Breguet Atlantic SP-13A

- 250 t/m 258

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.






foto van Atlantic crew-31 (met de afbeelding van
"Ome Joop"als mascotte en crewpatch)van
VSQ-321 tijdens een 
ontspannen moment
op Marinevliegkamp 
Valkenburg met op de
achtergrond Atlantic 
252; in april 1986 zou
deze machine worden 
overgenomen door
de Franse Marine.

foto Theo Postma




250     c/n   55

  • 260669   overname MLD
  • 240270   afgeleverd
  • 000270   naar VSQ-321
  • 281284   buiten gebruik gesteld
  • 281284   in store/opslag MVK Valkenburg 
  • 281185   verkocht aan Franse Marine 
  • 001285   f/n in Franse markings
  • 070586   officiele overdracht aan Franse Marine
  • 070586   afgeleverd aan Frankrijk als 55 onder radio c/s F-YELA 
  • 000000   LET OP! dit is NIET dezelfde machine die als 250/V in het Nationaal Militair Museum staat.(zie onder)




de Breguet Atlantic boven de Zuidhollandse duinen bij Katwijk 
tijdens een formatievlucht met de 251 tgv een fotovlucht.
op de foto komen de prachtige elegante vormen van deze
mooie machine goed tot z'n recht.  foto MLD
















de voormalige 250 in mei 1986 op de flightline van
Marinevliegkamp Valkenburg kort voor de afleveringsvlucht 
aan de Franse Marine; de Nederlandse registratie en
herkenningstekens zijn inmiddels vervangen door de Franse
nationaliteitstekens, net zichtbaar op de romp boven de vleugel.





251     c/n   56


  • 160769   overname MLD
  • 000769   naar VSQ-321



op de flightline van MVK Valkenburg samen met Neptune SP-2H
van VSQ-320; 
beide toestellen vormden in de jaren 70 de ruggegraat
voor de maritime
 patrouillevluchten van de Marine Luchtvaart Dienst

  • 281284   buiten gebruik gesteld
  • 281284   in store/opslag MVK Valkenburg
  • 281185   verkocht aan Franse Marine 
  • 000186   f/n in Franse markings
  • 070386   officiele overdracht aan Franse Marine
  • 070386   afgeleverd aan Frankrijk als 56 onder radio c/s F-YELZ



252     c/n   57


  • 151069   overname MLD
  • 171069   afgeleverd aan MLD/MVK Valkenburg
  • 001069   naar VSQ-321
  • 171281   eerste vlucht Atlantic na opheffing vliegverbod op 16/12/81(nav ongeval 255) 
  • 281284   buiten gebruik gesteld
  • 281284   in store/opslag MVK Valkenburg
  • 281185   verkocht aan Franse Marine 
  • 000186   f/n in Franse markings
  • 110486   officiele overdracht aan Franse Marine
  • 110486   afgeleverd aan Franse Marine als 57 onder radio c/s F-YELB











De 252 voorzien van long therm cocoon in december
1984 op Valkenburg, buiten gebruik gesteld en in
afwachting van eventuele kopers. 










de gestripte en in cocoon verpakte Atlantic 252 nadat 
het vliegtuig buiten gebruik is gesteld; deze opname werd 
rond juni 1985 op Marinevliegkamp Valkenburg gemaakt.
In 1986 volgde de overdracht aan de Franse Marine, de
Aeronavale.

bovenste 3 foto's met dank aan www.aviationslides.com



253     c/n   58


  • 290669   overname MLD
  • 300769   afgeleverd aan MLD MVK Valkenburg
  • 000869   naar VSQ-321
  • 140978   ongeval; noodlanding gemaakt in Ierse zee, 70 km Noordelijk van Ierland na 2 ontploffingen, gevolgd door brand in de stuurboord motor; na het uitvallen van deze motor trachtten de vliegers de Atlantic, op 1 motor vliegend, terug te brengen naar het Schotse vliegveld Machrihanish, hetgeen vanwege de sterke tegenwind mislukte. Daarop werd een gecontroleerde ditch (noodlanding) op zee gemaakt, waarbij de Atlantic in tweeën brak. De bemanning, 12 Nederlanders en 2 Britten, wist zich in veiligheid te brengen ( 8 man in een reddingsvlot, de overige 4, voorzien van reddingsvesten, drijvend op afgebroken vliegtuigonderdelen in het water). Nadat een Engelse Nimrod de verstekelingen na een uur had opgemerkt duurde het nog een half uur voordat Engelse Sea King helikopters de bemanning veilig uit het behoorlijk woelige water wisten te halen. De bemanning bestond uit o.a. luitenant ter zee 2 Peter Jongejan (vliegtuigcommandant), luitenant ter zee 2 o.c. L. P. de Boer (eerste vlieger), luitenant ter zee A. Linders (tweede vlieger), Claassen (boordwerktuigkundige), van de Linde (navigatie), de Haas (telegrafist), H. Brinks, W. Crommentuyn,  A. Visser.

















de kranten van vrijdag 15 en zaterdag
16 september 1978;
op de bovenste foto luitenant ter zee 2
Peter Jongejan, vliegtuigcommandant
van de verongelukte Atlantic 253, kort
na het hachelijke avontuur bijkomend in
een ziekenhuis in het Schotse Glasgow
.






