Starfighter TF-104G

- D-5811 t/m D-5817

Terug

D-5811



  • 171265   vertrek bij Lockheed USA
  • 231265   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 180266   naar OCU Twente



alle Starfighters opereerden in de jaren 60 en tot circa
1975 vanaf de flightline; pas daarna kwamen de zgn.
hardened shelters in beeld.
rond maart 1967 maakte Peter Döll deze mooie
kleurenopname op de line van Twente. /coll MLNL





voor oud Twente spotters een nostalgisch plaatje op
een geliefde fotostek langs de rolbaan; D-5811 is
onderweg van de TDM flightline naar de startbaan 
voor een nieuwe instruktievlucht; de tiptanks zijn
inmiddels gecamoufleerd; Twente 4 juli 1967
foto Hans Ragay; coll MLNL


  • 000068   naar 306 Sq.




306 Squadron beschikte over 1 of 2 TF-104 duals tijdens
het 
verblijf op Twente; de D-5811 vloog van 1968 
tot 
febr. 1969. bij het foto verkenningssquadron.


  • 040269   naar CAV Volkel




D-5811 in de typische aerodynamische afrem positie
waarbij de piloot de neus vh toestel zo lang mogelijk
vd grond probeert te houden . 

Volkel 31 augustus 1975.



  • 191275   ongeval; kort na t/o Volkel engine-stall (a.g.v. de-icing); verongelukt bij Schijndel. elt Dennis Bakrude en elt Bert van Bemmelen safe bail out.






D-5812

  • 210166   vertrek bij Lockheed USA
  • 250166   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 260466   naar OCU Twente




nog een bekend kiekje van de Dutch Masters line
op Twente; 
let ook even op het zilveren gedeelte
op het achterste romp
gedeelte.  foto Peter Döll/coll MLNL




De nevelgrijze D-5812 en D-5812 van The Dutch Masters bij
de pennentrekker aan de kop van de baan met de karakter-
istieke 
jetblast roosters op vliegbasis Twente in 1967.
foto Martin Philips



  • 091068   naar TCA Leeuwarden




Laag komt de D-5812 in juni 1977 over de laatste
landingslichtbak aangevlogen
 om vlak daarna de
touch down op baankop 06 van EHLW te maken;
opvallend is het ontbreken van "meneer de Uil"

in het TCA staartembleem. 




TF-104G Starfighter D-5812 in de landingsuitloop
met ontplooide dragchute; deze remchute werd in
het daarvoor bestemde dragchutecompartiment
(achter aan de onderzijde van de 
romp) opge-
borgen. 





laag over de baan met de remkleppen nog uit heeft de
voorste piloot inmiddels de throttle weer naarzich toe-
getrokken om de snelheid van de machine opnieuw op
te gaan voeren voor z'n overshoot.




Op de foto hieronder wordt de machine
voortgetrokken door een David Brown
950 taskmaster trekkervoertuig;

deze tractoren werden in 1964 door de luchtmacht
aangeschaft hoofdzakelijk bedoeld voor het
verslepen van de Lockheed Starfighter.








D-5812 tijdens een oefenvlucht boven het wolkendek;
foto KLu; coll MLNL 






op het platform van Leeuwarden achter hangar 3;
inmiddels is de TF-104G overgegaan naar
322/323 Squadron getuige het "Polly Grey"
badge op de fin. 


  • 150378   naar 322/323 Sq.
  • 160579   naar 645 Sq. Leeuwarden
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden 
  • 181280   naar CAV Volkel



de D-5812 in actie boven Noord Duitsland tijdens
een navigatie oefening samen met F-104G D-8244
onder perfecte weersomstandigheden. 
foto elt Peter van Moorsel /
coll MLNL.



  • 190182   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel








D-5813


  • 190266   vertrek bij Lockheed USA
  • 210266   aankomst Fokker Schiphol
  • 140366   naar Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 270466   naar OCU Twente
  • 300968   naar TCA Leeuwarden
  • 150378   naar 322/323 Sq.
  • 160579   naar 645 Sq. Leeuwarden
  • 020780   naar CAV Volkel
  • 181080   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden




mooi was die tijd op Twente...nevelgrijze duals van de OCU
"The Dutch Masters" die er qua vlieguren ook nog eens
stevig op los hakten!

Peter Döll maakte deze sfeervolle foto in maart 1968/coll MLNL





Onder ideale weersomstandigheden taxied
de D-5813 in mei 1978 naar 
baankop 06 op
Leeuwarden; de gesloten achterste kap 

verraadt dat het hier gaat om een "blindvlieg"
navigatie vlucht voor de 
backseater. 




en na intensief gebruik volgde een periodieke stevige wasbeurt !






De D-5813 met het 322 squadron embleem op de staart
tijdens een bezoek aan een winters RAF Bruggen in
maart 1979.






boven en onder: met de neusregistratie overgeschilderd
staat de  
voormalige D-5813 gereed voor de afleverings-
vlucht naar Turkije.





ready to go!!







de voormalige D-5813 in volledige Turkse kleuren op
vliegbasis Mürted in mei 1981.




D-5814


  • 280367   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 101167   naar 322/323 Sq.




