Piper Super Cub L-21B

- R-149 t/m R-165

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



R-149          s/n     54-2439          c/n     18-3839


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000758   na assemblage in gebruik genomen
  • 250160   naar GpLV Ypenburg (later ook meeverhuisd naar Deelen)
  • 100560   ongeval; 299 squadron; tijdens taxi-ongeval op vliegstrip Oldebroek met rechtervleugel een boom geraakt; leerling vlieger tweede luitenant J. P. H. Dirks ongedeerd
  • 131168   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst MVK Valkenburg 
  • 200569   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst MVK de Kooy
  • 030969   naar basisvlucht Twente
  • 090176   naar DVM Gilze Rijen en in opslag geplaatst
  • 181278   naar burggerregister als PH-TZC t.b.v. Twentse Zweefvliegclub



De basisvlucht Piper Cub R-149 voor het havengebouw
van de luchthaven Twente.




natuurlijk mocht de Piper Super Cub R-149 van de
basisvlucht niet ontbreken tijdens de viering van

de open dag van de Koninklijke luchtmacht op
31 augustus 1974 op thuisbasis Twente.




R-150          s/n     54-2440          c/n     18-3840


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000758   na assemblage in gebruik genomen
  • 090260   naar GpLV Ypenburg
  • 100162   naar L.V.O.  Instructiesquadron Gilze Rijen
  • 020562   ongeval; tijdens de landing op grasstrip 310 op Gilze Rijen in aanvaring gekomen met Piper Cub R-132; schade cat.4; leerling vlieger sergeant 1 K. J. J. van Geffen ongedeerd (evenals de crew van de R-132, leerling vlieger sergeant P. E Kroonenburg en instructeur sergeant D. Hogenbirk.
  • 290365   naar opslag Lijn Reserve, Soesterberg
  • 161266   naar basisvlucht Soesterberg/ GpLV
  • 070470   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 230573   naar GpLV
  • 000673   maakte deel uit van displayteam Popsy Four met speciale markings tijdens open dag Deelen 
  • 030676   naar DVM Gilze Rijen; in opslag geplaatst
  • 001076   officieel buiten gebruik gesteld
  • 101279   naar burgerregister als PH-KNJ "Zweefvliegclub Gilze Rijen"




R-150 tijdens een verkenningsvlucht boven  
de Houtdorper heide bij Speuld/Garderen op
de Veluwe.





tijdens één van de landmachtoefeningen welke 
begin jaren 60 regelmatig vanuit de legerplaats
La Courtine in Frankrijk werden uitgevoerd 
vond op 24 juli 1961 bij Lafagette La Courtine
 
een ongeval met Piper Cub R-150 plaats
waarbij sprake was van flinke materiele
schade.
Tijdens een verkenningsvlucht viel de oliedruk
van de Piper Cub weg, kort daarop gevolgd
door motorstoring.
Bij de daarop volgende noodlanding op

oneffen terrein raakte de kist uit balans,
waarna via een neusstand de kist omgekeerd
tegen de grond klapte.
Gelukkig kwam de bemanning, eerste luitenant
P. A. J. (Piet) Droog en kornet legerluchtwaarnemer
R. Esselaar, met de schrik vrij en konden ze
ongedeerd uit de Piper Cub klauteren.
Uiteraard werd de R-150 volledig hersteld.
foto KLu; coll MLNL




R-151          s/n     54-2441          c/n     18-3841


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 020656   na assemblage in gebruik genomen
  • 130158   naar Ypenburg
  • 000162   naar Ypenburg/Soesterberg 
  • 270568   naar GpLV Deelen
  • 230175   naar DVM Gilze Rijen en in opslag geplaatst
  • 010476   naar burgerregister en op transport naar Teuge overgeplaatst
  • 020676   werd PH-GER van Vliegclub Hoogeveen 
  • 270381   naar Engels burgerregister als G-BIYR eigenaar Nalson Av. Ltd. ; vloog ook weer met "R-151"registratie



R-151 op de taxitrack van Deelen in juni 1973.





R-152          s/n     54-2442          c/n     18-3842

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000158   na assemblage in gebruik genomen
  • 020360   naar basisvlucht Leeuwarden en GpLV
  • 160265   ongeval; na het uitstappen op Deelen kwam de leger luchtwaarnemer, in aanraking met de draaiende propeller. Hij verloor hierbij een hand en raakte gewond aan z'n hoofd; bemanning vlieger vaandrig R. J. Van Rossum, ongedeerd, en leger luchtwaarnemer vaandrig F. Nije zwaargewond.
  • 260467   naar GpLV Deelen
  • 001075   officieel buiten gebruik gesteld
  • 091075   afgeleverd aan Belgische Luchtmacht t.b.v. lucht cadetten als LB-03



Ruim acht jaar gebruikte de Groep Lichte Vliegtuigen
op Deelen de R-152 bij het 300 squadron tot de officiele
datum dat de Piper Super Cub buiten gebruik werd gesteld.





