Fokker S-11

- E-21 t/m E-39

Terug



E-21     c/n   6212

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 081254   ongeval; na motorstoring rij bomen geraakt en daarna tijdens de noodlanding op Woensdrecht over de kop geslagen waarbij de Fokker S-11 zwaar werd beschadigd; de bemanning, F.J Ehrhardt en Beekhuizen, bleven ongedeerd
  • 130555   officieel buiten gebruik gesteld na expertise onderzoek cat.5


E-22     c/n   6213


  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 140853   ongeval; vanwege fuelgebrek voorzorgslanding in weiland gemaakt, cat.1  pilot Leenstra
  • 240360   ongeval; pilots Otto en Dietrich
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3008:00 vlieguren
  • 291073   naar KLu museum




De E-22 op het gras van vliegbasis Deelen in afwachting 
van de grote drukte van de 30e juni 1973, toen de 
viering
van 50 jaar Koninklijke Luchtmacht werd gevierd met
een indrukwekkende open dag.



E-23     c/n   6214


  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 290753   ongeval; tijdens vliegmanoeuvre op Woensdrecht ( onvoldoende snelheid bij klimmende rol waarbij toestel werd overtrokken) verongelukt en totaal vernield; sergeant majoor waarnemer A. (Adrianus) Thierry   
  • 000953   wrakstukken naar LOI Deelen tbv instructie



E-24     c/n   6215

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 090660   ongeval; tijdens landingsdemo van instructeur kwam toestel te hard aan de grond waarna landingsgestel wegsloeg; cat. 3  instr. Henk Hartkoren en leerling Haasdijk
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3033:00 vlieguren
  • 190274   toegewezen aan Aviodome
  • 000000   later naar SKHV (Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht) als PH-SII 




de E-24 op het bruin verbrandde gras tijdens een open dag op
vliegbasis Deelen in de 70's.




E-25     c/n   6216

  • 020251   in gebruik genomen
  • 020251   naar EVO
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 2893:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd PH-HOB; werd op 170774 OO-LMC




Fokker S-11 E-25 staat geparkeerd op de klinker bestrating 
van Gilze Rijen op 16 augustus 1969.




Fokker S-11 E-25 was ook te bezichtigen tijdens de
Luchtmacht open dag van vliegbasis Deelen in juni 

1971; de machine was één van de deelnemers van
de vliegshow.










E-26     c/n   6269

  • 260952   in gebruik genomen 
  • 260952   naar EVO
  • 300562   ongeval; pilots Verhoeven en Kandou
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 2983:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd PH-HOC
  • 170774   naar burgerregister België als OO-MSH




Tijdens open dagen van de Luchtmacht in de periode van 1952
tot circa 1973 was er vrijwel altijd een Fokker S-11  op de static
show te zien; de Fokker S-11 bijdrage voor de open dag van 

Deelen op 12 juni 1971 werd geleverd door de E-26.





E-27     c/n   6270


  • 260952   in gebruik genomen
  • 260952   naar EVO
  • 060456   ongeval; landingsongeval cat.2; pilot van Ginneken
  • 131268   ongeval; propellorblad in vlucht afgebroken!; geslaagde noodlanding op Gilze Rijen gemaakt; schade cat.4; piloot J. Sluijs
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 3657:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop ; werd PH-HOL
  • 300584   naar Stichting Fokker Four




het afgebroken propellorblad van de E-27; ondanks deze
flinke handicap wist piloot leerling J Sluijs de Fokker S-11
op 13 december 1968 veilig aan de grond te krijgen.
foto KLu; coll MLNL






menig oud luchtmacht piloot denkt met weemoed
terug aan de prille start van hun vlieger carriere  
en met name aan de Fokker S-11 die tijdens de
opleiding voor militair vlieger een belangrijke rol
vervulde. 






