Piper Super Cub L-21A

- R-201 t/m R-217

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




R-201          c/n     18-850     s/n     51-15685



  • 080955   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 060356   naar basisvlucht Eindhoven
  • 110458   naar Groep Lichte Vliegtuigen (GpLV) Ypenburg
  • ​000000   taktische squadroncodes (8A-99), (5G-99) 
  • 060761   naar GpLV Deelen
  • 070169   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 091172   naar burgerregister als D-EETT




De eerste Piper Cub L-21A voor de Koninklijke Luchtmacht
werd in september 1955 in gebruik genomen; het was het  
c/n 18-850 en kreeg het registratienummer R-201; op de
foto staat het toestel op de bekende flightline van vliegbasis
Deelen geparkeerd in juli 1968.
De toestellen werden bij de GpLV vooral gebruikt voor
artilleriewaarneming en verkenning.




R-202          c/n     18-554     s/n     51-15668G



  • 021155   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 070456   naar GpLV Ypenburg
  • 000000   taktische squadroncodes (8A..)
  • 180358   naar GpLV Deelen
  • 160562   naar basisvlucht Gilze-Rijen
  • 170667   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 000269   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 091172   naar burgerregister als D-EEWO




De R-202 op het landingsterrein van zweefvliegveld
Terlet bij Arnhem; in de laatste operationele jaren  
werden de Piper Super Cub L-21A vliegtuigen veel
gebruikt bij de lokale zweefvliegclubs voor het
opslepen van de zweefvliegtuigen.




R-203          c/n     18-569     s/n     51-15683G



  • 101055   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 100356   naar GpLV Deelen
  • 000000   taktische squadroncodes (8A-89?)
  • 120357   naar basisvlucht Leeuwarden 
  • 060358   naar GpLV Deelen
  • 140562   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 040463   naar basisvlucht Valkenburg (in bruikleen bij de Marineluchtvaartdienst)
  • 000968   buiten gebruik gesteld; in opslag bij DVM
  • 170469   naar burgerregister als PH-KAW
  • 130569   officieel van de sterkte afgevoerd



R-204          c/n     18-574     s/n     51-15657G



  • 101055   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 080356   naar GpLV Deelen
  • 000000   taktische squadroncodes (8A-90?)
  • 101257   naar GpLV Ypenburg/Deelen
  • 150562   naar basisvlucht Soesterberg
  • 161167   naar basisvlucht Marinevliegkamp de Kooy (in bruikleen bij de Marineluchtvaartdienst)
  • 000968   buiten gebruik gesteld; in opslag bij Depot Vliegtuig Materieel (DVM) Gilze-Rijen
  • 000469   naar burgerregister als PH-GAI, later G-BKJB




De R-204 op het klinkerplatform achter een grote hangar  
op vliegbasis Deelen; voor de veiligheid  was het in die jaren 
de standaardprocedure om bij de geparkeerde vliegtuigen
een (hand)brandblusapparaat  te plaatsen.






R-205          c/n     18-851     s/n     51-15686G



  • 021155   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 220356   naar GpLV Deelen
  • 200757   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 110458   naar GpLV Ypenburg
  • 151062   naar GpLV Deelen
  • 040668   buiten gebruik gesteld; airframe werd vanwege slechte staat afgekeurd
  • 301268   via wegtransport overgebracht naar vliegveld Teuge
  • 000169   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 000069   op vliegveld Teuge herbouwd uit diverse airframes en naar burgerregister als PH-VCX





                   c/n     18-555     s/n     51-15669G




            
  • 000355   afgeleverd aan KLu
  • 010656   bij het uitpakken van de container bleek het airframe tijdens het transport van USA naar Nederland ernstig te zijn beschadigd; herstel bleek economisch niet meer haalbaar; deze 18e Piper Cub L-21A heeft nooit gevlogen en is ook nimmer voorzien van een R- registratie. Anders zou dit waarschijnlijk de R-206 zijn geweest, waardoor alle volgende Piper Cubs een R- registratiekenteken hoger zouden hebben gekregen, eindigend bij de R-218!
  • 110656   officieel van de sterkte afgevoerd






R-206          c/n     18-575     s/n     51-15658



  • 211160   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 230562   naar basisvlucht Twente
  • 170865   ongeval; tijdens zweefvliegkamp op zweefvliegterrein Grote Heideven bij Venlo verongelukt; na 11 succesvolle sleepstarts die dag tijdens de elfde landing in de laatste bocht op lage hoogte afgegleden waarna het toestel in overtrokken situatie tegen de grond sloeg; de schade aan de Piper Cub was groot; de rompbuis (geknikt), linkerwiel van landingsgestel afgebroken, schade aan de linkervleugel en de propellertips raakten omgebogen; de bestuurder, sergeant L. van Norden, bleef ongedeerd. 
  • 290466   reparaties gereed; terug naar basisvlucht Twente
  • 000368   gemodificeerd tot Piper Super Cub L-21B met onderdelen van Piper Super Cub R-103
  • 180468   naar basisvlucht Twente
  • 091269   naar GpLV Deelen
  • 130372   buiten gebruik gesteld
  • 150274   naar burgerregister t.b.v. Stichting Vliegsport Gilze-Rijen








Piper Cub R-206 op de rolbaan van Deelen in het najaar
van 1971; nadat de machine in maart 1972 het maximum
 
aantal vlieguren had bereikt werd het door de Koninklijke
Luchtmacht buiten gebruik gesteld en in de opslag 
geplaatst bij het Depot Vliegtuig Materieel op vliegbasis
Gilze-Rijen.




