Airspeed Oxford (LSK)

Terug



Taak                       opleiding,liaison en basisvluchten
Totaal in dienst       28
Registraties            C-1 t/m C-28
Operationeel           juni 1945 t/m aug 1952
In gebruik bij          AVOT op Twente en diverse basisvluchten

Direct na het einde van de 2e W.O. kwamen Nederland en Engeland een hulpprogramma overeen,genaamd "Target One",wat voorzag in de levering van vele militaire goederen aan ons land.
Veel ex RAF materieel uit surplus voorraden vond op deze manier z'n volgende bestemming bij onze strijdkrachten,de Oxford is daar een typisch voorbeeld van.
Deze volledig uit hout geconstrueerde hoogdekker,was al sinds 1937 bij de RAF in gebruik.
In totaal ontving de LSK 28 machines welke werden gebruikt voor de Aanvullende Opleiding Tweemotorigen.

Het toestel werd hoofdzakelijk ingezet voor de opleiding van grote groepen toekomstige Meteor vliegers,
In de beginperiode waren de Oxfords voorzien van het bekende RAF camo grijs/groen,later werden de lesmachines in een geel jasje gespoten.

De Oxford was voorzien van 2 motoren,elk met een inhoud van 375 pk.,was voorzien van een spanwijdte van 16,25m en had een totale lengte van 10,50m.
In de nadagen zijn een aantal machines nog gebruikt bij diverse basisvluchten(o.a. Twente en Leeuwarden).
In augustus 1952 werden de laatste Oxfords buiten gebruik gesteld.





een Airspeed Oxford geparkeerd  op het gras; dit toestel
heeft nog 
de oude grijs/groene Royal Air Force camouflage.
kort 
hierna werden de lesvliegtuigen in het okergeel overge-
spoten, hetgeen destijds als standaard kleur voor de
lesvliegtuigen van de Luchtstrijdkrachten werd ingevoerd.