Starfighter TF-104G

- D-5702 t/m D-5810

Terug

D-5702


  • 000062   eind 1962 eerste vlucht
  • 000062   tot voorjaar 65 gebruikt door Lockheed als demonstratiekist registratie N-104L




het is moeilijk voor te stellen maar deze plaatjes tonen
onze toekomstige D-5702 als N-104L van Lockheed Co.

Deze fabrikant gebruikte de dual tussen 1962 en 1965
als demonstratie vliegtuig in deze prachtige outfit en
o.a. met het opschrift "Free World Defender"








  • 270565   vertrek bij Lockheed USA
  • 300565   aankomst Avio Diepen Ypenburg tbv opbouw
  • 230865   naar CAV Volkel
  • 251065   naar OCU Twente
  • 071068   naar TCA Leeuwarden




zeldzame opname van een nevelgrijze D-5702, hier afge-
beeld met het TDM badge tijdens de approach op
Twente op 4 juli 1967; rond eind 1967 begin 1968
werd deze dual gecamoufleerd. 
foto Hans Ragay; coll MLNL







Tijdens een preventieve onderhoudsbeurt heeft men
de D-5702 
even buiten gestald op het platform achter
hangar 3 op
Leeuwarden; links achter is nog net een
glimp te zien van de oude 
luchtverkeerstoren, die
helaas in 1978 werd 
afgebroken.



D-5702 werd in februari 1979 voorzien van zowel
een 322- ( linkerzijde) als een 323 squadronbadge

(stuurboordzijde)op het staartgedeelte; hiermee
werd uitgedragen dat deze Starfighter trainer
bij de beide squadrons in gebruik was.
op de foto zien we de dual vlak voor de
touch down op Leeuwarden op 24 maart 1979. 




  • 150378   naar 322/323 Sq.
  • 190279   f/n 322/323 badges
  • 160579   naar 645 Sq.
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 200880   voorzien van Turkse roundels
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 220880   acceptatie vlucht Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd als D-5702 aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden





Leeuwarden 21 augustus 1980; de D-5702 wordt  uit de
verfspuitshop 
gesleept waar het is voorzien van nieuwe
roundels van de toekomstige Turkse gebruiker.




onderstaande 4 foto's; de aflevering van de D-5702 op
25 augustus 1980 vanaf Leeuwarden in beeld gebracht.













foto's boven: een kwartet aan foto's van het
vertrek van de legendarische 
D-5702 naar
de Turkse luchtmacht;
het toestel vertrok op 
25 augustus 1980 vanaf
vliegbasis Leeuwarden voor een 
lange
afleveringsvlucht naar het Turkse Mürted.




D-5801

  • 070663   vertrek bij Lockheed USA
  • 090663   aankomst Twente
  • 090663   naar OCU Twente
  • 150765   naar CAV Volkel
  • 001065   naar OCU Twente



op de flightline van Twente met het OCU badge van The
Dutch 
Masters op de fin. voor het uitvoeren van extra
lange vluchten 
werden de duals, zoals op de foto,
geregeld met 4 external fueltanks uitgerust. 





later moesten ook de TF-104G's geloven aan de
camouflagekleuren; deze opname is uit het voorjaar
van 1967 op de flightline van The Dutch Masters
op Twente. 

foto Peter Döll/coll MLNL





D-5801 in een uitzonderlijke configuratie met 3 fueltanks
en een tweetal MK-106 oefenbombs onder de romp tijdens
een tussenstop op Leeuwarden op 13 april 1976.




  • 201268   naar CAV Volkel
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel



het waterige zonnetje zorgt nog voor enige voldoening
voor de
F-104 fans op deze trieste dag; opnieuw staan
een 
aantal oude KLU Starfighters gereed om
voorgoed richting Turkije te vertrekken; 

Volkel 8 maart 1984  foto Frank Elsinga/ coll MLNL




D-5802

  • 070663   vertrek bij Lockheed USA
  • 090663   aankomst Twente
  • 090663   naar OCU Twente
  • 190765   naar  CAV Volkel
  • 001065   naar OCU Twente
  • 140467   ongeval; zwaar beschadigd tijdens touch and go op Leeuwarden; i.o.m. verkeersleiding toestel naar Flevoland gekoerst voor gecontroleerde bail out boven onbewoond gebied; elt Jan Jütten veilig per valscherm, kap Joop Weyland † (chute failure)
  • 180467   wrak geborgen door Duitse S-64 Skycrane 
  • 200467   wrakstukken afgeleverd bij DVM 
  • 200467   totaal aantal vlieguren: 520:55











Starfighter TF-104G D-5802 in de take off van Twente;
tot het 
ongelukkige ongeval in april 1967 heeft deze
machine altijd in 
het oorspronkelijke nevelgrijze
afleverings kleurenschema gevlogen.





