Canadair NF-5B

- K-4011 t/m K-4020

Terug



K-4011

  • 171269   afgeleverd HFN-2 aan Klu/Twente
  • 171269   naar 315 squadron
  • 000071   naar 316 squadron
  • 000472   f/n 316 badges
  • 020882   eerste Klu NF-5 met 2500 uren
  • 280187   overgespoten in egaal grijs camo



in volle glorie staat de K-4011 met half geopende cockpit
canopies gereed voor de volgende oefenvlucht.






In 1982 klokte de K-4011 als eerste NF-5 de mijlpaal van 2500
vlieguren; in december 1987 werd de machine buiten gebruik 
gesteld waarna het werd toegevoegd aan de collectie van
het MLM van Kamp Zeist


  • 001287   buiten gebruik gesteld ivm algemeen slechte staat en niet geschikt voor verkoop
  • 001287   in opslag VUD, Gilze Rijen
  • 280889   naar MLM Kamp Zeist; vleugels geruild met NF-5B K-4008



K-4012

  • 180370   afgeleverd HFN-3 aan Klu/Twente
  • 180370   naar 315 squadron
  • 000670   f/n 315 badges
  • 001172   naar 313 squadron
  • 040876   f/n 313 badges
  • 050385   overgespoten in egaal grijs camo
  • 180986   naar 316 squadron
  • 001186   f/n 316 badges
  • 150788   naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 000990   overgebracht naar Gilze Rijen in afwachting van transport naar Zwolle
  • 180990   overgebracht naar MTS Zwolle tbv instructie



op deze foto zien we de K-4012 met 315 squadron badges 
zo'n 3 maanden na aflevering in 1970 tijdens de approach
op Twente; in de startfase van de NF-5 bij de KLu vlogen
de machines meestal in deze configuratie,dwz, 2 tiptanks
en een centerlinetank





K-4012 met "lange jannen" tijdens een lunchstop op
het Italiaanse Cameri op 11 augustus 1982.









K-4012 tijdens de opslag op Woensdrecht in oktober 1988.




K-4013

  • 080771   afgeleverd HFN-15 aan Klu/Twente
  • 080771   naar 315 squadron
  • 001171   f/n 315 badges
  • 000073   naar 313 squadron
  • 000875   f/n 313 badges
  • 140172   ongeval; tijdens vlucht remchute verloren boven Beckum




een zwaar beladen K-4013 van 313 squadron boven een
kalme Noordzee in augustus 1981



  • 250387   overgespoten in egaal grijs camo



De K-4013 poserend voor de camera in 1988 met een mooie
full colour "Twentse Ros" finband en het (TVO) 313 badge.


  • 180888   naar 316 squadron(313 badges)
  • 140291   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4013



K-4014

  • 290771   afgeleverd HFN-16 aan Klu/Twente
  • 290771   naar 315 squadron
  • 000672   f/n 313 badges
  • 000874   f/n 313 onofficiele badges 
  • 000475   f/n 313 officiele badges (ex TVO)
  • 140483   als eerste NF-5 overgespoten in 2 kleurengrijs camo  datum 1304?



K-4014 op de flightline van Twente in de eerste configuratie
uitvoering zonder modificaties voor oa ECM en flares.






hetzelfde toestel was als 313 kist deelnemer aan de static
show op het Engelse Lakenheath op 2 augustus 1975.





foto KLu



Leeuwarden mei 1986




K-4014 draait de startbaan op voor een nieuwe lesvlucht;
Twente oktober 1986.


  • 121186   naar 316 squadron
  • 031286   f/n 316 badges
  • 001287   naar 314 squadron
  • 000588   f/n 314 badges
  • 190690   naar 316 squadron
  • 140291   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4014



In oktober 1990 was de K-4014 al sinds 4 maanden in
gebruik bij het 316 Squadron; desondanks vloog het
toestel 
nog rond met het tailbadge van de vorige
gebruiker.

Eindhoven oktober 1990; Dick Lohuis




en tenslotte onze K-4014 in Turkse dienst ; het toestel
is nog steeds voorzien van het oude Nederlandse
grijs blauwe kleurenschema. 






K-4015

  • 080771   afgeleverd HFN-15 aan Klu/Twente
  • 000774   f/n 313 onofficieel badges
  • 000575   f/n officiele 313 badges (ex TVO badges)
  • 001177   ongeval; canopy verloren tijdens start
  • 050478   ongeval; back canopy verloren boven Ameland; tlt Jan Visser en kap Jan Reffeltrath




De K-4015 zonder badges tijdens een formatievlucht
gefotografeerd vanuit de backseat van collega NF5B
K-4029 boven de Waddeneilanden 
in november 1981.


  • 000784   naar 314 squadron (geruild met K-3048)
  • 000884   f/n 314 badges
  • 220486   overgespoten in egaal grijs camo
  • 290187   f/n 314 badges
  • 000690   naar 316 squadron
  • 000990   f/n 316 badges
  • 040491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4015



nu voorzien van een grijze jas in gebruik bij 314 squadron
vlak voor de start op Leeuwarden 
op 17 juni 1987;
foto Gerrit Bouma






K-4015 met 316 badge op een prachtige najaarsdag
in september 
1990 op het platform van Eindhoven
foto Dick Lohuis




K-4016

  • 080771   afgeleverd HFN-15 aan Klu/Twente
  • 080771   naar 315 squadron
  • 000272   f/n 315 badges
  • 000976   f/n 313 badges
  • 170881   ongeval; naast de baan beland op Twente; schade gering
  • 061187   overgespoten in egaal grijs camo
  • 000188   f/n 313 badges
  • 090688   naar 316 squadron(313 badges)
  • 151190   gereed als laatste NF-5 met grote inspectiebeurt; voorzien van diverse zaps en teksten
  • 210191   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4016




de carriere van de K-4016 startte bij 315 squadron; op deze
foto staat de machine op het punt om de touch down te gaan
maken; Twente juli 1973




K-4016 in het originele grijs/groene camouflagepatroon
op thuisbasis Twente in september 1987
foto Jos Wigbold





K-4016 in de climb out vanaf Eindhoven vlak nadat het toestel
weer volledig hersteld was na het ongelukkige landingsongeval
op 17 augustus 1981.







