Canadair NF-5B

Terug

Taak                        trainer/taktische jager/bommenwerper
Totaal in dienst        30
Registraties              K-4001 t/m K-4030
Operationeel             nov. 1969 - april 1991
In gebruik bij            TVO,313,314,315,316 en VUD


Ter vervanging van de F.84F en de T.33A koos de luchtmacht eind 1966 voor de lichtgewichtjager Northrop F.5.
Met het oog op de vele aanpassingen naar Nederlandse wensen,ic.m. de hogere kosten werd besloten deze toestellen in Canada bij Canadair te laten bouwen.
De 2 motorige machines waren uniek in hun soort,omdat alleen dit type vanwege de specifieke aanpassingen voor de KLU op verschillende onderdelen verschilden van het oorspronkelijke F-5 model.
Men gaf het dan ook de aanduiding NF-5 (Netherlands Fighter).
De NF-5 bezit krachtiger motoren,zijn uitgerust met een Doppler navigatie systeem,hebben een vanghaak,een versterkt windscherm(tegen vogelaanvaringen)en zijn voorzien van kleppen aan de vleugelneuzen.(wendbaarheid)
Later zijn de machines nog uitgerust met een nieuw waarschuwingssysteem,flares,chaff en ECM.
De NF-5's werden door eigen KLU piloten via de zgn high flight vluchten vanuit Bagotville via Groenland,IJsland en Engeland naar vliegbasis Twente overgevlogen.(totaal van 6000km).

De NF-5 heeft in de 70/80 jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de operationele rol van de luchtmacht.De piloten waren zeer lovend over de kwaliteiten van de jagers,de technici zeer tevreden over het gebruikersvriendelijke onderhoud.
Rond 1990 en 1991 werden de machines buiten gebruik gesteld,een aantal vloog nog even bij de niet officiele eenheid VUD,Vervroegd Uit Dienst.
Aangezien het merendeel van de NF-5'snog in perfecte staat verkeerde,vonden ze gretig aftrek bij de Turken en Grieken.
Ook Venezuela heeft nog een aantal NF-5's van ons overgenomen.


Specificaties:
spanwijdte   7,70m
lengte          14,38m
motor           2x GE/Orenda J-85 Can15/14 kN stuwdruk(met afterburner 19,2 kN)




neusgedeelte van een NF-5B met onder de romp een
travelpod.



detailfoto vh voorste gedeelte van de cockpitsectie




K-4006 gefotografeerd in de winter van 1969-1970 kort
na aflevering aan de Koninklijke Luchtmacht.