Lockheed Hudson B-414

Terug


Eén van de meest unieke vliegtuigen welke in gebruik is geweest bij de Nederlandse luchtstrijdkrachten is zonder twijfel de Lockheed B-414 Hudson.
Nu was de Hudson echter geen onbekende kist in de Nederlandse gelederen, aangezien het VSQ-320 tot begin 1943 met hetzelfde toestel dagelijks vanuit Engeland talloze oorlogsoperaties uitvoerde.
De Lockheed B-414 Hudson was een militaire uitvoering van een burgervliegtuig, bekend onder de naam Lockheed 14 Super Electra.
Deze machines waren in Nederland geen onbekende, ze werden reeds sinds 1939 met succes gebruikt door de KLM en bij de KNILM .
 

De originele militaire Hudson behaalde een max. snelheid van zo'n 395 km/u en een kruissnelheid van 325 km/u.
Het toestel was bewapend met een zestal mitrailleurs, waarvan 2 vaste 7,7 mm in de neus waren bevestigd,2 beweegbare in de rugkoepel en nog eens 2 stuks in de buikromp waren aangebracht.
De bemanning bestond uit 3 crewleden.


Toen de Hudsons van het VSQ-320 in 1943 werden vervangen door de zwaardere en modernere B-25 Mitchell bommenwerpers, bleef één Hudson ter beschikking van de Nederlandse regering in ballingschap.
Ongeveer een derde van alle Hudsons waren destijds gefinancieerd door het Prins Bernhard fonds. 

Helaas moest dit toestel, genaamd "Janmaat" in 1944 voortijdig worden afgeschreven na een kraaklanding.

Ter vervanging ontving men in november 1944 opnieuw een Hudson, een ex RAF toestel met de registratie V9068.
Het werd ingedeeld bij de 1316 Dutch Communications Flight op Hendon en hoofdzakelijk gebruikt als transport- en verbindingsvliegtuig.
De Hudson kreeg de naam "Rotterdam" en vervulde zelfs nog een historisch hoogtepunt in de Nederlandse geschiedenis toen het op 2 augustus 1945 de prinsessen Juliana en Margriet op Nederlandse bodem (vliegveld Teuge bij Apeldoorn) terugbracht!

Inmiddels was de "Rotterdam" ontdaan van bewapening en werd het hoofdzakelijk gebruikt voor personen- en transportvervoer.
In 1946 werd de machine ingedeeld bij de uit de 1316 Dutch Comm. Flight voortgekomen 1 TransVa op vliegveld Valkenburg.
Rond deze tijd moet het ook de Nederlandse registratie U-1 hebben ontvangen.

Op 10 oktober 1948 raakte de Hudson tijdens een mislukte start vanaf Valkenburg dermate zwaar beschadigd, dat het moest worden afgeschreven voor het operationele vliegwerk.

De militaire loopbaan van de machine kreeg echter nog een vervolg als instructiekist bij de LTS (Luchtmacht Technische School) op vliegbasis Deelen.
Hier kon door leerling techneuten naar hartelust worden gesleuteld aan deze prachtige machine.

Waarschijnlijk heeft men de "Rotterdam", nadat deze bij de LTS niet meer nodig bleek, daarna nog gebruikt als oefenmateriaal bij de brandweerschool op Schaarsbergen.
Zekerheid daarover hebben we niet, maar wat het lot van de machine ook is geweest, helaas is ook deze "vliegende legende" niet meer onder ons en helaas niet bewaard gebleven voor het nageslacht.





De in RAF camouflage uitgedoste Lockheed Hudson
 tijdens een mooie zomerdag geparkeerd op vliegveld
Valkenburg (toen nog een luchtmacht domein)
Vanwege de openstaande vrachtdeur is de letter "U",
 links van het Nederlandse rozet, helaas niet zichtbaar
op bovenstaande foto.
foto KLu.




    Vliegtuigregistratie:

  • U-1