In juni 1988 werd de K-4016 ingedeeld bij het 316 squadron;
deze foto van Dick Lohuis is van juni 1990 op Eindhoven.





in november 1990 werd de K-4016 voorzien van diverse
artistieke zaps en teksten; op de foto is op de staart
een groot hart aangebracht, terwijl midden op de romp
"topgun" is vermeld.  




Klaar voor vertrek naar Turkije vanaf vliegbasis Eindhoven;
In Nederland werden de NF-5's voorzien van de Turkse
roundels omdat de machines officieel al aan de Turken
waren overgedragen.  Eindhoven 21 januari 1991 

foto Dick Lohuis




K-4017

  • 240971   afgeleverd HFN-17 aan Klu/Twente
  • 240971   naar 314 squadron
  • 000073   f/n 314 badges
  • 290487   overgespoten in egaal grijs camo
  • 190690   naar 316 squadron
  • 040491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4017



het 314 squadron was aangewezen als A(ce) M(obile)
F(orce)eenheid die regelmatig moest vertoeven in
het noorden van Noorwegen om de noordflank van het
NATO gebied te versterken.
Op deze foto zien we de K-4017 in volle vlucht opweg
naar z'n tijdelijke basis Bodo in Noorwegen voor
een tijdelijke detachering als ACF
 unit.




het dragchute compartiment bevond zich bij de NF-5 vlak boven
de welving van beide General Electric J-85-CAN-15 turbojet
motoren en onder het richtingsroer.





K-4017 in najaar 1989 op thuisbasis Gilze Rijen vlak voor
de start.





In september 1990 was de K-4017 voorzien van een
rood vlak op de rug.
foto Dick Lohuis




K-4018

  • 290771   afgeleverd HFN-16 aan Klu/Twente
  • 290771   naar 316 squadron
  • 000074   naar 313 squadron
  • 000776   f/n 313 badges
  • 000784   naar 314 squadron (geruild met K-3058)
  • 261084   overgespoten in F-16 grijs camo
  • 001184   f/n 316 badges
  • 250486   naar Gilze Rijen tbv VUD opslag/store
  • 030288   testvlucht VUD
  • 060690   overgebracht naar Woensdrecht tbv opbouw voor aflevering aan Venezuela AF
  • 000491   naar FAS Woensdrecht ivm opbouw voor aflevering aan luchtmacht Venezuela
  • 140292   f/n in Venezuela luchtmacht camo als 1711
  • 230392   testvlucht als 1711 Venezuela AF
  • 000092   afgeleverd aan luchtmacht Venezuela als 1711



K-4018 staat op de flightline van het 313 TVO Squadron op
vliegbasis Twente aan de apparatuur tijdens een donkere
herfstdag op 
11 december 1978.




op 14 februari 1992 werd de voormalige K-4018 op
Woensdrecht voor het eerst in volledige Venezuela

luchtmacht kleuren met registratie 1711 naar buiten
getrokken.





K-4019

  • 080771   afgeleverd HFN-15 aan Klu/Twente
  • 080771   naar 316 squadron
  • 000073   f/n 314 badges



 de K-4019 tijdens een lunchstop op het Canadees-Duitse
 Sollingen in mei 1982.




  • 180785   overgespoten in egaal grijs camo
  • 080388   naar 316 squadron
  • 000988   nog steeds met 314 badges
  • 040491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4019



Op 20 september 1986 was de K-4019 inmiddels voorzien
van de egale grijze camouflage; zonder badges vloog het
toestel op dat moment bij het 314 squadron





K-4020

  • 290771   afgeleverd HFN-16 aan Klu/Twente
  • 290771   naar 316 squadron
  • 000372   f/n 316 badges



 de open dag van het Franse Cambrai op 4 juni 1978 werd
namens 
 de Koninklijke Luchtmacht vertegenwoordigd door
een team van 
 316 squadron; kapt Piet Smith vloog z'n demo
NF-5, terwijl deze dual 
 op de staticshow was te bewonderen. 



  • 001179   naar 314 squadron
  • 071287   overgespoten in egaal grijs camo
  • 060788   naar Woensdrecht tbv VUD opslag/store
  • 020390   officiele eigendomsoverdracht aan Turkse luchtmacht
  • 040491   overgevlogen van Woensdrecht naar Eindhoven ivm levering aan Turkije
  • 040491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 4020



K-4020 van 314 squadron tijdens de pauze op een Frans 
vliegveld in juni 1985 in het kader van een cross servicing
bezoek.





Het spuiten van de NF-5's en alle andere KLU typen  
gebeurd bij het DVM op Gilze Rijen;  op deze interes-
sante foto van Piet Dam zien we de K-4020 tijdens
een nieuwe spuitbeurt. Opvallende detail is dat de 

afgeplakte cockpitsectie ook in z'n geheel wordt
meegenomen.




op 6 juli 1988 werd de K-4020 buiten gebruik gesteld en
werd de machine overgebracht naar het VUD te Woensdrecht;
daar kwam de NF-5B in de opslag tot april 1991; nadat het
na de testfase naar Eindhoven was overgevlogen werd het
toestel op 4 april 1991 afgeleverd aan de Turkse luchtmacht.
Woensdrecht 19 oktober 1988.