Catalina IVB

- Y-88 t/m Y-93 (serie 2)

Terug

Van de Catalina IVB versie, ook wel aangeduid als de Boeing (Canada) PB2B-1, heeft de Marineluchtvaartdienst  2 verschillende series van 6 vliegtuigen per batch ontvangen.
Tegen alle logica in kregen de Catalina amfibie toestellen van zowel de eerste als de tweede batch dezelfde registraties, te weten Y-88 t/m Y-93.
Voor de luchtvaart onderzoekers vormden deze dubbele registraties echter geen probleem voor het herkennen van de juiste Catalina, de toegekende squadronletters van VSQ-321 aan de vliegtuigen waren voor de 1e en 2e batch namelijk niet identiek.
De bemanning bestond uit 7 personen, de lengte van van het toestel was bijna 20 meter terwijl de spanwijdte zo'n 32 meter bedroeg; de bewapening bestond uit 7 mitrailleurs en er kon zo'n 1800 kg aan bommenlast worden meegenomen. 
De kruissnelheid van deze amfibie's bedroeg zo'n 200 km/u, terwijl de Cataline IVB een range kon behalen van bijna 4000 km.


De eerste batch van 6 kisten waren gebouwd door Boeing in Canada en werden geleend van de Royal Air Force tijdens de 2e Wereldoorlog; alle machines waren ingedeeld bij het VSQ-321 op China Bay op Ceylon; toen de amfibie's werden vervangen door de Consolidated B-24 Liberator gingen alle Catalina's terug naar de Royal Air Force.

De tweede batch Catalina's, ook opnieuw dus voorzien van de registraties Y-88 t/m Y-93, arriveerden in november 1945, na het vertrek van de Consolidated B-24 Liberator bij VSQ-321.
Deze vliegboten waren ook oude Royal Air Force vliegtuigen, maar in tegenstelling tot de eerste serie, werden deze volledig uit eigen middelen betaald en aangeschaft voor de Marine Luchtvaart Dienst in Indië.

We vervolgen de Catalina PB2B-1 IVB op deze pagina met de levensloop van de airframes van de tweede serie (eigendom van de Marineluchtvaartdienst en ex Royal Air Force).




ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




Y-88          ex RAF  JX276


 
  • 231145   in de sterke opgenomen bij de Marineluchtvaartdienst
  • 001145   naar VSQ-321
  • 001145   kreeg squadronletter "C"
  • 150746   nieuwe registratie P-88
  • 000447   nieuwe registratie 16-88
  • 110149   enrstig beschadigd door sabotageactie van Indonesische rebellen op Morokrembangan
  • 110149   officieel uit de sterkte genomen; in opslag op Marinevliegkamp Morokrembangan
  • 250750   gesloopt op Marinevliegkamp Morokrembangan



Y-89          ex RAF JX288


  • 231145   in de sterkte opgenomen bij de Marineluchtvaartdienst
  • 001145   naar VSQ-321
  • 001145   kreeg squadronletter "D"
  • 150746   nieuwe registratie P-89
  • 000447   nieuwe registratie 16-89
  • 000049   ernstig beschadigd na sabotageactie Indonesische rebellen op Morokrembangan
  • 100250   officieel uit de sterkte genomen; in opslag op Marinevliegkamp Morokrembangan
  • 250750   gesloopt op Marinevliegkamp Morokrembangan





Cataline P-89 koerst hoog boven de kust in Indië; op deze
foto zien we duidelijk de unieke vormen van dit prachtige
vliegtuig zoals de opvallende vleugelophanging met de
dubbele motoren, twee Pratt & Whitney R1830-82/92
Twin Wasp motoren met ieder een capaciteit van 1200pk,
de neussectie en natuurlijk de opvallende 
blisterramen aan de zijkant van het 
toestel.
foto coll Prudent Staal



Y-90          ex RAF JX289


  • 101245   in de sterkte opgenomen bij de Marineluchtvaartdienst
  • 001245   naar VSQ-321
  • 001245   kreeg squadronletter "F"
  • 150746   nieuwe registratie P-90
  • 000447   nieuwe registratie 16-90
  • 000049   ernstig beschadigd na sabotageactie van Indonesische rebellen op Morokrembangan
  • 000649   officieel uit de sterkte genomen; in opslag op Marinevliegkamp Morokrembangan
  • 250750   gesloopt op Marinevliegkamp Morokrembangan




Y-91          ex RAF JX298


  • 001245   in de sterkte opgenomen bij de Marineluchtvaartdienst
  • 001245   naar VSQ-321
  • 001245   kreeg squadronletter "G"
  • 150746   nieuwe registratie P-91
  • 000447   nieuwe registratie 16-91
  • 000049   ernstig beschadigd na sabotageactie door Indonesiche rebellen op Morokrembangan
  • 000849   officieel van de sterkte afgevoerd; in opslag op Marinevliegkamp Morokrembangan
  • 250750   gesloopt op Marinevliegkamp Morokrembangan




Y-92          ex RAF JX354


  • 121245   in de sterkte opgenomen bij de Marineluchtvaartdienst
  • 001245   naar VSQ-321
  • 001245   kreeg squadronletter "S"
  • 150746   nieuwe registratie P-92
  • 000447   nieuwe registratie 16-92
  • 000049   vernield na sabotageactie door Indonesische rebellen op Morokrembangan
  • 250150   officieel van de sterkte afgevoerd; in opslag op Marinevliegkamp Morokrembangan
  • 250750   gesloopt en afgezonken op de rede van Marinevliegkamp Morokrembangan




Catalina IVB P-92 met de radio aanduiding PM-PIB boven 
in het staartvlak in een prachtige aktiefoto zoals we de
Cataline het liefste zien; in z'n element op het water.
foto coll Prudent Staal 






een scherpe detailfoto van de P-92 tijdens onderhoud in
één van de hangars op Marinevliegkamp Tandjong Priok
op Java; op de foto is de Catalina nog in de camouflage-
kleuren van z'n voormalige gebruiker, de Royal Air Force.
foto coll Prudent Staal





Y-93          ex RAF JX359


  • 281245   in de sterkte opgenomen bij de Marineluchtvaartdienst
  • 001245   naar VSQ-321
  • 001245   kreeg squadronletter "V"
  • 150746   nieuwe registratie P-93
  • 000447   nieuwe registratie 16-93
  • 061147   ongeval; volledig uitgebrand en gezonken tijdens brandstof tanken in de haven van Marinevliegkamp Balikpapan (Borneo, nu Kalimantan)




de trieste overblijfselen van een gesloopte Marine
Catalina op Marinevliegkamp Morokrembangan
foto coll Prudent Staal