Piper Super Cub L-21B

- R-101 t/m R-120

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




R-101          s/n     54-2329          c/n     18-3529



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 100255   na assemblage in gebruik genomen
  • 150755   tijdelijk in gebruik bij Avio Diepen, Ypenburg
  • 070456   naar DVM
  • 190456   opnieuw tijdelijk in gebruik bij Avio Diepen, Ypenburg
  • 120357   tijdelijk in opslag
  • 290958   naar GpLV Ypenburg
  • 260659   ongeval; verongelukt bij Varsseveld in een weiland vlak achter een boerderij; tijdens een verkenningsvlucht op lage hoogte gleed de Piper Cub in een bocht af en stortte daarna neer waarna het toestel met de neus in de grond terecht kwam; eerste luitenant R. C. F. van der Touw  en sergeant  C. M. (Cor) Schalks 
  • 270659   officieel afgeschreven; wrak naar DVM



R-102          s/n     54-2330          c/n     18-3530



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 260355   na assemblage in gebruik genomen
  • 170655   in gebruik op Deelen
  • 270764   ongeval; bij startongeval op de oostelijke grasstrip van Deelen in korenveld gereden en vervolgens over de kop geslagen; de Piper Cub werd hierbij volledig vernield; de piloot, tweede luitenant H. G. M. Reys, en kornet waarnemer H. A. G. Schoorlemmer wisten zich na het opentrappen van de verwrongen deur in veiligheid te brengen. 
  • 200165   officieel afgeschreven 



R-103          s/n     54-2331          c/n     18-3531



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 260355   na assemblage in gebruik genomen
  • 150855   in gebruik op Deelen
  • 120956   ongeval; linkervleugel punten van zowel de R-103 als de R-54 raakten licht beschadigd nadat de ene Piper bij het taxien de andere geparkeerde kist had geraakt; schade cat 2
  • 080965   ongeval; tijdens hevige storm op platform op Ypenburg verankering losgeraakt en zwaar beschadigd
  • 280266   naar GpLV Deelen
  • 100867   in store geplaatst
  • 160169   officieel buiten gebruik gesteld; naar burgerregister; verkocht aan Vliegclub Teuge als PH-VCH



De zwaar gehavende Piper Cub R-103 "the day after
the night 
before";
door de hevige storm die in de avond van 8 september

1965 woedde bleek de vliegtuigverankering  niet
bestand.
De Piper Cub raakte los waarna de wind er vat op
kreeg en korte tijd later bleek de R-103 een
speelbal  
van de natuurkrachten.
Nadat de storm was uitgeraasd bleek het lichte
verkenningsvliegtuig in de walkant bij
een sloot
te liggen; het rechterlandingsgestel bleek volledig
afgeknapt, ook o.a. de rechterwing liep flinke
schade op.
foto KLu.




R-104          s/n     54-2332          c/n     18-3532



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 260355   na assemblage in gebruik genomen
  • 150855   in gebruik op Deelen
  • 240259   in gebruik bij 299 squadron, Ypenburg
  • 110560   ongeval; doorgezakt tijdens lage stripverkenning Steenwijkerwold; cat 2 schade; sergeant D. Keijzer en waarnemer sergeant Vlieghuis ongedeerd.
  • 051261   naar L.V.O. Instructiesquadron, Gilze Rijen
  • 160762   ongeval; na motorstoring noodlanding proberen te maken op weiland; hierbij rolde de kist over in een korenveld waarbij het over de kop sloeg, N.O. van Herpt; toestel zwaar beschadigd; sergeant leerling vlieger E. E. Lodewijk ongedeerd
  • 300862   officieel buiten gebruik gesteld; gebruikt voor onderdelen



als je je als vlieger met je vliegtuig in deze positie
bevindt dan kun je de conclusie trekken dat je  

echt "out of options"bent!
Het overkwam leerling vlieger E. Lodewijk met de
R-104 na een mislukte noodlanding in een korenveld
bij Herpt op 16 juli 1962.
foto KLu




