DHC-2 Beaver U.6A

- S-1 t/m S-9

Terug

     


                                                            

                                                            
                                                               
  afscheidsformatie Beavers tijdens de luchtmacht
  open dag op vliegbasis Twente, 31 augustus 1974.
 





               S-1      c/n 950     ex 55-3485


  • 001056   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 010974   buiten gebruik gesteld, naar burgerregister als N9630A,N77KZ





De Beavers vormden de ruggengraat voor de bevoorrading
van de Waddeneilanden tijdens de strenge winters.
Hier zien we de S-1 in actie tijdens de pool
winter
van 1962-1963.





Beaver S-1 op de flightline van het 300 squadron op
vliegbasis Deelen in mei 1973.




               S-2       c/n 952     ex 55-3486

  • 001156   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 160659   taxi ongeval vliegbasis Leeuwarden,tegen hondehok gereden/schade cat.2
  • 270765   ongeval,geen bijzonderheden bekend  
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 230468   ongeval; tijdens parachutespringen boven de heide genaamd het Houtdorperveld tussen Houtdorp en Speuld (52.16N, 05.45E) raakte een parachutist, kort daarvoor gesprongen vanuit een andere Beaver , de vleugel van Beaver S-2, waarna deze afbrak. Hierna raakte het toestel onbestuurbaar waarna het in een golfbeweging neerstortte midden op de heide. Zowel de piloot van de Beaver, adjudant onderofficier W. E. ( Bill) Erkelens , als de parachutist, vaandrig J. C. Dirven   kwamen om het leven. De jumpmaster, sergeant 1 A. C. G. Dijkers van het Korps Commando Troepen, wist op het laatste moment via het gat, ontstaan door de afgebroken vleugel, uit de neerstortende Beaver te springen en via een geslaagde parachutesprong bereikte hij veilig de grond. 








De S-2 tijdens een bezoek aan Welschap op
20 november 1967; foto Hans van Herpen





​               S-3       c/n 953     ex 55-3487

  • 001156   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 170260   ongeval; botsing met Beaver S-4, lichte schade
  • 000000   naar GpLv/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 100970   ongeval; beschadigd na diverse vogelaanvaringen tijdens landing vliegbasis Leeuwarden
  • 010974   officieel buiten gebruik gesteld
  • 060974   overgevlogen van Twenthe naar Gilze-Rijen voor opslag( toestel was op Twenthe defekt geraakt)
  • 000074   naar burgerregister als N98JH



de op dat moment niet vliegwaardige Beaver S-3
gefotografeerd op Twenthe op 31 augustus 1974,
kort voor de officiele uitfasering bij de Koninklijke
Luchtmacht.
Op 6 september werd de grand old lady door lt. 

Ton van Heusden tenslotte overgevlogen naar
Gilze-Rijen; hiermee werd het Beaver tijdperk
bij de KLu echt afgesloten.






interieur van een Beaver.




               S-4        c/n 955     ex 55-3488

  • 001156   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 170260   ongeval; botsing met Beaver S-3,lichte schade
  • 170162   ongeval; taxi ongeval vliegbasis Woensdrecht/schade cat 2
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 200470   ongeval; tijdens een nachtlanding zonder licht op vliegbasis Deelen tegen een reebok gebotst; het toestel bleef onbeschadigd; de reebok werd afgeschreven en belandde bij de poelier!; luitenant A. (Ton) van Heusden
  • 300873   ongeval; tijdens uitrijden van de S-4 uit de overvolle 300 Sq. hangar raakte het rechterhoogteroer de prop van Piper Cub R-130
  • 010974   buiten gebruik gesteld
  • 000075   naar luchtmacht Paraguay als FAP 0227, later 0207





               S-5         c/n 956     ex 55-3489


  • 001156   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 230362   ongeval, geen gegevens bekend
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 270773   ongeval; tijdens vlucht van/naar vliegbasis Leeuwarden spant van voorruit gescheurd; oorzaak corrosie
  • 010974   buiten gebruik gesteld
  • 000075   naar luchtmacht Paraguay als FAP 0229/ verongelukt in 1979




een oude opname uit 1959 waarbij de dayglowvlakken
nog niet zijn aangebracht en de Nederlandse driekleur
nog op de fin is aangebracht.











een historisch moment op vliegbasis Leeuwarden; adj oo Gerard
ten Oever brengt voor de laatste keer een groet aan de basisvlucht.
jarenlang gebruikte deze afdeling de Beaver met veel plezier
voor talloze vluchten,waaronder de patientenvluchten van/naar 
de Waddeneilanden.  
Leeuwarden 16 augustus 1974; foto KLu/NIMH 









               S-6         c/n 959      ex 55-4582

  • 071256   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 260762   bijna mid-air met Boeing 707 Pan Am bij Apeldoorn/voorzorgslanding gemaakt op Teuge
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 010974   buiten gebruik gesteld
  • 000974   naar Anthony Fokker School
  • 000094   naar Militair Luchtvaart Museum,Soesterberg




De Beavers werden na aflevering aan de Koninklijke
Luchtmacht ingedeeld bij het 334 squadron op vlieg-
basis Ypenburg; op deze foto zien we de S-6 met het
"pegasus" embleem van het 334 transport squadron

op de staart.




               S-7          c/n 960      ex 55-4583

  • 001156   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 300773   ongeval, geen bijzonderheden bekend
  • 010974   buiten gebruik gesteld
  • 000075   naar luchtmacht Paraguay als FAP0223; verongelukt in 1975




Beaver S-7 op Deelen in juni 1971




               S-8           c/n 962      ex 55-4584

  • 001156   afgeleverd Klu tbv 334 Sq.
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 010974   buiten gebruik gesteld
  • 000075   naar luchtmacht Paraguay als FAP 0225,later 0205; naar burgerregister Canada als C-CFCT







Naast het 300 squadron gebruikte de Basisvlucht van 
Leeuwarden ook jarenlang de Beaver voor liaison,
transport- en patientenvluchten; tijdens strenge
winters werden 
de Beavers ook ingezet voor de
zgn. waddenvluchten, waarbij passagiers, post, 
levensmiddelen, medicijnen etc. van en naar de
Waddeneilanden werden vervoerd.
De Beavers waren onder vrijwel alle weersom-
standigheden inzetbaar; bij nacht en ontij, tijdens
hevige regenbuien of zware storm, deze
werkpaarden lieten nimmer verstek gaan
bij de talloze en vooral dankbare vluchten
van/ naar de Waddeneilanden.
Bekende Beaver piloten van de Leeuwarder 
Basisvlucht waren Sjef Pijls, Gerard ten Oever
en Willem Draaijer. 

Op de twee bovenste foto's de S-8 met op
de linkerkant van de staart het 322
squadronembleem, op de rechterzijde het
symbool van Diana, de godin van de jacht,
het wapenembleem van 323 squadron.





               S-9          c/n 965       ex 55-4585

  • 071256   afgeleverd aan Klu per schip tbv 334 Sq.
  • 000000   naar GpLV/Beavervlucht
  • 000068   naar 300 Sq.
  • 010974   buiten gebruik gesteld
  • 090974   soc/naar DVM vervoerd
  • 050993   naar burgerregister als G-BUVF/Dutch Spitfire Group(in Klu c/s als S-9)
  • 250495   eerste vlucht na herbouw tbv SKHV als PH-DHC(in Klu S-9 c/s)

            
                                                           
 

                                                         
              



  •  
 

 


 


  •