Martin Mariner PBM-5A

- 16-309 t/m 16-316

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



16-309     ex USN   122611

  • 240457   in gebruik MLD
  • 240457   naar VSQ-321
  • 210859   nieuwe registratie 105
  • 150160   definitief vliegverbod
  • 030360   officieel buiten gebruik gesteld;gesloopt op Biak



de 16-309 na een waterlanding in één van de
talloze baaien rondom Nieuw Guinea.
foto coll Prudent Staal






16-310     ex USN   122612

  • 080457   in gebruik MLD
  • 080457   naar VSQ-321
  • 290558   ongeval; vanwege te veel snelheid bij landing Fakfak in water bocht naar bakboord te vroeg ingezet,waarbij stuurboordmotor onder water richtingsroer trok en richtingsroer werd beschadigd; luitenant ter zee 2 T J H  Heijnders, sergeant V  J van der Beek ongedeerd 
  • 210859   nieuwe registratie 106
  • 150160   definitief vliegverbod
  • 030360   officieel buiten gebruik gesteld;gesloopt op Biak




formatievlucht van 3 Mariners boven de Indische Archipel; de
contouren vh eiland doet denken aan Jefman, waar zich een

Ned. detachement ,bestaande uit o.a. een verharde landingsstrip
met luchtverkeersbeveiliging en een radarpost, bevond.





ouderdag op Marinevliegkamp Boroekoe; op deze
foto, gemaakt op 23 mei 1958, zien we de opvallende
details van de neussectie met de koepel waarin twee
mitrailleurs waren aange bracht.
Verder opvallend is de enorme afmeting van de
Mariner amfibie vliegboot t.o.v. de belangstellenden.
Opvallend zijn verder de rood gekleurde
propellerdoppen, behorende bij het VSQ-321.

foto coll Prudent Staal



16-311     ex USN   122613

  • 120657   in gebruik MLD
  • 120657   naar VSQ-8
  • 210859   nieuwe registratie 107
  • 000000   naar VSQ-321
  • 150160   definitief vliegverbod
  • 030360   officieel buiten gebruik gesteld;gesloopt op Biak




officiele persfoto van Mariner 16-311 waarbij één van de taken 
van de machine in NNG wordt uitgebeeld; het droppen van
een gevechtseenheid mariniers.

Deze foto werd gemaakt op vliegveld Boroekoe.




De 16-311 op het platform van Boroekoe op Biak
met op de achtergrond de karakteristieke begroeing 
rondom het marinevliegkamp.

foto coll Prudent Staal







16-312     ex USN   122470

  • 140557   in gebruik MLD
  • 140557   naar VSQ-321
  • 120857   ongeval; verongelukt vlak na de start vanaf Merauke; de bemanning raakte tijdens de vroege schemerstart van een bevoorradingsvlucht naar de Ok Sibil vallei de orientatie op de baan kwijt waarna het vliegtuig naar rechts sturend van de baan los kwam; hierna werd meteen een scherpe bocht gedraaid waarbij een boom werd geraakt; onmiddellijk hierna stortte de Mariner neer; eerste vlieger en commandant luitenant ter zee II O.C. W. H. (Willem Hendrik) Asselbergs, tweede vlieger luitenant ter zee II O. C. G. (Gerard) Smelik, derde vlieger sergeant vlieger G. J. (Gerardus Johannes) van Donkelaar, eerste meccano sergeant vliegtuigmaker algemeen A. (Adriaan)  Moens, tweede meccano korporaal vliegtuigmaker motormonteur A. A. (Alexander Anthony) de Bruin, boordtelegrafist sergeant majoor vliegtuigtelegrafist H. C. (Henri Cornelis) van Wingerden, konstabel vliegtuigmaker konstabel 1 J . (Johan) de Ruiter, hoofdagent Politie detachement Mobiele Politie Merauke M. van Houten en veldwachter II Politie det. Mobiele Politie Merauke I. Jaas allen omgekomen; politieagent II van hetzelfde detachement V. Ikako raakte zwaar gewond maar overleefde als enige deze tragische ramp













16-313     ex USN   122079

  • 120757   in gebruik MLD
  • 120757   naar VSQ-8
  • 210859   nieuwe registratie 108
  • 000000   naar VSQ-321
  • 150160   definitief vliegverbod
  • 030360   officieel buiten gebruik gesteld



het onderhoud aan de Mariner vliegtuigen vond op Biak vooral
in het begin plaats in de buitenlucht onder klamme en vooral
tropische temperaturen.
foto coll Prudent Staal






De 16-313 na een stevige regenbui op het platform van
Marinevliegkamp Valkenburg;
foto coll Prudent Staal




kort voor het definitieve vliegverbod werd de 16-313
nog omgenummerd tot 108.
foto coll Prudent Staal






16-314     ex USN   122604

  • 250757   in gebruik MLD
  • 250757   naar VSQ-321
  • 210859   nieuwe registratie 109
  • 071059   ongeval; zwaar beschadigd bij harde landing op water Steenkoolrivier; afgeschreven
  • 030360   officieel buiten gebruik gesteld



ook de 16-314 behaalde niet de uitfaseringsdatum
zonder de nodige kleerscheuren; bij een harde landing

op de Steenkoolrivier raakte het vliegtuig zwaar be-
schadigd; na expertise en met het oog op het naderende
einde zag men van reparatie af  waarna de Mariner
vroegtijdig uit de sterkte werd gehaald.








16-315     ex USN   122082

  • 170957   in gebruik MLD
  • 170957   naar VSQ-8
  • 280658   gesloopt op MVK Valkenburg tbv onderdelen



De 16-315 in het donkerblauwe afleveringsschema op het
enorme platform van Keflavik op IJsland.
foto coll Prudent Staal





16-316     ex USN   122086

  • 170957   in gebruik MLD
  • 170957   naar VSQ-8
  • 000000   nieuwe registratie 110
  • 000000   naar VSQ-321
  • 030859   ongeval; lek gestoten op rif bij Fakfak; niet meer gerepareerd
  • 030360   officieel buiten gebruik gesteld




In juli 1957 kwamen de Mariners 16-315 en 16-316 via o.a.
een tussenlanding op Keflavik (Ijsland) in Nederland aan; 
de machines, nog uitgedost in het kleurenschema van

de USNavy, waren bedoeld als onderdelenbronnen voor
de andere Mariners; echter door de vele ongevallen werden
beide Mariners na een grote inspectie bij Aviolanda alsnog
aan de luchtwaardige vloot toegevoegd.

foto coll Prudent Staal





De 16-316 in actie laag boven uitgestrekte wateren rond
Nieuw Guinea.

foto coll Prudent Staal






op 3 augustus 1959 werd Mariner 16-316 zwaar beschadigd
door het rif bij de landing in de baai van Fak Fak, een kleine
havenplaats op de Zuidelijke kust van het schiereiland
Onin, aan de voet het Fak Fak gebergte; in dit plaatsje was
een Nederlands militair detachement gevestigd.
De baai werd door de MLD gebruikt als landingsterrein

voor de vliegboten Catalina en de Mariner.