Lockheed Orion P.3C

- 300 t/m 312

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.





300     c/n   5733     BuNr   161368

  • 051181   in gebruik genomen
  • 210782   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61368
  • 210782   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Portugal als 14807



De 300 tijdens het tijdelijke verblijf op NAS Jacksonville
nadat de Orion al aan de Marineluchtvaartdienst was
overhandigd.
Deze foto is gemaakt in december 1981.








De eerste Orion P-3C voor de MLD staat broederlijk naast
een Brequet Atlantic op 
het Valkenburgse platform.
Deze foto werd 
twee weken na aflevering gemaakt in
augustus 1982. 







De 300 in de configuratie met o.a het serial in wit op de 
staart op Valkenburg in juli 1998.




Op 6 augustus 2003 vloog Orion 300 met grijze
motorgondels.





en in juni 2005 was de 300 naast de grijze motorgondels
ook voorzien van grijze vlakken op de staartboom
en neuskegel.





  
301     c/n   5737     BuNr   161369

  • 010282   in gebruik genomen
  • 210782   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61369
  • 210782   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000000   verkocht aan Duitsland als 60+01



Orion P-3C 301 in de eerste uitvoering op Valkenburg in
september 1982.





In juli 1983 vonden we de 301 een flink eind van huis,nl 
op de static show van Moffet Field in California.




dezelfde 301 is zelfs naar Australie geweest. 
De witte kangaroe zap bovenaan de fin is de stille
getuige van deze gedenkwaardige trip.
Op de foto zien we de Orion tijdens een trainingsvlucht
on finals op Leeuwarden op 15 juni 1989.






301 in het laatste egaal grijze schema voor de kust van
Den Helder   foto MLD





de meningen over de diverse kleurenschema's  
van de Nederlandse Orions liepen sterk uiteen.
Aanvankelijk werd het grijs egale kleurenschema
weggehoond door menig MLD-er; na gewenning begon
men het later toch meer te waarderen.

Op deze foto uit september 2005 komt het lichtgrijze
kleurenpatroon mooi tot z'n recht.





302     c/n   5741     BuNr   161370

  • 260482   in gebruik genomen
  • 210782   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61370
  • 210782   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+02



Natuurlijk ontbrak de Marine Orion niet tijdens de 
luchtmacht dagen op Deelen op 10 juni 1983.




De 302 tijdens een trainingsvlucht op 1 maart 1984.




Op 28 juli 1988 bezocht de 302 het IJslandse Keflavik;
de Orion 
was daarbij nog voorzien van het eerste
kleurenschema.

Op de achtergrond de detachements machine van de
Amerikaanse collega's.





Op 1 juni 1990 hadden de witte neus- en finmarkings plaats
gemaakt voor een kleine onopvallende zwarte serialaan-
duiding op de fin.






ter gelegenheid van het WK voetbal tournooi werd
in juni 2006 de 302 voorzien van een oranje voetbal

neus.





303     c/n   5745     BuNr   161371

  • 160782   in gebruik genomen
  • 210782   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61371
  • 210782   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+03



Dikwijls waren de Nederlandse Orions te zien op Keflavik
op IJsland.
De 303 werd op 9 april 1989 op de gevoelige plaat
vastgelegd. 






Orion 303 was deelnemer aan de vliegshow tijdens de
open 
dag van het Canadese London IAP, Ontario op
4 juni 1989




de 303 in de take off vanaf MVK Valkenburg voor een
uren durende patrouillemissie boven de Noordzee.




304     c/n   5750     BuNr   161372

  • 051082   in gebruik genomen
  • 101082   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61372
  • 101082   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Portugal als 14808



Orion P-3C 304 op het platform van Eelde tijdens een
crewwisseling voor een trainingsvlucht op 28 oktober

1982.






Frank Elsinga fotografeerde Orion 304 tijdens een bezoek
aan het Canadese Goose Bay.




De 304 op de vertrouwde flightline van Keflavik; de witte
opschriften hebben inmiddels plaats gemaakt voor een
zwarte stenciling; Keflavik 20 juni 1988




In juni 1990 had men de 304 inmiddels voorzien van een 
witte Koninklijke Marine/Royal Netherlands Navy tekst  
op de romp,terwijl het serial klein in zwarte letters was
aangebracht.





De mooie lijnen van de Lockheed P-3C Orion komen 
in deze actiefoto van 21 juni 1990 nog eens extra
fraai tot z'n recht.






De 304 was één van de Orions welke was voorzien van de 
opvallende driekleur over de romp en het speciale finbadge
ter gelegenheid van 75 jaar Marine Luchtvaart Dienst
in juni 1992.





Op 6 juli 2001 vertegenwoordigde Orion 304 de MARPAT
tijdens de luchtmacht open dagen op Leeuwarden.






305     c/n   5754     BuNr     161373

  • 100183   in gebruik genomen
  • 100183   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61373
  • 100183   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+04



de 305 zonder opvallende markings op de bekende
flightline 
van MVK Valkenburg in augustus 1990.