Op 10 februari 1965 was de D-5802 betrokken bij een
bijzonder opmerkelijk incident tijdens een onderhouds-
inspectie op vliegbasis Twente; tijdens het op spanning
brengen van de voorband knapte deze door een te grote
druk; de band spatte daarop in diverse delen uiteen
waarbij een monteur gewond raakte; de D-5802 klapte 

tijdens het voorval door z'n neuspoot waarbij een andere
monteur, die zich onder in de voorste cockpit bevond,
ook gewond raakte.
foto KLu; coll MLNL





D-5802 op de lijn tijdens een pre flight; de vliegers dragen
nog de eerste generatie F-104 vliegerhelmen, later werden
deze ingeruild voor modernere exemplaren.
Voorin de cockpit luitenant Dick de Kolf als leerling vlieger met
in de backseat z'n instructeur Cees van Holstein.

foto KLu



D-5803



  • 020863   vertrek bij Lockheed USA
  • 090863   aankomst Twente
  • 090863   naar OCU Twente
  • 120565   naar 322/323 Sq.
  • 150765   naar CAV Volkel
  • 001065   naar OCU Twente
  • 260766   naar CAV Volkel








  • 010684   naar UFO Volkel



In de nadagen bij de KLU (juli 1984) op de bekende flightline
van Volkel in typerende 
Volkel configuratie; dwz 2 wingtiptanks
en 2 underwing fueltanks. 
Verder is deze machine nog voorzien
van het onofficiele UFO badge. foto Frank Elsinga/ coll MLNL 




  • 261184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor store









D-5804



  • 020863   vertrek bij Lockheed USA
  • 050863   aankomst Twente
  • 050863   naar OCU Twente
  • 020665   naar CAV Volkel
  • 001065   naar OCU Twente




D-5804 met dichte kap in de achterste canopy.


  • 220766   naar CAV Volkel




In 1968 vloog TF-104G D-5804 nog steeds in z'n
oorspronkelijke nevelgrijze kleurenschema.





opmerkelijke foto van de D-5804 met TCA badges; tijdens een
grote 
inspectiebeurt was de staart vh toestel vervangen door
een oude staart afkomstig  
van TCA TF-104G D-5702;
de schilders waren er echter nog niet aan 
toegekomen om
het badge over te schilderen.





De duals op Volkel waren later ingedeeld bij de CAV Volkel
maar werden soms ook door de andere suqadrons gebruikt;
op bijgaande foto hebben twee 312 squadron vliegers in de
machine uitgeboekt voor een oefenvlucht.

Volkel 8juni 1977





D-5804 tijdens de take off van Volkel


  • 010684   naar UFO Volkel
  • 231184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor store







Na wat omzwervingen via Gilze Rijen en Soesterberg stond de 
D-5804 in oktober 1994 weer op Kamp Zeist; in die maand werd 
het toestel voorzien van een experimenteel kleurenjasje in het
kader van een kinderproject. 



D-5805



  • 050963   vertrek bij Lockheed USA
  • 070963   aankomst Twente
  • 070963   naar OCU Twente
  • 120565   naar CAV Volkel
  • 001065   naar OCU Twente
  • 000069   naar 306 Squadron
  • ​220969   naar CAV Volkel



Twente 19 augustus 1968; foto coll MLNL





Twente 19 augustus 1968; foto Hans Ragay; coll MLNL



een aantal foto's van de D-5805 uit de TDM periode op
Twente; de machine was nog nevelgrijs en vertrok later 

naar de conversieafdeling op Volkel. Op de onderste foto
is de kap in de achterste cockpit dichtgemaakt hetgeen
gebruikelijk was bij een zgn. blindvlieg navigatie trainings-
vlucht. De leerling zat in dit geval in de backseat onder
deze kap en bediende en navigeerde de Starfighter
geheel op aanwijzing van z'n 
instrumenten. Om visueel
contact te vermijden werd gebruik gemaakt van dit
uittrekbare cockpit scherm.










