001175   afgeleverd aan KLu
  • 001175   naar 299 squadron (l/n 0677)
  • 000777   naar 298 squadron (l/n 0777)
  • 000977   naar 299 squadron (l/n 0977)
  • 001077   naar 298 squadron (l/n 1277)
  • 000478   naar 299 squadron (l/n 0678)
  • 000579   naar 298 squadron (l/n 0679)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 160694   ongeval; tijdens laagvliegoefening obstakel geraakt waarna de controle over de onbestuurbare helikopter werd verloren; deze stortte enige tijd later neer in een weiland waarna het in brand raakte bij industrieterrein "de Roef" te Sleeuwijk (NB); de bemanning, tweede luitenant vlieger M. ter Laag   en eerste luitenant vlieger W. P. M. A. Raaymakers 



krant van vrijdag 17 juni 1994





De B-45 op een dispersal van 299 squadron op de
voormalige thuisbasis Deelen tijdens een mooie
najaarsdag op 19 september 1991.






B-46          c/n     S-246          c/n     D-HDHF



  • 001275   afgeleverd aan KLu 
  • 001275   naar 298 squadron
  • 000777   naar 299 squadron (l/n 0478)
  • 001078   naar 298 squadron (l/n 1078)
  • 001178   naar 299 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 030292   ongeval; in hangar op Deelen vernield na aanslag en brandstichting door actiegroep "Onkruit" in de nacht van 2/3 februari 1992. 
  • 000392   gebruikt voor reserveonderdelen
  • 211292   romp gesloopt bij schrootdealer Den Dolder 




De B-46 gefotografeerd tijdens een verkenningsvlucht
op 28 juli 1983. 

In de nacht van 2/3 februari 1992 werd deze Bolkow
zwaar beschadigd(na brandstichting door een groep
vredesactivisten) in één van de 
hangars op
vliegbasis Deelen.







B-47          c/n     S-247          c/n     D-HDHG



  • 001275   afgeleverd aan KLu
  • 001275   naar 298 squadron (l/n 0576)
  • 000677   naar 299 squadron (l/n 0278)
  • 000778   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   naar 931 Bolkow Vlucht squadron
  • 001003   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck (D) voor opslag



De B-47 was o.a te zien tijdens de open dagen
van de Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis
Leeuwarden in juni 1985.





B-48          c/n     S-248          c/n     D-HDHH



  • 001275   afgeleverd aan KLu
  • 001275   naar 298 squadron
  • 291176   ongeval; beschadigd bij harde landing op vliegstrip Ermelo; majoor G. P. J. (Gerrit) Paulides (eerste vlieger) en eerste luitenant I. A. van der Bliek (2de vlieger) ongedeerd.
  • 000977   naar 299 squadron (l/n 0378)
  • 000778   naar 298 squadron (l/n 0679)
  • 000779   naar 299 squadron
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck (D) voor opslag



B-48 in het fabrieksschema van MBB waarmee de 
Bolkows Bo-105 in 1975 en 1976 aan Nederland
werden afgeleverd.





B-63          c/n     S-263          c/n     D-HDHW



  • 000276   afgeleverd aan KLu
  • 000276   naar 299 squadron (l/n 0777)
  • 000777   naar 298 squadron (l/n 0379)
  • 310879   naar 299 squadron (definief)
  • 001090   tijdelijk in gebruik bij Search and Rescue (SAR) en voorzien van witte SAR opschriften
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck (D) voor opslag



De B-63 staat onder ideale weersomstandigheden gereed
voor een nieuwe vlucht vanaf vliegbasis Deelen.





B-64          c/n     S-264          c/n     D-HDHX



  • 000276   afgeleverd aan KLu 
  • 000276   naar 298 squadron (l/n 0277)
  • 000577   naar 299 squadron (l/n 0577)
  • 000677   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck (D) voor opslag; later naar burgerregister als D-HLAB



De B-64 in het oude donkere egale kleurenschema 
tijdens een oefening op de Veluwe op een tijdelijke
landingsplaats bij Garderen met op de achtergrond
een Alouette 3.




B-65          c/n     S-265          c/n     D-HDHY



  • 000376   afgeleverd aan KLu
  • 000376   naar 298 squadron (l/n 0177)
  • 000677   naar 299 squadron (l/n 0178)
  • 000778   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 201181   ongeval; beschadigd door motorbrand na kortsluiting; hersteld
  • 021085   ongeval; tijdens verkenningsvlucht boven bebost heuvelachtig terrein (de Kleeberg bij Ibbenbüren in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, Duitsland) raakten de hoofdrotorbladen de boomtoppen; nadat de rotorbladen waren afgeknapt stortte de helikopter tussen de bomen neer op een helling; hierbij raakte het zwaar beschadigd; na expertise werd het toestel afgeschreven; de vlieger en een crewchief van 299 squadron bleven ongedeerd. 
  • 000689   de volledig gerepareerde cockpit van de B-65 in gebruik genomen als flight simulator onder de registratie B-99 




De vlieger van de B-65 controleert de tailrotor als
standaardprocedure welke zowel voor het starten
als na de landing plaatsvond.
Kort hiervoor is hij op het platform van Rotterdam
airport geland in het kader van deelname aan de
static show ter gelegenheid van de open dag  
welke op 13 september 1980 werd gehouden.






De B-65 in het tweekleurenpatroon welke vanaf
1981 werd ingevoerd ; op de foto de helikopter
op de X servicing flight van vliegbasis
Leeuwarden tijdens een bezoek op 21 oktober 1983.









Twee foto's van de ongelukkige B-65 na de crash
op 2 oktober 1985 tijdens de landmachtoefening
Firm Reposte in 
Duitsland;
op de bovenste foto is goed te zien 
dat de
helikopter, nadat de hoofdrotorbladen zijn
afgebroken, voorover hellend met een smak tussen
de bomen
en het struikgewas is neergestort.
De vernielde cockpitsectie werd later hergebruikt
als Bolkow BO-105 flightsimulator op Deelen.
foto's KLu



B-66          c/n     S-266          c/n     D-HDHZ



  • 000376   afgeleverd aan KLu
  • 000376   naar 299 squadron (l/n 0277)
  • 000178   naar 298 squadron (l/n 0879)
  • 310879   naar 299 squadron (definitief)
  • 120282   motorbrand tijdens vlucht; geslaagde noodlanding bij Zwinderen (Dr.) gemaakt  
  • 130103   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze-Rijen  
  • 000003   naar Star Air Service vliegveld Teuge voor opslag
  • 000000   naar Neuhausen ob Eck voor opslag; later naar burgerregister als D-HLAA 



een nostalgisch beeld op de voormalige vliegbasis
Soesterberg anno 1976; aan het begin van een nieuwe
vliegdag worden de operationele Bolkow BO-105's

d.m.v. een Spijkstaal lorry naar de flightline van
het 298 squadron gereden.






Bolkow BO-105CB B-66 nog met grote registratie
op de tailboom in het zwart/bruine kleurenschema
in de najaarszon in oktober 1990.




In 1994 was hetzelfde toestel al voorzien van het
laatste kleurenschema, met een kleine registratie
op de staartboom en met het opschrift "Koninklijke
Luchtmacht"op de romp.






De zeer wendbare BO-105 (B-66) in actie met een
typische Bolkow manoeuvre tijdens een legeroefening
boven een oefengebied op de Veluwe.

foto KLu