254     c/n   61     


  • 170671   overname MLD 
  • 000671   naar VSQ-321
  • 281284   buiten gebruik gesteld
  • 281284   in opslag/store MVK Valkenburg
  • 281185   verkocht aan Franse Marine
  • 040286   officiele overdracht aan Franse Marine
  • 060286   afgeleverd aan Franse Marine als 61 onder radio c/s F-YELX


















255     c/n   62


  • 061071   overname MLD
  • 001071   naar VSQ-321
  • 150181   ongeval; noodlanding op 90 mijl NW van Ierland in Ierse Zee na besturingsproblemen; hefboom(input-lever) van SB hoogteroer bezweken, waardoor Atlantic sterk hellend over rechts onbestuurbaar werd; dankzij koelbloedig optreden en vakmanschap wisten de beide vliegers het toestel onder uiterst moeilijke omstandigheden veilig te ditchen op de ruige golven; 3 van de 12 bemanningsleden verdronken echter nadat zij de reddingsvlotten vanwege de stormachtige deining niet konden bereiken. Dat waren M. H. (Martin) Vos (tweede vlieger)  , W. W. (Wally) Voorneman ( konstabel)   en R. F. (Ron) Sittrop (fotograaf)  . De overige 9 bemanningsleden, luitenant ter zee 2 Theo Postma (tacco en gezagvoerder), sergeant majoor Gert Ekhart ( eerste vlieger, raakte gewond), Tjamko van Eijck van Heslinga(navigatie), de Rooy, van Remmerden, Muller, Polak, de Jager en Christiani werden door de Engelse Search and Rescue Sea King helikopters gered en veilig aan land gebracht. note...Gert Ekhart maakte ook deel uit van de bemanning tijdens het ongeval met de Atlantic 257 in augustus 1973.





een dagelijks beeld op MVK Valkenburg in de jaren 70 ;
Atlantics van 
VSQ-321 staan vleugel aan vleugel geparkeerd
op de flightline  












De door de politiek opgedrongen Breguet Atlantic kende
een ongelukkige staat van dienst bij de Marineluchtvaartdienst.
foto via Theo Postma   












Deze Atlantic past met z'n flinke spanwijdte maar
amper op de rolbaan van de vliegbasis Volkel, waar

normaliter de Starfighters en F-16's op deze
luchtmachtbasis taxiën.
Volkel juni 1977.






naar aanleiding van het vliegongeval van Atlantic 255  
op 15 januari 1981 werd een vliegverbod voor alle
Atlantics van de Marineluchtvaartdienst afgekondigd.
Een grondig onderzoek zou eerst moeten gaan uitwijzen
wat de exacte oorzaak was van het verongelukken  
van deze Atlantic van VSQ-321.
Door deze crash wankelde het vertrouwen van het
marinepersoneel in het gebruik van de Atlantic SP-13A;
"een gerechtvaardige gedachte" aldus VSQ-321
squadron commandant Huidink toen; "de veiligheid

staat bij ons voorop".


256     c/n   63


  • 021271   overname MLD
  • 031271   afgeleverd aan MLD/MVK Valkenburg
  • 001271   naar VSQ-321




een eerste rang zitplaats bovenop de 256 tijdens de Greenham
Common airshow op 23 juli 1983









karakteristieke opname van de 256 op patrouille boven de
Noord Hollandse 
kust op weg naar de thuisbasis MVK  
"Valkenburg" bij Leiden


  • 281284   laaste operationele MLD vlucht van een Atlantic
  • 281284   buiten gebruik gesteld
  • 281284   in store/opslag MVK Valkenburg
  • 281185   verkocht aan Franse Marine
  • 181285   officiele overdracht aan Franse Marine
  • 201285   afgeleverd aan Frankrijk als 63 onder radio c/s F-YELY






een bijzonder moment op Gibraltar waar toevallig een foto-
graaf het moment supreme kon vastleggen; door pro-
blemen met de landingsgear moesten op het platform
van Gibraltar herstel werkzaamheden worden uitgevoerd; 
nadat de Atlantic op "krikken" was geplaatst, kon men
het landingsgestel up selecteren (zie bovenste foto)
Na het voltooien van de herstelklus kwam de 256 weer
netjes op z'n vertrouwde wielen te staan. 
Gibraltar mei 1984; foto's met dank aan www.aviationslides.com