306     c/n   5758     BuNr   161374

  • 020583   in gebruik genomen
  • 060583   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61374
  • 060583   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Portugal als 14809



Op 16 mei 1989 fungeerde de 306 als detachementskist 
op Keflavik; de machine was nog voorzien van het originele
afleveringsschema; volgens vele liefhebbers het fraaiste
kleurenpatroon van de Nederlandse Orions.




De 306 onder zeer fraaie weersomstandigheden gekiekt op
Valkenburg van onder de stuurboord wing van een andere
machine in juli 1998.






307     c/n   5762     BuNr   161375

  • 110883   in gebruik genomen
  • 150883   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61375
  • 150883   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld 
  • 000005   verkocht aan Portugal als 14810



De 307 in het oude kleurenpatroon met vrij saaie
stencilling  
in augustus 1991.




in juni 1992 waren de markings van de 307 des te
opvallender 
t.g.v. de viering van 75 jaar
Marineluchtvaartdienst.





De 307 tenslotte in mei 1997 voorzien van een wit
staartserial.






308     c/n   5765     BuNr   161376

  • 131083   in gebruik genomen
  • 171083   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61376
  • 171083   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+05



Ook het Schotse Prestwick behoorde tot de vliegvelden
waar men regelmatig de Nederlandse Orions kon
begroeten; deze opname is van 30 mei 1987.




De 308 was één van de Orions welke in juni 1992 waren 
voorzien van het 75 jaar MLD jubileumschema.




een heerlijke opname van een schitterend vliegtuig!. 
De 308 in het lichtgrijze patroon tijdens een stralende
zomerdag

in juni 2005.




309     c/n   5769     BuNr   161377

  • 270184   in gebruik genomen
  • 060284   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61377
  • 060284   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+06



De 309 was met collega Orion 303 op 9 augustus 1989
gast op de tweede thuisbasis Keflavik op IJsland.





bij het zien van deze foto hoor je denkbeeldig de 4 zware
Allison T-56-A-14 turboprops dreunen tijdens de
approach van deze Orion op MVK Valkenburg.





close up van de motorgondel van een Allison T-56 A-14 






De 309 op de lijn van de MARPAT afdeling op Valkenburg
in 
augustus 1991.
Ter indicatie even een paar details van de Orion ;
de vleug
spanwijdte bedroeg 30 meter, de totale
lengte van het toestel was een dikke 35 meter en
het leeggewicht bedroeg zo'n 27890 kg; clean zonder
ballast behaalde de Orion een snelheid van circa
760 km/u op 15000 voet, op 1500 voet werd tijdens 
de normale patrouillemissies een snelheid van zo'n
380 km/u aangehouden; tot slot kon de machine
een actieradius van zo'n 3800 km overbruggen.






De 309 in het tone down schema, de opvallende witte
neus- 
en staartmarkings zijn overgespoten en hebben
plaats gemaakt voor een bijna onherkenbaar klein
serial op de fin.

Begin 1990 werden deze markings op alle Orions
aangebracht.

Op deze foto zien we de 309 tijdens een fuelstop
op Leeuwarden 
in april 1992.





310     c/n   5773     BuNr   161378

  • 000484   in gebruik genomen
  • 100484   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s 61378
  • 100484   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Portugal als 14811



In juni 1989 bezocht de 310 het Schotse Prestwick; let op
de 
speciale Nederlandse vlag markings onder het observer
raam .




De Orion tijdens een trainingsvlucht on finals
op vliegbasis Twente.








Tijdens de open dag op Valkenburg op 1 juni 1990
was de 310 één van de deelnemers aan de massavlucht
van Marine Orions.




311     c/n   5774     BuNr   161379

  • 000684   in gebruik genomen
  • 120684   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61379
  • 120684   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+07



Een Nederlandse Orion broederlijk naast een Nimrod, 
die bij de Royal Air Force in Engeland voor dezelfde
taken werd gebruikt als de Orion in Nederland.




312     c/n   5776     BuNr   161380

  • 000984   in gebruik genomen
  • 170984   afgeleverd op MVK Valkenburg radio c/s VV61380
  • 170984   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320)
  • 010185   naar Groep MARPAT(VSQ-2,VSQ-320,VSQ-321)
  • 010105   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000005   verkocht aan Duitsland als 60+08



De 312 mocht vanwege een opmerkelijke
belastingconstructie niet in  
Nederland worden
gestationeerd!
Daarom werd Keflavik de eigenlijke thuisbasis
van deze machine,
die natuurlijk wel en en toe in Nederland mocht
verblijven!
Keflavik 10 april 1988






Incidenteel was de 312 in Nederland te zien, met name
voor een grote onderhoudsbeurt.
Hier zien we de Orion op de rolbaan van Valkenburg
in juni 1992.





de allerlaatste Orion (312) staat op het punt om
naar de startbaan te taxien voor de afscheidsvlucht
op 22 juni 2006. 

Na een zeer spectaculaire fly by over het veld
verdween 
ook deze machine tenslotte naar onze
oosterburen op het 
Duitse Nordholz die de in top
conditie verkerende Orions maar wat graag
( en goedkoop!) overnamen.






de hoogtijdagen van de Lockheed Orion P-3 bij de 
Marineluchtvaartdienst op Valkenburg; op de foto
5 machines achter elkaar opgelijnd op de rolbaan.