DHC Beaver U.6A

Terug


DHC-2 BEAVER 


In 1956 ontving de Koninklijke Luchtmacht 9 lichte transportvliegtuigen van het type Beaver volgens het MDAP hulpprogramma.
Deze 6-persoons hoogdekkers waren speciaal ontworpen voor vliegoperaties in de ruige Canadese bush gebieden, waar veelal van kleine en niet al te vlakke veldjes moet worden gevlogen..
De Beaver was daarom een zeer stevige machine die van kleine en beperkte terreinen kon landen en opstijgen.
In 1948 werd de Havilland Canada Beaver dan ook speciaal ontworpen in opdracht van de vakbond van Canadeze bushpilots.
Het toestel werd een groot succes en het was dan ook geen toeval dat de machine door vele landen in zowel de burger- als de militaire luchtvaart in gebruik werd genomen.
De Amerikaanse luchtmacht cq landmacht heeft talloze Beavers in gebruik gehad onder de noemer Beaver L-20 (L= Liaison).

Bij de Koninklijke Luchtmacht werden de machines aanvankelijk gebruikt bij het 334 squadron op vliegbasis Ypenburg.
Het werkpaard werd veelzijdig ingezet, o.a. bij transportopdrachten, verbindingsvluchten, paradroppings,verkenningsopdrachten etc.
Tijdens de strenge winters werd dankbaar gebruik gemaakt van de Luchtmacht Beavers voor vluchten naar de geisoleerde Waddeneilanden. De machines bleken onmisbaar voor het vervoer van passagiers en de dagelijkse post- en voedselvluchten.
Tijdens de strenge winter van begin 1963 zijn de Beavers ook gebruikt voor het massaal voederen van vogels etc.
Begin jaren 60 werden de Beavers ingedeeld bij 300 squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen op vliegbasis Deelen.
Daarnaast zijn de machines ook gebruikt bij de basisvluchten van vliegbasis Leeuwarden en Eindhoven.
Op 31 augustus 1974 werd tijdens de open dag van de Koninklijke luchtmacht op vliegbasis Twenthe afscheid genomen van de grand-old lady Beaver.
Er werd door 4 machines in formatie gevlogen en para's gedropt. Hiervoor was de linkerdeur verwijderd.
Na de airshow werden de Beavers doorgevlogen naar Deelen. 

In augustus 1974 werden de 8 overgebleven toestellen ( 1 ging verloren door een ongeval) officieel buiten gebruik gesteld; een aantal bleven daarna voor verschillende doeleinden (museum, technische opleidingen) in Nederland terwijl de overige machines hun weg vonden naar de luchtmacht van Paraguay en een aantal burgerbedrijven in Canada/ Amerika.
De officiele afscheidstrip werd met 4 Beavers gemaakt naar het Deense Aalborg.
Beaver vlieger Ton van Heusden maakte de allerlaatste Beaver vlucht op 6 september 1974 voor het ophalen van een kapotte Beaver van Twenthe naar Gilze-Rijen.

 










In de laatste jaren van de operationele luchtmacht periode
waren de Beavers voorzien van het GPLV badge, hetgeen
stond voor Groep Lichte Vliegtuigen.
De Groep Lichte Vliegtuigen bestond uit de squadrons 
298, 299 en het 300 squadron.