boven twee unieke foto's van het vertrek van de D-5805
van Twente naar Volkel op 22 september 1969; deze dual
verliet als allerlaatste 306 squadron Starfighter z'n oude
thuisbasis Twente; de bemanning op deze legendarische
vlucht was eerste luitenant Piet Smith 
als vlieger en
hulp crewchief Frits Nulle in de backseat;
op de foto's wordt het toestel op het Noord complex bij

de oude alert hangars door de crewchief van de D-5805,
Piet Linde, uitgeleide gedaan.
foto's Frits Nulle




Mooie opname tijdens de start vanaf thuisbasis
Volkel 
op 2 juli 1975.




na een preventieve onderhoudsbeurt rolt de D-5805 in
cleane configuratie naar de startbaan voor een FCF( test)
vlucht.; Volkel oktober 1977




foto Frans van den Berk via Jeroen Jonkers





prachtige formatiefoto van een viertal Volkel Starfighters,
waarbij alle squadrons van deze F-104 vliegbasis bij uitstek  
zijn  vertegenwoordigt; van voor naar achteren zien we

306, 312, 311 en de rij wordt gesloten met de D-5805 van
de CAV. foto KLu






De D-5805 in z'n operationele nadagen bij de CAV op
Volkel; deze machine werd toegevoegd aan de collectie
van het Militair Luchtvaart Museum; foto Frank Elsinga


  • 020584   buiten gebruik gesteld; naar Militaire Luchtvaart Museum







D-5806



  • 050963   vertrek bij Lockheed USA
  • 070963   aankomst Twente
  • 070963   naar OCU Twente
  • 280565   naar 322/323 Sq.
  • 251065   naar OCU Twente



de fueltanks zijn al gecamoufleerd maar gelukkig is deze
TF-104G 
nog in het originele nevelgrijze kleurenschema.




kort na de aflevering van de D-5806 bij de Koninklijke
Luchtmacht werd deze foto gemaakt.
foto KLu




  • 290368   naar CAV Volkel









  • 010684   naar UFO Volkel
  • 161084   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg/ in store



D-5807



  • 170963   vertrek bij Lockheed USA
  • 201063   aankomst Twente
  • 201063   naar OCU Twente
  • 160164   ongeval; direct na de start voor een testvlucht brand ontstaan in motor compartiment; ondanks advies van de toren om het toestel te verlaten, vloog kapt Matje Janssen met een boog om Enschede heen; Een achter hem vliegende F-86K vlieger zag rechts achter uit de romp vlammen tevoorschijn komen.Direct hierna traden er 4 explosies op in de motor, waarna de vlieger deze op een hoogte van 3000ft afzette. Ten gevolge hiervan moest de landing onder grote snelheid plaatsvinden, aangezien het BLC systeem niet functioneert bij een afgezette motor. Op vakkundige wijze wist kapt Mat Janssen de machine veilig aan de grond te krijgen welke eindigde met een barrier engagement; de Starfighter werd zwaar beschadigd,cat 4, maar werd na bijna 2 jaar reparaties bij Fokker volledig hersteld.
  • 270264   naar Avio Diepen voor reparaties
  • 270166   reparaties gereed
  • 270166   naar OCU Twente
  • 300168   naar 322 Sq.
  • 310369   naar CAV Volkel
  • 290469   naar 306 Sq. Twente




veel bekijks van monteurs en ander grondpersoneel in
hangar 3 op Leeuwarden na problemen bij het verslepen
van de D-5807 
op 31 juli 1968;
tijdens het achteruit duwen van de TF-104G door een
trekker 
knakte het linkerhoofdwiel nadat door de
afwateringsgoot 
bij de ingang van de hangar was
gereden.

foto KLu; coll MLNL





Bijna 5 maanden gebruikte 306 Squadron deze TF-104G
aan het einde van het verblijf op Twente. 



