Avro Anson Mk-1

Terug

Taak                       opleiding,transport en fotovluchten
Totaal in dienst       25
Registraties             D-1 t/m D-25
Operationeel           sept. 1946 - okt. 1953
In gebruik bij          Waarnemersschool(WNS),1 Transva, Fotoschool


Via de "Target One" hulpovereenkomst met de RAF ontving ons land vanaf 1946 25 ex RAF Ansons.
Deze tweemotorige laagdekker werd op Gilze Rijen gestationeerd bij de Waarnemersschool.
Op 12 november 1946 startte de eerste cursus van de waarnemersopleiding op vliegbasis Gilze Rijen (theorie).
Het eigenlijke vliegprogramma voor de toekomstige waarnemers was gepland om te startten op 1 februari 1947.
Vanwege materiaal- en personele problemen werd deze datum echter niet gehaald.
Voor de Waarnemersopleiding werden in eerste instantie 6 Avro Anson toestellen ter beschikking gesteld.
Vanwege de grote instroom van cursisten werden dat er later meer.
Om de vliegers en telegrafisten van de Anson voor aanvang van de allereerste opleidingsklas van de Waarnemersschool ervaring op te laten doen op de nieuwe vliegtuigen dienden deze zich vanaf 2 januari 1947 op Gilze Rijen te melden.
Zij kregen op deze manier de gelegenheid om 4 weken te wennen aan het vliegen met en op de Anson Mk.1
De totale duur van een waarnemerscursus bedroeg 34 werkweken.
Luitenant ter zee II Jaapies werd bij aanvang van de opleiding aangesteld als hoofd opleidingen van de Waarnemersschool.

Waren de machines eerst nog in RAF camo uitgedost,later veranderde de LSK het kleurenschema in okergeel.(opleidingskleuren).

De Anson werd later ook nog gebruikt als licht transportvliegtuig bij het 1 Transva op Valkenburg, terwijl de fotoschool op Gilze Rijen gebruik maakte van machines van de Waarnemersschool.


Tijdens de watersnoodramp in februari 1953 zijn een aantal Anson vliegtuigen veelvuldig ingezet voor het maken van voedseldroppings, transport- en fotovluchten.
De Anson vliegtuigen werden dermate veelvuldig gebruikt, met als gevolg dat de toestellen na de watersnoodramp volledig opgebruikt waren en buiten gebruik werden gesteld.

De Avro Anson vormde helaas ook het onderwerp van één van de grootste tragedies van de Nederlandse Militaire Luchtvaartgeschiedenis, toen op 29 mei 1947 bij het binnenvliegen van het naderingsgebied van vliegbasis Gilze Rijen twee toestellen van de Waarnemersschool elkaar in de lucht raakten en daarna neerstortten op de grens van de gemeenten Gilze Rijen en Tilburg.
Bij het ongeval kwamen alle bemanningsleden van de beide Anson vliegtuigen, 6 per vliegtuig en 12 in totaal, om het leven. 


Het toestel was voorzien van 2 motoren,elk met een inhoud van 350 pk, spanwijdte van 17,22m en had een totale lengte van 12,88m.
Een aantal machines waren voorzien van een glazen mitrailleurkoepel op de romprug.

Nadat de meeste machines in de loop van 1953 buiten dienst waren gesteld, werden diverse Ansons verspreid over de diverse militaire vliegvelden in Nederland om dienst te gaan doen als Meteor decoy vliegtuig. Hiervoor had men de oude Anson vliegtuigen speciaal in Meteor camouflage kleuren gespoten en werden de stabilo's ,zij het provisorisch, aangepast aan de Gloster Meteor hoogte.
Vanwege ernstige corrosieverschijnselen verdwenen de meeste Anson decoy vliegtuigen rond 1956 van de vliegvelden en dienden tenslotte als oefenmateriaal voor de plaatselijke brandweerkorpsen.
Omdat in die tijd het historische besef van het bewaren van een exemplaar voor museumdoeleinden niet zo aanwezig was als tegenwoordig, bleef helaas geen enkele originele Nederlandse Anson bewaard.

In het vroegere Nationale Luchtmacht Museum, tegenwoordig het Nationaal Militair Museum genaamd, is echter wel een Avro Anson machine te vinden.
Het betreffende toestel heeft echter nooit in Nederlandse dienst gevlogen
In mei 1971 werd de Anson aangekocht in Engeland, waar de machine in 1947 werd gebouwd bij de Avro Roe fabrieken in Woodford.
Datzelfde jaar nog werd het toestel, registratie VM352, van het type Anson C-19 (in tegenstelling tot de originele Nederlandse Anson voorzien van metalen vleugels) afgeleverd bij de Royal Air Force op RAF Benson.
Tot 1968 gebruikte de RAF het vliegtuig bij diverse verbindings- en opleidingssquadrons en de testschool van het Royal Aircraft Establishment op Llanbedr.
Met totaal zo'n 1550 vlieguren ging het toestel na z'n operationele periode voor een langdurige opslag naar het Engelse Aldergrove.

Voor zo'n 200 Engelse ponden kocht de Koninklijke Luchtmacht deze prachtige Anson ter aanvulling van de collectie van de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis van het toenmalige Nationale Luchtmacht Museum.
Vliegend werd het toestel vanaf vliegbasis Llanbedr in Wales naar z'n nieuwe lokatie, vliegveld Soesterberg, overgevlogen.
Vooraf had men de machine voorzien van een zilvercoating kleurenschema.
Na een tussenstop op vliegbasis Woensdrecht, waarbij het toestel werd voorzien van de toepasselijke registratie D-26 en een 334 squadronembleem op de staart, vloog het door naar z'n uiteindelijke bestemming bij Kamp Zeist op vliegbasis Soesterberg..

Hoewel het vliegtuig nooit bij de Nederlandse luchtmacht in dienst is geweest, hebben we het airframe wel meegenomen in de levensloop van de incidentele Anson vliegtuigen.






een Avro Anson MK-1 van de Waarnemersopleiding
op de thuisbasis Gilze Rijen.