Avro Anson Mk-1

- D-14 t/m D-26

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


Afkortingen:

LSKLuchtstrijdkrachtenoude benaming Koninklijke Luchtmacht )



D-14               RAF serial     LV132



  • 130547   overname door de LSK
  • 000547   overgevlogen naar Twente
  • 000047   waarschijnlijk ingedeeld bij de Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 100948   voor groot onderhoud naar Fokker
  • 020649   terug naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 260651   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)




Nadat de luchtstrijdkrachten de originele Royal Air
Force camouflage inclusief de Engelse registratie
(LV132 in het geval van de D-14) hadden verwijderd,
werden de lesvliegtuigen in een okergele camouflage-
kleur gespoten; gelijktijdig werden de Ansons voorzien
van een duidelijke Nederlandse D- registratie, waardoor 
de vliegtuigen op grote afstand en onder slechtere
weercondities nog prima te herkennen waren.






D-15               RAF serial     DG804



  • 280547   overname door de LSK
  • 000047   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 020748   ongeval;vliegtuig raakte licht beschadigd bij een taxi-ongeval op Gilze Rijen nadat het een geparkeerde Harvard raakte; officier vlieger II F Streuding, adelborst I B Alma, adelborst D. Tilburg en sergeant J Lieuwen allen ongedeerd.
  • 190849   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150350   overgevlogen naar Gilze Rijen
  • 150350   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 000151   geparkeerd in open lucht op Gilze Rijen, buiten gebruik, "vliegtuig zit aan de uren"
  • 180652   officieel afgeschreven
  • 270652   waarschijnlijk gebruikt voor brandweeroefeningen op Gilze Rijen



D-16               RAF serial     LT889



  • 280547   overname door de LSK
  • 300547   overgevlogen van Langham naar Valkenburg
  • 300547   ongeval; tijdens de landing van de afleveringsvlucht op Valkenburg werd de baan 16 te hoog en te snel aangevlogen; na de helft van de baan gepasseerd te hebben werd met een duikvlucht onder grote snelheid alsnog geprobeerd een landing te gaan maken; om aan het einde van de startbaan niet in een sloot terecht te komen werd de Anson kort voor het einde nog 180 graden gedraaid, waarna het landingsgestel onder het vliegtuig wegsloeg en de rechtervleugel met motorophanging zwaar beschadigd raakte nadat het vliegtuig op de romp verder gleed tot vlak aan een sloot; reserve eerste luitenant waarnemer Theo Hoogvliet bleef ongedeerd
  • 000647   via wegtransport naar Twente voor tijdelijke opslag
  • 151147   naar Fokker voor inspectie en reparaties
  • 151148   toegewezen aan Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 171150   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)
  • 000054   vervoerd naar vliegbasis Leeuwarden voor decoy; rond 1956/1957 gebruikt voor brandweeroefeningen




de bergingsploeg van de LSK (Luchtstrijdkrachten) op
vliegveld Valkenburg (toen nog geen Marinevliegkamp)
in actie op 31 mei 1947, de dag na de mislukte landing
van Anson LT889 (de latere D-16).
Met behulp van een takelwagen wordt de gehavende
rechtervleugel van de Anson onder deskundige ogen 
van het bergingspersoneel voor het vervoer naar
een hangar ondersteund door een plat rupsvoertuig,
die op zijn beurt wordt voortgetrokken door een 
LSK tractor.
foto KLu





D-17               RAF serial     LT144



  • 230946   overname door de LSK
  • 300447   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000047   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 040349   voor grote inspectie naar Fokker
  • 071049   terug naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 270453   gedetacheerd bij 1 TransVa Valkenburg
  • 120553   terug naar Gilze Rijen; in gebruik bij de Fotoschool
  • 140953   voor opslag naar DVVM2 Gilze Rijen
  • 271053   officieel afgeschreven
  • 040354   via wegtransport naar Volkel voor decoy; later gebruikt door brandweer









twee mooie actiefoto's van Anson D-17 tijdens
een formatie oefenvlucht met de D-23 voor
de Waarnemersschool in augustus 1952;
de autoriteiten hadden gekozen voor een
egaal okergeel kleurenschema om op
deze manier de trainingsvliegtuigen
beter te laten opvallen.

foto's KLU 




D-18               RAF serial     NK325



  • 180647   overname door de LSK
  • 240647   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 240647   in tijdelijke opslag op Twente
  • 271047   naar Fokker voor onderhoud en reparatie
  • 210948   toegewezen aan Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 000948   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 121249   ongeval; tijdens het taxiën op Gilze Rijen raakten de Anson vliegtuigen D-2 en D-18 elkaar; beide licht beschadigd; sergeant J J van Maas (vlieger), sergeant C E Zwarthoed (telegrafist), dienstplichtig soldaat C J van Meurs (leerling waarnemer), reserve vaandrig J C Moerbeek (waarnemer) en dienstplichtig soldaat H Anneveld (leerling waarnemer) allen ongedeerd
  • 190651   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)



D-19               RAF serial     MG283



  • 130547   overname door de LSK
  • 180547   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000047   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 170751   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)



De D-19 was één van de opvallende Anson vliegtuigen
die was uitgerust met een glazen geschutskoepel op
de romprug; op deze foto wordt het toestel na een  
lesvlucht door een monteur van de onderhoudsafdeling
grondig nagekeken op eventuele storingen; hij heeft
hiervoor een trapje tegen de neus gezet, zodat  
de voorste cockpit en de bovenkant van de linker-
motorgondel beter bereikt kunnen worden.






