Canadair NF-5B

- K-4001 t/m K-4010

Terug



K-4001     

  • 071069   officieel overhandigd aan Klu in Canada
  • 171269   HFN-2 (Hi Flight Number) afgeleverd aan Klu/Twente
  • 000170   naar 315 squadron
  • 000472   f/n 315 badges
  • 001074   f/n no badges
  • 011174   ongeval; tijdens oefen onderscheppingsvlucht mid air botsing boven Akkrum met NF-5A K-3009; zwaar beschadigde machine veilig geland op vliegbasis Leeuwarden, kapt Jaap Batenburg en passagier elt Jan van Arkel (322 squadron) veilig op grond uitgestapt.



dat de K-4001 bij de mid air botsing een flinke schade had
opgelopen bewijzen bijgaande foto's, waarbij we de
K-4001 tijdens de noodlanding op Leeuwarden zien.

Grote delen van de LH wing zijn weggeslagen, inclusief 
de wingfueltank; ook het finstabilo is compleet weggeslagen,terwijl
de underwing fueltanks voortijdig in de Waddenzee zijn gedropped.

Het is nog steeds een wonder dat kapt. Jaap Batenburg onder
deze omstandigheden de K-4001 
destijds veilig aan dek heeft
weten te krijgen. Een geweldige prestatie !! 






  • 010376   reparaties mid air botsing gereed 
  • 230277   naar 313 Squadron   




K-4001 met een grijze bagagepod onder de romp en extra
grote underwing fueltanks voor het vergroten van de
vluchtduur, in dit geval voor een bezoek aan een Engels 
vliegveld in 1985.


  • 281185   overgespoten in egaal grijs c/s
  • 040788   naar 316 squadron(313 badges)
  • 140291   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse Luchtmacht als 4001



K-4002

  • 071069   als eerste NF-5 officieel overgedragen aan Koninklijke Luchtmacht
  • 191169   HFN-1 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 191169   naar 315 squadron
  • 030870   f/n 315 badges
  • 000376   naar 313 squadron
  • 010476   f/n 313 badges
  • 181079   f/n 315 badges
  • 200680   f/n 313 badges
  • 161084   overgespoten in F-16 grijs camo met alleen klein serial op fin
  • 040486   naar DVM tbv VUD opslag/store
  • 120188   testvlucht VUD
  • 240588   overgebracht naar Woensdrecht tbv store









 Al in april 1986 werd de K-4002 buiten gebruik gesteld
 en ging het in de store/opslag bij de VUD op Gilze Rijen.

 Later werd deze dual naar Woensdrecht overgebracht.

  • 100189   op Woensdrecht zwaar beschadigd door anti milit. actiegroep
  • 080491   bij FAS/Woensdrecht tbv opbouw voor aflevering aan Venezuela
  • 200792   testvlucht op Woensdrecht in Venezuela AF camo als 1721 
  • 240792   testvlucht op Woensdrecht in Venezuela AF camo als 1721
  • 160992   vanaf Woensdrecht per C-130 afgeleverd aan luchtmacht Venezuela als 1721



K-4003

  • 180370   HFN-3 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 180370   naar 315 squadron
  • 000071   naar 316 squadron
  • 000073   naar 313 squadron
  • 000874   f/n onofficiele 313 badges
  • 101175   f/n 313 badges



K-4003 was een welkome deelnemer aan de static show op
vliegbasis Leeuwarden t.g.v. de aankomst van de eerste F-16
voor de Klu op 7 juni 1979.



  • 280484   naar 315 squadron
  • 001284   f/n 315 badges
  • 000286   f/n zonder neusregistratie



zonder neusserial tijdens de line up op vliegbasis Twente in
april 1986; ook de K-4003 is één van de NF-5's welke nooit
in het latere egaalgrijze camo is overgespoten; de machine
heeft altijd het originele grijs/bruingroene kleurenpatroon
gehouden.