E-28     c/n   6271

  • 260952   in gebruik genomen
  • 260952   naar EVO
  • 040264   ongeval; motorstoring tijdens vlucht; na mislukte herstart noodlanding in weiland 2,5 km NW van Zandvliet (België) cat.3, na expertise cat.5 afgeschreven; pilots leerling Kandou en Frans Hartgers ongedeerd
  • 231064   officieel buiten gebruik gesteld



E-29     c/n   6272

  • 260952   in gebruik genomen
  • 260952   naar EVO
  • 301166   ongeval; pilots leerling J. Sluijs en instr. N. van Hamburg 
  • 040167   ongeval; tijdens vlucht kwam men in dichte sneeuwbuien terecht; op zuidelijke koers in poging deze te ontwijken noodlanding in weiland gemaakt bij Hingene in België; in uitloop vanwege zachte grond neusstand gemaakt waana deel van propellor is afgebroken; pilots B Blijleven en Hardam 
  • 120973   buiten gebruik gesteld
  • 120973   totaal 2978:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; werd PH-HOK
  • 010796   verkocht aan Stichting Fokker Four




de E-29 in de landingsfase op Gilze Rijen;
op de foto is nog net
te zien dat de piloot
een witte kunststof vliegerhelm draagt
terwijl hij de cockpitkap tijdens 
de
vlucht naar achteren heeft opengeschoven.










twee foto's van de Fokker S-11 na de noodlanding 
op 4 januari 1967 in een weiland bij het Belgische
Hingene; op foto 1 is de duidelijke impact van de

prop in de zachte grond te zien.
foto's KLu; coll MLNL




E-30     c/n   6273

  • 260952   in gebruik genomen
  • 260952   naar EVO
  • 131271   geconserveerd voor opslag
  • 170872   buiten gebruik gesteld
  • 170872   totaal 2990:00 vlieguren
  • 001172   verkocht aan Fa. Honcoop; opslag t.b.v onderdelen



E-31     c/n   6274

  • 260952   in gebruik genomen
  • 260952   EVO
  • 041056   ongeval; toestel draaide na landing van baan af waarna stevige wind vat kreeg op het vliegtuig; door het omhoog staande hoogteroer volgde een neusstand, waarbij de schroef, motoronderdelen en de beplating beschadigd raakten cat.2; pilots instructeur reserve eerste luitenant D.J. van Aalst en leerling vlieger reserve sergeant H. Odijk
  • 150470   naar MLD als 174/K
  • 040870   officieel van de sterkte afgevoerd bij KLu 
  • 040973   naar DVM Gilze Rijen overgevlogen voor opslag
  • 040973   totaal 3228:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; werd PH-ANK
  • 000077   naar burgerregister Engeland als G-BEPV



E-32     c/n   6282

  • 310753   in gebruik genomen
  • 100953   naar EVO
  • 151054   ongeval; landingsongeval cat.1; pilot Verduijn
  • 090370   naar MLD als 175/K
  • 040870   officieel van de sterkte afgevoerd bij KLu 
  • 040973   naar DVM Gilze Rijen overgevlogen voor opslag
  • 040973   totaal 3005:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; werd PH-HOI
  • 011096   naar Stichting Gilze Rijen Hist. Flight (later SKHF)




De voormalige E-32 als PH-HOI in het gras op de static
display van Deelen tijdens de open dagen in juni 1983; 
de eigenaar van deze machine was op dat moment 
Luchtvaartbedrijf de Kempen in Budel.  






E-33     c/n   6276

  • 150653   in gebruik genomen
  • 180953   naar EVO
  • 041253   ongeval; landingsongeval cat.2; pilot de Lange
  • 290154   ongeval; pilot Kok
  • 100563   ongeval; pilots van F. Seters en Luc Roosma
  • 180567   ongeval; pilot F Seters
  • 100970   naar MLD als 176/K
  • 230970   officieel van de sterkte afgevoerd bij KLu
  • 040973   naar DVM Gilze Rijen overgevlogen voor opslag
  • 040973   totaal 2831:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; werd PH-DMA
  • 200875   naar Dimco Handelmaatschappij BV
  • 040678   ongeval; na ongeval op Rotterdam airport afgeschreven