D-20               RAF serial     MG635



  • 210447   overname door de LSK
  • 270447   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000547   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 280351   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)



D-21               RAF serial     MG736



  • 000047   overname door de LSK
  • 230447   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000547   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 290547   ongeval; bij het binnenvliegen van het landingscircuit op circa 4 mijl van Gilze Rijen botsing in de lucht met Anson D-22 en daarna neergestort tussen de spoorlijn en het Wilhelminakanaal nabij de boerderij de Lange Hoeven op de grens van de gemeenten Gilze-Rijen en Tilburg; sergeant J A Mol  (eerste vlieger Koninklijke Marine), reserve tweede luitenant A A Dobbe  (waarnemer), reserve sergeant W J A Vis  (waarnemer), sergeant C W van Nieuwenhuizen  (vliegtuigtelegrafist Koninklijke Marine), matroos 1e klas OVW A M Tigchelaar  ( leerling onderofficier vlieger Koninklijke Marine) en sergeant H Stienstra  ( zee waarnemer Koninklijke Marine) 











D-22               RAF serial     MH221



  • 000047   overname door de LSK
  • 000047   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000547   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 290547   ongeval; botsing in lucht bij Gilze Rijen met Anson D-21 en daarna neergestort circa 5km Oostelijk van gemeente Rijen in een weiland, nabij de boerderij Lange Hoeven op de grens met de gemeente Tilburg; sergeant majoor J W Geertsma  (eerste vlieger), sergeant A J de Groot  ( vliegtuigtelegrafist Koninklijke Marine), reserve sergeant W J Kroeger (vliegtuigtelegrafist), sergeant G Bakuwel † (tweede vlieger Koninklijke Marine), sergeant A M M Weijters   (vliegtuigtelegrafist) en adjudant onderofficier G Beyers  .  




D-23               RAF serial     LT832



  • 000647   overname door de LSK
  • 070747   overgevlogen van Pershore naar Valkenburg
  • 100747   in de sterkte LSK opgenomen
  • 000747   naar Twente voor tijdelijke opslag
  • 051148   naar Fokker voor grote inspectie en reparaties
  • 200749   afgeleverd aan Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 190651   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)














nog een foto uit de dezelfde serie (zie boven en bij de D-17)
van de Ansons D-17 en D-23 in 1952 in formatie
tijdens 
een lesvlucht voor de Waarnemersschool
boven het Nederlandse rivierengebied.

foto KLu




D-24               RAF serial     LV279



  • 050847   overname door de LSK
  • 000047   overgevlogen naar Twente
  • 000047   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 230249   aangekomen bij Fokker voor reparaties; reparaties waarschijnlijk economisch niet meer rendabel 
  • 090349   via wegtransport naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 291052   officieel afgeschreven ( schade en corrosie aan airframe)



D-25               RAF serial     MG227



  • 000047   overname door de LSK
  • 000047   overgevlogen naar Twente voor tijdelijke opslag
  • 000048   waarschijnlijk gebruikt bij de Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 120548   officieel afgeschreven
  • 000648   via wegtransport van Twente overgebracht naar Centrale Werkplaats II (CW II) Delft voor sloop (reserve onderdelen)



D-26               RAF serial     VM352


note: nooit bij de Luchtstrijdkrachen c.q. Koninklijke Luchtmacht in gebruik geweest; betreft museum vliegtuig


  • 020447   Avro Roe fabrieken Woodford
  • 050547   naar 22 Maintenance Unit Silloth; daarna naar 58 squadron RAF Benson
  • 051252   na tijdelijke opslag naar Coastal Command Communications Squadron
  • 200557   na tijdelijke opslag naar 232 OCU RAF Gaydon
  • 240359   naar Avro Roe Bracebridge Heath
  • 000061   na tijdelijke opslag naar Royal Aircraft Establishment Llanbedr
  • 000068   buiten gebruik gesteld
  • 000571   verkocht aan KLu; Militaire Luchtvaart Museum  Kamp Zeist
  • 280571   overgevlogen van Llanbedr naar Woensdrecht ( daar werd de Anson voorzien van een 334 badge en de registratie D-26) 
  • 280571   dezelfde dag doorgevlogen naar Soesterberg en afgeleverd bij het MLM museum Kamp Zeist
  • 000084   in opslag reserve depot MLM museum Gilze Rijen
  • 000087   uitgeleend aan Autotron Rosmalen
  • 000502   terug naar MLM Kamp Zeist; in depot vliegbasis Soesterberg
  • 000905   naar Aviodrome Lelystad in opslag
  • 160708   in bruikleen naar museum Foundation Canada Allied Forces 1940 - 1945 Groningen; voorzien van nieuwe camouflage RAF met registratie K6285/V




aankomst van de unieke Avro Anson C-19 VM352, 
inmiddels voorzien van echte luchtmacht
nationaliteitstekens inclusief een D- registratie en een 

staartbadge van het 334 squadron, boven de bakermat
op Soesterberg op 28 mei 1971; onder de Anson zien we
de Gloster Meteor I-187, welke jarenlang als monument
op Soesterberg te vinden was.

foto KLu.