Fokker S-11

- E-1 t/m E-20

Terug


E-1     c/n   6199

  • 161150   in gebruik genomen LSK
  • 161150   naar EVO
  • 201158   ongeval; cat.1; pilots Sluys en Tol
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3627:00 vlieguren
  • 120973   in store op Gilze Rijen
  • 190274   verkocht Fa Honcoop, gereserveerd PH-HOA (niet gebruikt), werd later OO-PCH (beschilderd als E-1)




De eerste Fokker S-11 voor de luchtmacht in actie tijdens
een testvlucht voor de aflevering bij Fokker in juli 1950
foto coll MLNL




Fokker S-11 E-1 wordt op een winterse dag op thuisbasis
Woensdrecht bijgetankt.




E-2     c/n   6191

  • 020251   in gebruik genomen LSK
  • 020251   naar EVO
  • 100669   ongeval; J Niessink, Robert van Zwieten
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 2915:00 vlieguren
  • 170872   in store op Gilze Rijen
  • 001172   verkocht Fa Honcoop; toestel werd gesloopt t.b.v. onderdelen




Hans Ragay is de maker van deze foto van de E-2 tijdens
het uitrollen na de landing op Soesterberg op 6 augustus
1971; deze foto werd gemaakt vlak voordat het staartwiel
contact maakt met de betonnen baan.

foto coll MLNL




E-3     c/n   6192

  • 020251   in gebruik genomen LSK
  • 020251   naar EVO
  • 051271   in opslag Gilze Rijen
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 3139:00 vlieguren
  • 170872   in store Gilze Rijen
  • 001272   verkocht Fa. Honcoop; toestel gesloopt t.b.v. onderdelen




Fokker S-11 E-3 op de static show tijdens de open dag van
Gilze Rijen op 16 augustus 1969.









E-4     c/n   6193

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 020458   ongeval; pilots Willem Draayer en Willems
  • 200759   ongeval; pilots Droog en Cremers
  • 160572   in opslag Gilze Rijen
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 3845:00 vlieguren
  • 001172   verkocht Fa. Honcoop; circa 1976 naar R Janssen, toestel in opslag gegaan in Weesp en uiteindelijk gesloopt (zie E-39)








drukte op de flightline van Deelen tijdens de open dag van
12 juni 1971; terwijl de E-4 z'n parkeerplek zoekt houdt een
crewchief van 300 Squadron z'n Beaver in de gaten.
foto Hans Ragay; coll MLNL





E-5     c/n   6257

  • 110251   in gebruik genomen
  • 110251   naar EVO
  • 180257   ongeval; pilot Berkel
  • 010372   ongeval; na een mislukte start van een grasstrip op Soesterberg (toestel kreeg geen hoogte) kwam de Fokker S-11 in aanraking met enkele struiken achter de strip waarna het in het struikgewas neerstortte en daarbij zwaar werd beschadigd; na expertise cat 5 total loss verklaard; kapt Es Minjon kon ongedeerd uit z'n cockpit klimmen.
  • 180972   via wegtransport naar Deelen t.b.v. LETS brandweeroefeningen
  • 250972   officieel afgeschreven
  • 250972   totaal 3027:00 vlieguren




De onfortuinlijke E-5 kort voor een nieuwe instructievlucht
op de grasstrip van Gilze Rijen.
Terwijl de leerling vlieger plaats neemt in de cockpit
trekt z'n instructeur voor het toestel z'n handschoenen
nog eens extra aan; z'n bagagetas ligt nog op de rechter
staartvleugel.





de gehavende neussectie van de E-5 na de mislukte start
vanaf de grasstrip van Soesterberg op 1 maart 1972.
foto KLu;coll MLNL 






E-6     c/n   6195

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 060351   ongeval; J.L Holtz
  • 250253   ongeval; landingsongeval cat. 2; toestel overtrokken; pilot Peperstraten
  • 160654   ongeval; pilot Friedericy
  • 060967   ongeval; pilot Hans Terpstra
  • 100973   laatste KLU vlucht
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3437:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd PH-HOT; niet gebruikt
  • 250876   werd PH-HOE 
  • 000078   tentoongesteld in Autotron Rosmalen








Op de onderste foto zien we de E-6 in het gras naast
de rolbaan, 
samen met een F-84F Thunderstreak,
tijdens een open dag op Soesterberg op 5 juli 1968.
foto Hans Ragay; coll MLNL







