Piper Super Cub L-21B

- R-166 t/m R-186

Terug

foto's van ontbrekende airframes worden regelmatig aangevuld




R-166          s/n     54-2456          c/n     18-3856


  • 020656   na assemblage in gebruik genomen
  • 060160   GpLV Ypenburg; later mee verhuisd naar Deelen
  • 281069   naar L.V.O. Instructiesquadron
  • 151171   naar GpLV
  • 000874   maakte deel uit van demoteam "Popsy Black"
  • 000376   buiten gebruik gesteld; in opslag op Gilze Rijen
  • 070976   naar burgerregister; verkocht aan Stichting Hobby Vliegtuigen, Teuge; werd PH-AVE
  • 050582   ongeval; tijdens grote hangarbrand op vliegveld Seppe verbrand








R-167          s/n     54-2457          c/n     18-3857


  • 000958   na assemblage in gebruik genomen
  • 091161   naar Gilze Rijen/ Woensdrecht (ook tbv opleiding)
  • 020562   ongeval; tijdens het beoefenen van landingen op de grasstrip van het vliegveld Hoeven na harde driepuntspositie landing bij touch down  brak het linker hoofdwiel af; de kist gleed hierna nog 10 tallen meters op de linkervleugeltip door; de bemanning, vlieger instructeur sergeant 1 L. A. Gravemakers en leerling vlieger reserve tweede luitenant K. (Kees) Hogers ongedeerd
  • 061266   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 061169   naar GpLV Deelen
  • 170671   naar basisvlucht Eindhoven
  • 000476   buiten gebruik gesteld
  • 000476   naar burgerregister; verlocht aan de Kempen BV; werd PH-KLB; later naar G-LION "R-167"







R-168          s/n     54-2458          c/n     18-3858


  • 220858   na assemblage in gebruik genomen
  • 081160   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 080261   ongeval; vliegtuig bij het maken van linker bocht op geringe hoogte in zeer dichte mist afgegeleden en verongelukt bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk; piloot adjudant G. J. H. Dijkman   en passagier burger technisch ambtenaar Rijkswaterstaat dhr.  H. Veldkamp zwaargewond.
  • 250261   wrak overgebracht naar DVM, Gilze Rijen
  • 170461   officieel van de sterkte afgevoerd




R-169          s/n     54-2459          c/n     18-3859


  • 280556   na assemblage in gebruik genomen
  • 260260   naar GpLV Ypenburg; later mee verhuisd naar Deelen
  • 150666   ongeval; 298 squadron; bij harde landing op vliegstrip Z.W. van Lochem knapte het rechterhoofdwiel af; vlieger tweede luitenant P. R. Brinkgreve en vlieger tweede luitenant H. A. A. M van Vleuten ongedeerd
  • 140475   officieel buiten gebruik gesteld; over naar Gilze Rijen voor opslag
  • 050476   naar burgerregister; overgebracht naar vliegveld Teuge en na vliegwaardig maken naar zweefvliegclub Texel als PH-ZCT "R-169"



boven; de R-169 extra verstevigd met scheerlijnen
op de flightline van het 300 squadron op Deelen in 1972.








R-170          s/n     54-2460          c/n     18-3860


  • 001258   na assemblage in gebruik genomen
  • 060461   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 001163   naar GPLV Ypenburg; later mee verhuisd naar Deelen
  • 210272   naar basisvlucht Twente (tot 251073)
  • 130674   naar basisvlucht Eindhoven
  • 000976   buiten gebruik gesteld
  • 011076   naar burgerregister; naar Aero Club Eindhoven als PH-WAS
  • 050582   ongeval; tijdens grote hangarbrand op vliegveld Seppe verbrand

 




een aantal op het gras geparkeerde Piper Super Cubs
van 
het 300 squadron op vliegbasis Deelen in juni 1971.
De R-170, voorzien van een VHF/UHF radio set, voert de
rij aan.

Op 5 mei 1982 kwam er onverwacht een einde aan
de inmiddels tot PH-WAS geregistreerde R-170,
toen het toestel bij 
een hevige hangarbrand op
vliegveld Seppe helemaal uitbrandde.




