Avro Anson Mk-1

- D-1 t/m D-13

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




D-1               RAF serial     LV199



  • 000846   in gebruik bij Ferry Flight op Pershore (UK)
  • 001046   overname door LSK
  • 101046   overgevlogen naar Twente
  • 001046   in tijdelijke opslag
  • 240748   voor reparatie naar Fokker
  • 230349   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 100849   voor reparatie naar Fokker
  • 290849   terug naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 190651   overgebracht naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe vanwege weersinvloeden opslag buiten)



D-2               RAF serial​     LT703

  • 000946   overname door LSK
  • 040946   overgevlogen van Pershore naar Twente
  • 000946   in tijdelijke opslag
  • 000148   naar Fokker voor grote inspectie en reparaties
  • 060748   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 121249   ongeval; taxi-ongeval op Gilze-Rijen ; op grond in botsing gekomen met Anson D-18 waarbij beide vliegtuigen licht beschadigd raakten; sergeant vlieger A H Snijder, sergeant F de Baare(leerling telegrafist), dienstpichtig soldaat J Heemskerk( leerling waarnemer) en reserve vaandrig waarnemer J Hogedijk (instructeur waarnemer) allen ongedeerd.
  • 190651   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe vanwege weersinvloeden buiten opslag)



D-3               RAF serial     MG840



  • 290846   overgevlogen van Pershore naar Twente maar vanwege technische problemen op Valkenburg achtergebleven
  • 050946   na reparatie alsnog doorgevlogen naar Twente
  • 000946   in tijdelijke opslag Twente
  • 000347   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 110447   ongeval; licht beschadigd bij taxi-ongeval op Woensdrecht; reserve eerste luitenant van den Akker, tweede luitenant Vanderheyde, sergeant Vis, soldaat Bijl, matroos Claesen, sergeant Sipman, sergeant J Lieuwen en sergeant de Groot allen ongedeerd. 
  • 250348   officieel afgeschreven



D-4               RAF serial     NK651



  • 260846   overgevlogen van Pershore naar Woensdrecht
  • 270846   doorgevlogen naar Twente
  • 270846   ongeval; bij aankomst op Twente beschadigd bij taxi-ongeval; ferryvlieger I J Beek ongedeerd
  • 000846   in tijdelijke opslag Twente
  • 270548   via wegtransport naar Fokker voor reparatie
  • 060149   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 190651   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)



D-5               RAF serial     R9594




  • 290846   overgevlogen van Pershore naar Twente 
  • 000846   naar basisvlucht Twente
  • 000846   in tijdelijke opslag Twente
  • 231148   naar Soesterberg voor groot onderhoud
  • 190949   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 280351   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)



D-6               RAF serial     MG110



  • 200647   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000047   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 020549   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 291052   officieel afgeschreven (corrosie airframe)



D-7               RAF serial     EG672


  • 131146   overname door de LSK
  • 280547   waarschijnlijk overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000547   in tijdelijke opslag Twente
  • 201147   voor reparatie naar Fokker
  • 141248   naar Waarnemersschool Gilze Rijen 
  • 090452   naar 1 TransVa Valkenburg
  • 190653   officieel afgeschreven
  • 110354   via wegtransport naar depot Soesterberg



D-8               RAF serial     DJ661





  • 301146   overname door LSK
  • 200647   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000048   na tijdelijke opslag naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 080253   gedetacheerd bij 1 TransVa Valkenburg ( watersnoodramp Zeeland)
  • 230253   terug naar Waarnemersschool Gilze Rijen (tdy fotoschool)
  • 000453   buiten gebruik gesteld; geparkeerd op Gilze Rijen in afwachting van afschrijving
  • 140953   naar DVVM2 Gilze Rijen ter voorbereiding op uitfasering
  • 271053   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 030354   via wegtransport naar Volkel voor decoy; later gebruikt voor brandweeroefeningen




Anson D-8 wordt bijgetankt; de opening voor de brandstof-  
toevoer bevond zich aan de voorzijde boven op de vleugel.
foto KLu





D-9               RAF serial     LT982




  • 280547   officiele overname door LSK
  • 300547   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000647   tijdelijke opslag op Twente
  • 060748   naar Fokker voor groot onderhoud
  • 280149   naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 190651   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)


De D-9 op het gras van vliegbasis Gilze Rijen; deze Anson 
beschikte, in tegenstelling tot een aantal andere machines,
niet over een glazen geschutskoepel op de romprug.




De D-9 nogmaals, geparkeerd naast de oude toren van
de luchtverkeersbeveiliging op Gilze Rijen in 1949.
foto coll Prudent Staal





D-10               RAF serial     LV125



  • 280847   officiele overname door LSK
  • 020947   overgevlogen van Langham naar Twente; vervolgens naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 210449   naar Fokker voor reparaties c.q. onderhoud
  • 310549   terug naar Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 131150   overgevlogen naar depot Soesterberg voor buiten opslag
  • 150852   officieel afgeschreven (corrosie airframe)




De D-10 manoeuvreert zich in een linkerbocht tijdens een
opleidingsvlucht 
vanaf Gilze Rijen.





Een volgepropte vliegtuighangar op Gilze Rijen waarin we
een aantal Anson vliegtuigen van de Waarnemersschool
geparkeerd zien staan; vooraan de D-10 met links erachter

de D-8; rechts achter staat tenslotte de D-16.
foto KLu





D-11               RAF serial     MG783



  • 260647   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 180747   officiele overname door LSK
  • 000047   waarschijnlijk in dit jaar in gebruik genomen bij de Waarnemersschool Gilze Rijen 
  • 090452   naar 1 TransVa Valkenburg t.b.v. fotodienst
  • 250653   officieel afgeschreven
  • 110354   via wegtransport naar depot Soesterberg voor opslag




Zoals deze foto laat zien stond de Anson niet al
te hoog op het landingsgestel, hetgeen een groot
voordeel betekende bij het in- en uitstappen van
de bemanning op de flightline.

De toegangsdeur bevind zich bij het vierkante
raam, op de foto links van de 
bemanningsruimte.




Anson D-11 geparkeerd op een voor de jaren 50
veelal gebruikte verharding op de vliegvelden in
Nederland; de karakteristieke klinkerstenen.







D-12               RAF serial     DG816



  • 180647   officiele overname door LSK
  • 200647   overgevlogen van Langham naar Twente
  • 000647   in tijdelijke opslag op Twente
  • 000548   vanwege langdurige opslag op Twente zware corrosie opgetreden aan airframe
  • 000548   reparaties niet meer kostendekkend; vliegtuig uit operationele status gehaald
  • 110648   via wegtransport naar Deelen voor grondinstructie Luchtmacht Technische School
  • 010249   officieel afgeschreven
  • 000000   vliegtuig later gebruikt bij brandweeroefeningen Schaarsbergen



D-13               RAF serial     EG140



  • 040747   officiele overname door LSK ( in sept en oktober 1946 werd het vliegtuig al door de LSK gebruikt voor ferryvliegers!)
  • 100947   overgevlogen van Langham naar Valkenburg
  • 000047   waarschijnlijk dit jaar nog ingedeeld bij de Waarnemersschool Gilze Rijen
  • 041149   overgevlogen naar depot Soesterberg  voor buiten opslag
  • 291052   officieel afgeschreven (corrosie airframe)