Grumman Avenger TBM-3S2

- 1-1 t/m 1-17

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



1-1          ex USN 91657



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-4
  • 150654   ongeval; tijdens de landing op Marinevliegkamp Valkenburg raakte de Avenger overtrokken; de rechtervleugel klapte daarbij hard tegen de grond waarna het vliegtuig tegen de grond smakte in een weiland aan de Valkenburgerweg in de gemeente Oegstgeest nabij het Marinevliegkamp. Hierbij werd de Avenger totaal vernield; de vlieger, luitenant ter zee1 Jan Muntenaar raakte bij het ongeval licht gewond.



Op 15 juni 1954 ging de Avenger 1-1 verloren nadat
het 
vliegtuig tijdens de nadering van Marinevliegkamp
Valkenburg overtrokken raakte en met een harde
dreun tegen de grond smakte en stil kwam te liggen
half in de sloot in een weiland aan de Valkenburger-
weg; zoals uit de foto wel valt op te maken was de
schade aan de Avenger zodanig dat deze allereerste
Avenger van 
de MLD bij het vliegongeval werd
afgeschreven.

Gelukkig kon de vlieger, luitenant ter zee1 Jan 
Muntenaar, na herstel van z'n lichte verwondingen,
z'n vliegercarriére bij de Marineluchtvaartdienst 

voortzetten.
foto collectie Prudent Staal





1-2          ex USN 53291



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-4; daarna nog in gebruik geweest bij VSQ-1
  • 010954   ongeval; tijdens een mislukte deklanding rolde de Avenger na de touch down scheef over het bakboordbordes waarna het vliegtuig kantelde en met het linker hoofdwiel aan de rand van het bordes bleef hangen!; luitenant ter zee2 G.P. Slikker wist zich uit z'n benarde positie te bevrijden en liet zich vanuit de geopende cockpit in het water vallen, waar hij kort daarop door de boordhelikopter uit het koude water van de Noordzee werd opgepikt. De Karel Doorman vaarde uiteindelijk met de vastgepinde Grumman Avenger nog in dezelfde positie naar de marinehaven in Den Helder waarna men het vliegtuig uiteindelijk met een bok installatie wist los te takelen; het licht beschadigde toestel kon worden gerepareerd.  
  • 210859   nieuwe registratie 020
  • 150261   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt op Hato










boven: een drieluik van één van de meest spectaculaire
deklandingen in de historie van de Marineluchtvaartdienst;
luitenant ter zee2 Slikker rolt met z'n Avenger 1-2

op 1 september 1954 scheef over het bakboordbordes
waarna het toestel als door een wonder met het linkerwiel
aan het bordes blijft hangen! Vervolgens laat luitenant 
ter zee2 Slikker zich uit de cockpit in het water vallen,
waarna de boordhelikopter hem daarna veilig uit het 

water van de Noordzee weet te vissen.
Kort na de redding werd ltz Slikker door vrijwel de gehele
bemanning van de Karel Doorman met een warm welkom
onthaald, waarna na een kort bezoek aan de scheepsarts

ltz. Slikker het middelpunt van de belangstelling was.
foto's coll Prudent Staal







belangstelling van brandweer en ander Marinepersoneel 
voor opnieuw de 1-2 na een ongelukkige neusstand landing
ditmaal op 
Marinevliegkamp Valkenburg; het airframe van
de Grumman Avenger was van een degelijke constructie;
de machines konden dan ook tegen een stootje!
foto's coll Prudent Staal





vanaf 21 augustus 1959 werd het registratiesysteem voor
de vliegtuigen van de MLD geheel aangepast in een 3 cijferige
combinatie, waarbij de voormalige 1-2 de nieuwe registratie
020
 ontving; op de staart de basiscode van marinevliegkamp
Hato. foto coll Prudent Staal






Het eerste lijns onderhoud aan de Avengers van VSQ-1
gebeurde op de flightline van Marinevliegkamp Hato
in de dikwijls brandende zon; door het buiten stallen van de
Avengers i.c.m. de weersinvloeden op de Antillen hadden
de machines aardig te lijden onder het zoute klimaat en de
dikwijls harde wind; door verwering en erosie vormde
regelmatig onderhoud aan de Avengers geen overbodige
luxe; naast regelmatig voorkomende motorstoringen kregen
de machines na verloop van tijd last van lekke uitlaten en
lekkages aan het hydraulische leidingwerk.
Bovenstaande monteur is in ieder geval goed gekleed
voor het warme onderhoudsklusje aan de Wright GR2600
stermotor van 1750pk.