R-171          s/n     54-2461          c/n     18-3861


  • 000358   na assemblage in gebruik genomen
  • 170360   naar GpLV Deelen
  • 240269   naar basisvlucht Leeuwarden (tot 181169)
  • 191269   naar GpLV
  • 190376   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 020776   naar burgerregister; overgevlogen naar vliegveld Midden Zeeland t.b.v. Vliegclub Midden Zeeland; werd PH-JEB
  • 300577   ongeval; toestel vernield bij crash op vliegveld Midden Zeeland



Weekenddrukte op vliegbasis Volkel!
De R-171 staat met draaiende prop gereed
om
 de volgende zweefkist naar een ideaal
thermiek gebied te slepen.




R-172          s/n     54-2462          c/n     18-3862


  • 001059   na assemblage in gebruik genomen
  • 090260   naar GpLV Ypenburg/ vlb. Soesterberg
  • 000064   naar GpLV Ypenburg; later mee verhuisd naar Deelen
  • 060968   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst MVK Valkenburg
  • 000968   ongeval; beschadigd bij ongeval
  • 131168   reparaties gereed; terug naar MLD
  • 091269   naar basisvlucht Twente (tot 050670)
  • 100670   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst MVK Valkenburg
  • 010471   na onderhoud en opslag naar GpLV
  • 190876   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 130478   naar burgerregister; overgebracht naar vliegveld Hilversum t.b.v. Gooise Zweefvliegclub als PH-KNO



De R-172 in de configuratiekleuren van eind jaren 60;
een witte registratie met op de staart het squadron-
embleem van 
het 299 squadron.



R-173          s/n     54-2463          c/n     18-3863


  • 151058   na assemblage in gebruik genomen
  • 111160    naar basisvlucht Volkel
  • 000863   na onderhoud en opslag naar GpLV
  • 190172   naar L.V.O. Instructiesquadron
  • 090473   in onderhoud en waarschijnlijk daarna in opslag geplaatst
  • 000376   buiten gebruik gesteld
  • 000476   naar burgerregister; overgebracht naar vliegveld Budel t.b.v. de Kempen BV; werd PH-DKD; later naar VH-DKD




een leerling vlieger van de LVO keert met de R-173 
tijdens een solovlucht terug op Gilze Rijen.






R-174          s/n     54-2464          c/n     18-3864


  • 210259   na assemblage in gebruik genomen
  • 000259   naar 299 squadron
  • 001160   naar basisvlucht Volkel (tot 170562)
  • 000963   naar GpLV
  • 070471   ongeval; tijdens harde landing op vliegstrip Oldebroek onderstel beschadigd; vlieger tweede luitenant A. G. Oosenbrugh en leger luchtwaarnemer vaandrig H. Lokhorst ongedeerd
  • 030675   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 001075   buiten gebruik gesteld
  • 231078   afgeleverd aan Belgische luchtmacht t.b.v. lucht cadetten als LB-06




De R-174 taxiet op een grasstrip van Deelen naar de start
voor z'n verkenningsvlucht.





De voormalige R-174 nu in dienst bij de Belgische
Strijdkrachten als LB-06 in een verrassend vrolijk
kleurenschema als LB-06.





R-175          s/n     54-2465          c/n     18-3865


  • 311059   na assemblage in gebruik genomen
  • 001059   naar 299 squadron
  • 170260   GpLV Ypenburg
  • 050865   naar vlb. Soesterberg/ GpLV
  • 191267   naar GpLV
  • 270569   naar basisvluchten Eindhoven/ Volkel
  • 141169   naar GpLV
  • 120472   naar basisvlucht Eindhoven
  • 300976   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 001076   buiten gebruik gesteld
  • 160678   naar burgerregister; naar KNVvL t.b.v. Zweefvliegclub Rotterdam als PH-ZCR "Spirit of St. Louis" "R-175"



R-176          s/n     54-2466          c/n     18-3866


  • 280858   na assemblage in gebruik genomen
  • 000858   naar GpLV Ypenburg
  • 210460   naar GPLV Ypenburg en vlb. Woensdrecht
  • 060566   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 060969   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst lokatie MVK de Kooy
  • 001269   naar L.V.O. Instructiesquadron
  • 001272   na onderhoud en opslag naar GpLV
  • 000874   maakte deel uit van het demoteam "Popsy Black"
  • 041275   naar Gilze Rijen voor opslag
  • 000476   buiten gebruik gesteld
  • 020676   naar burgerregister; naar Vliegclub Texel als PH-TIN
  • 140877   ongeval; verongelukt in de Eijerlandse Polder op Texel; toestel afgeschreven



als regelmatig bezoeker aan de vliegbasis Deelen was het
iedere keer weer een mooie ervaring om al die Piper Super
Cubs vanaf de flightline van het 300 Squadron vlak langs de
cameralens te zien wegtaxien.