Op 21 juli 1965 moesten tweede luitenant H. S. (Henk) de Goede
(rechts op de foto) en legerluchtwaarnemer kornet P. M. H. de Beer
tijdens een fotoverkenningsvlucht in de buurt van Ter Apel vanwege
motorproblemen een noodlanding maken in een weiland westelijk
van Ruurlo; door de lange uitloop kwam de Piper Cup in een 
prikkeldraadomheining tot stilstand.
Voor het maken van deze foto kregen de mannen een typisch
Hollands schoeisel aangemeten!




R-153          s/n     54-2443          c/n     18-3843

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000158   na assemblage in gebruik genomen
  • 150160   naar Gilze Rijen (ook t.b.v. L.V.O.)
  • 250461   naar Ypenburg
  • 130766   naar GpLV
  • 001075   officieel buiten gebruik gesteld
  • 091075   afgeleverd aan Belgische Luchtmacht t.b.v. lucht cadetten als LB-04







De R-153 in het opvallende kleurenschema van het
Popsy Four demoteam.
Speciaal voor de viering van het 60 jarig bestaan van 

de Koninklijke luchtmacht in juni 1973 werd deze
gelegenheidsformatie opgericht.

Het bestond uit leden van het 300 squadron.


KLIK VOOR MEER INFO OVER HET TEAM OP
ONDERSTAANDE FOTO.








nog net voor de uitfasering in oktober 1975 werd de
R-153 
voorzien een zwarte registratie.





R-154          s/n     54-2444          c/n     18-3844

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000158   na assemblage in gebruik genomen
  • 280961   naar Ypenburg GpLV; later meeverhuisd naar Deelen
  • 300871   naar L.V.O. Instructiesquadron Gilze Rijen
  • 110474   naar GpLV
  • 260575   naar DVM Gilze Rijen voor opslag
  • 000575   buiten gebruik gesteld
  • 231075   afgeleverd aan Belgische Luchtmacht t.b.v. lucht cadetten als LB-05



De R-154 in 1972 on finals voor de grasbaan op Gilze Rijen
na een solo vlucht van een leerling vlieger van de L.V.O.




de voormalige R-154 nu als LB-05 in het prachtige
wit/dayglow schema van de Belgische Luchtcadetten.






R-155          s/n     54-2445          c/n     18-3845

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000658   na assemblage in gebruik genomen
  • 170260   naar Ypenburg
  • 181163   naar Soesterberg/ GpLV
  • 310167   naar GpLV
  • 250573   naar L.V.O. Instructiesquadron Gilze Rijen
  • 080374   naar GpLV
  • 110374   naar opslag Lijn Reserve, Soesterberg
  • 000875   buiten gebruik gesteld
  • 290875   naar burgerregister Belgie t.b.v. SHAPE Belgium; registratie OO-DPD niet gebruikt
  • 291075   uiteindelijk doorgeleverd aan NATO Flying Club Grimbergen; registratie OO-TAN











R-156          s/n     54-2446          c/n     18-3846

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001157   na assemblage in gebruik genomen
  • 000060   naar GpLV Ypenburg
  • 130865   naar 299 squadron
  • 190966   ongeval; tijdens landing in weiland bij Fochteloo na uitloop met rechterwiel in een sloot terechtgekomen; schade cat.4; tweede luitenant A. van Wendel-de Joode en passagier sergeant 1 H. J. Bakker ongedeerd
  • 131266   na reparaties terug naar GpLV
  • 301067   naar basisvlucht Leeuwarden (tot 230271)
  • 030871   uitgeleend aan MLD Valkenburg (tot 240174)
  • 000175   buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 000476   naar burgerregister ;op transport naar Budel en werd korte tijd later PH-VLO; naar G-ROVE als " R-156"



met een flinke schade aan o.a. de rechtervleugel en het
rechterlandingsgestel  eindigde op 19 september 1966
op een weiland bij Fochteloo de oefenvlucht met Piper 
Cub R-156 van het 299 squadron;

foto KLu




van oktober 1967 tot eind februari 1971 werd de R-156
gebruikt door de basisvlucht van vliegbasis Leeuwarden;
op 15 augustus 1969 werd bovenstaande foto op deze

locatie gemaakt.