  • 010586   naar 313 squadron
  • 091086   naar DVM tbv VUD opslag/store Gilze Rijen
  • 000691   overgebracht naar Woensdrecht voor store/opslag
  • 041191   via Antwerpen verscheept in krat naar USAviation Museum, Tulsa(USA) als operationeel privejet van directeur; nieuwe registratie N3206Y





K-4004

  • 191169   HFN-1 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 191169   naar 315 squadron
  • 001170   naar 314 squadron
  • 000074   naar 313 squadron
  • 000175   naar 314 squadron
  • 000275   f/n 314 badges
  • 240475   ongeval; kort na start vanaf Eindhoven motorstoring en neergestort op 50 meter van autoweg Turnhout-Mol vlakbij een landgoed bij het Belgische plaatsje Retie; kapt Jan Smit  ( na ontwijken dorp te laag gesprongen), tlt Hans Kühne safe bail out( gewond, brak o.a arm en raakte gewond aan rug)




 Op deze foto de K-4004 op de rolbaan van Twente (1970)
 in een vooral in de beginperiode veel gebruikte configuratie;
 de standaard wingtanks met als extra een centerline
 fueltank onder de romp; dezelfde K-4004 heeft van 1969  

 tot februari 1975 altijd zonder emblemen gevlogen; pas
 in februari 1975, 2 maanden voor het fatale ongeval, werd
deze machine met 314 badges gezien. 




een zwaar beladen K-4004 tijdens een overshoot op het
Duitse Wittmund in 1974.





K-4005




De K-4005 in oktober 1969 tijdens een pre-delivery test-
vlucht boven het 
Canadese Labrador; foto Canadair/coll MLNL




de historische aankomst van de eerste NF-5's na een  
lange en vermoeiende High Flight vlucht op Twente;
kapitein Cees Campfens viert z'n eigen feestje en
steekt triomfantelijk z'n armen in de lucht!!
Twente 19 november 1969




  • 191169   HFN-1 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 191169   naar 315 squadron
  • 001170   f/n 315 badges
  • 001172   naar 313 squadron
  • 300573   ongeval; bij landing op Twente banden maingear geklapt en daarbij licht beschadigd.




tot september 1976 vloog de K-4005 bij het OCU
313 squadron zonder badges  Twente 10 april 1974


  • 000976   f/n 313 badges





  • 060784   overgespoten in F-16 grijs camo met groot serial op de fin



 K-4005 in het zgn. F-16 grijs, waarbij het neusserial was
 verwijderd en in groot formaat op de staart was aangebracht.

 Soesterberg juli 1985.


  • 271086   naar 316 squadron
  • 001186   f/n 316 badges en nu met alleen klein serial op de fin
  • 100389   naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 260689   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4005




K-4006

  • 191169   HFN-1 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 191169   naar 315 squadron
  • 000670   f/n 315 badges
  • 050975   naar Testgroep met test markings/zwart-witte testvlakken ivm uittesten "lange jannen"fueltanks



3 NF-5B's in echelon formatie vlak na de aankomst in
Nederland; De K-4006 in het midden met aan z'n  

leftwing de K-4001 en aan stuurboord de K-4005  
foto KLu.






foto Martin Philips



  • 090975   voorzien van r/w tiptanks
  • 101175   naar 313 squadron
  • 000776   f/n 313 badges
  • 090786   naar 316 squadron
  • 000886   f/n 316 badges
  • 150587   overgespoten in egaal grijs camo




amper 3 maanden voordat de K-4006 buiten gebruik werd 
gesteld wist Dick Lohuis deze mooie opname te maken 
in de shelterarea van thuisbasis Eindhoven, juli 1989


  • 051089   naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 230392   vanaf Woensdrecht per C-130 afgeleverd aan luchtmacht Venezuela als 6340 



vrijwel onherkenbaar in deze nieuwe camouflage van de
luchtmacht van Venezuela; de voormalige K-4006 nu als
6340 op vliegbasis Barquisimeto in oktober 2000. 




