Canadair NF-5B

- K-4021 t/m K-4030

Terug



K-4021

  • 240971   afgeleverd HFN-17 aan Klu/Twente
  • 000971   naar 316 squadron
  • 000072   naar 314 squadron
  • 000872   f/n 314 badges
  • 270384   door elt Vincent Gerretzen als grap overgeschilderd in waterverf wintercamouflage  
  • 260788   naar DVM voor onderhoud en daarna naar 316 squadron
  • 001188   f/n 316 badges
  • 260790   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4021



K-4021 vlak voor de start vanaf Gilze Rijen na een bezoek
aan de collega's van het 316 squadron in juli 1979.




de K-4021 op de flightline van Eindhoven in sept 1987.
foto Dick Lohuis




het unieke aan de K-4021 is dat deze NF-5B tijdens de
operationele periode bij de Koninklijke Luchtmacht tot
de uitfasering altijd in het oude grijs groene camouflage- 
patroon heeft gevlogen; op deze foto van Bob Fischer
van maart 1990 is het toestel voorzien van het 316
squadron badge





K-4022

  • 290771   afgeleverd HFN-16 aan Klu/Twente
  • 000871   naar 314 squadron
  • 000373   f/n 314 badges
  • 210676   ongeval; mid air geexplodeerd en neergestort in weiland tussen Balen en Leopolsburg, België; elt Nico Theunissen  en elt Henk Peeters 



amper een jaar na aflevering stuurde 314 squadron de 
K-4022 naar de open dag van Upper Heyford. Hier zien
we de dual, nog zonder squadronbadges, op de static

naast een echte zilveren Canadese Starfighter.
Upper Heyford 12 augustus 1972.




K-4022 in cleane configuratie taxiet naar de startbaan
van Leeuwarden voor een nieuwe ACT missie met/tegen  
een F-104G van 322/323 Squadron.




enkele dagen voor de fatale crash in juni 1976 werd
de K-4022 nog op Leeuwarden gefotografeerd tijdens

de landing voor een lunchstop.




duidelijk herkenbaar boven de beide motoren is de
positie van het klepje van het 
dragchutecompartiment
(met het serial erop aangebracht) te zien; de beide

motoren van alle Nederlandse NF-5's werden door
de Orenda fabrieken in Toronto 
in licentie gebouwd.





K-4023

  • 290771   afgeleverd HFN-16 aan Klu/Twente
  • 000771   naar 316 squadron
  • 000372   f/n 316 badges
  • 160687  ongeval; tijdens oefeningen op Jackpot range mid air botsing met NF-5A K-3026 tussen Vlieland/Terschelling; neergestort in zee; tlt Marcel Duivesteijn en kapt Jean Pierre Kahlmann safe bail out.











na een bezoek aan de cross servicing van Leeuwarden
staan de vliegers van de K-4023 te wachten op hun
clearance.









op de bovenste twee foto's tijdens de approach op
Gilze Rijen is de K-4023 naast een extra centerline-
tank voorzien van twee extra underwing tanks.
op de bovenste foto hebben de vliegers meer
oog voor de fotograaf van MLNL dan voor hun
instrumentenpanel!






landingsopname van de K-4023 boven de Langenbergseweg
op Gilze Rijen in mei 1987.




K-4024

  • 240971   afgeleverd HFN-17 aan Klu/Twente
  • 000971   naar 316 squadron
  • 000472   f/n 316 badges
  • 271186   overgespoten in egaal grijs camo
  • 210191   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4024



K-4024 is voorzien van een  extra opvallende centerlinetank
tijdens een ACT oefening op Leeuwarden in november 1983.






tot circa begin 1975 was de kiekendief in het 316 squadron
embleem donker gekleurd op een donkere gele achtergrond.
De bovenste foto toont de K-4024 met het oude ontwerp.





K-4024 inmiddels in grijze camo voor de shelter op
Gilze Rijen in juli 1989 en voorzien van oa een
bomb dispenser 
onder de romp.
foto Dick Lohuis




K-4025

  • 041271   afgeleverd HFN-18 aan Klu/Twente
  • 041271   naar 315 squadron
  • 000372   f/n 315 badges
  • 000772   f/n 313 badges
  • 001172   f/n 315 badges
  • 100677   ongeval; mid air botsing met Duitse Fiat G-91 op lage hoogte omgeving Ahlhorn(D); rechtertiptank en vleugeltip zwaar beschadigd maar geslaagde noodlanding op Ahlhorn gemaakt; tsl gerepareerd/  elt Fons Hemmelder en elt Gerben Koelewijn safe
  • 001185   overgespoten in egaal grijs camo
  • 010586   naar 313 squadron
  • 000886   f/n 313 badges
  • 171086   naar 316 squadron
  • 280187   f/n 316 badges
  • 000388   naar 314 squadron
  • 000388   f/n 314 badges
  • 180388   naar 316 squadron
  • 270688   f/n 316 badges
  • 000988   naar 314 squadron(316 badges)
  • 000189   naar Gilze Rijen tbv VUD opslag/store
  • 000489   overgebracht naar Woensdrecht tbv opbouw Turkse luchtmacht
  • 260689   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4025



K-4025 staat aan de oxygenslang gekoppeld voor het
verversen van nieuwe zuurstof voor de volgende vliegers.




