Percival Proctor III/IV

- W-1 t/m W-11

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld




W-1          ex RAF     HM365

  • 000744   in gebruik/overname; enige versie Proctor III
  • 140944   naar 1316 Dutch Communications Flight "HM365"
  • 150546   naar LSK ; werd later "W-1"
  • 280149   naar Station Flight Leeuwarden
  • 140649   ongeval; licht beschadigd (cat. A) bij landingsongeval op Schiphol; de vliegers van deze Proctor van de Station Flight van Leeuwarden, sergeant B. G. (Bernard) de Ruyter en tweede luitenant E. B. (Bruno) van Gelder, beiden Gloster Meteor piloten bij het 323 squadron, bleven ongedeerd. 
  • 170850   ongeval; in gebruik bij de basisvlucht Leeuwarden raakte de Proctor beschadigd bij een taxi-ongeval op vliegbasis Ypenburg na een botsing met een grasmaaier; schade cat B; de vlieger, reserve tweede luitenant R. A. V. (Ruud) van Mill, normaliter Gloster Meteor vlieger bij het 324 Squadron, en een soldaat van het Intell buro van Leeuwarden, bleven ongedeerd.
  • 251050   ongeval; bij een taxi-ongeval (remactie voor obstakel bij hangar 5) op thuisbasis Leeuwarden helde de Proctor door z'n snelheid voorover en kwam op z'n neus tot stilstand, waarbij de neussectie zwaar werd beschadigd; Gloster Meteor vlieger reserve eerste luitenant F. C. R. Mendes de Leon van 324 Squadron bleef ongedeerd.
  • 251050   vanwege beschadigingen in conservering gezet in afwachting van afschrijving; totaal 2256 vlieguren  
  • 120251   officieel van de sterkte afgevoerd; wacht op transport naar Delft
  • 080351   officieel afgeschreven
  • 160351   via wegtransport afgevoerd van Leeuwarden naar Delft; later gesloopt




De enige Proctor van het type Mark III die bij de Lucht-
strijdkrachten dienst heeft gedaan; alle overige Proctor
vliegtuigen waren van het type Mark IV.
De grootste verschillen tussen de beide versies waren 
dat de Mark IV was uitgerust met uitgebreidere communicatie-
voorzieningen zoals de antenne midden op de romp en de
antennedraad tussen de cockpit en staartgedeelte, de
robuustere constructie, de lengte (Mark III was iets korter)
een groter cabineraam voor de achterste seats en de
stoelcapaciteit.

De Mark III gaf ruimte aan 3 personen, de Mark IV
bood plaats aan 4 personen.
De geheel uit hout bestaande Proctor was voorzien van 
een landingsgestel met stroomlijnkappen om de wielen.
De kist op deze foto, de in zilvergrijze kleuren
gestoken W-1, fungeerde als basisvlucht Proctor
van vliegbasis Leeuwarden.
In januari 1949 kwam het toestel, gelijk met de eerste
Gloster Meteors van het 323 Squadron, definitief naar
Leeuwarden om er tot het einde van z'n operationele
carriere te blijven.
Op 16 maart 1951 is de machine op wegtransport
vervoerd naar een luchtmachtdepot in Delft.
Waarschijnlijk heeft deze unieke machine hier ook z'n
Waterloo gevonden en is het aannemelijk dat het
korte tijd later is gesloopt. 
foto KLu.





W-2          ex RAF     NP158

  • 000647   in gebruik/overname
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt



W-3          ex RAF     NP162

  •  000647   in gebruik/overname
  •  250647   testvlucht/ overnamevlucht
  •  271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt



Proctor W-3 op Gilze Rijen; op de achtergrond staan
een aantal Avro Anson vliegtuigen welke samen met
de Proctor's bij de Waarnemersschool als lesvliegtuig
werden ingezet.

foto beeldbank NIMH







W-4          ex RAF     NP166

  • 000747   in gebruik/overname
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt




nog een prachtige aktiefoto van de W-4
tijdens 
een lesvlucht boven Nederland.
Duidelijk zijn op deze foto de gestroomlijnde kappen

om de wielen van het landingsgestel te zien.
Verder valt de antennedraad bovenop de machine
nog op, deze zorgde voor een goede communicatie
tussen het vliegtuig en de peil- en grondstations van de
luchtverkeersbeveiliging.
De Proctors werden op Gilze Rijen naast de waarnemersschool
ook ingezet bij de opleiding van radio-telegrafisten.

