Piper Super Cub L-21B

- R-121 t/m R-140

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


R-121          s/n     54-2411          c/n     18-3811


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001258   na assemblage in gebruik genomen
  • 171060   naar basisvlucht Twente
  • 000062   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 000067   naar L.V.O. Instructie squadron
  • 070767   ongeval; tijdens solovlucht een hoogspanningskabel geraakt en vervolgens neergestort in de Biesbosch bij Werkendam; nadat de Piper Cub was neergestort raakte het direct in brand waarna het vliegtuig geheel uitbrandde; de leerling vlieger, sergeant M van Eijk † kwam bij het ongeval om het leven.
  • 151167   wrak overgebracht naar Soesterberg (Camp New Amsterdam) en verschrot



R-122          s/n     54-2412          c/n     18-3812


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 050159   na assemblage in gebruik genomen
  • 141060   naar basisvlucht Twente (tot 230562)
  • 000063   na onderhoud naar GpLV
  • 000374   officieel buiten gebruik gesteld; verkocht aan Stichting Vliegsport Gilze Rijen; werd PH-PPW als R-122




De R-122, gefotografeerd op 16 augustus 1969 op
Gilze Rijen, hetgeen 
na de militaire carriere van de
Piper Super Cub de thuisbasis van het toestel werd.





De R-122 komt terug van een vluchtopdracht met achter
de knuppels een zgn. maandvlieger; tot halverwege 1973
konden deze groep vliegers die de luchtmacht niet meer
aktief dienden op o.a. de Piper Cub bij het 300 squadron
hun maandelijks verplichte vlieguren maken.






een karakteristieke opstelling van een Piper Cub;
na een werkdag 
werden de machines dikwijls in de
buitenlucht gestald, waarbij 
het hoofdlandingsgestel
op het verharde platform rustte en het staartwiel en
de romp in de onverharde berm stond.

Verder zorgden een aantal sterke koorden die
bevestigd werden tussen de vleugels en een
grondverankering voor de nodige stevigheid bij
eventuele harde wind etc.







R-123          s/n     54-2413          c/n     18-3813

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 260656   na assemblage in gebruik genomen
  • 200856   naar basisvlucht Leeuwarden (tot 270658)
  • 241060   naar GpLV Ypenburg
  • 270965   ongeval; na de start vanaf de vliegstrip in Ermelo ontstond een motorstoring waarna de Piper Cub in overtrokken positie geraakte en neerstortte; vaandrig vlieger P. W. Scholte en tweede luitenant waarnemer W. P. Th. van der  Molen 
  • 101165   officieel van de sterkte afgevoerd; verschillende bruikbare onderdelen gingen tijdens de sloop voor instructie doeleinden naar Woensdrecht




R-124          s/n     54-2414          c/n     18-3814


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000556   in kratten opgeslagen op Deelen
  • 010656   na assemblage in gebruik genomen; naar 299 squadron
  • 070358   ongeval; 299 squadron; onderweg door hevige sneeuwbui overvallen, waarna vanwege een dichtgevroren pitotbuis een noodlanding moest worden gemaakt in een weiland bij Nootdorp; reserve sergeant J.P. Sneyders en monteur korporaal C.G. Schuit bleven ongedeerd.
  • 240259   naar GpLV Ypenburg, later overgeplaatst naar Deelen
  • 310565   ongeval; 298 squadron Deelen; tijdens vlucht vogelaanvaring op linkervleugel bij Woeste Hoeve omgeving Apeldoorn; vlieger kapitein J. Michielsen en waarnemer tweede luitenant G. P. Pennings ongedeerd. (vleugel moest worden vervangen)
  • 040865   ongeval; 298 squadron; zwaar beschadigd bij mislukte landing op vliegstrip Ermelo; cadet vaandrig vlieger W. J. (Willem) Sneek en vaandrig waarnemer A. Sibon bleven ongedeerd.
  • 000166   reparaties gereed
  • 050166   naar GpLV
  • 060369   naar MLD Valkenburg (tot 030871)
  • 000372   naar GpLV
  • 260774   buiten gebruik gesteld; via opslag Lijn Reserve Soesterberg later overgebracht naar Gilze Rijen 
  • 000576   overgebracht naar Teuge voor revisie t.b.v. burgerregister
  • 020876   werd PH-APA Vliegclub Midden Zeeland; later naar oud KLu vlieger Edwin Boshoff 