Deelen juli 1972.





R-177          s/n     54-2467          c/n     18-3867


  • 000158   na assemblage in gebruik genomen
  • 000158   naar GpLV Ypenburg
  • 071260   naar Soesterberg
  • 220662   naar GpLV Ypenburg; later mee verhuisd naar Deelen
  • 070466   naar basisvlucht Eindhoven
  • 190466   naar GpLV
  • 160370   naar basisvlucht Volkel (tot 040274)
  • 260974   naar GpLV en ook gebruikt door L.V.O. Instructiesquadron
  • 300976   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 001076   buiten gebruik gesteld
  • 190778   naar burgerregister t.b.v. Gilze Luchtvaartclub "Illustrious",later Stichting KLu Historische Vlucht als PH-KNR "R-177"





De Volkel basisvlucht Piper Cub R-177 met de oude
"witte"serial presentatie hetgeen tot circa 1974
werd gebruikt. De kentekens werden hierna
aangepast in een minder opvallende zwarte kleur.
Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens de luchtmacht
open dag op Volkel editie 1970 welke toen op 20 juni
onder ideale weersomstandigheden plaatsvond.





R-178          s/n     54-2468          c/n     18-3868


 

  • 001158   na assemblage in gebruik genomen
  • 071258   naar Soesterberg
  • 100261   ongeval; onderweg van Soesterberg- Gilze Rijen werd het zicht steeds slechter, waarna de vlieger een voorzorgslanding in een weiland bij Terheyden moest maken; in de uitloop belandde de Piper Cub in een ondiepe greppel, waarna het in neusstand tot stilstand kwam; vlieger ongedeerd
  • 140662   naar Ypenburg/ Woensdrecht
  • 050167   naar Woensdrecht   
  • 090670   naar basisvlucht Twente (tot 100172)
  • 230572   naar GpLV
  • 260974   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 010476   naar burgerregister; overgebracht naar vliegveld Teuge voor revisie en opbouw
  • 210576   naar vliegclub Hoogeveen als PH-VHO
  • 061280   naar United Kingdom als G-BIMM



op deze foto wordt de R-178 bemand door een  
vlieger van de zgn. maandvlucht.
De maandvlucht bestond uit zgn reservevliegers die niet
meer in aktieve dienst waren; om hun vliegvaardigheden
toch op peil te kunnen houden maakte deze groep per vlieger 
4x per maand gebruik van de Piper Super Cubs van het 300 Sq.
op Deelen.






De R-178 wordt op Deelen gereed gemaakt voor een
nieuwe verkenningsvlucht; links staat de vlieger het
logboek Form700 te tekenen, bij de cockpit verricht
een crewchief de laatste handelingen.
Deelen 0774. 





R-179          s/n     54-2469          c/n     18-3869


  • 181058   na assemblage in gebruik genomen
  • 001058   GpLV Ypenburg
  • 250461   Ypenburg/ Woensdrecht
  • 000062   ongeval
  • 130666   naar basisvlucht Woensdrecht
  • 291069   naar GpLV
  • 121272   naar L.V.O. Instructiesquadron
  • 000176   naar Gilze Rijen voor opslag
  • 000476   buiten gebruik gesteld
  • 030476   naar burgerregister; naar Aeroclub Woensdrecht ( later West Brabantse Aeroclub) als PH-WDT
  • 050582   ongeval; tijdens grote hangarbrand op vliegveld Seppe geheel vernield



Groep Lichte Vliegtuigen historie in hangar 1 op vlieg- 
basis Deelen in juni 1970; op de voorgrond Piper
Super Cub R-179, op de achtergrond z'n grotere
broer bij het 300 Squadron, de DHC-2 Beaver U-6A.