R-105          s/n     54-2333          c/n     18-3533



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 260355   na assemblage in gebruik genomen
  • 150855   naar GpLV Deelen
  • 110357   ongeval; tijdens laagvliegoefening in een bocht afgegleden en neergestort in het Uddelerveen NW van  Uddel; reserve vaandrig vlieger L. J. H. van Leeuwen uit Santpoort raakte zwaar gewond, hij zat na de crash bekneld in het wrak en werd door omwonenden uit z'n benarde positie bevrijd.
  • 180657   officieel buiten gebruik gesteld; gesloopt



R-106          s/n     54-2334          c/n     18-3534



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 310355   na assemblage in gebruik genomen
  • 150855   naar GpLV Deelen
  • 170456   ongeval; zwaar beschadigd bij taxi-ongeval nadat het toestel op een landingsstrip te Loenen in een greppel terechtkwam; vlieger reserve sergeant J. C. Burrink bleef ongedeerd
  • 170759   in onderhoud vanwege slechte staat airframe
  • 110959   terug naar 298 squadron/GpLV Deelen
  • 301059   ongeval; beschadigd tijdens voorzorgslanding in weiland bij Ridderkerk; vanwege zeer slecht zicht kon door extreem laag te vliegen een noodlanding worden gemaakt; door met de wind in de rug te landen kwam de Piper Cub door de hoge snelheid in een sloot terecht, waarbij de rompbeplating werd geribbeld; schade cat.4; vlieger eerste luitenant W. van der Graaf en monteur sergeant J. H. M. van Maanen bleven ongedeerd.
  • 311061   ongeval; tijdens een verkenningsvlucht op lage hoogte door turbulentie in spin geraakt en tegen de grond gesmakt waarna het vernielde toestel op de rug kwam te liggen bij Fallingbostel (Duitsland); vlieger reserve sergeant D. W. Brouwer en waarnemer kornet C. van Ommeren licht gewond. 
  • 161161   officieel afgeschreven



R-107          s/n     54-2335          c/n     18-3535



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 081054   na assemblage in gebruik genomen
  • 200955   naar GpLV Deelen / Ypenburg
  • 300656   ongeval; tijdens taxiën van de rolbaan gereden en in een gat terechtgekomen, waarna toestel in neusstand tot stilstand kwam; schade cat.2
  • 000159   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 000861   naar GpLV Ypenburg
  • 140366   naar basisvlucht Soesterberg
  • 030769   naar GpLV
  • 170773   ongeval; tijdens harde landing in driepunts positie op Deelen knapte het rechter hoofdwiel af; reserve tweede luitenant P. H. Brobbel en leger luchtwaarnemer sergeant R. A. C. M. Bonnier ongedeerd
  • 040975   naar Gilze Rijen voor store
  • 001075   officieel buiten gebruik gesteld
  • 260476   naar burgerregister als PH-PVW; later G-GDAM en G-CCKW








Tweemaal de R-107 in actie op de rolbaan van
Deelen kort na het uittaxien vanaf de 300 squadron
flightline opweg naar de startbaan voor een
verkenningsvlucht 
in juni 1972.




R-108          s/n     54-2336          c/n     18-3536



  • 240854   afgeleverd aan KLu; bij het uitladen van het krat met de Piper Cub viel het in het water van de Maashaven in Rotterdam; het toestel is daarna nooit operationeel vliegwaardig gemaakt.
  • 100155   officieel afgeschreven; overgebracht naar Luchtmacht Technische School Deelen voor grondinstructie



R-109          s/n     54-2337          c/n     18-3537



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 081054   na assemblage in gebruik genomen
  • 270455   naar GpLV Deelen/Ypenburg
  • 241258   naar GpLV Ypenburg
  • 020562   naar Gilze Rijen/Soesterberg combi
  • 130666   naar basisvlucht Soesterberg
  • 140469   naar GpLV
  • 181171   na onderzoek blijkt het vliegtuig onherstelbaar beschadigd vanwege corrosie
  • 001072   officieel afgeschreven
  • 150274   naar burgerregister als PH-GAZ



De R-109 in een formatievlucht met een collega 
soortgenoot van 300 squadron tijdens een verkennings-
vlucht boven Flevoland in de omgeving van Harderwijk.





