Fokker F-27 Maritime

Terug

Taak                                 patrouille voor korte afstanden boven zee
Totaal in gebruik               2
Operationeel                     sept. 1981 - juli 2000
In gebruik bij                    336



Op 30 juni 1980 werd het contract bevestigd voor de levering van twee Fokker F-27 Maritimes voor de Nederlandse defensie.
Aangezien er dringend behoefte was om de stokoude MLD Neptunes in de Antillen te vervangen, werd na lang beraad overgegaan tot de aanschaf van de Fokkers.
Het was ook duidelijk dat de Neptune aan het einde was van een glansrijke carriere; de nood van een groot tekort aan reserve onderdelen was tijdelijk onderdrukt door een aantal machines te kannibaliseren.
Maar de brandstofvoorzieningen daarentegen stelde het Marine detachement voor nog grotere problemen; de Neptunes gebruikten F-22 brandstof er daar was vrijwel niet meer aan te komen. De nood was op een bepaald moment dermate groot, dat deze speciaal bij de Shellraffinaderij op Curacao moest worden aangemaakt.

Met de komst van de F-27 Maritimes ging ook de organisatie van het Antillendetachement op de schop.
In dat kader werd op 1 augustus het Fokker Maritime Squadron, genummerd 336 (her)opgericht.
In Nederland een unieke samenstelling omdat het uit zowel KLU- als MLD personeel werd gevormd.
Zo werden de vliegers als het onderhoudspersoneel uit de KLU gelederen geselecteerd, terwijl de operators van de opsporingsradar van de MLD afkomstig waren.
Op 30 september 1981 werd op Schiphol de eerste Maritime door Fokker overgedragen aan defensie.

Naast het uitvoeren van opsporings- en surveillance taken werden de Maritimes o.a. ingezet voor humanitaire doeleinden( hulp bij het vervoeren van slachtoffers na bijv. orkanen), drugsbestrijding, search and rescue en para oefeningen en vervoer van mariniers.

Op 9 november 1981 vertrok de eerste Fokker Maritime naar de nieuwe thuisbasis Hato op de Antillen, waarna het 336 Squadron op 1 mei 1982 volledig oeprationeel werd verklaard.
Nog geen 6 dagen later deed het Maritime Squadron al van zich spreken door een al dagen vermist vrachtschip op te sporen, halverwege Aruba en Haïti. 

Begin 1999 kwam het voornemen van "Den Haag" voor het uitfaseren van de F-27's i.c.m. het opheffen van 336 Squadron voor het personeel en omgeving als een donderslag bij heldere hemel.
Maar de "Defensienota 2000"liet er helaas geen misverstand over bestaan; op 11 april van dat jaar werd de eerste Fokker Maritime buiten gebruik gesteld.
In juli volgde de laatste machine, waarna op 6 juli op Hato het vonnis werd geveld over het unieke 336 Squadron.




de beide Fokker F-27 Maritime vliegtuigen in formatie
boven de wateren rond Willemstad op Curacao.
foto MLD/KLu