De R-124 in een ongebruikelijke positie op één van de 
grasstrips van 
de vliegbasis Deelen;
de kist maakte deze neusstand nadat het na een
vlucht van Ypenburg (de thuisbasis van deze 299
squadron Piper) naar Deelen onder een te hoge
landingssnelheid bij het uitrollen door het oneffen
korenveld in de problemen raakte; de bemanning,
vlieger sergeant N. J. Bos en passagier sergeant-
majoor L. B. M. Kokkeler, kon na de schrik ongedeerd
uit het vliegtuig stappen.

foto's KLu





De R-124 kon gelukkig worden hersteld van
bovenvermelde 
"grondkus"; in juli 1974 werd
het toestel na het bereiken van het maximaal
aantal gestelde vlieguren buiten gebruik gesteld.






R-125          s/n     54-2415          c/n     18-3815

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000556   in kratten opgeslagen op Deelen
  • 231058   na assemblage in gebruik genomen
  • 160561   naar Ypenburg/ Soesterberg later meeverhuisd naar Deelen(tot 260265)
  • 230463   299 squadron; ongeval; tijdens de start vanaf de vliegstrip Havelte raakte het onderstel de afrastering rondom de vliegstrip; hierdoor werd de lift onderbroken, waarna de Piper Cub hard tegen de grond sloeg; hierbij raakte het landingsgestel ontzet en raakten zowel de romp, propellerbladen als de hoogteroeren beschadigd;  vaandrig vlieger H. G. M. Reijs en sergeant waarnemer M. C. Boer bleven ongedeerd. 
  • 140665   naar GpLV
  • 000470   naar basisvlucht Volkel ( tot 100376) 
  • 000976   officieel buiten gebruik gesteld; verkocht aan Nijmeegse Aeroclub (PH-KNC, niet gebruikt); later naar LX-PAA



De R-125 heeft dik 6 jaar dienst gedaan als zgn. basisvlucht
kist op vliegbasis Volkel.

Op deze foto staat het vliegtuig paraat tijdens de open dag 
op Volkel op 25 juni 1970.





R-126          s/n     54-2416          c/n     18-3816

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 161258   na tijdelijke opslag assemblage gereed en in gebruik genomen
  • 270961   naar GpLV Ypenburg (tot 280867)
  • 310867   naar basisvlucht Soesterberg
  • 080274   naar basisvlucht Volkel
  • 001076   buiten gebruik gesteld
  • 091176   naar DVM voor opslag
  • 050279   naar burgerregister als PH-KNG t.b.v. zweefvliegclub Leeuwarden;
  • 161195   naar particuliere eigenaar ; was tot november 2012 voorzien van "R-126"registratie 








Twee opnamen van de R-126 tijdens een detachering
bij het 300 squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen
op vliegbasis Deelen in 1973. 







close up van het kantoor van de Piper Super
Cub bemanning met de achter elkaar opge-
stelde vliegtuigstoelen welke waren voorzien
van veiligheidsgordels.  






De R-126 zag er in de periode dat het inmiddels
in handen was gevallen van een particuliere
eigenaar nog fraai militair uit.
Het enige opvallende nieuwe kenmerk was een
aangebrachte decal op de motorbeplating van
een mooie schaars geklede dame met daarbij
de toepasselijke tekst "
Miss P. Supercub"
Schaffen 18 augustus 2001  

 

R-127          s/n     54-2417          c/n     18-3817


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000658   na assemblage in gebruik genomen
  • 241060   naar Ypenburg/ GpLV (later mee verhuisd naar Deelen)
  • 110469   naar basisvlucht Eindhoven/ Volkel (tot 011069)
  • 281069   naar GpLV Deelen (tot 190675)
  • 001075   officieel buiten gebruik gesteld
  • 260476   overgebracht naar vliegveld Budel
  • 020677   ingeschreven als PH-DKB van De Kempen BV; later gebruiker gewijzigd naar J. M. van den Bosch



De R-127 van het 300 squadron; in tegenstelling tot
diverse andere Piper Cubs was dit toestel ook voorzien
van een UHF/VHF boordradio, gezien de grote antennes
die boven midden op de romp zijn aangebracht.