E-7     c/n   6196

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 030665   ongeval; tijdens taxien op grasstrip Woensdrecht aantal markeringsborden omver gereden; vaandrig A van Gageldonk safe
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 2797:00 vlieguren
  • 001172   verkocht aan Fa. Honcoop; rond 1975 naar Melotte Aircraft in Hasselt Kiewit (B) en na opslag gesloopt.




het is dringen geblazen op de EVO flightline
op Gilze Rijen! foto KLU; coll MLNL





E-8     c/n   6197

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 250368   ongeval; tijdens doorstartoefening op grasbaan Gilze Rijen raakte rechtervleugel de grond nadat toestel naar rechts was weggerold; na aanraking met grond maakte de Fokker S-11 een kwartslag waarna het rechter hoofdwiel en een deel van de prop afbraken; sgt Leo Gravemaker safe
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 3110:00 vlieguren
  • 001272   verkocht aan Fa. Honcoop; gesloopt voor onderdelen






2 foto´s van de ongelukkige Fokker S-11 E-8
waarmee sergeant Leo Gravemaker op 25 maart

1968 een mislukte doorstart oefening maakte.
foto's KLu; coll MLNL





dit uniekje plaatje schoot Hans Ragay tijdens een
open dag op Gilze Rijen op 16 augustus 1969
waarbij we maar liefst 5 verschillende

vliegtuigtypen van de Koninklijke Luchtmacht
anno 
1969 in beeld zien; links een Piper Cub L-21B
en 
rechts van de Fokker S-11 E-8 resp. een F-104G, 
een F-84F Thunderstreak en tenslotte een T-33A
T-Bird.  foto coll MLNL





tijdens dezelfde open dag werd de E-8 gefotografeerd
aan het slot van de vliegdemonstratie bij het maken
van een scherpe rechterbocht kort voor de landing.




E-9     c/n   6200

  • 161150   in gebruik genomen     
  • 161150   naar EVO
  • 250952   ongeval; landingsongeval cat.3; pilots Robbe en Swart
  • 171063   ongeval; tijdens mislukte doorstart landing rechter hoofdwiel afgebroken; de daarop volgende landing eindigde op een schuimbaan waarbij de rechtervleugel zwaar werd beschadigd; 
  • 100973   laatste KLU vlucht
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3418:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; PH-HOS gereserveerd, niet gebruikt; rond 1978 naar R. Janssen (opslag)
  • 100581   naar Aviodome Schiphol (in opslag)




Twee foto's van het bezoek van de E-9 aan Soesterberg
tijdens de open dag van 2 juni 1972; de bovenste foto
staat de Fokker in 
de line up positie, in afwachting van
de zgn. clearance van de verkeersleiding om naar de 

aktieve startbaan te mogen taxien. 
foto Hans Ragay; coll MLNL






De E-9 op de static met op de achtergrond het
uiteindelijke doel en misschien ook wel de
ultieme droom van iedere 
Fokker S-11 leerling;
vlieger worden op de F-104G Starfighter 
of
de Canadair NF-5A.







E-10     c/n   6201

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 170752   ongeval; landingsongeval cat.2; overtrokken; schade aan landingsgestel, vleugels en propellor; pilot Boon van Ostade
  • 171062   ongeval; landingsongeval
  • 071271   in opslag Gilze Rijen
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 3163:00 vlieguren
  • 001172   verkocht aan Fa. Honcoop; gesloopt voor onderdelen



foto KLU; coll MLNL




E-11     c/n   6202

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 260858   ongeval; pilot Blom
  • 100169   ongeval; vaandrig Anton Roeten
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3517:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; PH-HOR gereserveerd, niet gebruikt
  • 000081   naar Britse luchtvaartregister als G-BJDR




Welke luchtmachtvlieger heeft er tijdens z'n opleiding in
de periode 1951-1973 niet op gelest?
Fokker S-11 E-11 in het karakteristieke knalgele kleurenschema
met dayglow vlakken op de staart, neuskap en de beide vleugeltips.
Hier staat de E-11 nog als operationele machine van de EVO
op het platform van Soesterberg in juni 1972.
Een jaar later werd de machine buiten gebruik gesteld.




foto KLU; coll MLNL







twee karateristieke foto's van de E-11 waarbij het geknikte
landingsgestel en de naar achteren open geschoven
cockpitkap opvallen; verder valt op dat de pilotenhelm tot
de vaste uitrusting behoorde.