K-4025 op 11 juni 1987 in gebruik bij 316 squadron;
inmiddels 
waren de meeste dual NF-5B's naar dit
squadron verhuisd omdat 316 sq. 
de opleidingstaak
van het 313 squadron had overgenomen.






K-4026

  • 240971   afgeleverd HFN-17 aan Klu/Twente
  • 240971   naar 315 squadron
  • 000873   f/n 315 badges




NF-5B K-4026 in de line up positie bij de aktieve startbaan
op thuisbasis Twente ; de machine is naast twee extra
external underwingtanks ook nog voorzien van een zgn.
centerline fueltank onder de romp.

Twente augustus 1984


  • 000486   f/n zonder neusserial
  • 010586   naar 313 squadron
  • 000886   f/n 313 badges
  • 000088   overgespoten in egaal grijs camo
  • 040788   naar 316 squadron(313 badges)
  • 310590   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4026



K-4026 met 313 badge en de staartband met het "Twentse Ros"
op vliegbasis Twente in juni 1988; foto Frank Elsinga





Twee maanden voor het vertrek van de K-4026 naar Turkije 
fotografeerde Dick Lohuis de machine met 316 squadron
markings op Eindhoven.





De K-4026 gefotografeerd op het Italiaanse Cameri tijdens
de tussenstop op de afleveringsvlucht naar Turkije
op 31 mei 1990.






K-4027

  • 240971   afgeleverd HFN-17 aan Klu/Twente
  • 240971   naar 315 squadron
  • 000272   f/n 315 badges







de vlieger in de backseat heeft als extra bescherming tegen
de kille wind die over de Twente flightline waait z'n ijsmuts nog
even opgehouden.




  • 010586   naar 313 squadron
  • 000487   naar DVM voor grote inspectiebeurt en overspuiten naar grijze camo ( nog steeds met 315 badges) 
  • 211088   overgespoten in egaal grijs camo (no badges)
  • 000189   na inspectie- en schilderbeurt naar 314 squadron (no badges)
  • 140789   naar 316 squadron (no badges)
  • 001089   f/n 316 badges
  • 110491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 4027



De K-4027 voor de shelter op Eindhoven in afwachting 
van de middagsortie; Eindhoven september 1990
foto Dick Lohuis





K-4028


  • 240971   afgeleverd HFN-17 aan Klu/Twente
  • 000971   naar 316 squadron
  • 241183   overgespoten in 2 kleuren grijs camo
  • 060788   naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 150590   overgebracht naar MTS, Tilburg tbv instructie



NF-5B K-4028 in het mooie 2 kleurengrijs patroon met de
goud/gele kiekendief van 316 squadron op de staart. 




K-4029

  • 180372   afgeleverd HFN-20 aan Klu/Twente
  • 180372   naar 315 squadron
  • 001172   naar 313 squadron
  • 011276   f/n 313 badges
  • 170583   overgespoten in 2 kleuren grijs camo
  • 000586   naar 316 squadron
  • 120986   overgespoten in egaal grijs camo
  • 120986   naar 316 squadron
  • 000188   f/n 316 badges
  • 210191   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4029



Het 313 squadron was de opleidingseenheid voor NF-5 vliegers.
Vanaf Twente startten talloze leerling vliegers hun vervolgopleiding

in Nederland op de NF-5B dmv een uitgebreid oefenprogramma.
Was men tevreden over de reultaten dan volgde uiteindelijk
plaatsing bij één 
van de operationele luchtmacht squadrons.




Tijdens het gebruik door 316 squadron was de K-4029  
voorzien van een opvallend geel vlak op de rug.
Op deze foto in juli 1990 staat de machine op het punt
om van de shelter naar de startbaan te taxien .






K-4030

  • 200372   afgeleverd HFN-20A aan Klu/Twente
  • 200372   naar 315 squadron
  • 000573   f/n 315 badges
  • 150878   naar 313 squadron
  • 290878   naar 315 squadron



De K-4030 in de originele configuratie en dus nog zonder
modificactie voor oa. ECM op de flightline van Twente  

tijdens een warme zomerdag op 6 augustus 1975.






 Door personeel van het Duitse Hopsten waren tijdens de
 detachering van de Duitsers op Twente een aantal NF-5's
 beplakt met een enorm JaBoG-36; de K-4030, op de foto

op de lijn naast de oude QRA hangars, was één van de
 slachtoffers.







Interessante foto van Martin Philips van de K-4030
zonder vertrouwd neusserial en met onder de LH
wing een LAU-3A rocket
pod.


  • 231283   overgespoten in 2 kleuren grijs camo





  • 000486   f/n zonder neusserial
  • 010586   naar 313 squadron
  • 051186   naar Gilze Rijen tbv DVM opslag/store
  • 110287   f/n VUD badges
  • 040388   testvlucht VUD Gilze Rijen
  • 000688   overgebracht naar Woensdrecht tbv store/opslag
  • 000092   afgeleverd aan luchtmacht Venezuela als 6372



In tegenstelling tot de foto hierboven is de neusserial van
de K-4030 nu ook verwijderd.