R-128          s/n     54-2418          c/n     18-3818


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 250259   na assemblage in gebruik genomen
  • 250160   naar 298 squadron, Ypenburg
  • 140661   ongeval; verongelukt bij Dreiborn(D) nadat tijdens de vlucht de motor was afgeslagen; achteraf bleek vanwege de aanwezigheid van ijs in de carburator; de Piper Cub dook na de motorstoring omlaag en stortte tegen de grond; tweede luitenant vlieger W. Th. Breg  ; legerluchtwaarnemer kapitein H. van der Wal raakte zwaargewond.



R-129          s/n     54-2419          c/n     18-3819


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 290556   na assemblage in gebruik genomen
  • 000556   naar 299 squadron
  • 311059   naar 298 squadron
  • 210862   ongeval; tijdens patrouille in het kader van detachering in La Courtine in linker tolvlucht geraakt en neergestort bij Royere in Frankrijk; sergeant vlieger M. J. Huiberts  en  sergeant 1 ABC specialist P. M. van Keulen  



R-130          s/n     54-2420          c/n     18-3820


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 290458   na assemblage in gebruik genomen
  • 000458   naar 299 squadron
  • 040658   ongeval; 2099 squadron; tijdens landingsuitloop op vliegstrip Oldebroek te hard geremd, waarna het toestel neusstand maakte; vlieger instructeur sergeant majoor G.T. Klein Gotink en leerling vlieger sergeant W. Lamers ongedeerd.
  • 160661   naar Ypenburg/ GpLV (later meeverhuisd naar Deelen)
  • 260370   naar basisvlucht Eindhoven
  • 270571   ongeval; vliegtuig raakte cat.4 beschadigd tijdens het verplaatsen over de rolbaan van Twenthe; inzittende was crewchief sergeant majoor A. C. Valks (ongedeerd) zie foto onder.
  • 101271   naar GpLV (tot 110474)
  • 000476   officieel buiten gebruik gesteld
  • 120476   overgebracht naar vliegveld Hoogeveen; werd PH-PSW tot 0381; op 270381 naar Engels burgerregister als G-NNAC  




De R-130 in een ongewone positie nadat het toestel
tijdens het verplaatsen over de kop is geslagen.
Dit tafereel speelde zich af op 27 mei 1971 op
vliegbasis Twenthe.

foto KLu





De R-130 op de flightline van het 300 squadron in
juli 1972 
op Deelen.
Onder; R-130 rolt even later de hoofdbaan van
Deelen op voor de start van een verkenningsvlucht.











R-131          s/n     54-2421          c/n     18-3821


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 040656   na assemblage in gebruik genomen
  • 000656   naar Ypenburg GpLV (later meeverhuisd naar Deelen)
  • 100371   naar LVO Instructie Squadron (tot 261073)
  • 080274   naar GpLV
  • 300976   laatste KLu vlucht en buiten gebruik gesteld
  • 300976   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze Rijen; later overgebracht naar vliegveld Hilversum
  • 000000   PH-KND als burgerregistratie gereserveerd maat niet gebruikt; nog steeds op Hilversum?



een viertal Piper Cub's en een Alouette 3 op een 
kletsnat Deelen, in afwachting van beter (vlieg)weer.