R-180          s/n     54-2470          c/n     18-3870


  • 001258   na assemblage in gebruik genomen
  • 001258   naar GpLV Ypenburg; later meeverhuisd naar Deelen
  • 100669   ongeval; tijdens lage observatievlucht na scherpe bocht afgegleden en neergestort bij Wenum-Wiesel NW van Apeldoorn; vlieger vaandrig H. de Nie† en legerluchtwaarnemer kornet P. J. H. Wanders 




De R-180, op de foto gezien in hangar 1 op Deelen in 1967, 
was in juni 1969 helaas betrokken bij een ernstig vliegongeval
waarbij de bemanning, vlieger vaandrig H de Nie en legerlucht-

waarnemer kornet P.J.H. Wanders om het leven kwamen.



R-181          s/n     54-2471          c/n     18-3871


 

  • 280858   na assemblage in gebruik genomen
  • 120461   naar L.V.O. Instructie squadron/Gilze Rijen
  • 000064   naar GpLV
  • 070571   naar Lijn Reserve Soesterberg tijdelijke opslag
  • 250174   naar basisvlucht Twente
  • 020775   ongeval; tijdens zweefvliegkamp op vliegveld Venlo bij harde landing zwaar beschadigd( onderstel en linker vleugel afgebroken en de staart verwrongen ; na expertise afgeschreven; eerste luitenant C. C. Bongers ongedeerd.
  • 011075   afgeschreven
  • 081076   naar Stichting Vliegsport Gilze Rijen, herbouwd met diverse onderdelen en geregistreerd als PH-GAU "R-181"



Piper Cub R-181 in aktie als basiskist van vliegbasis Twente;
op deze foto uit augustus 1974 is het toestel in vol vermogen
bezig met de sleepstart van een zweefvliegtuig van de Aeroclub
Twenthe; tijdens een zomerkamp van dezelfde club op het 

terrein van het voormalig vliegveld Venlo raakte het vliegtuig
in juli 1975 zwaar beschadigd; met het oog op het naderende
einde van de Piper Cub bij de KLU vond men het economisch
niet meer de moeite om de R-181 nog te herstellen;

gelukkig kreeg de machine een tweede kans bij de 
KLuHV (KLu Historische Vlucht) en wist men de R-181
na vele uren hangararbeid weer in perfekte staat
terug te brengen; onderstaande foto de werkelijk prachtige
R-181 anno 2017, extra voorzien van een motorkap in de
bekende LVO kleuren.
Vakwerk en een compliment aan al die vrijwilligers van 
de KLUHV op Gilze Rijen!
  





De R-181 is KLu kleuren met een rode L.V.O. neuskap 
in gebruik bij de opvolger van de Stichting Gilze 
Vliegsport, de KLuHV Historische Vlucht als PH-GAU.




R-182          s/n     54-2472          c/n     18-3872


  • 000255   afgeleverd aan KLu
  • 221058   na assemblage in gebruik genomen
  • 011260   naar GpLV
  • 220461   ongeval; zie foto onder
  • 180961   reparaties gereed; terug naar GpLV
  • 000567   uitgeleend aan Marineluchtvaartdienst
  • 291069   naar basisvlucht Eindhoven
  • 000570   naar L.V.O. Instructie squadron
  • 100973   naar GpLV
  • 000874   maakte deel uit van displayteam "Popsy Black"
  • 000976   officieel buiten gebruik gesteld
  • 240778   naar Zweefvliegclub Deelen; werd PH-KNS; later opgeslagen op vliegveld Lelystad




Het onderstel van Piper Cub R-182 raakte zwaar
beschadigd tijdens een mislukte start vanaf een
grasstrip op vliegbasis Deelen, nadat vanwege een
defekt in het besturingssysteem de kist, bestuurd
door vlieger eerste luitenant K. (Kees) von Eugen,
op 22 april 1961 uit de baan liep en daarbij een
aantal opgestelde baanmarkeringsblokken raakte.
foto KLu





de vlieger van de R-182 heeft de machine bijna tot
in de hangar op Gilze Rijen gereden; op de foto is
duidelijk de lichtere (dayglowkleur) motorkap, het
herkenningsteken van de LVO, te herkennen.
Het blijft jammer dat de Piper Super Cubs van deze
opleidingsschool nooit met de specifieke
staartemblemen hebben gevlogen.
De Piper Cubs van de Groep Lichte Vliegtuigen daarentegen

waren in de jaren zestig dikwijls beplakt met de
squadronbadges van het 298 of 299 squadron.
In begin jaren zeventig kwamen de GpLV badges
daarvoor in de plaats
.  



