Beechcraft T.7 Navigator niet actief

Terug

Taak                                 communicatie, instructie en licht transport
Totaal in gebruik              28
Operationeel                    juni 1950 - augustus 1959
In gebruik bij                   WNS, AVOT, 1 Transva(Valkenburg) en diverse basisvluchten

Via het hulpprogramma MDAP ontving ons land in 1950 maar liefst 28 Beechcraft T.7 Navigators uit de surplus voorraad van de Amerikaanse Luchtmacht.
In kratten verpakt werden de machines op Ypenburg afgeleverd,waarna de fa. Avio Diepen de zilverkleurige toestellen monteerde en vervolgens na diverse testvluchten afleverde bij de luchtmacht.
De eerste machines vonden hun weg naar de Waarnemersschool op Gilze Rijen, waar het de plaatsen innam van de verouderde Oxford en Anson.
Ook op vlb. Twente verscheen niet veel later de Beech Navigator ,waar het ingezet werd bij de opleidingsschool van de Aanvullende Opleiding Tweemotorigen.
Verder werd het toestel gebruikt voor lichte transporttaken bij het 1 Transva op Valkenburg ,terwijl in de nadagen van deze tweemotorige laagdekkers ook een aantal werden ingezet bij diverse basisvluchten.
In Nederland aangekomen zaten de tweedehands Navigators al flink aan hun uren , hun operationele periode heeft dan ook niet al te lang geduurd.
Al in 1953 werden de eerste machines buiten gebruik gesteld; de laatste Beechcraft Navigator echter verdween pas in 1959 van het toneel.
Zoals gebruikelijk bij hulpleveringen was het gebruikelijk de vliegtuigen na actieve dienst terug te geven aan de Amerikanen, echter, gezien de slechte conditie van de meeste Navigators werd het merendeel na afloop in Nederland gesloopt.
De in het MLM Kamp Zeist aanwezige "G-10" is niet een originele kist uit bovenvermelde levering; het is een ex Rijksluchtvaartschool exemplaar(ex PH-UDT), welke in september 1969 aan het museum werd geschonken.