R-132          s/n     54-2422          c/n     18-3822


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 040656   na assemblage in gebruik genomen
  • 100158   naar Ypenburg GpLV
  • 160162   naar basisvlucht Gilze-Rijen/ Woensdrecht
  • 150164   naar GpLV
  • 020872   naar basisvlucht Ypenburg ( tot 300976)
  • 300976   buiten gebruik gesteld
  • 180277   naar SHAPE België voor burgerregister
  • 060777   werd OO-NED bij de SHAPE Flying Association
  • 110977   totaal vernield tijdens hangarbrand op vliegveld St. Ghislain







Foto's boven; De R-132 tijdens de detachering
bij de 
basisvlucht van Ypenburg; op deze foto's
is het toestel in de laatste meters voor de landing
op Soesterberg op 19 juni 1976.
foto's Hans Ragay.






nog een fraaie foto van de R-132 als basisvluchtkist
van Ypenburg.




R-133          s/n     54-2423          c/n     18-3823


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 290458   na assemblage in gebruik genomen
  • 290458   naar 299 squadron Ypenburg 
  • 120858   ongeval; 299 squadron; op militair oefenterrein Kamp Vogelsang in Duitsland boom geraakt en daarna neergestort; vlieger sergeant A. M. Klepke  en passagier korporaal 1 G.H. van Dissel gewond


R-134          s/n     54-2424          c/n     18-3824


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 090458   na assemblage in gebruik genomen
  • 280458   naar 299 squadron Ypenburg/ Soesterberg
  • 290366   naar Soesterberg/ GpLV
  • 020270   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst de Kooy (tot 190673)
  • 091173   naar Soesterberg (tot 300976)
  • 300976   buiten gebruik gesteld
  • 000277   naar SHAPE België voor burgerregister als OO-USA



De R-134 tijdens de detachering bij de Marineluchtvaartdienst
op deze foto, gemaakt tijdens een bezoek aan Marinevliegkamp
Valkenburg in 1971 tijdens het proefdraaien van de motor.




De R-134 als basisvlucht Piper Super Cub van de vlieg-
basis Soesterberg, gefotografeerd op de thuisbasis op

19 juni 1976.





R-135          s/n     54-2425          c/n     18-3825


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001058   na assemblage in gebruik genomen
  • 220761   naar GpLV Ypenburg
  • 140665   ongeval; in gebruik bij 300 squadron bij de landing over de kop geslagen op vliegbasis de Peel; eerste luitenant J. Veenstra licht gewond; de Piper Cub liep cat.4 schade op.
  • 181065   naar GpLV na reparaties
  • 010475   naar L.V.O. Instructie squadron / basisvlucht Gilze Rijen
  • 300976   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 160579   naar burgerregister als PH-KNE t.b.v. Vliegclub Teuge







R-136          s/n     54-2426          c/n     18-3826


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001158   na assemblage in gebruik genomen
  • 261060   naar basisvlucht Eindhoven
  • 241062   naar GpLV Ypenburg; later meeverhuisd naar Deelen
  • 080873   naar basisvlucht Soesterberg
  • 290476   buiten gebruik gesteld
  • 110779   naar burgerregister als PH-KNF t.b.v. Amsterdamse Club voor Zweefvliegen (KNVvL)



in de hangar op Deelen tijdens een preventief onderhoud;
Voor het uitmeten en afstellen van de apparatuur is de
Piper dmv extra ondersteuning bij het staartwiel in een
horizontale stand gezet. 





De R-136 in juli 1973 op Deelen, kort voordat het toestel
zou worden gedetacheerd bij de basisvlucht Soesterberg.





De R-136 , nu inmiddels voorzien van een zwarte
registratie, gefotografeerd in 1975. 