de onderhoudsklus is weer geklaard ; vanuit de cockpit
wordt een laatste enginecheck uitgevoerd, waarbij de
monteur nauwlettend de dashboard aanwijzingen voor
o.a het motorvermogen, temperatuur en brandstoftoevoer
in de gaten houdt;
foto's coll Prudent Staal






1-3          ex USN 91467



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-4; daarna nog in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-1
  • 161259   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



Avenger TBM-3S2 van VSQ-1 vliegt boven de buitenwijken
van Willemstad op Curacao tijdens de operationele

periode van het vliegtuig (totdat het in december 1959
bij de MLD werd afgevoerd naar de sloop) op de 
Nederlandse Antillen.
foto coll Prudent Staal





Voor het invoeren van de nieuwe 3 cijferige registraties 
voor alle vliegtuigen van de Marineluchtvaartdienst werd
Avenger 1-3 buiten gebruik gesteld; samen met een aantal
andere afgeschreven Avengers werd het vliegtuig in eerste
instantie in een verlaten hoek van het vliegveld van Hato
geparkeerd, kort daarna zouden deze prachtige vliegtuigen
ten prooi vallen aan de slopershamer.

foto coll Prudent Staal





mooie detailfoto van de frontcockpit sectie van Avenger
1-3; we zien o.a de kunstmatige horizonmeter, fuelaanwijzing,
frequentiekaart met de kanalen en het identiteitsplaatje  

van het bouwnummer 91467.
foto coll Prudent Staal






1-4          ex USN 53247



  • 150254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-4 
  • 170554   ongeval; tijdens laagvliegoefening boven zee met de propellor het wateroppervlak geraakt waarna een voorzorgslanding op de Noordzee, 6 km ten Zuiden van Egmond, moest worden gemaakt; luitenant ter zee2 jonkheer J.L. von Schmidt auf Altenstadt werd veilig door een reddingsboot naar de wal vervoerd; de Avenger brak na de ditch op het water doormidden en zonk binnen een minuut naar de zeebodem.



1-5          ex USN 86030



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-4; daarna nog in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 021
  • 060261   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt op Hato



De 1-5 op Valkenburg, in gebruik bij het 
vliegtuigsquadron 4.
Uiteindelijk werd het toestel in 1961 gesloopt
op de Nederlandse Antillen, nadat het de
laatste jaren in gebruik was geweest bij het
VSQ-1.





1-6          ex USN 53124



  • 060254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-4; daarna nog in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 022
  • 050561   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt op Hato



een bekend beeld boven de Nederlandse Antillen in de
jaren 50 en begin jaren 60; deze sfeervolle foto van
een patrouillerende 
Grumman Avenger van VSQ-1
( de 1-6 in dit geval) die z'n dagelijkse patrouille-
route maakt boven het Caribische gebied;
foto coll Prudent Staal








1-7          ex USN 53089



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 180256   ongeval; tijdens een oefenvlucht vanaf het Engelse Ford kreeg de Avenger een motorstoring boven het Kanaal;( oorzaak waarschijnlijk rijpafzetting aan de carburateur); er restte niets anders dan een noodlanding te maken op een ruige zee in het Kanaal; dankzij het feit dat het vliegtuig een aantal minuten op het wateroppervlak bleef drijven kreeg de bemanning, bestaande uit luitenant ter zee 2 o.c. Frank van Meerwijk, sergeant telegrafist J.M. Fransen, vliegtuigmaker Ch. Boer en vliegtuigmaker konstabel A.G. Romijn, gelegenheid om over te stappen in een reddingsvlot. Na 50 minuten werd de bemanning gered door een Grumman Albatross van de Amerikaanse Luchtmacht (Search and Rescue); de Albatross kon daarna echter niet meer starten omdat één van de drijvers bij de landing op de ruwe zee was beschadigd! Met taxisnelheid werd toen naar de kust van Calais gevaren, waar de bemanning na het onvergetelijke avontuur veilig aan land werd gebracht. 




