Lockheed Neptune P2V-7 en Neptune SP-2H

- 210 t/m 218

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




210          c/n   726-7263

  • 160162   overgedragen aan MLD te Burbank
  • 220162   aangekomen in Nederland na ferryvlucht Burbank-MVK Valkenburg
  • 050262   naar VSQ-5
  • 040466   naar Aviolanda Woensdrecht voor ombouw tot SP-2H(was laatste ombouwkist) 
  • 000263   naar VSQ-320
  • 150682   buiten gebruik gesteld; in opslag op MVK Valkenburg
  • 161283   per schip naar KLM technische school/Schiphol




de 210 op het vertrouwde MVK Valkenburg in februari 1981
met op de achtergrond nog net zichtbaar de oude verkeerstoren






211          c/n   726-7265

  • 300162   overgedragen aan MLD te Burbank
  • 040262   aangekomen in Nederland na ferryvlucht Burbank-MVK Valkenburg
  • 100462   naar VSQ-5
  • 000363   naar VSQ-320
  • 180577   ongeval; tijdens start proefvlucht na groot onderhoud op Woensdrecht explosie in Stb. straalengine; onderzijde vleugel zwaar geperforeerd maar toch kans gezien om meteen te landen
  • 230179   buiten gebruik gesteld;totaal 6221,5 vlieguren
  • 000080   gesloopt op MVKV




Neptune 211 in het egaal grijs/blauwe kleurenschema dat 
tot circa 1975 werd gebruikt; daarna werden de machines
,evenals in de jaren 60 gebruikelijk was geweest,
opnieuw voorzien van een witte rug welke doorliep

tot het achterste rompgedeelte.









212          c/n   726-7267

  • 080262   overgedragen aan MLD te Burbank
  • 000262   aangekomen in Nederland na ferryvlucht Burbank-MVK Valkenburg
  • 130362   naar VSQ-5
  • 000463   als tweede Neptune naar Burbank USA tbv ombouw naar SP-2H
  • 000063   terug op MVKV na ombouw tot SP-2H
  • 230165   ongeval; toestel door 2 vliegtuigmakers van OSRD flightline gekaapt en na korte joyflight vanaf MVKV paar minuten later in Noordzee gestort ter hoogte van Katwijk.  F.J. Bolk   en H.J. van Ostende 
  • 230165   totaal 610,0 vlieguren








twee foto´s uitgeven door de ALVD/ MLD in 1962 waarbij
we de 212 nog in de P2V-7 uitvoering zien 
met oa een
dichte neus. foto's MLD/coll MLNL





Boven en onder; In 1963 werd de 212 omgebouwd tot
een SP-2H uitvoering waarbij 
de plexiglazen neus de
meest opvallende uiterlijke verandering vormde.
foto's MLD 









213          c/n   726-7268

  • 270262   overgedragen aan MLD te Burbank
  • 060462   ferryvlucht Burbank-Nw. Guinea
  • 120462   aankomst MVK Biak
  • 130462   naar VSQ-321
  • 031062   vertrek uit Biak naar MVK Valkenburg
  • 131062   aankomst MVK Valkenburg
  • 201262   naar VSQ-320





Neptunes waren vaste deelnemers aan de luchtmacht
open dagen; hier zien we de 213 2x als deelnemer
aan de vliegshow van de luchtmacht open dag op 
vliegbasis Twente op 31 augustus 1974




  • 181279   buiten gebruik gesteld; totaal 6237,3 vlieguren
  • 000080   gesloopt op MVKV



op weg naar z'n Neptune met een tas vol met vluchtgegevens!
mooi typerend beeld van de MLD operaties vanaf MVK Hato.

foto Jesterz



214          c/n   726-7269

  • 020362   overgedragen aan MLD te Burbank
  • 070462   ferryvlucht Burbank-Nw. Guinea
  • 120462   aankomst MVK Biak
  • 130462   naar VSQ-321
  • 011062   vertrek uit Biak naar MVK Valkenburg
  • 111062   aankomst MVK Valkenburg
  • 201262   naar VSQ-320
  • 130177   ongeval; na storing in hydraulisch systeem wilde RH maingear niet meer uit; buiklanding in schuim gemaakt op baan 17 MVKV; luitenant ter zee 2 OC J.P.W Jansen en rest crew safe . toestel gerepareerd



Valkenburg, 13 januari 1977........effe Apeldoorn bellen!  foto Jesterz

  • 170677   eerste vlucht na ongeval buiklanding
  • 220281   buiten gebruik gesteld
  • 210581   officieel van de sterkte afgeschreven; totaal 4869,5 vlieguren 
  • 001281   gesloopt op MVKV
  • 000182   wrak vervoerd naar sloopbedrijf Pametex, Den Haag
  • 240182  verschroot




VSQ-320 had z'n operatiegebied vooral boven de
Noordzee en een deel van de Atlantische Oceaan;
hier ze we de 214 tijdens een refuelstop op het
IJslandse Keflavik op 17 juli 1979







215          c/n   726-7142     ex Franse Marine 144691

  • 251065   in gebruik genomen
  • 251065   naar VSQ-320
  • 130576   officieel van de sterkte afgevoerd; totaal 5899,1 vlieguren
  • 000080   gesloopt op MVKV



de Lockheed Neptune in een fotogenieke opname tijdens een
low approach ; foto Jesterz 









De 215 tijdens de start van een indrukwekkende display
tijdens de open dag van het Engelse Culdrose in juni 1971.



216          c/n   726-7143     ex Franse Marine 144692

  • 251065   in gebruik genomen
  • 251065   naar VSQ-320
  • 110780   buiten gebruik gesteld; totaal 6647,6 vlieguren
  • 000080   monument MVKV
  • 230506   via weg/water transport verplaatst naar MVKK ivm sluiting MVKV




de 216 in het voorlaatste kleurenschema tijdens de landing
op MVK Valkenburg in juli 1972





sinds mei 2006 heeft de Neptune 216 een waardige plek
gekregen als monument c.q. poortwachter op MVK de 
Kooy.
foto Bert Corton ; de Kooy 12  november 2014






217          c/n   726-7153     ex Franse Marine 146434

  • 251065   in gebruik genomen
  • 251065   naar VSQ-320
  • 120280   buiten gebruik gesteld; totaal 6081,8 vlieguren
  • 000081   gesloopt op MVKV
  • 000182   wrak naar sloopbedrijf Pametex, Den Haagoo
  • 240182  verschroot




het einde van de Neptune in beeld gebracht; buiten gebruik
gesteld staat de 217 bij de "beruchte" Woortman-wal te
wachten op de slopershamer. MVKV juni 1981




Neptunes 217 en 218 in formatie op patrouille boven de 
Nederlandse kust. foto  Jesterz.




218          c/n   726-7157     ex Franse Marine 146438

  • 251065   in gebruik genomen
  • 251065   naar VSQ-320
  • 190881   officieel van de sterkte afgevoerd; totaal 6652,5 vlieguren
  • 280881   laatste vlucht; overgevlogen naar Soesterberg tbv museum
  • 000081   gedemonteerd; onderdelen naar MLM museum en Techn. Hogeschool Delft



betrouwbaar en zeker ook een prachtige machine om te
vliegen en om aan te sleutelen; en fotogeniek!
dat was de Lockheed Neptune; Van 1961 tot 1982
werden deze machines tot grote tevredenheid bij de
diverse VSQ's van de MLD gebruikt, boven de 218
op de static show van Greenham Common op 7 juli 1973,
onder op de flightline van MVK Valkenburg.