  • 040969   naar CAV Volkel










Volkel 9 maart 1977



  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel




D-5808



  • 171063   vertrek bij Lockheed USA
  • 201063   aankomst Twente
  • 201063   naar OCU Twente
  • 180565   naar OCU Volkel
  • 000965   naar OCU Twente
  • 190866   naar CAV Volkel




Op 5 juli 1968 bezocht de D-5808 de luchtvaartdagen
op Soesterberg.








  • 031079   getal "3000" in wit op romp; 1e KLU TF-104G met 3000 uur.
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel




De voormalige D-5808 in volledige Turkse luchtmacht-
kleuren 
op de flightline van Volkel in maart 1984, kort
voor de overdracht aan
 Turkije; foto Frank Elzinga






D-5809



  • 141163   vertrek bij Lockheed USA
  • 161163   aankomst Twente
  • 161163   naar OCU Twente
  • 010665   naar CAV Volkel
  • 001065   naar OCU Twente



vele oud luchtvaartenthousiasten vonden dit de mooiste
combinatie en een genot om naar te kijken...
de nevelgrijze Starfighters met het oranje OCU badge 
van
"The Dutch Masters" op de staart.  
foto Peter Döll/coll MLNL





op de taxitrack van Twente op weg naar een nieuwe OCU
missie in maart 1968

  • 300968   naar TCA Leeuwarden




onverstoord grazen de schapen door terwijl de D-5809 op nog geen
3 meter hoogte bezig is met de laatste meters van de landing
na een oefenvlucht van deze 323 Sq. vliegers in augustus 1977.




TF-104G D-5809 in speciale ACT configuratie tijdens een
"Top Gun" cursus in nov 
en december 1976; speciaal
hiervoor waren twee Amerikaanse instructeurs naar
Leeuwarden gekomen om een aantal F-104 vliegers

de nieuwste tactics op dit gebied te onthullen. 
In de frontseat één van deze Topgunners, achterin
met kleurige helm adj oo. Henk Wilbrink, oa bekend van de 

spectaculaire solodemo's met de Hawker Hunter.









Met de komst van de F-16 in 1979 werd de TCA
op 15 maart 1978 opgeheven; de overgebleven dual 
Starfighters werden ingedeeld bij de pool van 322 en
323 squadron; natuurlijk werden ook de tailbadges

snel vervangen!



  • 150378   naar 322/323 Sq.
  • 160579   naar 645 Sq.( ivm F16 conversie 322/323 F104 gedeelte onofficieel aangeduid als 645 Sq.)
  • 030879   f/n 322/323 badges
  • 020780   naar CAV Volkel
  • 150880   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 091280   laatste KLU vlucht en dezelfde dag repainted in Turkse kleuren 
  • 101280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden




Een half jaar na de overdracht zagen we de D-5809 weer
op het Turkse Mürted, nu in volledige squadron markings
van de Turkse luchtmacht; het laatste gedeelte  van het
neusserial verraadt de afkomst van de dual.





D-5810



  • 141163   vertrek bij Lockheed USA
  • 161163   aankomst Twente
  • 161163   naar OCU Twente
  • 050168   naar CAV Volkel
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 261184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalli
  • 110688   overgebracht naar Anthony Fokker School voor instructie




de Starfighters werden afgeleverd in het nevelgrijze kleuren-
schema; vanaf 1966 werden de machines in aanvankelijk snel
tempo gecamoufleerd; het duurde echter nog tot 1971 voordat
alle 
Starfighters deze verandering hadden ondergaan.   




Op 17 november 1964 kreeg de D-5810 tijdens de
landing op Twente te maken met een hevig trillend
neuswiel waarna de Starfighter zonder verdere
gevolgen onbestuurbaar op de baan uitrolde; 
deze foto met o.a. de gealarmeerde brandweer
leverde een mooi tijdsbeeld op van het gebruikte
materieel bij de luchtmacht anno 1964.
foto KLu; coll MLNL





D-5810 tijdens een low approach op het Duitse Jever
met de blindvliegkap van de achterste canopy dicht-
getrokken.






Het einde van een belangrijk tijdvak bij de Koninklijke
Luchtmacht; 
21 november 1984; De D-5810 staat gereed
om voor de laatste 
officiële Starfighter afscheidsvlucht
vd Koninklijke Luchtmacht naar de startbaan 
op
vliegbasis Volkel te taxien.