R-207          c/n     18-558     s/n     51-15672



  • 170960   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 230562   naar basisvlucht Soesterberg
  • 100966   ongeval; tijdens de start brak een bout af waarna de Piper Cub naar links doorzakte en met een harde klap tegen de grond sloeg; tweede luitenant P. M. Donker bleef ongedeerd; de Piper Cub werd na expertise afgeschreven
  • 051066   wrak overgebracht naar DVM Gilze-Rijen
  • 301067   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 031167   naar burgerregister; het beschadigde vliegtuig verkocht aan KNVvL op Zestienhoven waarna herbouw volgde van diverse airframes als PH-AAT, later F-GEDH



een opname uit 1961 van Piper Super Cub R-207 kort nadat
het toestel in gebruik was genomen bij de Groep Lichte
Vliegtuigen; door het afbreken van een bevestigingsbout

mislukte de start op Soesterberg waarna het toestel zwaar
beschadigd raakte; de enige inzittende, tweede luitenant 
P. M. Donker, bleef ongedeerd.





R-208          c/n     18-559     s/n     51-15673G



  • 051259   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 051259   in opslag
  • 280562   naar basisvlucht Gilze-Rijen
  • 300367   buiten gebruik gesteld
  • 000867   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 260369   naar burgerregister; verkocht aan Stichting Vliegsport Gilze-Rijen als PH-GAV, later PH-LUD, SE-GTZ




De R-208 is het grootste deel van z'n operationele 
periode in gebruik geweest bij de basisvlucht van
Gilze-Rijen; ook na z'n aktieve periode bij de
luchtmacht bleef deze Piper Cub Gilze-Rijen nog
trouw toen het werd aangekochtdoor de plaatselijke
Stichting Vliegsport .






R-209          c/n     18-560     s/n     51-15674



  • 040160   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 040160   in opslag
  • 250562   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 300863   naar basisvlucht Eindhoven
  • 190866   ongeval; tijdens de start op vliegbasis Eindhoven in een bocht afgegleden en neergestort op de parallelbaan en daarna in brand geraakt; toestel vrijwel volledig vernield; eerste luitenant C. (Chris) Roels ongedeerd 
  • 160966   wrak vervoerd naar DVM Gilze-Rijen
  • 011166   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 231166   nadat bruikbare onderdelen bij DVM waren verwijderd werd de gesloopte Piper Cub overgebracht naar de schroothoop van Camp New Amsterdam op Soesterberg en gebruikt bij brandweeroefeningen



R-210          c/n     18-564     s/n     51-15678



  • 150260   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 150260   in opslag
  • 151062   naar GpLV Deelen
  • 211265   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 120768   naar GpLV Deelen
  • 110968   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 000971   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 181272   naar burgerregister als D-EGJN



R-211          c/n     18-565     s/n     51-15679



  • 230260   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 040662   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 140366   naar basisvlucht Marinevliegkamp de Kooy( in bruikleen bij de Marineluchtvaartdienst)
  • 010667   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 001067   gemodificeerd naar Piper Cub L-21B met onderdelen van de verongelukte Piper Cub R-111
  • 001267   naar basisvlucht Eindhoven
  • 010769   ongeval; tijdens terugtaxien naar de opstelplaats voor nieuwe sleepstart zakte het toestel door het rechter hoofdwiel; vlieger eerste luitenant W. R. A. Simoons ongedeerd.
  • 281069   naar Lichte Vliegtuigen Opleiding (LVO)
  • 260471   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 001271   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 211272   naar burgerregister; verkocht aan dhr. Honcoop; later naar Reclamair waarbij de romp werd gebruikt voor Piper Cub PH-MAI







twee foto's van de R-211 op het Marinevliegkamp
Valkenburg in de periode, dat de Piper Cub was
uitgeleend aan de Marineluchtvaartdienst. Deze

Piper Super Cub was één van de twee unieke
machines welke later werden
omgebouwd
naar het
Piper Super Cub L-21B model;
de R-211 werd als eerste 
vliegtuig in
oktober 1967 aangepast, de R-206 volgde
daarna in begin 
1968.
bovenstaande foto's uit 1966 tonen overigens
de R-211 nog in 
de originele Piper Super
Cub L-21A uitvoering voor de ombouw.