Onder luchtmachtpersoneel werd bij de opleidingsvluchten
gesproken van de "aspro-flight"( combinatie van de gebruikte

vliegtuigtypen Anson en Proctor bij de school).
foto KLu





W-5          ex RAF     NP192


  • 000647   in gebruik/overname
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop
  • 260254   via wegtransport van Gilze Rijen naar Leeuwarden vervoerd voor decoy; later gebruikt door lokale brandweer




een volgestouwde hangar op Schiphol bij Fokker met
een flinke serie Spitfire LFIX jachtvliegtuigen bestemd
voor het 322 squadron in Indonesië (gecamoufleerd op
de voorgrond) en de H-8 en H-27 van de JVS op
de achtergrond in een zilveren jas.
Maar waar het ons op deze foto omgaat is natuurlijk

de andere machine links op de achtergrond,
de Proctor IV met de registratie W-5.
foto beeldbank NIMH 







W-6          ex RAF     NP213

  • 000647   in gebruik/overname
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt


W-7          ex RAF     NP241

  • 000847   in gebruik/overname
  • 120448   ongeval; tijdens lesvlucht bij de Waarnemersschool (WNS) kreeg de bemanning te maken met een motorstoring, waarna een noodlanding werd gemaakt in een weiland onder Achthoven (bij Lexmond); het vliegtuig raakte licht beschadigd, de bemanning, bestaande uit sergeant C. J. (Cees) Merkelbag, sergeant P. van der Heyden en soldaat P. J. Stout bleven ongedeerd. 
  • 120749   ongeval; in gebruik bij de Waarnemersschool ( op Gilze Rijen ook wel aangeduid als "Aspro vlucht") bij een landingsongeval op Valkenburg licht beschadigd; sergeant vlieger A. M. Meeuwsen, leerling vlieger W. van der Greft en leerling J. Struys ongedeerd.
  • 160850   ongeval; in gebruik bij de Waarnemersschool ontstond bij de Proctor na een SFE (simulated flame engine) een motorstoring waarna de crew genoodzaakt was een noodlanding te maken in een weiland 3KM zuidelijk van Den Bosch; de bemanning, vlieger instructeur sergeant C. J. (Cees) Merkelbag en leerling vlieger vaandrig A. Basten konden op de grond ongedeerd uit de ongehavende Proctor stappen.
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt


W-8          ex RAF     NP272

  • 000946   in gebruik/overname
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop.
  • 260254   via wegtransport van Gilze Rijen naar Leeuwarden vervoerd voor decoy; later gebruikt door lokale brandweer



De W-8 van de P Flight van de Waarnemersschool in het
neutrale zilvergrijze schema op het destijds 
gebruikelijke
klinkerplatform op thuisbasis Gilze Rijen.

foto KLu





W-9          ex RAF     NP283

  • 000747   in gebruik/overname
  • 130351   ongeval; bij een startongeval vanaf Gilze Rijen raakte het vliegtuig licht beschadigd; reserve tweede luitenant J. A. M. P. M. Klein kon ongedeerd uit het vliegtuig stappen.
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt



De nog in de Royal Air Force camouflage gestoken W-9 op
Gilze Rijen in 1949; in combinatie met deze camo waren
de "W"
registraties in het wit aangebracht, de zilvergrijze
en gele Proctors 
werden voorzien van zwarte kentekens. 
foto KLu.




W-10          ex RAF     NP348

  • 000647   in gebruik/overname
  • 200851   ongeval; in gebruik bij de Waarnememersschool na motorstoring noodlanding gemaakt  in weiland bij Nieuwerkerk aan de IJssel; het toestel brandde daarbij vrijwel volledig uit ( cat D afschrijving). De bemanning, vlieger sergeant L. J. M. van Norden, instrukteur sergeant  P. H. Visser en leerling telegrafist L. L. Carriere bleven ongedeerd.
  • 250152   officieel afgeschreven waarna het werd gesloopt



op 19 januari 1950 had eerste luitenant F. Traas een
landingsongeval met Proctor IV W-10 van de P Flight
van de Waarnemersschool op Gilze Rijen.

De machine kon toen nog opnieuw in gebruik
worden genomen.
foto beeldbank NIMH







W-11          ex RAF     NP360

  • 000647   in gebruik/overname
  • 271053   officieel buiten gebruik gesteld; naar depot DMLu. voor opslag/evt. verkoop; later gesloopt




De W-11 was de laatste Proctor die in 1947 aan de 
toenmalige Luchtstrijdkrachten werd afgeleverd.
Van origine was de Proctor de militaire versie van
een burgervliegtuig
; het model was nl. ontwikkeld 
uit het Vega Gull sportvliegtuig, een ontwerp van voor
de Tweede Wereldoorlog.

Foto KLu




een onbekende Proctor IV keert terug van een lesvlucht
op Gilze Rijen.
foto beeldbank NIMH