K-4007

  • 201269   HFN-2A afgeleverd aan Klu/Twente
  • 201269   naar 315 squadron
  • 000670   f/n 315 badges
  • 001070   naar 314 squadron
  • 001170   f/n 314 badges
  • 290176   afgeleverd op Twente tbv 313 squadron
  • 290976   f/n 313 badges
  • 220980   als eerste NF-5 van twente 2000u bereikt







2 prachtige actiefoto's van Frank Swinkels waarbij we de 
K-4007 boven een winters landschap zien(winter 80-81) met
Willem Nieuwland en Jack Mol als COGAD.


  • 170485   overgespoten in egaal grijs
  • 040686   naar 316 squadron
  • 001086   f/n 316 badges
  • 260790  vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4007








K-4008

  • 201269   HFN-2A afgeleverd aan Klu/Twente
  • 201269   naar 315 squadron
  • 000272   f/n 315 badges
  • 000574   naar 313 squadron
  • 000674   f/n onofficiele 313badges
  • 000375   f/n 313 badges(officieel ex TVO badge)
  • 000776   f/n 315 badges
  • 000878   f/n 313 badges
  • 071178   naar 316 squadron
  • 000379   f/n 316 badges
  • 150586   naar DVM Gilze Rijen tbv VUD opslag/store 




In 1986 ging de K-4008 als een van de eerste F-5's in de VUD;
hier 
staat de machine op Gilze Rijen vlak voor een testvlucht;
dit werd geregeld gedaan om de toestellen in goede conditie
te houden.


  • 070388   testvlucht VUD,evenals op 18-03
  • 000688   overgebracht naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 100189   op Woensdrecht zwaar beschadigd door anti milit. aktiegroep
  • 000491   naar FAS/Woensdrecht voor opbouw ivm aflevering aan luchtmacht Venezuela
  • 221292   vanaf Woensdrecht per C-130 afgeleverd aan luchtmacht Venezuela als 2111



Bijna onherkenbaar is de voormalige K-4008
in de nieuwe kleurrijke camouflage van z'n
nieuwe eigenaar FAV( luchtmacht Venezuela)

ingedeeld bij Grupo 12 op luchtmachtbasis
Barquisimeto; de zgn"lange jannen"fueltanks zijn

nog in de oorspronkelijke KLU kleuren gespoten.




K-4009

  • 171269   HFN-2 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 171269   naar 315 squadron
  • 001170   naar 314 squadron
  • 000073   f/n 314 badges
  • 110387   overgespoten in egaal grijs camo
  • 140787   naar 316 squadron
  • 001187   f/n 316 badges
  • 001088   naar 314 squadron(316 badges)








K-4009 in 314 markings op de flightline van het Italiaanse
Cameri in juni 1989.


  • 150590   naar 316 squadron




afscheid van de NF5 op Gilze Rijen; 15 maart 1991; de K-4009
vooraan op de flightline



  • 040491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4009




De voormalige K-4009 in gebruik bij de Turkse Luchtmacht
als 4009; de machine is inmiddels voorzien van een 2 kleuren
grijs camouflage .




K-4010

  • 171269   HFN-2 afgeleverd aan Klu/Twente
  • 171269   naar 315 squadron
  • 001071   f/n 315 badges
  • 001172   naar 313 squadron
  • 000876   f/n 313 badges




de kap van de achterste cockpit is dichtgeschoven voor
een instrumentenvlucht zonder visueel contact van een
leerlingvlieger van 313 squadron; Twente 1985 




  • 010586   naar Gilze Rijen tbv VUD opslag/store
  • 180590   overgebracht naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 180193   testvlucht op Woensdrecht in Venezuela AF camo als 6292
  • 270193   vanaf Woensdrecht per C-130 afgeleverd aan Venezuela luchtmacht als 6292




Voorzien van een nieuwe camojas van de Venezuelaanse
luchtmacht staat de voormalige K-4010, nu met serial 6292 ,
samen met een aantal andere ex KLU NF-5's op het beton
van het vliegveld Barquisimeto.