Pilatus PC-7

Terug

In navolging op de start van de eerste klas van 27 aspirant luchtmachtvliegers welke in augustus 1988 op vliegbasis Woensdrecht begon, startte op 1 februari 1989 de volledig geherstructureerde Elementaire Militaire Vlieger Opleiding, afgekort als EMVO.
Door tegenvallende resultaten van de cursisten bij de vliegeropleiding welke toen grotendeels plaatsvond op de vliegbasis Sheppard (Texas) in de Verenigde Staten had men gekozen voor een geheel nieuwe aanpak van de vooropleiding van toekomstige luchtmachtvliegers.
Tevens betekende de start van de nieuwe elemantaire vliegopleiding het einde van de selectiemogelijkheden welke tot dat moment bij de Rijksluchtvaartschool en King Air plaatsvonden.

Voor het uitvoeren van de lesvluchten had men in 1988 het oog laten vallen op de PC-7 Turbo Trainer; bij de Pilatus fabrieken in Zwitserland werd besloten een order te plaatsen voor de levering van 10 Pilatus PC-7 Turbo Trainer lesvliegtuigen.
De Koninklijke Luchtmacht werd hiermee naast de luchtstrijdkrachten van Zwitserland en Oostenrijk de derde Europese gebruiker.
De totale investeringskosten bedroegen destijds 53 miljoen gulden.

Voor de opleiding wenste de KLu een geluidsarm lesvliegtuig dat naast eisen als snelheid (max. 500 km/u), klimvermogen (2150 ft per minuut), maximale vliegduur en - hoogte, niet alleen geschikt zou zijn voor de beginnende adspirantvlieger maar ook voldoende uitdagingen kon bieden aan de gevorderde cursisten.
Het originele lesprogramma omvatte o.a. grondinstructie, simulator en vlieginstructie hetgeen de leerlingvliegers in een tijdsbestek van 22 weken moesten doorlopen; de cursisten maakten daarbij in totaal 40 vlieguren inclusief de 5 uur solo op de nieuwe PC-7's.Ver
 

Nadat de cursisten deze eerste fase met goed gevolg hebben doorlopen, volgt voor de toekomstige jachtvliegers plaatsing bij het ENJJPT trainingswing op Sheppard in Texas; voor de cursisten voor de helikopters geldt een andere route; zij vertrekken naar Fort Rucker in Alabama waar de opleiding start op de Bell TH-67 Creek helikopter.
De toekomstige NH-90 vliegers schakelen daarna over op het instructie vliegen met de Black-Hawk helikopter.
Cursisten welke bestemd zijn voor de Chinook CH-47 of Apache AH-64 helikopters vervolgen hun lessen op deze helikopter typen.

De Pilatus lesvliegtuigen zijn volledig uitgerust voor het vliegen onder mindere weersomstandigheden.



De Pilatus PC-7 vliegtuigen werden afgeleverd in de zgn. basiskleuren wit en geel, aangevuld met rode banden op de staarttop, de rolroeren, onder de cockpit een band naar de neussectie en een smalle strook over de vleugels.
In navolging op de trainingsunits van de Royal Air Force besloot de luchtmachtleiding in 2005 om de kleuren van de 13 Pilatus PC-7 vliegtuigen te wijzigen in een glanzend zwart schema, aangevuld met een gele band. 
Dit werd gedaan na een uitgebreidt onderzoek van de TNO, waarbij de vliegveiligheid de belangrijkste prioriteit vormde.
De zwarte kleur bleek het meest op te vallen boven het meestal grijze wolkendek boven Nederland. 
De PC-7 Turbotrainers werden vervolgens één voor één overgespoten bij een vestiging van de Pilatus vliegtuigfabriek in het Duitse Oberpfaffenhofen.
Op 9 september 2005 werd de eerste zwarte PC-7, de L-01, in het bijzijn van pers en andere genodigden, officieel op de thuisbasis Woensdrecht onthuld.


Op 31 januari 1997 werd het contract getekend voor de levering van drie aanvullende Pilatus PC-7 vliegtuigen (L-11 t/m L-13).
Deze aankoop, goed voor een slordige 12,1 miljoen gulden, was noodzakelijk geworden omdat de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) vanwege de grote toeloop van cursisten inmiddels met flinke capaciteitsproblemen kampte.
Daarnaast werd in april 1997 de basisopleiding van het vliegend marinepersoneel bij de opleidingsschool ondergebracht, hetgeen een extra druk gaf op de planning met een bestand van 10 vliegtuigen.
Naast al deze aspirant vliegers leidt het 131 EMVO squadron ook nog vlieginstructeurs op.


De extra drie aanvullende Pilatus PC-7 bleken dan ook meer dan welkom bij de uitvoering van het aantal lesvluchten.


Voor het demovliegen werden in het voorjaar van 1997 alle Pilatus PC-7 Turbo Trainers voorzien van extra bekabeling.
Daardoor werd het voor alle vliegtuigen mogelijk om rookpotten onder de vleugels mee te kunnen nemen voor het geven van demo's tijdens open dagen etc.
Hiervoor werd vooraf veel overleg gevoerd met het Zwitserse Pilatus PC-7 displayteam "Ecco", dat zelf al geruime tijd over deze modificaties beschikte.



 


een PC-7 Turbotrainer in het voormalige afleveringsschema
met de kleuren geel, rood en wit.
Om de lesvliegtuigen in de lucht beter te laten opvallen
besloot de luchtmachtleiding om de 13 lesvliegtuigen
in 2005 te voorzien van een glimmende egaal zwarte 
camouflage.





In 2013 vierde het 131 EMVO squadron het
25 jarig bestaan 
van de vliegschool.
Op de foto de speciale staart van één van
de Pilatus PC-7's welke speciaal

voor deze gelegenheid was aangebracht.




In 1999 wist het 131 EMVO squadron maar liefst 10  
Pilatus PC-7 Turbotrainers tegelijk in te zetten voor 
deze fotoshoot waarna de fotograaf van de
fotovlucht Soesterberg deze unieke foto kon
maken; foto KLu.