R-183          s/n     54-2473          c/n     18-3873


  • 000255   afgeleverd aan KLu
  • 230958   na assemblage in gebruik genomen
  • 170260   naar GpLV Ypenburg, Soesterberg, Deelen
  • 310566   naar GpLV
  • 300976   officieel buiten gebruik gesteld; in opslag Gilze Rijen
  • 251078   naar burgerregister KNVvL Terlet als PH-KNT "R-183"; later t.b.v. Zweefvliegclub Deelen



Piper Super Cub R-183 van  het 300 Squadron
van de Groep Lichte Vliegtuigen keert terug op
thuisbasis Deelen na een oefenvlucht.






R-184          s/n     54-2474          c/n     18-3874


  • 000255   afgeleverd aan KLu
  • 001058   na assemblage in gebruik genomen
  • 150261   naar GpLV Deelen
  • 110970   naar basisvlucht Ypenburg
  • 201175   overgevlogen naar Gilze Rijen voor opslag
  • 000476   officieel buiten gebruik gesteld
  • 140476   via wegtransport naar vliegveld Hoogeveen voor opbouw
  • 000077   verkocht burgerregister t.b.v. vliegclub Hoogeveen,in opslag
  • 000080   verkocht in U.K. als G-PCUB; later N-8250C








Boven; tweemaal de R-184 in aktie op vliegbasis
Soesterberg, gefotografeerd tijdens een transport-
en passagiersvlucht in juni 1972.





R-185          s/n     54-2475          c/n     18-3875

 

  • 231058   na assemblage in gebruik genomen
  • 231260   naar GpLV Deelen/ Soesterberg
  • 250565   ongeval; 298 squadron; bij harde landing op vliegstrip bij Leende door onderstel geklapt waarbij o.a ook de onderzijde van de romp, de propeller en de neus- en staartsectie zware schade opliepen; schade cat.4; herstel bleek economisch niet meer haalbaar, waarna de machine werd afgeschreven; vlieger tweede luitenant A. van Gilst en passagier soldaat W. A.  van Dorpel ongedeerd
  • 180665   wrak overgebracht naar DVM voor expertise onderzoek
  • 200566   officieel afgeschreven
  • 231166   wrak overgebracht naar Soesterberg, Camp New Amsterdam; 
  • 000000   later met onderdelen van andere Piper Cub's bij Fa. Mastboom herbouwd en geregistreerd als PH-WAR, later D-EOAR




R-186          s/n     54-2476          c/n     18-3876


  • 000255   afgeleverd aan KLu
  • 001058   na assemblage in gebruik genomen
  • 170260   naar GpLV Ypenburg'; later meeverhuisd naar Deelen
  • 010967   naar basisvlucht Volkel/ Eindhoven
  • 290968   naar GpLV
  • 190670   ongeval; tijdens taxi manoeuvre op vliegbasis Deelen in botsing gekomen met markeringsbord op grasbaan;o.a. schade aan onderstel (linkerwiel afgebroken) en linkervleugel; tweede luitenant O. (Olav) van der Heuvel van Varik en vaandrig leerling legerluchtwaarnemer L. D. H. Pronk ongedeerd (zie foto onder)
  • 061070   reparaties gereed; in tijdelijke opslag
  • 190371   naar Lijn Reserve Soesterberg voor tijdelijke opslag
  • 171072   naar GpLV
  • 300976   officieel buiten gebruik gesteld; in opslag op vliegveld Terlet
  • 260279   naar burgerregister als PH-KNU t.b.v. KNVvL Terlet





De kreupele R-186 op de grasbaan van Deelen na de
ongelukkige aanvaring met een markeringsblok, waarna
het linkerwiel afbrak.
Vlieger tweede luitenant Olav van der Heuvel van Varik
en vaandrig 
legerluchtwaarnemer L.D.H. Pronk konden
ongedeerd uit de Piper Super Cub stappen.
foto KLu.





nog twee plaatjes van de laatste en dus hoogst
geregistreerde Piper Super Cub L-21B R-186;

op de bovenste foto in het duidelijk zichtbare
kleurenschema met witte registratie kentekens op
de rolbaan van Deelen, op de onderste foto in
juni 1976 met de veel minder opvallende zwarte

kentekens.