Piper Cub L-18C niet actief

Terug

De Piper Super Cub is een licht tweepersoons verkenningsvliegtuig, waarmee de squadrons van de Groep Lichte Vliegtuigen sedert de jaren vijftig werden uitgerust.
Naast de Groep Lichte Vliegtuigen werden de toestel ook gebruikt bij de L.V.O., de Lichte Vliegtuigen Opleiding en bij een aantal basisvluchten als liaison vliegtuig en ten behoeve van de luchtmacht zweefvliegclubs.
In totaal ontving Nederland maar liefst 166 Piper Cubs, bestaande uit 3 verschillende versies.
Van de Piper Cub L-18C ontvingen we 59 machines, daarnaast 17 stuks van het type L-21A en tenslotte 86 exemplaren van de versie L-21B.

Een deel van de vliegtuigen werd destijds opgeslagen in een zgn. mobilisatie-opslag.
De eerste versie, de Piper Cub L-18C, werden in de jaren 1966-1968 geleidelijk buiten gebruik gesteld.
Tot 1976 werden de Piper Cub L-21B machines als laatste type gebruikt door het 300 squadron op Deelen, inclusief de  "maandvliegerij", alsmede bij de L.V.O. op Gilze Rijen.

Van de Piper Cub en de Super Cub zijn vele duizenden exemplaren gebouwd.
De Super Cub is ontwikkeld uit de "basisversie " van de Piper Cub, waarvan het ontwerp uit 1934! dateert.
Als L-4 Grasshopper deed de Piper Cub op grote schaal dienst in de 2e wereldoorlog en bij onze KNIL Militaire Luchtvaart in het voormalig Nederlands Indië.
Het grote verschil tussen de versies L-18 en L-21 ligt in de motor, die bij de laatste een krachtiger en groter vermogen heeft.
De Super Cub heeft aan een voetbalterrein genoeg om te kunnen starten en landen.
Bij de Groep Lichte Vliegtuigen werden de machines gebruikt voor artilleriewaarneming en verkenning.

Nadat op 21 mei 1976 door een drietal Piper Super Cubs een officiele uitfaseringsvlucht langs alle Nederlandse luchtmacht vliegvelden werd gemaakt (R-159, R-183 en R-186), volgde op 30 september 1976 tenslotte de officiele allerlaatste vlucht.
Daarbij werden alle nog aktieve kisten verzameld op Deelen, waarna via zweefvliegterrein Terlet koers werd gezet naar de uiteindelijke bestemming Gilze Rijen.
Bij het Depot Vliegtuig Materieel (DVM) werden de Piper Super Cubs in tijdelijke opslag geplaatst; velen vonden daarna hun weg naar het burggerregister in als zowel buiten Nederland.