R-110          s/n     54-2338          c/n     18-3538



  • 240854   afgeleverd aan KLu
  • 081054   na assemblage in gebruik genomen
  • 270455   naar GpLV Deelen/Ypenburg
  • 020259   naar GpLV Ypenburg
  • 001061   naar GpLV Ypenburg, later naar Deelen
  • 101264   naar basisvlucht Eindhoven
  • 060565   naar basisvlucht Soesterberg
  • 050368   naar GpLV
  • 250968   naar basisvlucht Ypenburg
  • 110970   in tijdelijke store na onderhoud
  • 220972   naar 300 squadron/GpLV
  • 090873   ongeval; tijdens het maken van een steile bocht raakte de Piper Cub overtrokken waarna een boom werd geraakt; vervolgens stortte het toestel in de dichte bossen bij Middelbeers neer en boorde het zich met de neus in de grond, waarna het in brand raakte; reserve tweede luitenant A. P. J. Bijkerk  en waarnemer kornet II J. R. Boersma 





De R-110 vertegenwoordigde het Piper Cub L-21B type
tijdens de viering van 60 jaar Koninklijke Luchtmacht 
welke op 30 juni 1973 d.m.v een internationale vliegshow
op vliegbasis Deelen werd gevierd. 




De R-110 op de rolbaan van Deelen eind juli 1973, kort voor 
het ernstige vliegongeval van 9 augustus 1973.



R-111          s/n     54-2401          c/n     18-3601

 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 060357   na assemblage in gebruik genomen
  • 120357   naar GpLV Ypenburg
  • 060757   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 070960   naar L.V.O. Instructiesquadron Gilze Rijen
  • 080262   ongeval; geparkeerd op de flightline aangereden door taxiende Piper Cub R-132; cat 4 schade
  • 280962   reparaties voltooid; in store
  • 050663   naar Ypenburg/ Soesterberg
  • 290766   naar basisvlucht Ypenburg
  • 171166   in opslag op Gilze Rijen vanwege slechte conditie
  • 001268   officieel afgeschreven; de romp werd samen met onderdelen van Piper Cub R-211 in december 1967 samengevoegd tot een luchtwaardig airframe, de R-211 als Piper Cub L-21B; restanten van de R-111 vervolgens door Domeinen verkocht; later PH-VCY.



R-111 met een dayglow neuskap, ten teken dat deze
machine 
werd gebruikt door de L.V.O.
(Lichte Vliegtuigen Opleiding) welke tot 1976 als
instructiesquadron op Gilze Rijen was gevestigd.




R-112          s/n     54-2402          c/n     18-3602

 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 280957   na assemblage in gebruik genomen
  • 260458   naar basisvlucht Eindhoven
  • 150662   naar L.V.O. Gilze Rijen
  • 230862   in tijdelijke opslag 
  • 110666   naar GpLV
  • 001167   terug in tijdelijke opslag
  • 180168   naar GpLV
  • 280771   na groot onderhoud in tijdelijke opslag
  • 030372   naar 300 Squadron GpLV
  • 270874   naar Gilze Rijen voor definitieve opslag
  • 000175   officieel buiten gebruik gesteld
  • 260476   via wegtransport naar vliegveld Budel; naar burgerregister als PH-DKC; in 0680 naar OO-DKC en later nog naar G-BLRC




R-112 in gebruik bij het 300 squadron van de Groep
Lichte Vliegtuigen.




een prachtig plaatje van het vliegend materieel van de
Groep Lichte Vliegtuigen anno jaren 60 tot 1974, toen 
de good old DHC-2 Beaver buiten gebruik werd gesteld.
Links op de foto Piper Super Cub R-112 van het 300 Sq.
foto KLu