R-137          s/n     54-2427          c/n     18-3827


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000158   na assemblage in gebruik genomen
  • 270961   naar GpLV Ypenburg
  • 000669   naar L.V.O. instructie squadron/ basisvlucht Gilze Rijen
  • 150273   ter beschikking van C.T. L. Vliegdienst squadron Gilze Rijen
  • 110774   ongeval; tijdens het zweefvliegen bij de start op Woensdrecht werd de neus naar de grond getrokken waarna het toestel op vol vermogen met de neus tegen de grond smakte; de frontsectie (o.a. propeller en de neusbeplating) liep zware schade op, het toestel werd na expertise total loss verklaard; de sleepvlieger, kapitein G. P. J. Paulides, bleef ongedeerd.
  • 230175   niet meer hersteld; in opslag en buiten gebruik gesteld 
  • 230176   naar burgerregister t.b.v. Stichting Vliegsport Gilze Rijen; na herstelwerkzaamheden geregistreerd als PH-PSC "R-137" (Sticht. KLu Historische Vlucht)



De R-137 in augustus 1969 met de opvallende dayglow  
motorbeplating, het kenmerk voor de toestellen van
het L.V.O. Instructiesquadron.





De R-137 als burger Piper in een militaire outfit
als PH-PSC "R-137". 






R-138          s/n     54-2428          c/n     18-3828


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 220858   na assemblage in gebruik genomen
  • 200460   naar GpLV Ypenburg; later meeverhuisd naar Deelen
  • 080965   ongeval; vanwege hevige storm raakte de verankering los waarna de op de flightline geparkeerde Piper Cub beschadigd raakte aan de romp en vleugels
  • 290569   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst de Kooy (tot 020470) 
  • 110670   naar L.V.O. instructie squadron/ basisvlucht Gilze Rijen
  • 120373   naar basisvlucht Leeuwarden 
  • 180576   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze Rijen
  • 000078   airframe zou naar burggerregister gaan als PH-KNG maar werd gecancelled vanwege ernstige corrosie.
  • 000000   naar collectie NMM Soesterberg



een foto van de R-138 zo rond 1968-1969 uit de periode
dat de machine was ingedeeld bij het 299 squadron van
de GpLV; in die periode werden de emblemen van de
squadrononderdelen veelvuldig op zowel de Piper Cubs
als de 
Alouette III helikopters aangebracht.
Op deze foto is de R-138 voorzien van het 299 squadron
embleem. 





R-138 in aktie tijdens de start v/h optrekken van een
zweefvliegtuig van de Friese Aero Club op Leeuwarden
in de zomer van 1974; op deze foto werd het vliegtuig
gevlogen door een F-104 Starfighter vlieger van het
322 squadron.






R-139          s/n     54-2429          c/n     18-3829


  • 000255   afgeleverd aan KLu
  • 001257   na assemblage in gebruik genomen
  • 251060   naar basisvlucht Eindhoven
  • 000463   naar GpLV
  • 260471   naar L.V.O. instructie squadron/ basisvlucht Gilze Rijen
  • 230175   buiten gebruik gesteld
  • 230176   naar burggerregister t.b.v. Stichting Vliegsport Gilze Rijen; werd PH-GRC "R-139" 



De R-139 in gebruik bij het L.V.O. Instructie Squadron
op de grasmat van thuisbasis Gilze Rijen in juli 1974.





In 1978 was de voormalige R-139 te bewonderen als
PH-GRC, zonder extra aangebrachte ex KLu markings.
De voormalige KLu registratie werd enige jaren later op 
de Piper S. Cub aangebracht.



R-140          s/n     54-2430          c/n     18-3830     

  • 000255   afgeleverd aan KLu
  • 010656   na assemblage in gebruik genomen
  • 290562   naar GpLV Ypenburg; later meeverhuisd naar Deelen
  • 170370   naar basisvlucht Soesterberg
  • 250174   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst MVK Valkenburg
  • 080176   naar basisvlucht Twente
  • 300976   buiten gebruik gesteld
  • 300976   naar burgerregister als D-ENFC t.b.v.  militaire vliegclub Kamp Seedorf (D)




Tussen januari 1974 en januari 1976 was de R-140

gedetacheerd bij de Marineluchtvaartdienst op
Marinevliegkamp Valkenburg; op dezelfde lokatie
werd bovenstaande foto gemaakt in juni 1974.





De R-140 rolt op de grasbaan van vliegveld Teuge naar z'n
startpositie.