R-157          s/n     54-2447          c/n     18-3847

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 220858   na assemblage in gebruik genomen
  • 250160   naar GpLV Ypenburg en later (0663) meeverhuisd naar Deelen
  • 190765   ongeval; 298 squadron; tijdens een formatiestart met andere Piper Cub vanaf vliegveld Deelen een baanmarkeringsbord geraakt waarbij de constructie zwaar beschadigd raakte; kapitein G. J. Paulides en kornet leger luchtwaarnemer C. F. W. van der Ven ongedeerd
  • 211265   na reparaties naar Soesterberg 
  • 040668   naar GpLV tot 220169
  • 000069   na onderhoud naar L.V.O. Instructie squadron tot 0370
  • 230670   naar GpLV tot 191072
  • 000373   buiten gebruik gesteld; naar opslag Gilze Rijen
  • 150274   naar burgerregister Stichting Gilze Rijen Vliegsport als PH-GAX; op 131278 naar Engeland als G-SCUB












R-158          s/n     54-2448          c/n     18-3848


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000159   na assemblage in gebruik genomen
  • 200260   naar GpLV Ypenburg/ basisvlucht Woensdrecht
  • 160866   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 221270   naar basisvlucht Soesterberg
  • 141173   naar basisvlucht Leeuwarden (tot 220976)
  • 001076   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze Rijen
  • 180578   gereserveerd door KNVvL; bestemd voor Zweefvliegclub Rotterdam; opgeslagen op Ypenburg voor onderdelen
  • 130493   na opbouw naar burgerregister als PH-KNK als "R-158"



De R-158 op de bakermat "Soesterberg"in juni 1972.










R-159          s/n     54-2449          c/n     18-3849


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 000158   na assemblage in gebruik genomen
  • 311060   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 241062   naar GpLV Ypenburg (later mee verhuisd naar Deelen)
  • 010967   naar basisvlucht Eindhoven
  • 050968   naar basisvlucht Soesterberg tot 120968
  • 000069   naar L.V.O. Instructie squadron tot 030371
  • 071071   naar Lijn Reserve Soesterberg, tijdelijke opslag
  • 000072   na opslag naar GpLV tot 020876
  • 210576   maakte samen met R-183 en R-186 officiele Piper Cub afscheidsvlucht langs alle KLu velden
  • 020876   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 001076   buiten gebruik gesteld
  • 040978   naar burgerregister als PH-KNL "R-159" 



De R-159 werd van 1969 tot 3 maart 1971 gebruikt bij het
L.V.O. Instructiesquadron op Gilze Rijen.
In augustus 1969 werd op deze locatie bovenstaande foto 
gemaakt tijdens een solo vlucht van een leerling vlieger.






duidelijk minder opvallend op de onderste foto
is de R-159 met zwarte registraties, zoals het toestel
was te zien in september 1975 op Leeuwarden.

De bovenste foto is genomen in juli 1972 op
Deelen.








R-160          s/n     54-2450          c/n     18-3850


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 001058   na assemblage in gebruik genomen
  • 071160   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 241062   naar GpLV Ypenburg (later mee verhuisd naar Deelen)
  • 281173   naar Lijn Reserve Soesterberg voor tijdelijke opslag
  • 150676   naar basisvlucht Leeuwarden (tot 300976)
  • 300976   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 001076   buiten gebruik gesteld
  • 180578   naar burgerregister; gereserveerd door KNVvL; toestel inmiddels overgebracht naar vliegbasis de Peel voor opslag
  • 200980   t.b.v. open dag de Peel voor static show gemonteerd "R-160"; daarna weer in opslag; PH-KNM gereserveerd maar niet gebruikt 







R-161          s/n     54-2451          c/n     18-3851

  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 220159   na assemblage in gebruik genomen
  • 261159   naar GpLV Ypenburg, later meeverhuisd naar Deelen
  • 270160   ongeval; 299 squadron; cat 2 schade nadat de volgvlieger tijdens een formatievlucht oven Voorburg in lichte aanvaring kwam met de formatieleider; vlieger reserve sergeant C. E. Dinsbach en waarnemer kormet A. A. Remijn beide ongedeerd. 
  • 110270   naar basisvlucht Eindhoven (tot 240172)
  • 080672   naar GpLV
  • 310772   ongeval; cat 4/5 tijdens een doorstartoefening op  Deelen viel het vermogen van de motor plotseling weg, waarna de Piper Cub tijdens de noodlanding net buiten het vliegveld in een korenveld bij de Deelenseweg over de kop sloeg; de vlieger, tweede luitenant J. D. F (Hans) van der Veen bleef ongedeerd; kornet leger luchtwaarnemer J. W. Griefink (gebroken pink) raakte licht gewond. 
  • 200972   overgebracht naar DVM Gilze Rijen
  • 101072   reparaties na expertise te duur; van de sterkte afgevoerd
  • 150274   verkocht aan Gilze Rijen Vliegsport; later na reparaties in gebruik genomen als N83GR; later PH-GAR "R-161"












