Grumman Tracker S.2F-1 (S.2A)

Terug

Taak                                 onderzeebootbestrijding/opsporing, instructie en manchetaken
Totaal in gebruik              28
Operationeel                    maart 1960 - januari 1976
In gebruik bij                    VSQ. 1, 2, 4, 5, 320

 
In 1960 ontving Nederland via het MDAP programma 28 Grumman Tracker S-2A's, allen ex USN machines.
De toestellen werden toegevoegd aan de inventaris van de MLD ter vervanging van de verouderde Avengers bij VSQ.1 op de Antillen( door de Canadese versie van de Tracker) en in Nederland en tijdelijk voor de aan Portugal geleverde Neptune P2V-5 van VSQ.320.
De belangrijkste taak werd zowel opsporing als bestrijding van de vijandelijke onderzeeboten op de Noordzee en Atlantische Oceaan.
Tevens werden de Trackers op vliegkampschip"Karel Doorman"gestationeerd.

Volgens Tracker piloten beschikten de twee motoren over een geweldig vermogen; op deze manier was het zelfs mogelijk om met 1 motor uit bij een doorstart of "bolter"(missen van de remkabels op het landingsdek) veilig door te vliegen en zelfs naar een veilige hoogte te klimmen.
De Tracker bemanningen waren dan ook vol lof over deze sterke(oa landingsgestel), veilige(weinig ongevallen) en toch wendbare(geweldig uitzicht en spoilers in de bovenkant vleugels) toestellen.

Bij aankomst in Nederland werden de machines op MVK de Kooij geassembleerd, waarna ze op een dekschuit met bestemming Schiphol werden vervoerd.
Op Schiphol aangekomen volgde daarna een testprogramma bestaande uit een aantal testvluchten, waarna ze tenslotte op MVK Valkenburg werden afgeleverd.

De machine bestond uit een 4 koppige bemanning, met ieder z'n eigen disciplines.
De tracker beschikte over een intrekbare koepel t.b.v. AN/APS38 opsporingsradar onder de romp en over een uitschuifbare MAD(magnetic anomaly detection) wat alles te maken had met het opsporen en bestrijden van een onderzeeboot.
Aan de achterzijde van de motorgondels bevonden zich SONO boeien en voor het gebruik op de vliegdekschepen konden de vleugels naar boven toe worden ingeklapt.

In begin jaren 70 deden de bezuinigingen op defensie steeds meer van zich spreken en ook de Stoof,de bijnaam van de Tracker(afgeleid van Amerikaanse benaming van het type S.2F) moest helaas, na vele jaren trouwe maar vooral ook nuttige dienst het veld ruimen.
De meeste Trackers gingen terug naar de Amerikanen (en via hun naar Turkije) ,andere toestellen werden in Nederland gesloopt.
 




De Marineluchtvaartdienst in hoogtijdagen;
2 Trackers van Vliegkampschip HMS
Karel Doorman tijdens een low pass op
MVK Valkenburg in april 1967. coll MLNL




 
cockpit van de Tracker