Met bovenstaande 1-7, hier aan boord van de Karel Doorman,
hadden luitenant ter zee Frank van Meerwijk en z'n crew een
hachelijk avontuur op 18 februari 1956, toen de motor van
de Avenger het tijdens een flinke sneeuwbui boven
Het Kanaal liet afweten!

foto coll Prudent Staal





1-8          ex USN 53854



  • 040254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4, VSQ-1
  • 161259   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



een heerlijke Avenger foto om nog lang bij na
te genieten! Op deze foto komen de opvallende
vorm 
van de romp met de karakteristieke
cockpitsectie,de opvallende schroef (propeller)
en de achter onder 
het vliegtuig bevestigde
arrestorhook (vanghaak) als hulpmiddel
voor het afremmen bij deklandingen duidelijk
in beeld.
Naast de vliegcapaciteiten was het mede aan
de uiterlijke kenmerken van deze imposante 
machine te danken dat de Avenger een geliefd
vliegtuig was onder het Marinepersoneel en bij
de luchtvaartliefhebbers.

De Avengers van de Marineluchtvaartdienst werden
in eerste instantie afgeleverd in het donkerblauwe
kleurenschema(zoals op deze foto).
Later werden de vliegtuigen van de MLD,waaronder
ook de Avenger, voorzien van het twee kleuren
schema van donkere zeegrijs met het lichtere 
luchtgrijze aan de onderzijde.
foto coll Prudent Staal 
 





nogmaals Avenger 1-8 in actie, nu in het laatste
2 kleurenschema 
in gebruik bij het VSQ-1 op de
Antillen tijdens een formatievlucht 
met een
andere VSQ-1 machine in 1960; de 1-8 draait op
de foto naar bakboordzijde weg waarbij we een
mooi zicht krijgen op 
de APS-4 radar
transmitter-receiver pod onder de rechter-
vleugel; foto coll Prudent Staal.





uit dezelfde fotoserie als de hierboven afgebeelde foto 
nogmaals de Avenger Strike 1-8 in close formation
in een stuurboord bocht over Curacao.
foto coll: Prudent Staal





1-9          ex USN 53866



  • 230254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   naar VSQ-2
  • 270159   ongeval; kort na de start vanaf de Karel Doorman kreeg de Avenger motorproblemen waarna het een noodlanding (ditch) op zee moest maken in de Atlantische Oceaan op circa 80 mijl WZW van Bermuda; korporaal vliegtuigtelegrafist J. Müller  (zeemansgraf), de overige bemanningsleden, vlieger luitenant ter zee2 A. Seret, luitenant ter zee waarnemer P. (Peter) Smit en sergeant majoor vliegtuigmonteur J. Bode konden op tijd uit zee worden gered. 







Bovenste foto's: Avenger TBM-3S2 1-9 van VSQ-2 in de
take off vanaf de Karel Doorman in 1958 met de APS-4
radar pod onder de rechtervleugel. Volgens voorschrift
werd altijd gestart met een geopende cockpitkap.
foto coll Prudent Staal





de melding van het Avenger ongeval in de krant
van donderdag 29 januari 1959.






1-10        ex USN 91569



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000254   in gebruik geweest bij VSQ-2,
  • 000757   naar VSQ-1; daarna nog in gebruik geweest bij VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 023
  • 070161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt




dekpaaien aan het werk bij Avenger Strike 1-10 kort voor
de dekstart.; foto coll Prudent Staal





vliegaktiviteiten van Avengers op volle zee vanaf de Karel
Doorman tijdens gecombineerde eskaderoefening;
onder grote belangstelling van overige marinecrew wordt
de 1-10 gereed gemaakt voor de (altijd spectaculaire) start.
foto's coll Prudent Staal






1-11        ex USN 53651



  • 050254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4, VSQ-1
  • 161259   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



nog een sfeervolle opname van een Avenger van het op
vliegveld Hato gebaseerde Marinesquadron VSQ-1
tijdens een patrouillevlucht boven Curacao ter hoogte
van de hoofdplaats Willemstad.

foto coll Prudent Staal




1-12          ex USN 85852




  • 150254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4, VSQ-5
  • 000055   bij Aviolande omgebouwd tot manche vliegtuig
  • 290859   ongeval; tijdens het aanvliegen op de Karel Doorman had de vlieger geen of slecht zicht (een veel voorkomend probleem bij de vliegers van de Avenger) op de deklandingsofficier, de zgn. batsman, die het sein voor een "wave off" (doorstart) had gegeven. De vlieger, luitenant ter zee2 Geert Goudberg van VSQ-5, bemerkte het sein te laat, waarna hij alsnog probeerde om z'n Avenger door te laten starten. Hierbij raakte het vliegtuig de radarantenne van de Karel Doorman waarna het met een hevige klap op het dek uitelkaar spatte; luitenant ter zee2 Geert Goudberg kon vrijwel ongedeerd uit z'n totaal vernielde Avenger klauteren; de totaal vernielde machina werd daarna overboord gezet.



