Douglas Dakota R4D-1

- 018, 019, 078, 079

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




018     43-49735     ex KLu X-4

  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst
  • 290260   vertrokken vanaf Ypenburg naar Marinevliegkamp Biak (Boroekoe)
  • 130360   aangekomen op Biak
  • 130360   naar VSQ-321
  • 021061   terug naar Koninklijke Luchtmacht/CLV/ Nieuw Guinea




Twee Dakota R4D-1 transport vliegtuigen in het
land van de paradijsvogels!
In 1960 en 1961 maakte VSQ-321 van de
Marineluchtvaartdienst op Marinevliegkamp Biak,
onder het personeel werd het trouwens vaker 
Boroekoe genoemd, dankbaar gebruik van deze
geleende Koninklijke luchtmacht toestellen
voor het verrichten van verkenningstaken,
transport en OSRD vluchten.
Op de foto de 018/B en de 019/B tijdens een
bezoek aan het vliegveld Jefman, waar zich een
vooruitgeschoven post van de Nederlandse
strijdkrachten bevond. Op het klein 
uitgevallen
eiland was in de haast een korte 
landings-
baan aangelegd waar zelfs de Hawker Hunters op
konden landen!
Om toerbeurt werden militairen van Biak naar
Jefman nabij Sorong in de Vogelkop gedetacheerd
voor het bemannen van dit taktische vooruitgeschoven
steunpunt , hetgeen dankzij de befaamde
kampongfeesten en de gastvrijheid van de lokale  
bevolking geen straf voor hen bleek!    

foto coll Prudent Staal





boven en onder: de 018/B wordt op Biak gereed gemaakt
voor een transportvlucht naar Merauke.

foto's KM/MLD





let ook even op het wapen van VSQ-321 op de staartsectie.




019     44-76991     ex KLu X-5


  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst
  • 290260   vertrokken vanaf Ypenburg naar Marinevliegkamp Biak (Boroekoe)
  • 130360   aangekomen op Biak
  • 130360   naar VSQ-321
  • 021061   terug naar Koninklijke Luchtmacht CLV/ Nieuw Guinea



Dakota R4D-1 019 tijdens een patrouillevlucht 
langs de kust van Biak.
De witte letter "B" op de staart staat voor 
Marinevliegkamp Biak.
foto MLD




van Prudent Staal ontvingen we nog deze prachtige
kleurenopname van de 019 op een onverhard
platform met een aantal exotise palmen en de
lage bebouwing van het vliegveld op de achtergrond;
in combinatie met de deels zichtbare hoge
heuvels/bergen herkennen de "kenners" natuurlijk
het vliegveld van Merauke.





078     44-76281     ex KLu X-11

  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst
  • 120560   vertrokken vanaf Ypenburg naar Marinevliegkamp Biak (Boroekoe)
  • 260560   aangekomen op Biak
  • 260560   naar VSQ-321
  • 021061   terug naar Koninklijke Luchtmacht CLV/ Nieuw Guinea




zeldzame foto uit de enorme collectie van de
Marineluchtvaartdienst waarbij we maar liefst drie

Dakota R4D-1 vliegtuigen in formatie boven de kustlijn
van Biak zien; foto Marinevoorlichtingsdienst




Dakota R4D-1 078 tijdens een korte inspectiebeurt 
door onderhoudspersoneel van VSQ-321 op
Marinevliegkamp Boroekoe op Biak in 1960. 
 
foto coll Prudent Staal





079     44-76953     ex KLu X-13


  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst
  • 120560   vertrokken vanaf Ypenburg naar Marinevliegkamp Biak (Boroekoe)
  • 260560   aangekomen op Biak
  • 260560   naar VSQ-321
  • 020161   ongeval; op nachtvlucht waarbij toestel zowel het maken van touch and go´s op Boroekoe als het afwerpen van parachutefakkels (flares) beoefende is het door het blijven steken van een flare in het staartgedeelte in brand geraakt; de poging om de machine alsnog op het water te ditchen mislukte jammerlijk toen de Dakota voortijdig explodeerde en in zee stortte voor de kust van Biak; sergeant vlieger Rein Mulder   ( 2de vlieger,vermist ), luitenant ter zee cat. II Benno Smits  (1e vlieger, vliegtuigcommandant) , sergeant vliegtuigmaker  Gerrit Bontius  (1e meccano),  korporaal vliegtuigmaker konstabel Rinus van de Wiel   (boordkonstabel) en korporaal vliegtuigmaker Frits Immers   (vliegtuigmonteur,vermist)
  


Overzichtskaart van de omgeving van Biak met Marinevlieg-
kamp Boroekoe; de route van Dakota B079 is met stippellijn in-
getekend, de crashlokatie aangegeven helemaal links midden 
bij de horizontale lijn.
Bron: foto en kaart MLD Regionale commissie van onderzoek 




in aanvulling op bovenstaande overzichtskaart zijn op deze
foto van de Marineluchtvaartdienst, de lokaties van het 
vliegpattern en de plaats van impact van de crash van de

079 redelijk te herkennen. Rechts de vliegvelden van
Mokmer ( op de voorgrond rechts en Boroekoe daarachter)
Op de achtergrond de baai waarbij de 079 iets links van
het midden moet zijn neergestort.

foto MLD 




Toevallig of niet, maar de verongelukte Douglas Dakota 079
was door z'n vorige gebruiker, de Koninklijke Luchtmacht,
voorzien van de (ongeluks)registratie X-13. 
foto Marineluchtvaartdienst





nog een mooie formatiefoto van de ongelukkige Dakota
R4D-1 079 gefotografeerd vanuit een andere Dakota van
VSQ-321 voor de kust van Biak.
foto coll Prudent Staal





Tot slot nogmaals een mooie opname van de 079
gefotografeerd in 1960 tijdens een full stop op
het vliegveld Merauke.
foto KM/MLD