257     c/n   64


  • 201271   overname MLD
  • 001271   naar VSQ-321
  • 150873   ongeval; tijdens een testvlucht na een onderhoudsbeurt raakte de Atlantic onbestuurbaar na een defekt aan het hoogteroer (trim hoogteroerproblemen); besloten werd om een noodlanding op zee uit te voeren voor de kust van Wassenaar ; de Atlantic werd door gezagvoerder Sibout Gooszen vakkundig,rustig en vooral vlak op het water geditched, waarna de volledige crew (14 bemanningsleden) veilig naar buiten konden klimmen. allen werden kort daarop in veiligheid gebracht. oa gezagvoerder Luitenant ter zee Sibout Gooszen,  2de piloot sergeant majoor vlieger Gert Ekhart en 12 anderen. 
  • 160873   wrak door sleepboot "Westgat"naar ondiep water gesleept
  • 000973   wrak naar Den Helder gesleept/gedumped en later gesloopt op MVK de Kooij



















Krant van Woensdag 15 augustus 1973.









gezagvoerder Sibout Christiaan Gooszen


Over de noodlanding zei de 42-
jarige gezagvoerder Gooszen
,,De bemanning 
is goed geoefend voor
procedures 
in noodgevallen.
Ze hadden weinig 
tijd om in paniek te
raken.
Ik liet het 
toestel met gering motorvermogen
zakken tot een snelheid van honderd
knopen (180 kilometer).
Er deed zich 
toen een geweldige vertraging voor.
Op zo’n moment gaat er heel wat door
je heen. AIs er een electro-cardiogram
was gemaakt zou dat hele rare uitslagen
hebben vertoond. Door de klap op
het water was het neuswieldeurtje
opengeslagen waardoor wij in de cockpit
een reusachtige golf water van achteren
over ons heenkregen.
Ik had 
die stortvloed van voren verwacht als
de ruiten het zouden begeven. Een pak van
mijn hart was dat zelfs niemand 
maar een
schrammetje heeft 
opgelopen"
aldus gezagvoerder Gooszen.
 
 




de 257 vlak na de perfect uitgevoerde ditch op het
water van de Noordzee voor de kust van Wassenaar;
de 14 bemanningsleden bevinden zich nog op en
achter de vleugels; foto MLD





2 dramatische foto's van Atlantic 257 na het ongeval voor 
de kust van Wassenaar; op de foto's is te zien hoe de 
op het water gecrashte Atlantic op sleeptouw wordt 
genomen naar de Marinehaven van Den Helder.

foto's MLD; coll MLNL




Volledig gestript ligt het wrak van de 
Breguet Atlantic 257 weg te
 roesten
op de dump van Marinevliegkamp de
Kooy; later werd de romp van het
toestel met een nieuwwaarde van

22 miljoen gulden (circa 11 miljoen
Euro)voor een paar honderd gulden
verkocht aan een lokale schroot-
handelaar. 





258     c/n   65


  • 080272   overname MLD
  • 000272   naar VSQ-321
  • 281284   buiten gebruik gesteld
  • 281284   in store/opslag MVK Valkenburg
  • 281185   verkocht aan Franse Marine
  • 041285   officiele overdracht aan Franse Marine
  • 061285   afgeleverd aan Franse Marine als 65 onder radio c/s F-YELY




Deelen 30 juni 1973; tussen de achtergelaten rommel van de
duizenden 
toeschouwers zoekt Atlantic  258 zich een weg naar
de startbaan, voor de terugvlucht naar thuisbasis MVK Valkenburg.










In augustus 1976 tijdens open dag Kinloss; afgetekend tegen
het publiek op de static zag je pas goed hoe enorm de omvang

van de Breguet Atlantic SP-13A was!



Museum Atlantic van het Nationaal Militair Museum op Soesterberg


in de collectie van het NMM te Soesterberg is ook een BR-1150 Atlantic te vinden.
Hoewel deze machine in volledige Nederlandse Marine markings en registratie is
tentoongesteld, (als 250/V), is deze machine nooit in Nederlandse dienst geweest.
Na de laatste vlucht op 15 januari 2007 bij het MarineFliegerGeschwader 3 op het  
Duitse Nordholz is deze voormalige Bundes Marine Atlantic versie ELINT ( Duitse
registratie was 61+20 met constructienummer 60) buiten gebruik gesteld en 
uiteindelijk geschonken aan Nederland t.b.v. het Nationaal Militair Museum.