In oktober 1967 werd deze D-5814 bij de 322/323
pool op Leeuwarden ingedeeld.







  • 011068   naar TCA Leeuwarden



per 1 oktober 1968 werd deze dual toegevoegd aan de TCA;
de ronde TCA badges waren nog niet voorradig ; reden dat
deze 
Starfighter geruime tijd met een wit badge vloog.





Starfighter TF-104G D-5814 tijdens een door de luchtvaart-
enthousiasten zeer 
gewaardeerde "flame out overshoot"
approach exercise waarbij het altijd spectaculair fotograferen
was. Leeuwarden 19 juni 1977





karakteristiek plaatje van Starfighter D-5814 tijdens
preventief 
onderhoud op vliegbasis Ypenburg in
november 1979;

bij werkzaamheden aan de J-79 motor kon men
het achterste 
rompgedeelte en staart in z'n
geheel 
verwijderen.


  • 150378   naar 322/323 Sq.
  • 160579   naar 645 Sq. Leeuwarden
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 000181   naar CAV Volkel




Op 14 juli 1981 werd deze foto van TF-104G D-5814
gemaakt; 
al sinds januari van dat jaar vloog deze machine
bij CAV, maar 
droeg het nog steeds de badges van z'n
vorige gebruiker.


 

  • 230882   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel



D-5815

  • 280367   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 161167   naar 322/323 Sq.
  • 011068   naar TCA Leeuwarden




In de 2e helft van 1969 werden alle TCA Starfighters
voorzien 
van de 1e generatie TCA badges,dwz een
ronde uitvoering 
van de Fabeltjeskrant Uil.
In de loop van 1971 werd een rode/oranje 
driehoek als
achtergrond toegevoegd
.
zie ook onder rubriek Misc Types :
Squadrons en andere Afdelingen en overige
luchtvaartafdelingen.




Tijdens een prachtige zomerdag in augustus 1969 werd
de D-5815 
vastgelegd tijdens een lage overshoot.




Na een vervelend grondincident op 10 september 1970,
waarbij de machine een zware barrierhit maakte met
basisCdt. kolonel Jerry 
Bos en instructeur kapt. Henk Krauss,
moest deze TF-104G naar 
Avio Diepen te Ypenburg voor
herstel werkzaamheden; gelijktijdig  werd de machine
van camouflage voorzien, waarna het spik en span op
24 februari 1971 bij de TCA terugkeerde.
Bovenstaande foto dateert uit maart 1971 , 
vlak nadat
de D-5815 op Leeuwarden was teruggekeerd.





in een niet alledaagse configuratie; tiplaunchers
a/d wings en 
underwingtanks, deze foto werd
een aantal dagen voor de fatale 
crash in
oktober 1976 gemaakt.













  • 121076   ongeval; tijdens ACT oefening verongelukt in de Waddenzee; elt Juul Richert  , elt Arne Vilijn 







​D-5816


  • 240467   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 271167   naar 322/323 Sq.




Leeuwarden 1 juli 1968 op het platform achter hangars 2 en 3.



let ook even op de nostalgische tankcombinatie en
het "gele 
treintje" de zgn startwagentjes voor het
opstarten van de J-79 motor.














TF-104G D-5816 tijdens een zgn. zoomflight; beide
vliegers zijn 
voorzien van een speciale zoomflight
suit en helm, een zgn. hogedrukpak waarmee ze 
op zeer grote hoogten kunnen opereren.

Gezien de unieke interceptietaken van de squadrons
op vliegbasis Leeuwarden 
vonden deze vluchten
alleen op deze basis plaats.



  • 011068   naar TCA Leeuwarden








Op thuisbasis Leeuwarden staat de D-5816 klaar
om over 
enkele momenten te starten vanaf baan 06.
mei 1978



  • 160579   naar 645 Sq. Leeuwarden
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden





  • 190880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden




De D-5816 tijdens de acceptatievlucht voor de Turkse
luchtmacht op 19 augustus 1980.







Een gedenkwaardige dag voor de Starfighter fans in
Nederland; D-5816 
behoort bij de 1e serie F-104's welke
op 25 augustus 1980 naar 
de Turkse luchtmacht wordt
afgeleverd.







dezelfde D-5816 nogmaals, nu met volledige Turkse neusregi-
stratie op vliegbasis Mürted in mei 1981.





D-5817

  • 240467   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 020168   naar 322/323 Sq.




Leeuwarden 1 juli 1968



Leeuwarden augustus 1968


  • 011068   naar TCA Leeuwarden




in afwachting van de afbeelding van "meneer de Uil"
uit de bekende tv kinderserie "de Fabeltjeskrant"
is deze dual voorzien van het witte
tijdelijke ronde (ondergrond) badge
 ; 




op de flightline bij Avio Diepen op Ypenburg tijdens
een preventief onderhoud







Leeuwarden mei 1974






de D-5817 op een winterse middag in december 1976
in een niet 
alle daagse configuratie; geen external fueltanks
en blauwe dummy sidewinders aan het wingstation.

Het had alles te maken met een Topgun oefening
die toen plaats
vond op Leeuwarden met medewerking
van 2 instructeurs van 
de US Navy Topgun school.


  • 091078   naar CAV Volkel
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel