Grumman Avenger TBM-3W2

- 16-101 t/m 16-124

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




16-101          ex USN 53361



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000953   naar VSQ-4
  • 260954   ongeval; in zee gestort bij de Karel Doorman



Maar een jaar heeft de MLD plezier gehad van
bovenstaande Avenger Hunter 
16-101;
tijdens vliegoperaties van het VSQ-4 vanaf de Karel 

Doorman verongelukte het vliegtuig jammerlijk in zee.
foto coll: Prudent Staal




16-102          ex USN 85650



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 045
  • 141160   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 000061   naar Anthony Fokkerschool; later naar Engeland/ USA als N61BD

  

 een mooie foto van twee versies van de Avenger zoals
 de toestellen tijdens operationele vluchten gecombineerd
 als één team opereerden bij het opsporen van duikboten etc.

 Deze foto laat ook mooi de verschillen zien tussen de twee
 Avenger uitvoeringen; op de voorgrond Avenger TBM-3W2
16-102, voorzien van een radarbult onder de romp en, in
tegenstelling tot de Avenger Strike uitvoering op de achter-
grond, met opvallend ander geconstrueerde achtervleugels.
foto coll: Prudent Staal





16-103          ex USN 85751



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 281055   ongeval; verongelukt in zee bij HMS Bulwark; tijdens het afvliegen slipte de Avenger waarna de machine schuin over het startdek naar stuurboord wegrolde en daarna van het dek gleed; dankzij de geringe snelheid bleef het toestel redelijk intact na de ditch op het water, waardoor de bemanning, luitenant ter zee V Eddy Kragt (squadron commandant VSQ-2) en waarnemer A. Woortman veilig uit het toestel konden kruipen; kort daarop werden ze uit het water gered door de stand-by boordhelikopter.




foto van de 16-103 kort na de ingebruikname
bij de MLD bij het vliegsquadron 4, VSQ-4, op
het Marinevliegkamp Valkenburg in september
1953; het toestel moet nog door de schilders
onderhanden worden genomen om in het 
donkerblauwe kleurenschema te worden
gespoten.
foto coll: Prudent Staal 







De Avenger 16-103 gefotografeerd tijdens de
ongelukkige start vanaf het Engelse vliegdekschip
HMS Bulwark op 28 oktober 1955; enkele ogenblikken
later zou de machine met een doffe knal in het water
belandden; de bemanning wist zich gelukkig tijdig te
redden. foto dagboek VSQ-2





na de ditch bleef de 16-103 gelukkig enige tijd op het water
drijven, hetgeen de bemanning, luitenant ter zee V Eddy
Kragt en waarnemer A. Woortman, de gelegenheid gaf om 
zich te bevrijden uit de verongelukte machine; op de bovenste
foto is één van de bemanningsleden op de port wing te zien.





Kort nadat de bemanning zich had weten te redden uit
de verongelukte Avenger werd de machine opgeslokt
door het woelige water en verdween het voorgoed in
de
golven van de Noordzee;
beide foto's coll Prudent Staal






16-104          ex USN 85880



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 046
  • 140460   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt




Twee Avengers van VSQ-4 in de prille beginperiode op
Marinevliegkamp Valkenburg tijdens het opstarten

op een dispersal; beide machines kenden vrijwel
dezelfde levensloop bij de Marineluchtvaartdienst;
tot 1960 waren ze in aktieve dienst 
bij zowel VSQ-2
als
VSQ-4, waarna de toestellen werden gesloopt. 





de 16-104 in aktie tijdens een verkenningsvlucht
boven de Noordzee, op zoek naar vijandelijke
onderzeeboten.

foto coll: Prudent Staal




16-105          ex USN 86039



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2, VSQ-1
  • 161259   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-106          ex USN 91456



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 150355   ongeval; in gebruik bij VSQ-2 werd de radome van de Avenger ernstig beschadigd tijdens een mislukte deklanding op de Karel Doorman; vliegtuig kon worden hersteld.
  • 210859   nieuwe registratie 047
  • 100161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



Avenger 16-106 werd na augustus 1959 voorzien van
de nieuwe registratie 047; op de foto de machine in de 
voorbereiding van een dekstart vanaf de Karel Doorman;
volgens voorschrift is de cockpitkap geopend.
op de voorgrond houdt een blokkenpaai als aandachtig
toeschouwer een oogje in het zeil.

foto coll Prudent Staal  





16-107          ex USN 85490



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 161259   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-108          ex USN 86229



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 048
  • 300760   officieel van de sterkte afgevoerd;gesloopt



16-109          ex USN 53136



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2, VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 049
  • 161259   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt




De 16-109 tijdens een onderhoudsinspectie op
Marinevliegkamp Valkenburg; het is maar goed 

dat de Avenger tussen de wielblokken staat, want
aan de propeller te zien heeft de bestuurder 
de motor op een krachtig vermogen staan.
foto coll Prudent Staal





16-110          ex USN 91738



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 050
  • 300760   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-111          ex USN 86188



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 051
  • 070161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



Avenger Warner 16-111 van VSQ-2 gefotografeerd
kort na een succesvolle 
deklanding op het
marinevliegkampschip " Karel  
Doorman";
vlak na dit moment wordt de vang
kabel ontkoppeld
en krijgt de vlieger het sein om
onder taxisnelheid
met opgevouwen vleugels
naar z'n parkeerplek
op het dek te rollen. Let ook even op de donker-
blauwe propellerdop, hetgeen de squadronkleur
van het VSQ-2 aangeeft.

foto C.W. Oostveen




16-112          ex USN 91155



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 052
  • 300160   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-113          ex USN 91296



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 053
  • 070161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-114          ex USN 91385



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 054
  • 141160   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-115          ex USN 91403



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 055
  • 070161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-116          ex USN 91406



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 056
  • 120161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



De 056 met opgevouwen vleugels op de flightline
van Marinevliegkamp Biak.
foto coll: Prudent Staal





16-117          ex USN 91423



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 057
  • 100161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt


  




De crashploeg van Valkenburg en Hato kon regelmatig
uitrukken om een bemanning van een Grumman Avenger
uit hun benarde positie te bevrijden;

de schade van zo'n neusstand beperkte zich dikwijls 
tot een afgeschreven of kromme propeller.
Met het nodige takelwerk wist de bekende mega
vliegtuigkraan "Safe power" de gecrashte kisten
 
met doorgaans weinig moeite in hun normale positie
te krijgen.
foto's coll:Prudent Staal






De 057 in gebruik bij VSQ-2 in actie op de legendarische
"Karel Doorman"; kort na de deklanding zit de vangkabel
nog aan de arrestor hook, de rood/witte vanghaak welke
aan de achterzijde onder het toestel was aangebracht;
let ook even op het rood/witte zeepaard motief voor op

de motorbeplating; foto C.W. Oostveen





16-118          ex USN 91457



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 058
  • 300760   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-119          ex USN 91458



  • 290953   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 059
  • 070161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



16-120          ex USN 91516



  • 011053   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-4, VSQ-2
  • 210859   nieuwe registratie 060
  • 100161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



  VSQ-2 was één van de boordsquadrons welke met
  de Grumman Avenger op de "Karel Doorman" 
  gestationeerd is geweest; op de foto wordt de 060
  startklaar gemaakt om kort na deze opname het

  wolkenvrije luchtruim te kiezen;
  de Avenger werd meestal vanaf de Doorman
  gelanceerd door middel van de stoomcatapult.
  Indien er echter sprake was van een gunstige
  windrichting kon het vliegtuig ook zonder behulp
  hiervan op eigen kracht worden gestart.
  
foto C W Oostveen


  

  mooie detailfoto van boven van de 060 op het startdek van
  de Karel Doorman met de opvallende registratie-
  kentekens aangebracht op de stuurboord- en het
  Nederlandse rozet op de bakboordvleugel.
  foto C W Oostveen






16-121          ex USN 91476



  • 011053   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 061
  • 020561   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt




prachtige foto genomen vanuit het zijraam
van een andere VSQ-1 Avenger TBM-3W
tijdens een verkenningsvlucht met de

16-121; let even op de opvallende radarbult
van de stevige APS-20 radar onder de romp,
een typische uitrusting voor deze Avenger
uitvoering die bedoeld was als Airborne 

Early Warning Radar vliegtuig met een
radardetectie voor grotere afstanden.

De APS-20 radar had een enorm
vermogen, uitgezonden signalen werden
vaak voortijdig door onderzeeboten

opgepikt, waarna deze genoodzaakt 
werden om naar diepere wateren af 
te dalen; dezelfde radar werd later ook
bij de Lockheed Neptune ingebouwd.
foto coll: Prudent Staal






De Grumman Avenger TBM-3W2 vliegtuigen waren
duidelijk te 
herkennen aan de opvallende radarbult
onder de romp; op de foto de voormalige 16-121

als 061 in dienst bij het VSQ-1 op Marinevliegkamp
Hato. Als extra identificatie werden later ook de
beginletters van de verschillende vliegkampen
op de vliegtuigen aangebracht;
Hato 
kreeg de "H" , Biak werd "B",
Valkenburg werd "V" en de vliegtuigen van
de Kooy ontvingen de letter "K".
foto coll Prudent Staal





16-122          ex USN 91488



  • 011053   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 062
  • 020561   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



prachtige aktiefoto van een doorsnee werkdag bij het
VSQ-1 
van aktiviteiten op de flightline bij het opstarten
van een 
aantal Avenger vliegtuigen; op de
achtergrond, in het afwijkende donkere kleurenschema,
een Avenger die 
gebruikt werd voor manchevluchten,
het vliegen met een sleepdoel.

foto C W Oostveen





16-123          ex USN 91570



  • 011053   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-2, VSQ-4
  • 210859   nieuwe registratie 063
  • 070161   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt



De 063 staat op het punt om te gaan taxiën vanaf de
opstelplaats op de flightline naar de aktieve startbaan
van Marinevliegkamp 
Valkenburg;
foto coll Prudent Staal






16-124           ex USN 91713



  • 011053   in gebruik bij Marineluchtvaartdienst
  • 001053   naar VSQ-1
  • 210859   nieuwe registratie 064
  • 020561   officieel van de sterkte afgevoerd; gesloopt


 
Avenger TBM-3W2 064 van VSQ-1 in de line up
positie voor de startbaan op Marinevliegkamp
Hato voor een verkenningsvlucht boven de 
Nederlandse Antillen; 
foto coll C W Oostveen