de crashploeg van de Karel Doorman in aktie na de zware
crash van luitenant ter zee2 Geert Goudberg met Avenger
1-12; na het blussen van een beginnende brand werd
het totaal vernielde wrak van de Avenger, zoals dat
gebruikelijk was voor die tijd, overboord gezet.

foto Marineluchtvaartdienst





Nadat de bruikbare onderdelen van Avenger 1-12 waren
verwijderd 
werd het toestel daarna door het onder-
houdspersoneel van VSQ-5 overboord gekieperd. 

foto coll Prudent Staal






1-13          ex USN 53722


  • 230254   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 024
  • 300760   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



Avenger 1-13 wordt samen met een Warner "Hunter"
uitvoering naar de taxibaan gemarshalled voor 

een gezamenlijke oefenvlucht boven de Noordzee.
zoals goed op de foto is te zien werden de vleugel-
delen in achterwaartse positie opgevouwen.
foto coll Prudent Staal





1-14          ex USN 53087



  • 300154   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 080959   ongeval; tijdens vliegoperaties vanaf de Karel Doorman moest de Avenger na brand in de motor een noodlanding (ditch) maken op de Noordzee op de positie 52.49.5 Noord/04.11.05 Oost; de 4 bemanningsleden konden door de boordhelikopter op tijd uit zee worden gered.




tijdens een detachement in Noord Ierland vond er
op het Engelse marinevliegveld RNAS Eglinton
een botsing op de grond plaats tussen de Avengers

1-14 en de 1-17; op de foto de zwaar gehavende
1-14 waarbij duidelijk is te zien dat de 1-17 met
de propeller de achterkant van de 1-14 heeft
geraakt; foto coll Prudent Staal





nog een foto na de botsing van de beide Avengers
op RNAS Eglinton; op de voorgrond enkele onderdelen
welke bij de impact tussen de beide vliegtuigen werden
losgerukt; foto coll Prudent Staal




1-15          ex USN 53756



  • 091054   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 025
  • 120161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



weer een prachtige nostalgische foto van het
operationele vliegbedrijf op de Karel Doorman
met draaiende motor en een geopende cockpit
staat Avenger 
025 van VSQ-4, onder het
toeziend oog van een aantal 
boordpaaien,
in de starthouding op het dek 
tijdens de
wereldreis van het eskader waarbij o.a. 

Freemantle in Australië, Nederlands
Nieuw Guinea, Frans Caledonië en

Zuid-Amerika werden aangedaan.
foto coll: Prudent Staal





om een zware Avenger met mensenkracht naar binnen te
duwen 
had je een flink aantal collega's voor nodig; op de
foto wordt
 een poging ondernomen om de 025 naar een
hangar op Marinevliegkamp Boroekoe te duwen. 

foto coll: Prudent Staal





maar liefst 4 Avenger Strike machines van VSQ-4 komen
over de taxiebaan van Boroekoe op Biak aangerold
voor het maken van een orientatievlucht boven
het gebied van Nederlands Nieuw Guinea; voorop
zien we de 025.
foto coll: Prudent Staal




nog een historisch plaatje van Avenger 025 tijdens het
verblijf van de Karel Doorman met het boord squadron
VSQ-4 met een aantal Avengers in Nederlands
Nieuw Guinea; de machine vooraan is de 025.
foto coll Prudent Staal




1-16          ex USN 85529



  • 071054   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 026
  • 230361   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



Avenger 1-16 van VSQ-1 even voor de camera tijdens een
eskaderoefening boven de Caribische Zee;
foto coll Prudent Staal 





dezelfde machine boven vrijwel dezelfde lokatie in de omgeving
van Curacao met het verschil dat bovenstaande foto na
augustus 1959 is gemaakt gezien de gewijzigde decals, de tekst
KON.MARINE en de nieuwe registratie 026 op het vliegtuig.

foto Prudent Staal






1-17          ex USN 91189



  • 071054   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 027
  • 141060   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt




de ontbrekende airframe foto's worden regelmatig aangevuld