R-113          s/n     54-2403          c/n     18-3603


 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001058   na assemblage in gebruik genomen
  • 060561   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 041062   naar L.V.O. Instructiesquadron
  • 170463   ongeval; tijdens de landing op de grasbaan van Woensdrecht knapte het staartwiel (oude boutbreuk) af waarna het toestel enkele meters over de onderkant van het richtingsroer doorgleed; leerling vlieger sergeant P. R. Brinkgreve ongedeerd.
  • 210764   ongeval; tijdens taximanoeuvre op vliegveld Ameland door windstoot gegrepen en omver geblazen; eerste luitenant R. Th. (Ruud) van Wettum ongedeerd
  • 170265   reparaties gereed
  • 230465   naar basisvlucht Soesterberg
  • 070368   naar GpLV
  • 170371   naar L.V.O. Gilze Rijen
  • 000475   in opslag op Gilze Rijen
  • 001075   officieel buiten gebruik gesteld
  • 231075   afgeleverd aan Belgische Luchtmacht t.b.v. lucht cadetten als LB-01




de R-113 van de LVO op het klinkerplatform van
Gilze Rijen in oktober 1973.




R-114          s/n     54-2404          c/n     18-3604

 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 210458   na assemblage in gebruik genomen
  • 210458   naar Deelen 
  • 000361   naar basisvluchten Ypenburg/ Soesterberg
  • 121165   naar basisvlucht Soesterberg
  • 060668   naar GpLV
  • 101069   ongeval; op vliegstrip Ermelo zwaar beschadigd geraakt nadat de Piper Cub een obstakel had geraakt tijdens het taxien; tweede luitenant J. C. Oosterwijk ongedeerd
  • 171069   via wegtransport naar Gilze Rijen voor reparaties 
  • 250270   naar GpLV
  • 260875   laatste vlucht Deelen- Gilze Rijen voor definitieve opslag bij DVM
  • 040975   in definitieve opslag geplaatst
  • 120476   via wegtransport naar Hoogeveen; werd PH-TOK burgerregister



R-114 op de rolbaan van vliegbasis Deelen.Op de voorgrond
onder de linkervleugel van een andere Piper Super Cub de 
onmisbare brandblusser; uit voorzorg behoorde dit apparaat
tijdens werkdagen standaard tot de noodzakelijke uitrusting
welke op de flightline bij de vliegtuigen werden geplaatst.





R-115          s/n     54-2405          c/n     18-3605


 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001059   na assemblage in gebruik genomen
  • 040260   naar Ypenburg
  • 000064   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 071167   naar GpLV
  • 300976   naar Gilze Rijen voor definitieve opslag
  • 001076   officieel buiten gebruik gesteld
  • 000077   naar burgerregister als PH-KNA t.b.v. zweefvliegclub Deelen
  • 180203   ongeval; tijdens grote hangarbrand op vliegveld Norwich (UK) volledig uitgebrand



De R-115 nog met de originele witte registratie welke tot
1974 werd gevoerd.



R-115 met de latere zwarte registratie en voorzien van
twee grote radioantennes achterin de cockpit voor o.a.
VHF en UHF radio communicatie.





R-116          s/n     54-2406          c/n     18-3606


 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 280556   na assemblage in gebruik genomen
  • 280556   naar GpLV Deelen 299 squadron
  • 310359   naar GpLV Ypenburg
  • 310162   in tijdelijke opslag na onderhoud  
  • 000767   naar GpLV  Deelen
  • 180669   naar basisvlucht Eindhoven
  • 280771   naar GpLV Deelen
  • 191273   naar Lijn Reserve Soesterberg voor definitieve opslag
  • 000374   airframe verkocht aan Stichting Vliegsport Gilze Rijen (PH-GAM toegewezen maar niet gebruikt) in opslag