op 1 juli 1969 werd de R-211 van de basisvlucht Eindhoven 
door de lokale zweefvliegclub ingezet voor het opslepen
van hun zweefvliegtuigen; nadat de Piper Cub voor de 8e 
keer een sleepvlucht had gemaakt ging het na de landing
op het grasveld mis; tijdens het terugtaxien naar de
opstelplaatsen van de zweefvliegtuigen zakte de Piper Cub
door z'n rechter landingsgestel, naar later bleek vanwege

het afbreken van een bevestigingsbout; de enige inzittende,
luitenant W. Simoons (in het dagelijks leven F-84F
Thunderstreak piloot bij het 315 squadron) bleef ongedeerd.





R-212          c/n     18-566     s/n     51-15680



  • 030360   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 240562   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 240269   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 170971   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 070373   naar burgerregister als OO-VZL



weer zo'n prachtige foto, gemaakt tijdens een zweefvliegkamp
elders in het land (de
 Veluwe?) in begin jaren 60;
de Piper Cub R-212 van de basisvlucht Leeuwarden wordt

hier gevlogen door niemand minder dan majoor Willem
Heitmeyer, die zich, naast het vliegen op de Hawker Hunter 
en de F-104G Starfighter, ook zeer verdienstelijk heeft
gemaakt als vrijwillig vlieger op de Piper Super Cub

voor de Friese Aero Club (FAC)tijdens het weekend
zweefvliegen en de jaarlijkse zomerkampen van de
club. 






R-213          c/n     18-568     s/n     51-15682



  • 100360   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 100360   in opslag
  • 110562   naar basisvlucht Eindhoven
  • 220763   ongeval; vernield bij landingsongeval; schade categorie 4; eerste luitenant G. Schoen ongedeerd
  • 231263   reparaties gereed; naar basisvlucht Soesterberg/ Ypenburg
  • 220667   naar basisvlucht Ypenburg
  • 250968   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 001168   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 230569   overgevlogen naar vliegbasis Soesterberg voor het Militair Luchtvaart Museum
  • 000089   naar burgerregister als OO-OAA; in 2009 naar PH-RED




De R-213 met een dayglow motorkap; deze beschildering
was aangebracht bij de Piper Cubs welke door de LVO
(Lichte Vliegtuigen Opleiding) op Gilze Rijen werden gebruikt.




nog een kleurenopname van de R-213
waarbij de opvallende dayglow kleuren 
van de motorkap goed  te zien zijn;

De Piper Cub staat even ongebruikt op
het landingsterrein van Leeuwarden terwijl
de leerling vlieger en z'n instructeur (onder
het genot van een kop koffie) de laatste
details van hun navigatievlucht terug naar
thuisbasis Gilze-Rijen aan het doornemen
zijn.






R-214          c/n     18-849     s/n     51-15684



  • 050460   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 050460   in opslag
  • 220562   naar basisvlucht Eindhoven
  • 001067   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 001267   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 170469   naar burgerregister als PH-KAZ; later G-BKVM



R-215          c/n     18-855     s/n     51-15690



  • 120460   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 200460   in opslag
  • 160562   naar basisvlucht Volkel
  • 261066   ongeval; na het opslepen van een zweefvliegtuig bij de landing op vliegbasis de Peel afgegleden waarna met een vleugeltip de grond werd geraakt; het vliegtuig veerde daarna op en sloeg met een harde klap tegen de grond en vloog in brand; het gekraakte toestel brandde daarna volledig uit; van de bemanning, twee vliegers die in het dagelijks leven beide werkzaam waren als Starfighter piloot op de vliegbasis Volkel, kwam de reserve eerste luitenant G. J. C. van der Knaap bij het ongeval om het leven. de andere inzittende, kapitein G. (Gerrit) van der Vlies, raakte zwaargewond.




de krant van donderdag 27 oktober 1966 met het
nieuws van het ongeval van Piper Cub R-215.






R-216          c/n     18-856     s/n     51-15691



  • 290460   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 290460   in opslag
  • 280562   naar basisvlucht Volkel
  • 001067   buiten gebruik gesteld; in opslag
  • 001267   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 000369   naar burgerregister als PH-GAT



R-217          c/n     18-857     s/n     51-15692



  • 191060   na opbouw in gebruik bij KLu
  • 191060   in opslag
  • 290562   naar basisvlucht Twente
  • 250468   naar basisvlucht Marinevliegkamp de Kooy ( in bruikleen bij de Marineluchtvaartdienst)
  • 220668   ongeval; bij landingsongeval op de Kooy over de kop geslagen en zwaar beschadigd; piloot ongedeerd.
  • 030768   overgebracht naar DVM Gilze-Rijen
  • 131168   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 301268   naar burgerregister als PH-LUC