Via Bas van der Veen, zoon van tweede luitenant 
J.D.F. (Hans) van der Veen, de vlieger van de
Piper Super Cub R-161, ontvingen we bijgaande

krantenartikelen over het ongeval.
Het toeval wilde dat het ongeval plaatsvond op

de 21e verjaardag van Hans van der Veen.
Bij de noodlanding raakte het kort daarvoor
ontvangen verjaardagscadeau 
van z'n verloofde,
een polshorloge, beschadigd.





tenslotte nog een foto gemaakt door een KLu medewerker
kort na het ongeval op 31 juli 1972 waarbij we de R-161
in de ongebruikelijke positie op de kop in het korenveld
zien liggen. 

foto KLu.




De voormalige R-161 helemaal opgeknapt en vliegwaardig
gemaakt met de Amerikaanse registratie N83GR tijdens
het vliegevement t.g.v. het 50-jarig bestaan van vliegbasis
Leeuwarden op 15 juni 1988.




R-162          s/n     54-2452          c/n     18-3852


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 140858   na assemblage in gebruik genomen
  • 081160   naar basisvlucht Leeuwarden (tot 170562)
  • 251062   naar GpLV Ypenburg (later ook meeverhuisd naar Deelen)
  • 271271   naar L.V.O. Instructie squadron ( tot 0574)
  • 230175   van de sterkte afgevoerd; in opslag op Gilze Rije
  • 000376   verkocht aan West Brabantse Aeroclub
  • 300376   op transport naar Woensdrecht voor reparaties etc; werd PH-WDR



De R-162 in juli 1968 op vliegbasis Soesterberg.




R-163          s/n     54-2453          c/n     18-3853


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 100958   na assemblage in gebruik genomen
  • 091161   naar Gilze Rijen (tot 060362)
  • 131262   naar Ypenburg/ Woensdrecht (tot 210266)
  • 060566   naar basisvlucht Woensdrecht (tot 170467)
  • 180768   naar GpLV (tot 091068)
  • 180769   naar basisvlucht Soesterberg (tot 170370)
  • 001170   naar L.V.O.  (tot 050373)
  • 290673   gedetacheerd bij MLD de Kooy
  • 090176   naar GpLV (tot 100576)
  • 100576   naar Gilze Rijen voor opslag
  • 000976   officieel buiten gebruik gesteld
  • 010277   naar burgerregister; afgeleverd aan Air Service Holland,Teuge t.b.v. KNVvL Terlet; werd PH-LET; later naar G-BIRH "R-163"




R-163 gefotografeerd op het platform van vliegveld
Eelde tijdens een lunchstop op 29 augustus 1975.




ten behoeve van de KNVvL op het zweefvliegcentrum
Terlet werd de voormalige R-163 kort na de uitfasering
bij de KLu gebruikt als PH-LET.




R-164          s/n     54-2454          c/n     18-3854



  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 260259   na assemblage in gebruik genomen
  • 030260   naar Ypenburg/ Soesterberg
  • 080660   ongeval; 299 squadron; tijdens het maken van een oefen voorzorgslanding op vliegveld Seppe sloeg de motor af op de aanvliegbaan wegens benzinegebrek; vlieger instructeur eerste luitenant N. de Raad en en maandvlieger sergeant P. Leening ongedeerd.
  • 200965   naar GpLV (tot 130674)
  • 130674   Via Lijn Reserve Soesterberg naar DVM voor opslag 
  • 140575   van de sterkte afgevoerd
  • 000476   naar burgerregister
  • 000476   overgebracht naar Budel t.b.v. de Kempen BV; werd PH-DKA; toestel later in opslag te Hasselt-Kiewit ( Belgïe)



R-164 tijdens een adempauze in een hangar op Deelen.





R-165          s/n     54-2455          c/n     18-3855


  • 001254   afgeleverd aan KLu
  • 100958   na assemblage in gebruik genomen
  • 091161   naar Gilze Rijen/ Woensdrecht
  • 071167   naar GpLV
  • 050170   naar basisvlucht Volkel
  • 100770   naar GpLV (tot 030676)
  • 000676   naar Gilze Rijen voor opslag
  • 000976   officieel buiten gebruik gesteld
  • 230479   naar burgerregister als PH-ZVC "R-165" Zuid Hollandse Vliegclub