R-117          s/n     54-2407          c/n     18-3607


 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 280858   na assemblage in gebruik genomen
  • 040260   naar Ypenburg/ Soesterberg
  • 290765   via wegtransport naar Gilze Rijen voor onderhoud en expertise; airframe in slechte conditie
  • 211265   naar basisvlucht Soesterberg
  • 270668   naar L.V.O. 
  • 170372   naar GpLV Deelen
  • 030675   naar Gilze Rijen voor definitieve opslag
  • 231075   afgeleverd aan Belgische Landmacht t.b.v. korps Luchtkadetten als LB-02





R-118          s/n     54-2408          c/n     18-3608

 

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 170458   na assemblage in gebruik genomen
  • 170458   naar GpLV Deelen
  • 071060   naar Gilze Rijen basisvlucht
  • 020361   in onderhoud en opslag
  • 020562   naar basisvlucht Gilze Rijen/ Woensdrecht
  • 270668   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 000769   tijdelijk op Teuge vliegveld t.b.v. zweefvliegen
  • 200769   ongeval; verongelukt tijdens zweefvliegkamp van Volkelse zweefvliegclub bij het optrekken van zweefvliegtuig op Teuge; op circa 50 meter hoogte kort na de start raakte het vliegtuig overtrokken met tot gevolg dat de snelheid wegviel en de Piper Cub onbestuurbaar neerstortte en volledig uitbrandde; de pilote van het zweefvliegtuig wist tijdig los te  koppelen en kon een veilige landing maken; de vliegers, beiden Starfighter F-104G piloten gestationeerd op de vliegbasis Volkel, eerste luitenant J. F. T. (Hans) Kreeft   en eerste luitenant H. J. (Henk) Regtuit , kwamen bij het ongeval om het leven.




een foto uit het 314 squadron boek gemaakt
door de fotodienst Eindhoven.
Tegenwoordig is de foto ook terug te vinden
op de prachtige beeldbank collectie van het
NIMH.
We zien tweede luitenant J.F.T (Hans) Kreeft
voor z'n F-84F Thunderstreak staan van het 
gecombineerde 314 en 315 squadron team 
van vliegbasis Eindhoven tijdens de 
Tactical
Weapons Meet te Chaumont in Frankrijk 
welke in juni 1965 werd gehouden. 

foto coll MLNL; foto KLu.




R-119          s/n     54-2409          c/n     18-3809

 

  • 001254   afgeleverd aan Klu
  • 010656   na assemblage in gebruik genomen
  • 010656   naar GpLV Deelen
  • 290657   ongeval; 299 squadron; tijdens beoefenen van landingen op korte vliegstrip bij Apeldoorn raakte het vliegtuig overtrokken waarna het neerstortte en vrijwel geheel werd vernield; schade categorie 4; sergeant majoor M. A. Both (instructeur) en leerling vlieger eerste luitenant J. Wagenaar raakten licht gewond. 





R-120          s/n     54-2410          c/n     18-3810


 

  • 001254   afgeleverd aan Klu
  • 000758   na assemblage in gebruik genomen
  • 090360   naar basisvlucht Eindhoven
  • 181062   naar Ypenburg 
  • 000363   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 260467   naar GpLV Deelen
  • 181269   naar basisvlucht Volkel
  • 230271   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 191273   naar GpLV Deelen
  • 000874   werd deze maand gebruikt door Popsy Black demoteam (normale camouflage) 
  • 300976   naar Gilze Rijen voor definitieve opslag
  • 240179   naar burgerregister als PH-KNB t.b.v. Eindhovense Aeroclub; later N96D




De R-120 tijdens z'n detachering bij de basisvlucht
op Leeuwarden; weekend's werd het toestel ingezet
om de zweefvliegtuigen van de Friese Aero Club
d.m.v. een startkabel omhoog te trekken.






Piper Cub R-120 op de bekende taxibaan van Deelen
opweg naar de startbaan voor een nieuwe
verkenningsvlucht;

zoals op de foto is te zien zaten de vlieger en de waarnemer
achter elkaar in de cockpit.
op de staart prijkt het embleem van de Groep Lichte Vlieg-

tuigen.