E-34     c/n   6277

  • 160653   in gebruik genomen
  • 020953   naar EVO
  • 210470   naar MLD als 177/K
  • 040870   officieel van de sterkte afgevoerd bij KLu
  • 040973   naar DVM Gilze Rijen overgevlogen voor opslag
  • 040973   totaal 3436:00 vlieguren 
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; werd PH-GAF











E-35     c/n   6278

  • 300653   in gebruik genomen
  • 100953   naar EVO
  • 181170   naar MLD als 178/K
  • 091270   officieel van de sterkte afgevoerd bij KLu
  • 040973   naar DVM Gilze Rijen overgevlogen voor opslag
  • 040973   totaal 2752:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd PH-HOD maar werd OO-LMS









E-36     c/n   6279

  • 300653   in gebruik genomen
  • 110953   naar EVO
  • 211066   ongeval; pilot F. Seeters
  • 230470   naar MLD als 179/K
  • 040870   officieel van de sterkte afgevoerd bij KLu
  • 040973   naar DVM Gilze Rijen overgevlogen voor opslag
  • 040973   totaal 3167:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; in opslag
  • 051077   verkocht aan A. Groeneveld; werd PH-ACG
  • 011277   naar Dutch Historical Flight
  • 070183   naar Stichting Fokker Four









E-37     c/n   6280

  • 310753   in gebruik genomen
  • 071053   naar EVO
  • 030854   ongeval; landingsongeval cat.3; pilot van der Heiden
  • 040456   ongeval; landingsongeval cat.4; pilot W. Erkelens
  • 291062   ongeval; pilot Spoormaker
  • 060966   ongeval; tijdens vlucht propellor afgebroken, cat.4; sgt Leo Gravemaker en Jan Moorman
  • 010271   naar MLD als 197/K (datum niet zeker!)
  • 061170   officieel van de sterkte afgevoerd bij de KLu
  • 060973   als laatste Fokker S-11 overgevlogen naar DVM Gilze Rijen voor opslag
  • 060973   totaal 2460:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; in opslag
  • 211076   naar Stichting Vliegsport Gilze Rijen; werd PH-GRY
  • 070182   naar C. Maas; beschilderd als 197 Kon. Marine



E-38     c/n   6281

  • 310753   in gebruik genomen
  • 110953   naar EVO
  • 020655   ongeval; landingsongeval cat.2; pilots Lie en Kok
  • 270870   naar MLD als 198/K
  • 160970   officieel van de sterkte afgevoerd bij de KLu
  • 040973   overgevlogen naar DVM Gilze Rijen voor opslag
  • 040973   totaal 3021:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop; gereserveerd werd PH-HOH (niet gebruikt)
  • 030975   verkocht aan H. Sloots; werd PH-SLO



E-39     c/n   6275


  • 180952   eerste vlucht
  • 260952   geregistreerd als PH-NFA
  • 220154   in gebruik genomen
  • 160254   officieel uitgeschreven als PH-NFA
  • 080454   naar EVO
  • 190456   ongeval; landingsongeval cat.2; pilot van den Biggelaar
  • 300670   officieel van de sterkte afgevoerd bij de KLu
  • 221070   naar MLD als 199/K
  • 040973   overgevlogen naar DVM Gilze Rijen voor opslag
  • 040973   totaal 2935:00 vlieguren
  • 190274   verkocht aan Fa. Honcoop
  • 000674   foutief geschilderd als PH-HOH 
  • 010774   geregistreerd als PH-HOG
  • 140877   ongeval; zwaar beschadigd bij ongeval op Rotterdam airport
  • 210881   herbouwd met onderdelen van Fokker S-11 E-4 en opnieuw vliegwaardig
  • 171281   verkocht door Int. Beleggings Soc. aan Sticht. Vliegende Hist. Vliegtuigen
  • 300584   naar Stichting Fokker Four ( en sinds 0994 beschilderd als E-39)




De E-39 nog in originele Luchtmacht markings op
de static van MVK Valkenburg in 1967.