E-12     c/n   6203



  • 240850   eerste vlucht bij Fokker
  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 080653   ongeval; pilot Toussaint
  • 160753   ongeval; bij harde landing landingsgestel afgebroken; cat. 4; pilot Trum
  • 070759   ongeval; pilots Sluys en T. Scheer
  • 071270   ongeval; pilots Bart Duiveman en instr N. Stuiver
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 2929:00 vlieguren
  • 001072   verkocht aan Fa. Honcoop; gesloopt voor onderdelen




Fokker S-11 E-12 vlak nadat het in de juiste positie is gezet
op de static voor de open dag Volkel  
van 20 juni 1970.




De E-12 was ook te bewonderen op de static show van   
vliegbasis Soesterberg in juli 1968. (zie foto boven en onder)








E-13     c/n   6204

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 001162   ongeval; na motorstoring noodlanding in weiland bij Den Helder; licht beschadigd 
  • 000866   ongeval; tijdens landing op MVK de Kooy door rechter hoofdwiel gezakt; schade cat. 2
  • 180969   ongeval; voorzorglanding in weiland bij Zaltbommel na motorstoring; pilots E. Noordam en S. Maas
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 3211:00 vlieguren
  • 001172   verkocht aan Fa. Honcoop; gesloopt voor onderdelen
  • 000074   romp E-13 met staart van E-4 in opslag Gilze Rijen en geheel verschroot



De E-13 op het bekende patform voor de hangars op
thuisbasis Gilze Rijen in augustus 1969.




E-14     c/n   6205

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 100973   laatste KLU vlucht
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd werd PH-HOO maar niet gebruikt
  • 101175   naar Anthony Fokker School, Den Haag
  • 100585   naar Stichting Fokker Four; werd PH-AFS
  • 000994   beschilderd als E-14




De E-14 in de hangar op Gilze Rijen tijdens de officiele
afscheidsceremonie van de Fokker S-11 bij de KLU
op 12 september 1973.



E-15     c/n   6206

  • 161150   in gebruik genomen
  • 161150   naar EVO
  • 210352   ongeval; landingsongeval cat.2; pilot Derkxs
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3537:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd werd PH-HOM; niet gebruikt
  • 000081   naar Britse burggerregister als G-BIYU; beschilderd als E-15







E-16     c/n   6207

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 240561   ongeval; tijdens startongeval vliegbasis Woensdrecht zwaar beschadigd; vliegers Spoor en van Beers safe
  • 170861   na expertise cat 5 total loss verklaard
  • 170861   officieel buiten gebruik gesteld
  • 170861   totaal 1460:00 vlieguren



E-17     c/n   6208

  • 161150   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 040957   ongeval; pilot den Baars
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3523:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; registratie PH-HOE gereserveerd maar nooit gebruikt
  • 170774   naar Belgische burggerregister als OO-MCH



De E-17 in een linkerbocht vlak voor de landing
op de grasbaan van Gilze Rijen.






E-18     c/n   6209

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 130856   ongeval; pilots Litjens en Blom
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 2964:00 vlieguren
  • 001172   verkocht aan Fa. Honcoop
  • 050473   naar burgerregister als PH-HTC




De voormalige E-18 op vliegveld Hilversum als PH-HTC in juli
1973; het originele staartserial is niet overgeschilderd en

verraadt de originele identiteit van de machine.





E-19     c/n   6210

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 150461   ongeval; na motorstoring noodlanding gemaakt in weiland bij Wieringerwerf ; LTZ2 OC T Mulder en weerkundige 1e klas J A de Vries safe (MLD vlucht)
  • 280661   ongeval; na mislukte start vanaf Gilze Rijen zwaar beschadigd
  • 060761   na expertise ongeval cat.5 verklaard; officieel afgeschreven



E-20     c/n   6211

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 051152   ongeval; tijdens voorzorglanding beschadigd cat.2; pilot van Heel
  • 070853   ongeval; pilot J.W Hoxel
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3093:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; in opslag
  • 140477   naar Stichting Vliegsport Gilze Rijen; werd PH-GRB
  • 010688   beschilderd als E-20
  • 001094   ongeval; verbrand op Gilze Rijen




Gilze Rijen augustus 1973; foto Dick Lohuis





Fokker S-11 E-20 inmiddels voorzien van een civiele regi
maar verder in originele KLU outfit in juni 1978.